Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
H&R justerbart chassi erfarenheter
2413 besök totalt
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
H&R justerbart chassi erfarenheter

Har idag köpt ett bättre begagnat ställbart H&R chassi (finns att köpa på t ex bilmodespecialisten) till min 318is (E30) och undrar nu om andras erfarenheter, är lite orolig att det skall vara för mjukt för inspirerad bankörning. Är det dyrt att uppgradera med andra hårdare fjädrar och isåfall hur hårda skall de vara i n/mm?

Vikten på bilen är drygt 1050 kg efter lättning och fördelningen är 53% fram och 47% bak viss ytterligare lättning kommer att genomföras men under 1000 kg kommer jag inte att komma.

Tror att fjädrarna som ingår i H&R kittet är på 60 n/mm, och har för mig att standard är 20 men Grupp N är drygt 10 ggr hårdare än orginal (om inte mer). Nu är det inte ett självändamål att ha en stenhård bil för att kunna skryta utan det skall vara optimalväghållning.

Grundfrågan är dock har någon erfarenhet av de ställbara H&R chassit samt är det värt att uppgradera med någon hårdare fjäder och hjärna förslag på hårdhet då jag uppfattat det som om H&R har en uppsjö med fjädrar .

Vi ses på Bilsportmässan på lördag v

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Frågan är hur långt dämparna orkar med i fjäderväg?
Dom är ställbara antar jag, men hur mycket? Går det att bygga om dom?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
om jag har förstått så skall det vara möjligt att bygga om dem frågan är dock om det är värt pengarna, trots allt är det dämpare som i kittet kostar nya strax under 14 tkr, vilket borde vara av hyffsad kvalité min tanke var att ställe retur och dämpning (om det går att justera båda) hårt och sedan byta själva fjädrarna till ngt som låg mellan 100 n/mm och 120 n/mm men som sagt vet inte om det fungerar, får vänta på svaret från Bilmodecenter.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: H&R justerbart chassi erfarenheter

JohnC skrev:

Har idag köpt ett bättre begagnat ställbart H&R chassi (finns att köpa på t ex bilmodespecialisten) till min 318is (E30) och undrar nu om andras erfarenheter, är lite orolig att det skall vara för mjukt för inspirerad bankörning.

Avd. skjut först fråga sen

Har för mig att grupp N kontra H&R diskuterats ganska ( )ingående i en annan tråd för ett tag sen. Prova sökfunktionen.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Har svårt att få sökfunktionen att fungare både på H&R och Grupp N ger inga svar
Dock har jag sökt lite på allmänna frågor om HZ och annat, men den diskussionen som du nämner har jag ännu inte hittat om du har länken så lägg gärna in den, finns många trådar om stötdämpare och hårdhet.

Tack på förhand.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Så speciellt mjukt kan det ju inte vara. Original är ju 15N/mm

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Nä, mjukt är relativt men jämfört med grupp n så är det viss skillnad

Hur som helst det är inte den nivån jag siktar på men någonstans kring 80 n/mm fram och 100 n/mm bak skulle vara smakligt men frågan är om dämparna klarar det.

Har läst trådarna som länkats och de är bra och innehållsrika men handlar inte så mkt om H&R kit även om de nämns.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
Hur som helst det är inte den nivån jag siktar på men någonstans kring 120 n/mm fram och 100 n/mm bak skulle vara smakligt men frågan är om dämparna klarar det.

Hur skall bilen användas????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
JohnC skrev:
Nä, mjukt är relativt men jämfört med grupp n så är det viss skillnad

Hur som helst det är inte den nivån jag siktar på men någonstans kring 80 n/mm fram och 100 n/mm bak skulle vara smakligt men frågan är om dämparna klarar det.

Har läst trådarna som länkats och de är bra och innehållsrika men handlar inte så mkt om H&R kit även om de nämns.


EDIT: Fel av mig visst handlar det om H&R kit men mest frågor och gissningar, dvs inte många som har någon direkt erfarenhet, då får jag skriva om mina erfarenheter när allt är klart.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Fuling:

Ändrade ngt när det gällde fjäderhårdhet då jag läste om Grupp N kittet (ytterligare en gång).

Bilen används dagligen men jag skall ha den på bana och komfort är sekundärt. Den är dock en andra bil så det är bara jag som kör den i familjen.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad får du för Hertz-tal fram och bak med dessa fjädar????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Borde innebära drygt 2,6 hz fram och runt 3 hz bak, har beräknat detta genom att sno lite siffror från AL på en av de trådar som du länkade och gjort lite estimat. Min bil väger när lättningen är klar strax över 1000 kg och viktfördelningen kommer att vara 53 fram och 47 bak.

Tanken med att öka från 60 n/mm till 80 n/mm var att fjäderbenen skulle klara av den förändringen utan att behöva byggas om mer än att man byter om coiloverfjädern, vilket inte bör vara för krångligt.

om det finns fog att tro att original kittets 60 n/mm räcker gott till bankörning så finns det dock ingen anledning till att krångla med en sådan manöver, frågan är dock om man skall ha hårdare eller mjukare bak, har läst båda versionerna Bilen är dock lättare i bak.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om jag inte är ute och seglar så vart AL:s siffror så här
Fram
80N/mm ---> ca 2,7Hz
Bak
100N/mm --> ca 2,3Hz

1000kg och 53% fram (annan bil vikt på annan viktfördeling)
Fram
80N/mm ---> ca 2,85Hz
Bak
100N/mm --> ca 2,45Hz

Spåntat skulle jag göra så här.
1000kg och 53% fram
Fram
60N/mm ---> ca 2,47Hz
Bak
100N/mm --> ca 2,45Hz


ps läs tråden/arna ett gäng gånger till.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fuling har nog kommit fram till "ganska rätt" siffror...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Som sagt att räkna HZ tal är inte riktigt min grej däremot är jag rätt skarp på att beräkna olika avkastningskrav på investerat kapital samt andra ekonomiska kalkyler

Jättetack för hjälpen, framförallt kändes det som jag var totalt ute och cyklade på N/mm och HZ i bak att det skulle vara så högt i förhållande i fram kändes för mig inte realistiskt.

Har läst trådarna 3-4 ggr men måste erkänna att hissen inte gått upp ännu.

Du får gärna förklara värdena i din HZ beräkning, har försökt förstå, vikt förstår jag självklart och N/mm värdet också, men övriga värden säger mig inget

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

m=bilvikt
%f=% vikt fram [-]
%b=% vikt bak [-]

kf=fjäderkonstant fram [N/mm]
kb=fjäderkonstant fram [N/mm]

khf=kf*0,88
khb=kb*0,45

0,88 och 0,45, dessa är specefika för varje bil, är utvälingen mellan fjäder(kx) och hjulkonstenten(khx)
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13775


mf=vikt fjädrat per hjul/hörn fram [kg]
mb=vikt fjädrat per hjul/hörn bak [kg]
omf=ofjädrad vikt per hjul , fram [kg]
omb=ofjädrad vikt per hjul , bak [kg]

(ofjädrad vikt per hjul=däck, fälj, bromsskiva, ok mm)

mf=m*%f/2-omf [kg]
mb=m*%b/2-omb [kg]

f=(khf*1000/mf)^0,5/2/pi (fram) [Hz]
f=(khb*1000/mb)^0,5/2/pi (bak) [Hz]



Vad man har Hz-talet till bland annat är just vad vi håller på med nu att diskutera hur hårt en bil är avfjädard oavsätt typ av hjulupphäningar, vikt mm.
Allså man kan gämnföra en 600kg:s Super Seven med med en amrikans blysläde på ca 1700kg utan att behöva ta hänsyn till vikt mm mm mm.

Edit:
Hmm fixa ett skrivfel, finns MÅNG fler.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1864


Trådstartare
Det här får jag sätta mig och räkna på tillsammans med en flaska jäkligt rökig whiskey för att komma runt alla formler.

Beslutet från min sida är nog att behålla de 60 n/mm fram bak måste jag konsultera stötdämparexperten för att se om 100 n/mm blir optimalt, jag tror att detta blir ett rejält lyft mot orginal.
thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Allmänt banåkaforum
H&R justerbart chassi erfarenheter
2413 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande