Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Abarth R1 bygget fortskrider!!
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (17089 totalt)
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24



Tjenare.

Beslutet att riva isär hela fas ett av abarthen togs efter mycket funderande och sömnlösa nätter om hur man enklast skulle få den igenom besikningen. En bärande rör-ram var nästan kravet för att få den igenom besikningen som amatörbyggt bygge. Och varför inte då ändra lite ang motorplacering och driftplacering?

Dom största ändringarna blir att det blir en dubbel a-arms fram/bakvagn, uppgraderade bromsar, mittmotor och bakhjulsdrift. Något bredare spårvidd, plant golv, plastfront med breddare och bredare kaross bak. Backen blir mest troligt en startmotor som växlas ner för att orka dra bilen bakåt.

Men för alla abarthälskare så kommer den att se ut som en abarth ändå, fast lite styggare.

//Micke

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7294



Men så här tänker jag.......

Maximering av antal kul bilar = bra.
Begränsat antal bra bilbyggare = dåligt.

Ta en riktigt kul bil, slakta den och kanske, bara kanske skapa en något kulare bil, berövar enligt mig världen på drygt en kul bil eftersom att köparna verkar rätt flinka och helt säkert kunnat bakmontera en R1 eller hayabusa i vilken 112 som helst.

Därför har vi fortvarighet i stället för att ytterligare en rå 112 kom till världen för ungefär samma arbete.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Pär Hansson skrev:
Men så här tänker jag.......

Maximering av antal kul bilar = bra.
Begränsat antal bra bilbyggare = dåligt.

Ta en riktigt kul bil, slakta den och kanske, bara kanske skapa en något kulare bil, berövar enligt mig världen på drygt en kul bil eftersom att köparna verkar rätt flinka och helt säkert kunnat bakmontera en R1 eller hayabusa i vilken 112 som helst.

Därför har vi fortvarighet i stället för att ytterligare en rå 112 kom till världen för ungefär samma arbete.


Måste poengtera att tanken när jag for iväg och köpte bilen av micke var att försöka behålla den så mycket som möjligt som micka hade gjort den, för att beskona så mycket pengar och arbete som möjligt, men ändå kunna gatregga den, tanken var att få en billig bus bus bil.
Men det ena ledde till det andra som ledde till det tredje osv. Och projektet spårade till sisst ut och i dag ser planerna ut typ som micke J beskrev tidigare i forumet.
Klart vi hade kunnat ta en fullt original abarth a112 och göra samma sak men som sagt.... det ena ledde till det andra som ledde till det tredje osv. =)

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5909



Hej

Som byggarna själva säger så var rejäl ombyggnad ett måste för gatreggning. Visserligen hade man kanske kunnat behålla bilen som den var endast för banåka men det är ont om sånt häruppe i norr.

Skicka gärna mer bilder till mig på ramkonstruktionen, bra att stämma av sånt löpande (det är jag som gör SFRo-besiktningen på bilen, som det ser ut).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Här kommer lite mer bilder... på förstärkningar i främre och bakre "boxarna"
på sfto's önskan, materialet till förstärkningarna är gjort i 3mm. plåt, de är bultade och svetsade.












_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
FRÄNT!! Mera bilder!!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24



God Jul!!

Nu har lasse uppdaterat hemsidan med lite nya byggbilder för er som vill kika på hur långt bygget har kommit. Ska måtta in motorn och diffklumpen i ramen bak och sen börja men bakåtsträvor och förstärkningar i fram och bakramen.
Men nu blev det lång helg med tomteglögg och julklappar. (Hårda är bäst)

God jul på er allihopa och ett gott slut.

försiktigt i jultrafiken

//Micke
www.abarth-r1.se

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Motorfäste, "diff"fäste


Inga förstärkningar, eller bakåtsträvor än gjorda, men det kommer, dock känns chassit redan otroligt styvt


De nya fälgarna oz supertourismo gt 7x16"


Grenrör till turbo


Plenum


Div. turbo delar till konvertering


"Lågkomp" wiseco kolvar








310mm skivor




Superlite 4kolvs

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



therealpinto skrev:
Hej

Som byggarna själva säger så var rejäl ombyggnad ett måste för gatreggning. Visserligen hade man kanske kunnat behålla bilen som den var endast för banåka men det är ont om sånt häruppe i norr.

Skicka gärna mer bilder till mig på ramkonstruktionen, bra att stämma av sånt löpande (det är jag som gör SFRo-besiktningen på bilen, som det ser ut).

/Gustaf


Kan nog bli kul, hoppas det klassiska racestuket som Micke hade, bevaras så långt som möjligt.
Dvs inte allt för mcyket spoilerso ch plast a la tysk "bilförädlar".
Bli intressan att följa

Fråga till therealpinto:
Varför anses det bättre för gatreggad bil att riva bort en självbärande konstruktion och ersätta med egenbyggd ram? På Lancian som knappast är up to date i säkerhet, eller avsedd för dessa effekter kanske man vinner något. Men generellt sätt är det väl knappast något som ökar säkerheten i amatörbyggda fordon?
om jag vill bygga en värting, baserad på en nyare konstruktion, måste jag offra fabrikantens utveckalde deformantonszoner, för en egenbyggd rörram?
(försöker bara lära mig varför reglerna ser ut som dom gör)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Anledningen till den mycket omfattande ombygnation vi gör. är för att vi vill gatregistrera en bil med mc motor, att registrera den som ombyggt fordon är omöjligt om inte den är av årsmod 75- eller äldre det beror delvis för att motorn inte är avgascertifierad för bil utan för mc, så då var enda alternativet att registrera som amatörbyggt fordon, och då krävs mer omfattande ombygnation, annars går det under ombyggt fordon vilket det ej gick att registrera som.

För att den ska bli amatörbyggt fordon måste man bygga om ganska mycket.
man bör gör nya hjulupphängningar fram och bak, som ansluter till en fullbur,
och dessutom kanske ändrar bromssystemet mm, det är i alla fall det svar jag fick från gustaf (therealpinto)

Sen så spårade ombygnationerna ju iofs ur lite (var inte tungen göra om exakt så här mycket för att få den reggad men men =), när man upptäcker att men om man gör så här så blir ju de där mycket bättre ... å om man gör så där så kommer det där ju att bli massor bättre ...... å sen så spårade det iväg totalt och som sagt nu är det ett helt nybyggt chassi, hjulupphägning och sen återstår att se vad som kommer att behållas från originalbilen, men helt klart så kommer race stuket att behållas de enda spoilers som kommer att användas kommer att sitta där för aerodynamikens skull

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Det har jävlats en hel del med att få hjulupphägningen å stämma, men nu tror jag att ja är i mål... här är bilder på den främre som i det närmsta är klar, hade tänkt uppdatera sidan med lite mer bilder, men "nätagget" har brunnit så jag är utan dator, kommer att uppdatera sidan så snart jag kan.



_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Så ja då var man frisk igen och hemma från finland, här kommer lite mer bilder. Framvagn och bakvagn på platts efter lite "missräkning", men nu ser det riktigt bra ut,
Nu börjar det äntligen likna en bil Min dator är pajj fortfarande så än har jag inte kunnat uppdatera hemsidan skall göra det så fort jag lagat datorn.






_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Lite referens så körde jag på 1:34 första gången på motorparken med 318is

Frän bil som attan, hoppas det blir något vettigt av den nudå.

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Nick_hbg
Helsingborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 5



Vikt/Effekt

Lasse Åström skrev:
Anledningen till den mycket omfattande ombygnation vi gör. är för att vi vill gatregistrera en bil med mc motor, att registrera den som ombyggt fordon är omöjligt om inte den är av årsmod 75- eller äldre det beror delvis för att motorn inte är avgascertifierad för bil utan för mc, så då var enda alternativet att registrera som amatörbyggt fordon, och då krävs mer omfattande ombygnation, annars går det under ombyggt fordon vilket det ej gick att registrera som.

För att den ska bli amatörbyggt fordon måste man bygga om ganska mycket.
man bör gör nya hjulupphängningar fram och bak, som ansluter till en fullbur,
och dessutom kanske ändrar bromssystemet mm, det är i alla fall det svar jag fick från gustaf (therealpinto)

Sen så spårade ombygnationerna ju iofs ur lite (var inte tungen göra om exakt så här mycket för att få den reggad men men =), när man upptäcker att men om man gör så här så blir ju de där mycket bättre ... å om man gör så där så kommer det där ju att bli massor bättre ...... å sen så spårade det iväg totalt och som sagt nu är det ett helt nybyggt chassi, hjulupphägning och sen återstår att se vad som kommer att behållas från originalbilen, men helt klart så kommer race stuket att behållas de enda spoilers som kommer att användas kommer att sitta där för aerodynamikens skull


Hur löser ni problematiken med karavet på vikt effekt förhållandet som finns för amatörbyggda fordon?

_________________
Nick Ahlbin
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Re: Vikt/Effekt

Nick_hbg skrev:
Lasse Åström skrev:
Anledningen till den mycket omfattande ombygnation vi gör. är för att vi vill gatregistrera en bil med mc motor, att registrera den som ombyggt fordon är omöjligt om inte den är av årsmod 75- eller äldre det beror delvis för att motorn inte är avgascertifierad för bil utan för mc, så då var enda alternativet att registrera som amatörbyggt fordon, och då krävs mer omfattande ombygnation, annars går det under ombyggt fordon vilket det ej gick att registrera som.

För att den ska bli amatörbyggt fordon måste man bygga om ganska mycket.
man bör gör nya hjulupphängningar fram och bak, som ansluter till en fullbur,
och dessutom kanske ändrar bromssystemet mm, det är i alla fall det svar jag fick från gustaf (therealpinto)

Sen så spårade ombygnationerna ju iofs ur lite (var inte tungen göra om exakt så här mycket för att få den reggad men men =), när man upptäcker att men om man gör så här så blir ju de där mycket bättre ... å om man gör så där så kommer det där ju att bli massor bättre ...... å sen så spårade det iväg totalt och som sagt nu är det ett helt nybyggt chassi, hjulupphägning och sen återstår att se vad som kommer att behållas från originalbilen, men helt klart så kommer race stuket att behållas de enda spoilers som kommer att användas kommer att sitta där för aerodynamikens skull


Hur löser ni problematiken med karavet på vikt effekt förhållandet som finns för amatörbyggda fordon?




Det problemet är inte än löst, men tanken att eftersom det är en mc motor och mc motorer får man strypa (ej vanliga bilmotorer då är det effeketen som är angiven som gäller) så skall motorn strypas lite inför besiktning och sen skall jag hitta på div balast vikter så effekt viktförhållande överensstämmer med de regler som gäller, sen så lär jag säkert få bjuda på mycket tårta så hoppas jag det går igenom =)

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Johan Mähler skrev:
Lite referens så körde jag på 1:34 första gången på motorparken med 318is

Frän bil som attan, hoppas det blir något vettigt av den nudå.


Förhoppningsvis nästa sommar så får jag väll komma och försöka besegra din tid då

Jo nu jobbar jag för högtryck i garaget, kommer dock att bli en paus snart (inte allt för lång hoppas jag) eftersom jag har köpt hus och måste fixa lite på de, bla. bygga ett garage, så om det är någon i piteå trakten som leter ett garage att hyra så blir det ett ledigt snart.
om ni är intresserad så kontaktar ni mig på 070-6249577

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20381



Skoj McPärson till A-Arm konvertering.
Lasse Åström skrev:
Har du valt längden på McPärsondelen för att få vettiga vinklar eller är det rent praktiska skäl (spindelfästet eller så)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



NiklasFalk skrev:
Skoj McPärson till A-Arm konvertering.
Lasse Åström skrev:
Har du valt längden på McPärsondelen för att få vettiga vinklar eller är det rent praktiska skäl (spindelfästet eller så)?


Dels för att få till vinklarna och dels av praktiska skäl. Som det var ritat först så skulle ena a-arms fästet komma att hamna i turbon vilket är både omöjligt och dumt.
om man då bara flyttade upp fästet så skulle vinklarna hamna helt åt h-vete så då blev lösningen att förlänga spindeln.

Från början hade vi tänkt använda en annan spindel där fästet hade hamnat betydligt mycket högre än på originalspindeln som jag nu förlängt men eftersom den var betydligt mycket tyngre (och större) och spindeln jag nu har är väldigt lätt så blev valet att färlänga original spindlarna, det gäller ju att hålla nere den ofjädrade vikten =)

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Ser mycket bra ut !! thumbs up Vad använder ni för spindlar?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Micke Fredriksson skrev:
Ser mycket bra ut !! thumbs up Vad använder ni för spindlar?


Men micke.... de borde väll du om någon se..... hehe =) Det är abarth original spindeln, lite modifierad.... ska precis börja rita på en adapter till oken.

_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40



Jag hade tänkt placera fulecellen här fram, för att hjälpa till med viktfördelningen lite


_________________
//Lasse Åstrüm
Life starts at 8000 rpm
http://www.abarth-r1.se
Citera
Bilder o videos
Abarth R1 bygget fortskrider!!
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (17089 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande