Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4507 besök totalt |
Jag körde med trafikförsäkring när jag hade den typen av bil.
Jag uppskattar ärliga säljare... _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Den kan definitivt va nåt att ha. ![]() PROVKÖR INNAN DU LETAR ROST! ![]() Rost? Ja, det är ju en åttiotalsbil så visst finns det. Kolla följande: -Trösklar bak (ekonomiplåt är billigt och det täcks av tröskel-plasten) -Domkraftsfästen runt om -Skärmkanter (känn med handen innanför breddaren, man kan vara tvungen att peta unden innerskärmarna, täcks också av plast) -Golvet i bagaget, lyft undan mattorna och kolla skarvarna mellan golvet och förstärkningarna på sidan och bakstammen. Kolla speciellt högre bakre hörnet, tanken sitter fast där i en liten balk på undersidan och det samlas gärna sprut från bakhjulet där -> rost -> tanken kan lossna (i extrema fall men den ramlar inte av bilen) -Under baklamporna, kolla om stötfångaren ligger emot lacken och skaver och lyft undan mattan plus inrednigen på insidan och kolla. Brukar nästan alltid finnas lite rost på ovanstående ställen så du behöver inte avfärda bilen för det men är det ett hål istället för domkraftsfäste så är det ju dags att fundera om det är värt det... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ja och nej, en del är lite dyrt en del annat förbluffande billigt, dock inte biltemapriser.... Trafikförsäkring, vagnskadan gäller ju ändå kanske inte där det störst risk att det inträffar. _________________ Pär Hylander |
||||||
75or är trevliga, köpte min för samma peng som den länkade här, tog ut den på sturup utan att ha gjort mer än bytt bromsvätska! Det du kommer vilja/behöva göra är att byta casterstagsinfästningen i karossen från bussning till kulled från 105serie alfor, minimal mod som jag ska göra i vinter. finns en jättebra guide på alfapower, skriven av MaZ kanske den var? Det finns ju ett otal trådar om alfa75or som banåkarbilar här på rejsa nu med, för inspiration och idéer. Ännu fler finns det väl på alfapower. edit: en minut eller två för sent ute med rosten.. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Jo, det är jag som skrivit guiden.
![]() Tog mig tre eller fyra timmar att byta på båda sidor senast jag gjorde det, räkna med lite längre tid första gången eller om man saknar vettiga verktyg. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Även torpedväggen i anslutning till A-stolparna tycks kunna bli otäckt rostangripen på 75:orna. Har jag sett på en i övrigt mycket fin och rostfri 75 Turbo som står väldigt nära min RX-7 i ett garage på Hisingen...
![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Ja, DEA:s. Fast den är väl på väg ut... EDIT: Du får kolla på vår pinsamt dåligt uppdaterade hemsida... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Tackar! Dock behöver man inte byta front på en Kadett för att få den svänga-vänlig. ![]() På med t.ex. Gula koni och H&R fjädrar som jag har, saab bromsar, annan bromsvätska samt rdäck... allt för en totalkostnad av ca 15-20.000 beroende på om du har fälgar till däcken liggande eller inte. Priserna på det ovanstående gäller nya produkter, man kan fynda mycket begagnat! Du har PM ang. bilen.
Min har i år rullat på vanlig helförsäkring, dock ska jag från början av nästa år försöka entusiastförsäkra den då bilen då är 20 år gammal. ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Lite över budgeten men en sån här skulle jag kunna tänka mej,kanske eftersom man sett dom jaga runt banor i storbritanien på TV...
http://www.blocket.se/view/3810274.h _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||||
Fast lådorna är väl lika osynkade som på min 33;a? Nu är ju det iof inget problem, det är bara att Alfan säger ifrån när man växlar fel(inte dubbeltrampar). Annars gäller det ju att fel på en vanlig bil är tokjobbigt, men på en Alfa är det bara lite charmigt. Typ som när belysningen till instrumenten slocknar för att man sätter igång fläkten, eller justerar ratten, vilket ibland också sätter igång stolsvärmen. Fördelen när det här händer är att knapparna till elhissarna börjar lysa och klockan tänds. Kan man skratta åt sådana här fel tror jag man har god potential att bli Alfa-frälst. ![]() |
||||||
Så illa är det inte, det där låter som en 33a...
![]() om man ger fan i att slaktköra innan lådan är varm och har bra olja så funkar den utmärkt. Den kräver lite invänjning men det kan väl knappast vara ett problem på ett sånt här forum... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
mindre charmigt var det på en 33a jag hade som låste centralåset själv då jag stannat mitt i natten för att lätta på trycket och klev ur med bilen igång... fast annars i det hela en mycket trevlig bil. |
||||||
De elfel som uppstår gör det 99.99% av gångerna pga dålig jord. Jag har ägt 3 75:or, alla 3 har jag fixat jordpunkterna på o sedan inte haft ett problem efter detta.
TS motorn är skottsäker men det ni pratar om lådorna är att synkringarna tar stryk, gärna 2:ans växel. Problemet är att det tar lite tid att värma lådan plusa att dreven är ganska tunga vilket ger synkringarna stryk. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
318is 16V lägger jag min röst på. Varför? Det är en BMW så klart
![]() För 50k bör du dock kunna hitta en fin 320is ( "italienska M3" - S14B20, 195hkr) - det vore mitt val! _________________ Mvh / Kalle Hansen |
||||||
Tycker alla dom här "vilken banbil skall jag köpa"-trådarna börjar i fel ände.
Basera din budget istället på vad en banträff kostar gånger antalet banträffar du vill köra varje säsong. Fundera sedan på hur mkt underhåll du behöver göra samt däckskostnaden, reparationer mm (mellan banträffarna). Jag har tyvärr sett alldeles får många som lägger alla sina pengar på bilen (eller annat) för att sedan inte har råd att åka på några banträffar. ![]() När det gäller sjävla valet av bil hade jag personligen valt den som man har roligast att mecka med ("roligmecka" = sådan som gör bilen roligare) , dvs. den som man minst MÅSTE mecka med för att den skall fungera (tråkmecka= måsten för att den skall fungera). Men det här förutssätter att du hellre lär dig köra bil än att mecka (ban)bil. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||
Hittade en Miata i rätt prisklass. http://www.miata.se/forum/viewtopic. /Bo _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||||
Håller med dig till stor del. Är man ny på detta så är det viktigaste att man kommer ut på banan med en bil som tål den typen av körning. (Vet iofs inte om du är det) Att ha råd att köra när man vill är viktigare än att åka fort en gång eller ha snabbaste bilen i garaget. Kostar ett antal tusen att komma iväg till en bana och köra. Iaf om man har en bit att åka. Sen om bilen är långsammare än en annan som man kan köpa för samma pengar är inte så relevant. Den stora skillnaden sitter i föraren. Sen är väl inte målet med att åka banträffar att sätta så låga tider som möjligt utan att ha kul och utvecklas som förare. Det man vill undvika är i mina ögon att laga rost och reparera saker som har gått sönder. Byta ut saker mot bättre eller bygga om saker är roligt! Mitt tips är att köpa en billig bil så att du har råd att byta stötdämpare/fjädrar, göra något åt bromsarna och köpa en vettig stol och bälte. Att montera i en båge eller en bur kan också vara vettigt. En uppsättning bra däck är värt att lägga in i budgeten också. Är inte alls dumt att köpa en bil där det ör möjligt att hitta en reservdelsbil av samma modell för vettiga pengar. Skönt att slippa köpa nytt så fort något går sönder. För det gör det förr eller senare. Skrotarna tycker jag har en helt skev prisbild. (Hoppas att det bara är dom jag har pratat med) ![]() Tillgången på en bra klubb som har många banträffar påverkar ju valet en del. Fast det är ju kul att vara lite annorlunda. ![]() I dina kläder hade jag kollat på Bmw 318 eller 325 eller möjligtvis en Alfa 75. Volvo 240 kan funka också. Sen hade jag bildat mig en uppfattning utefter det. Har inga direkta erfarenheter av någon av dom iofs. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Hallå kamrater!
Nu har det köpts en bil.................... En Golf GTI special -84 blev det. Röd, 14 700mil på mätaren och väldigt lite rost. Kanonnöjd! ![]() Ska ta lite bilder i helgen, sedan kommer det upp en projekt tråd! Ha en trevlig helg// _________________ Magnus Sandlund |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4507 besök totalt |