Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2318 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Har du DV-film från egen körning på bana?
Jag är lite nyfiken på hur aktiva ni är med videokamerorna i era bilar när ni är och kör på banträffar eller race. Annan ball filmning på era bilar eller rejs gills också. (typ åskådarfilmning) Berätta gärna vad ni har, ju mer info desto bättre. (Jag har fått lite idéer om att sammanställa lite olika filmer.) Mvh Erik B _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
Har en hel del från Kullen inifrån min GTV, filmade en del inifrån min före detta Alfetta (Som jag samägde med theseal och hans fru) både på Kinnekulle och Knutstorp.
Lär bli mer nästa år... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
Re: Har du DV-film från egen körning på bana?
Jodå försöker filma flitigt, dock ej inifrån bilen ÄN, men kommer. Det mesta av mitt material kommer från olika bankörningar i Porscheklubben regi, samt även en del mässmaterial och försök till lite reportage. Fast det där med reportagedelen ska jag försöka utveckla mer, med lite intervjuer kanske om folk vill vara med ![]() Ps: Nyfiken på dina idee'r om hur du ska sammanställa det hela? ![]() _________________ ![]() |
ftp://mordiiax.is-a-geek.org/-=Movie
Från Härnösand Motorpark i somras. Finns massor med mer material på ftp://mordiiax.is-a-geek.org/ _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
Jo, när jag lånade lillebrors R5 på kullen filmade vi inifrån. Har använt den ca 1½ år nu. Smidigt när man kommer till en bana lillebror aldrig kört förut. Låter honom köra ett pass, sen kikar jag och far på filmen och talar om för honom vad och varför han ska ändra i körningen. Lite enklare än springa runt banan och kolla olika sektioner. (När jag körde på kullen fick t.om. lillebror tala om för mig vad jag skulle ändra på
![]() _________________ Mattias Nordenström |
Jag köpte en liten dv-kamera just för detta endamål i våras men sen så stupade det på kamerafästet!
Av någon anledning så måste tydligen vissa saker alltid tillverkas efter eget huvud och konstruktion - trots att det säkert finns något färdigt, för typ 50 spänn, och som skulle duga gott. ![]() Känns det igen? ![]() I mitt fall så betydde det att det ritades en fäste / manick som använder nackskyddsstagen på passagerarsätet som fäste och så lång skiljer det sig inte från många andra lösningar. Jag ville dock ha ett fäste som dels ska passa de flesta bilar men framför allt så ska kameran enkelt kunna flyttas i olika lägen och vinklar när fästet sitter fast. För att göra en lång historia kort så kan jag säga att jag har stått vid en fräs, pelarborr och svarv i många timmar nu men den är fortfarande inte klar... Och det finns redan nya ideer till "förbättringar" på den... ![]() Till nästa säsong så ska den dock vara klar och då ska varenda varv filmas _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
Japp!
Från en halkig körning på sturup den 30/10 hehe ![]() Det regnade ganska ordentligt. ![]() Finns att beskåda om man klickar på länken nedan ![]() |
Re: Har du DV-film från egen körning på bana?
Har en hel del från Gotland Ring, Mantorp och Tullinge framförallt PCS-körning men även privata arrangemang. Måste bara lära mig att redigera i datorn först. _________________ Jonas |
När ämnet filmning ändå är uppe passar jag på att flika in en fråga angående stativ:
Har redan byggt ett "stativ" för att fästa kameran innuti bilen. Men jag ska även fixa något för att kunna fästa kameran nere vid hjulhus/framskärm dvs "i plåten". Det gör man nog bäst med sugkoppar, liknande glasmästare använder, men man kan ju även fixa något liknande äldre varianter av husvagnsbackspeglar. Bilder eller ideér på dylika konstruktioner/internetsidor!? En bra lösning borde kunna se ut på liknande vis; trebent stativ med sugkopp och kulled på varje ben och själva fästplattan för kameran vill man ju kunna justera i alla leder så även en kulled(låsbar) här borde göra sitt. För att skydda kameran kan man ju välja att bygga in hela i någon slags låda av plexiglas eller att man endast tillverkar ett linsskydd av någon genomskinlig plast. Även en "livrem" kan kanske vara något OM stativet (gud förbjude) skulle lossna. _________________ Mvh. Niclas |
Du glömde alternativet "jag skulje vilja ha en kamera och fixa ett fäste och filma precis rubbet man kör". Borde vara lärorikt! Dvs jag vill att man även ska se hur tossigt man håller i ratten ibland o så
![]() ![]() Men det finns ju några filmer som gjorts av glada passagerare ändå... _________________ ![]() |
Det lilla jag hunnit filma har jag gjort via en Bullet-camera. Just för att 1500 är billigare att kvadda än en DV-kamera när man kör öppet. Jag gjorde om ett av de medföljande fästena och fäste det med buntband runt störtbågen. Inga som helst problem med skakningar etc. Via kardborrfästen kan jag även fästa kameralinsen 4 cm över asfalten eller på hjälmen om jag vill och i värsta fall om allt går snett bara behöva byta linsglaset framför linsen... inte speciellt dyrt.
Det viktiga är bara att se till att DV-kameran har en analog ingång så man kan spela in. Jag beställde min från Belfast, men det finns säkert lite överallt nu. Har man ingen DV-kamera men vill testa denna metod så köp den lilla kameran först och ta med den till kamerabutiken och prova dig fram tills du hittar en somverkar fungera bra med den lilla. http://www.rfconcepts.co.uk/helmet_c Jag ville filma från första början för att se hur jag utvecklas som förare och se vad jag gör för fel. Därför köpte jag kameran innan jag ens hade hunnit fått ut bilen.... Vad gäller stativ i bilar med "lock och glasbitar runtom" så borde man ju enkelt kunna bocka något som sitter fast runt rutans överkant när den är uppvevad?Eller göra lösa fästplattor av halvt dammsugarrör eller liknande halvt rör och bara sätta fast en kulled för kameran och gummidistanser på baksidan för bulthuvudets höjd och sedan sätta buntband eller straps runt lämplig stötta i buren. Ungefär så sitter min Bulletkamera. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
Jag har filmat en hel del av min egen körning på bana de senaste åren.
Det mesta är dock filmat i analogt format men det går ju att konvertera över till digitalt format. I våras skaffade jag mig en digital videokamera och har filmat en del från 24-timmars på ringen och c:a 30 varv med Lådbilen på ringen i september! ![]() Gillar att kunna klocka mellantider och varvtider i lugn och ro i efterhand från videoinspelningarna. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2318 besök totalt |