Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad ska jag ha? GSI 16V, GTI 16V, 318iS el nåt helt annat?
1, 2, 3   >>
4507 besök totalt
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Vad ska jag ha? GSI 16V, GTI 16V, 318iS el nåt helt annat?

Hej!

Är sugen på att köpa en hobbybil som ska fungera till lite konbana, bankörning och allmänt bus. Praktisk bruksbil finns redan (BMW 318 Touring -02).

Min kunskaper att meka är begränsade även om inte tummen sitter precis mitt i handen. Pga av detta och pga av lathet vill jag ha en bil som är körbar med lite rost.

Budgeten är till en början 35'-40', och då vill jag ha en rolig, fungerande bil med nya dämpare&fjädrar, bussningar, begagnad stol och nya däck. I fas två som får komma senare och kosta mer pengar finns - bur, urriven inredning, optimerad motor osv.

Så vad tycker Ni? Jag har funderat en hel del men kan inte bestämma mig riktigt, det jag kommit fram till är -

VW Golf I GTI 82-84 = Låg motoreffekt, mycket delar tillgängliga och mycket gokartkänsla, bra pris.
VW Golf II GTI 16V = Bra motoreffekt, mycket delar tillgängliga, medelbra pris.
BMW 318iS = Fantastisk balans och körglädje, bakhjulsdrift (+), något högt pris.
Opel Kadett 16V = Hög motoreffekt, lågt pris, mycket rostbenägen.

Jag har redan sökt mycket bland gamla inlägg men kan ändå inte komma till klarhet vad jag ska ha för bil, snälla HJÄLP!

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 211



Miata ?

Liten, lätt, och bakhjulsdriven.

_________________
There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games...
- Hemingway
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Hej Bo!

Miatan är kanonfin, men tyvärr lite dyr.

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Våga gå lite utanför rejsas standardramar...

Det finns ett par tidigare trådar liknande denna, snabb sammanfattning...
*En bil som brukar dyka upp i slutet av första sidan i dessa trådar är Alfa 75. Det är en bil som borde passa in rätt bra i din kravspec.
*Hondagänget brukar dyka upp och förespråka sina favoriter.
*KristianAE86 hjälper dig nog gärna med att hitta rätt Corolla.
*En banbilstråd utan Porsche? Icke! 924 samt tidiga 944 brukar få många röster i dessa sammanhang.
*När tråden börjar spåra ur kommer vi gammelbilstokar och tipsar om BMW 02, Saab tvåtakt osv. Men eftersom du inte vill skruva så kan vi nog glömma det här och nu.
*Tittar du efter golfar finns det även snabba polos. Titta bland banbilarna så ser du vad det snackas om.
*Det samma gäller Opel corsa...
*Peugeot 205 är annu en het kandidat. Klubben är dessutom på frammarch.
*I Sverige är det alltid klokt att köra svenskt Snabba Saabar och Volvos finns det gott om!

Har jag missat några? Givetvis, men nu har du mer att kika på

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Citroen BX GTI 16Valves.
Citroen Xantia Activa

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus L skrev:

Citroen Xantia Activa

Får man en sån för dom pengarna Intressant kandidat isf thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Angående Kadetten kan jag lägga till att den i 16v-utförande har en mycket stark, pigg och soppasnål motor. Med "normal" sänkningssats och bättre däck än de 185/65-14 som satt original är inte understyrning något överhängande problem, snarare lagom för körsäkerhet och prestanda (iofs väldigt förarrelatrat).
Alla de bilarna du räknat upp finns från rostfria ex. till de som rostat sönder och skrotats. Skall du ha den som hobbybil på sommaren så bör inte vidare rostning vara ett problem. Kadetten har oftast inga allvarligare dolda rostfällor. Kolla med ficklampa på bakskärmarna innifrån (syns under luckan till baklamporna) det ger oftast en bra helhetsbild.

Kolla försäkringen på alla de här bilarna, det kan bli en rätt dryg post i ägandet. På just Kadetten kan -90 och -91 vara något billigare pga originalmonterad startspärr. Dessa årsmodeller (och vissa sena -89) har även servo och en, i de flestas ögon, snyggare inredning.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kristian Larsson skrev:
Våga gå lite utanför rejsas standardramar...

Det finns ett par tidigare trådar liknande denna, snabb sammanfattning...
*En bil som brukar dyka upp i slutet av första sidan i dessa trådar är Alfa 75. Det är en bil som borde passa in rätt bra i din kravspec.
*Hondagänget brukar dyka upp och förespråka sina favoriter.
*KristianAE86 hjälper dig nog gärna med att hitta rätt Corolla.
*En banbilstråd utan Porsche? Icke! 924 samt tidiga 944 brukar få många röster i dessa sammanhang.
*När tråden börjar spåra ur kommer vi gammelbilstokar och tipsar om BMW 02, Saab tvåtakt osv. Men eftersom du inte vill skruva så kan vi nog glömma det här och nu.
*Tittar du efter golfar finns det även snabba polos. Titta bland banbilarna så ser du vad det snackas om.
*Det samma gäller Opel corsa...
*Peugeot 205 är annu en het kandidat. Klubben är dessutom på frammarch.
*I Sverige är det alltid klokt att köra svenskt Snabba Saabar och Volvos finns det gott om!

Har jag missat några? Givetvis, men nu har du mer att kika på


Vilken spaning!! Femtiarton vilkenbilskajaghatrådar sammanfattade

Eftersom jag skaffat en Peschåååå bruksholk som krävde ett motorbyte så har jag surfat på märkesklubbens forum en del på senare tid, http://www.peugeot-sport-club.com/forum/. En skojjig 205-variant verkar vara att gifta en sådan bil med en maskin från 405 Mi16.... kanske inte helt SBP-vänligt men det måste ju gå som tusan. Billigt verkar det bli oxo.

_________________
Pär Hylander
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6703



oj oj oj... vågar jag säga vilken bil jag tycker du ska ha?

Fördelen med Kadetten är att man byter stötdämpare/fjädrar och däck så är den helt klar för banan... vill man ändå ta i lite mer byter man bussningar (vilket är lätt)...

...under senaste säsongen jag har inte behövt meka något mellan banträffarna med min iaf... den bara går och går.

Att få tag på en GSi 16v är inte dyrt... med dämpare/fjädrar och rdäck (+bilinköp såklart) så borde du kunna landa på 25-30k utan större problem, då ändå räknat med bra väghållning.

Mvh
Fredrik

P.S. Vill du ha en Kadett GSi har jag en röd GSi 16v ståendes... D.S.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Kristian Larsson skrev:
Magnus L skrev:

Citroen Xantia Activa

Får man en sån för dom pengarna Intressant kandidat isf thumbs up


Activa för 44.500 går säkert att pruta.
http://www.blocket.se/view/3698113.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&am . . . .

har sett Xantia från ca 17.500 dock ej activa
http://www.blocket.se/view/3804544.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&am . . . .

Sen så är det här priser jag hittade nu på 1 minut, leta och du skall finna.

Fördelen med Citroen med hydraulförmedlad gasfjädring är, förutom activasystemet, att man faktiskt köper nya fjädrar och dämpare för 400:- st, eller renoverar de gammla för en hundring styck.

Sen är det ju dessutom väldigt enkelt att testa olika hårdhet och sätning på fjädrar och höjd utan att behöva byta en massa dyra delar.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Köp vad som helst, men en stor fördel är ju om det finns någon lämplig klubb som anordnar mycket bankörning till lågt pris (om det nu är det du är ute efter). Då ligger ju Porsche bra till... Fast å andra sidan kanske du kan gå med i någon lämplig "Sportvagnsklubb" istället som också anordnar träffar.
Bakhjulsdrift är väl ändå att föredra, eller...?

Antar att jag förväntas propsa på RX-7 (äger ju trots allt två stycken). I så fall föreslår jag att du hämtar en Turbo II (87-91) från Tyskland. Gott om effekt (180-200 hk) och potential för mer. Ska inte vara något problem att få för det priset. Fast gen 1 (78-85) är roligare egentligen, tycker jag.... Ännu billigare också.
Att göra i ordning en Amazon för svänga med hade väl varit trevligt annars, fast du vill kanske inte ha en så gammal bil?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1947



Kadetten har ju fördelen med att motorn är det sista du behöver förbättra för att den ska bli snabbare. Och om det är en fördel om du är som du beskrev kring meckning. Hittar du bara ett exemplar som inte är hårt angripet av rost och därefter kör enbart sommartid så tror jag inte rosten kommer bli nåt problem. Kolla länkarmsinfästningen fram (den bakre som sitter i golvet) och innanför klädseln bak i hjulhusen. Det är dem två värsta ställena att rosta på. Att hitta ett exemplar som klarar detta och har lite väghållningsprylar monterat för under 20000:- är inget problem. Då kan du köpa r-däck och slänga ut lite inredning och vips går bilen riktigt bra.

Välkommen till Opelsportclub

Varning utfärdas samtidigt för GSi-viruset. Smittar lätt så en provkörning kan ge framtida symptom under lång tid.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Besök olika klubbars hemsidor genom att gå in på "länkar" längst upp till höger. Om du hade tänkt att köra bana m.m. så är det ju en klar fördel om klubben angagerar sig i sådant!

Vi i Peugeot Sport Club har redan klart att vi ska ha tre banträffar (varav två i samarbete). Sedan så tillkommer det troligtsvis en liten slalomserie ifall du vill prova på konbanekörning, det är ju trots allt säkrast att köra fort bland koner. Händer det något så får du kanske en liten liten repa på bilen

Det och mycket annat är planerat för säsongen -05! Du är välkommen att besöka klubben på www.peugeot-sport-club.com

PS. Vi har en köpes del du kan skriva en annons i

Men gör som så att du kollar runt och försök hitta någon bil som passar dig!

EDIT: Kan ju lägga till några tips på bilar som jag finner roliga:

Alfa 75
BMW 318is E30
Opel Kadett Gsi
Honda crx (de finare ligger tyvärr lite högt i pris med tanke på din budget och planer)
Peugeot 205gti (eller ev. med mi16 motor)
Peugeot 405mi16

Kolla under "våra banåkarbilar" genom länken från startsidan, så har du alla bilar i bokstavsordning!

_________________
Rachid Rachid
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ja, Peugeot ja..

Fördelen är väl att dom är lätta att få snabba runt bana utan att lägga en förmögenhet.
Nackdelen är väl utbudet på åkafort tillbehör.
Men som sagt fördelen är att det går att få dom snabba även på det begränsade utbudet som finns..

Min bil är uppgraderad med tillbehör (som gör nytta) för ca 15K skulle jag gissa grovt på..
Stötisar/bromsbelägg-bromsslangar/R-däck
Ett grundobjekt kan man få för runt 10
1,38,59 blev resultatet i superstage..
Med mig som förare (absolut ingen konbanetalang)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Eric Josefsson skrev:
Ja, Peugeot ja..

................
Nackdelen är väl utbudet på åkafort tillbehör.
......................
Vill inte riktigt hålla med dig där. Till 405 är väl utbudet mer begränsat, men till 106, 205, 206 och 306 vill jag påstå att det finns mängder med åkafortbitar i alla prisklasser. Vill man ha det riktigt stora utbudet får man hämta prylar från UK, men det är ju inget problem.

Vill också tipsa om en doldis i PSA-familjen, förutom de exempel som tagits upp, Citroen ZX 2.0 16V. Motor på 155-167 hk och byggd på samma plattform som 306. Kanske inte ryms riktigt inom budgeten, dock. Även PSA-cittror är välkomna till Peugeot SC.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
oj vilket gensvar, rejsa.nu rules!!

Alfa 75 är en stencool bil med erkänt bra balans/väghållning, men jag är rädd att det blir mer mecka än köra? Eller är det bara jag som är fördomsfull?

Efter en Peugeot 205 GTI och en Renault Clio 16V som båda bara betytt problem är jag något avigt inställd till franska bilar vad det gäller kvalité. Däremot finns det inget tvivel om "svängkapaciteten" hos dessa.

Kadett 16V känns som att man får mycket bil för pengarna förutsatt att man lyckas hitta en som inte har för mycket "norskt krom". Figgz - såg din Opel i Bilsport, verkligen läcker och inspirerande. Den andra GSI 16V du nämnde, hur är skicket på den?

Porsche 924 och 944 är ju ganska intressant alternativ, vad ligger de på i pris ungefär för ett hyggligt ex? Är delarna dyra?

En annan fråga - hur har Ni Era "leksaksbilar" (i den här prisklassen) försäkrade?

_________________
Magnus Sandlund
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



Alfa 75 TS säljes

Runt 1150Kg, 145Hk, bakhjulsdriven med diffbroms, nära 50/50 vikfördelning, lång etta och kort femma...

Miljarders billiga beggade delar.

Bilen ovan kostar 11 papp, det ger 30 papp över att köpa delar för, det blir en del tuffa delar det...

Så, vad väntar du på?

Ja just det, massa bankörningar med klubben plus egen racingserie.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



Magnus JE skrev:
oj vilket gensvar, rejsa.nu rules!!

Alfa 75 är en stencool bil med erkänt bra balans/väghållning, men jag är rädd att det blir mer mecka än köra? Eller är det bara jag som är fördomsfull?


Ja, det är du som är fördomsfull.
Blir det meka så är det synnerligen lättmekat. Motorn behöver du aldrig ens fundera på att meka med förutom service då.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



MaZ skrev:
Alfa 75 TS säljes

Runt 1150Kg, 145Hk, bakhjulsdriven med diffbroms, nära 50/50 vikfördelning, lång etta och kort femma...

Miljarders billiga beggade delar.

Bilen ovan kostar 11 papp, det ger 30 papp över att köpa delar för, det blir en del tuffa delar det...

Så, vad väntar du på?

Ja just det, massa bankörningar med klubben plus egen racingserie.


Hehe, känns tryggt att köpa en bil av någon som kallar sig blyfot

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
MaZ skrev:
Magnus JE skrev:
oj vilket gensvar, rejsa.nu rules!!

Alfa 75 är en stencool bil med erkänt bra balans/väghållning, men jag är rädd att det blir mer mecka än köra? Eller är det bara jag som är fördomsfull?


Ja, det är du som är fördomsfull.
Blir det meka så är det synnerligen lättmekat. Motorn behöver du alldrig ens fundera på att meka med förutom service då.


Va billigt! Kan den vara nåt o ha?

Hur är det med rosten på en 75? Synlig eller dold? Vanliga ställen?

_________________
Magnus Sandlund
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



Vad menar du? Är det bättre att köpa en som kallar sig surkörd?

75orna tål tamejfan hur mycket stryk som helst, en kompis har kört sin 75a TS på bana i flera år utan att ens fundera på att göra nåt med motorn, de är två pers på den dessutom och ingen av dom kör nåt annat än "all out".
osannolikt stryktåliga.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad ska jag ha? GSI 16V, GTI 16V, 318iS el nåt helt annat?
1, 2, 3   >>
4507 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande