Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad ska jag ha? GSI 16V, GTI 16V, 318iS el nåt helt annat?
<<   1, 2, 3   >>
4507 besök totalt
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus JE skrev:

En annan fråga - hur har Ni Era "leksaksbilar" (i den här prisklassen) försäkrade?

Jag körde med trafikförsäkring när jag hade den typen av bil.

Micke Eriksson skrev:

Hehe, känns tryggt att köpa en bil av någon som kallar sig blyfot

Jag uppskattar ärliga säljare...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



Magnus JE skrev:
MaZ skrev:
Magnus JE skrev:
oj vilket gensvar, rejsa.nu rules!!

Alfa 75 är en stencool bil med erkänt bra balans/väghållning, men jag är rädd att det blir mer mecka än köra? Eller är det bara jag som är fördomsfull?


Ja, det är du som är fördomsfull.
Blir det meka så är det synnerligen lättmekat. Motorn behöver du alldrig ens fundera på att meka med förutom service då.


Va billigt! Kan den vara nåt o ha?

Hur är det med rosten på en 75? Synlig eller dold? Vanliga ställen?


Den kan definitivt va nåt att ha.

PROVKÖR INNAN DU LETAR ROST!

Rost? Ja, det är ju en åttiotalsbil så visst finns det. Kolla följande:
-Trösklar bak (ekonomiplåt är billigt och det täcks av tröskel-plasten)
-Domkraftsfästen runt om
-Skärmkanter (känn med handen innanför breddaren, man kan vara tvungen att peta unden innerskärmarna, täcks också av plast)
-Golvet i bagaget, lyft undan mattorna och kolla skarvarna mellan golvet och förstärkningarna på sidan och bakstammen. Kolla speciellt högre bakre hörnet, tanken sitter fast där i en liten balk på undersidan och det samlas gärna sprut från bakhjulet där -> rost -> tanken kan lossna (i extrema fall men den ramlar inte av bilen)
-Under baklamporna, kolla om stötfångaren ligger emot lacken och skaver och lyft undan mattan plus inrednigen på insidan och kolla.

Brukar nästan alltid finnas lite rost på ovanstående ställen så du behöver inte avfärda bilen för det men är det ett hål istället för domkraftsfäste så är det ju dags att fundera om det är värt det...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus JE skrev:
oj
Porsche 924 och 944 är ju ganska intressant alternativ, vad ligger de på i pris ungefär för ett hyggligt ex? Är delarna dyra?

En annan fråga - hur har Ni Era "leksaksbilar" (i den här prisklassen) försäkrade?


Ja och nej, en del är lite dyrt en del annat förbluffande billigt, dock inte biltemapriser....

Trafikförsäkring, vagnskadan gäller ju ändå kanske inte där det störst risk att det inträffar.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Magnus JE skrev:
MaZ skrev:
Magnus JE skrev:
oj vilket gensvar, rejsa.nu rules!!

Alfa 75 är en stencool bil med erkänt bra balans/väghållning, men jag är rädd att det blir mer mecka än köra? Eller är det bara jag som är fördomsfull?


Ja, det är du som är fördomsfull.
Blir det meka så är det synnerligen lättmekat. Motorn behöver du alldrig ens fundera på att meka med förutom service då.


Va billigt! Kan den vara nåt o ha?

Hur är det med rosten på en 75? Synlig eller dold? Vanliga ställen?


75or är trevliga, köpte min för samma peng som den länkade här, tog ut den på sturup utan att ha gjort mer än bytt bromsvätska!

Det du kommer vilja/behöva göra är att byta casterstagsinfästningen i karossen från bussning till kulled från 105serie alfor, minimal mod som jag ska göra i vinter.

finns en jättebra guide på alfapower, skriven av MaZ kanske den var?

Det finns ju ett otal trådar om alfa75or som banåkarbilar här på rejsa nu med, för inspiration och idéer.
Ännu fler finns det väl på alfapower.

edit: en minut eller två för sent ute med rosten..

_________________
Pontus Fyhr
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



Jo, det är jag som skrivit guiden.

Tog mig tre eller fyra timmar att byta på båda sidor senast jag gjorde det, räkna med lite längre tid första gången eller om man saknar vettiga verktyg.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Även torpedväggen i anslutning till A-stolparna tycks kunna bli otäckt rostangripen på 75:orna. Har jag sett på en i övrigt mycket fin och rostfri 75 Turbo som står väldigt nära min RX-7 i ett garage på Hisingen...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



Va? Står det en 75 T i kokos-garaget?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Kristian Larsson skrev:

Micke Eriksson skrev:

Hehe, känns tryggt att köpa en bil av någon som kallar sig blyfot

Jag uppskattar ärliga säljare...


Jo det är sant

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



MaZ skrev:
Va? Står det en 75 T i kokos-garaget?

Ja, DEA:s. Fast den är väl på väg ut...

EDIT: Du får kolla på vår pinsamt dåligt uppdaterade hemsida...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6703



Magnus JE skrev:

Kadett 16V känns som att man får mycket bil för pengarna förutsatt att man lyckas hitta en som inte har för mycket "norskt krom". Figgz - såg din Opel i Bilsport, verkligen läcker och inspirerande. Den andra GSI 16V du nämnde, hur är skicket på den?


Tackar! Dock behöver man inte byta front på en Kadett för att få den svänga-vänlig.
På med t.ex. Gula koni och H&R fjädrar som jag har, saab bromsar, annan bromsvätska samt rdäck... allt för en totalkostnad av ca 15-20.000 beroende på om du har fälgar till däcken liggande eller inte. Priserna på det ovanstående gäller nya produkter, man kan fynda mycket begagnat!
Du har PM ang. bilen.

Magnus JE skrev:

En annan fråga - hur har Ni Era "leksaksbilar" (i den här prisklassen) försäkrade?


Min har i år rullat på vanlig helförsäkring, dock ska jag från början av nästa år försöka entusiastförsäkra den då bilen då är 20 år gammal.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Lite över budgeten men en sån här skulle jag kunna tänka mej,kanske eftersom man sett dom jaga runt banor i storbritanien på TV...

http://www.blocket.se/view/3810274.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&am . . . .

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



MaZ skrev:
75orna tål tamejfan hur mycket stryk som helst...

Fast lådorna är väl lika osynkade som på min 33;a? Nu är ju det iof inget problem, det är bara att Alfan säger ifrån när man växlar fel(inte dubbeltrampar).
Annars gäller det ju att fel på en vanlig bil är tokjobbigt, men på en Alfa är det bara lite charmigt. Typ som när belysningen till instrumenten slocknar för att man sätter igång fläkten, eller justerar ratten, vilket ibland också sätter igång stolsvärmen. Fördelen när det här händer är att knapparna till elhissarna börjar lysa och klockan tänds. Kan man skratta åt sådana här fel tror jag man har god potential att bli Alfa-frälst. thumbs up
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



Så illa är det inte, det där låter som en 33a...

om man ger fan i att slaktköra innan lådan är varm och har bra olja så funkar den utmärkt. Den kräver lite invänjning men det kan väl knappast vara ett problem på ett sånt här forum...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Alexi Törnqvist skrev:
MaZ skrev:
75orna tål tamejfan hur mycket stryk som helst...

Fast lådorna är väl lika osynkade som på min 33;a? Nu är ju det iof inget problem, det är bara att Alfan säger ifrån när man växlar fel(inte dubbeltrampar).
Annars gäller det ju att fel på en vanlig bil är tokjobbigt, men på en Alfa är det bara lite charmigt. Typ som när belysningen till instrumenten slocknar för att man sätter igång fläkten, eller justerar ratten, vilket ibland också sätter igång stolsvärmen. Fördelen när det här händer är att knapparna till elhissarna börjar lysa och klockan tänds. Kan man skratta åt sådana här fel tror jag man har god potential att bli Alfa-frälst. thumbs up

mindre charmigt var det på en 33a jag hade som låste centralåset själv då jag stannat mitt i natten för att lätta på trycket och klev ur med bilen igång...

fast annars i det hela en mycket trevlig bil.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



De elfel som uppstår gör det 99.99% av gångerna pga dålig jord. Jag har ägt 3 75:or, alla 3 har jag fixat jordpunkterna på o sedan inte haft ett problem efter detta.
TS motorn är skottsäker men det ni pratar om lådorna är att synkringarna tar stryk, gärna 2:ans växel. Problemet är att det tar lite tid att värma lådan plusa att dreven är ganska tunga vilket ger synkringarna stryk.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kalle Hansen
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1209



318is 16V lägger jag min röst på. Varför? Det är en BMW så klart Bakhjulsdrift är enligt mig ett måste, och is:en är den bäst balanserade E30:n (M3 borträknad)

För 50k bör du dock kunna hitta en fin 320is ( "italienska M3" - S14B20, 195hkr) - det vore mitt val!

_________________
Mvh / Kalle Hansen
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Tycker alla dom här "vilken banbil skall jag köpa"-trådarna börjar i fel ände.

Basera din budget istället på vad en banträff kostar gånger antalet banträffar du vill köra varje säsong.
Fundera sedan på hur mkt underhåll du behöver göra samt däckskostnaden, reparationer mm (mellan banträffarna).

Jag har tyvärr sett alldeles får många som lägger alla sina pengar på bilen (eller annat) för att sedan
inte har råd att åka på några banträffar.

När det gäller sjävla valet av bil hade jag personligen valt den som man har roligast att mecka med ("roligmecka" = sådan som gör bilen roligare) , dvs. den som man minst MÅSTE mecka med för att den skall fungera (tråkmecka= måsten för att den skall fungera).

Men det här förutssätter att du hellre lär dig köra bil än att mecka (ban)bil.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 211



Magnus JE skrev:
Hej Bo!

Miatan är kanonfin, men tyvärr lite dyr.


Hittade en Miata i rätt prisklass.

http://www.miata.se/forum/viewtopic.php?t=2681

/Bo

_________________
There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games...
- Hemingway
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3014



Anders Lundgren skrev:
Tycker alla dom här "vilken banbil skall jag köpa"-trådarna börjar i fel ände.


Håller med dig till stor del. Är man ny på detta så är det viktigaste att man kommer ut på banan med en bil som tål den typen av körning. (Vet iofs inte om du är det) Att ha råd att köra när man vill är viktigare än att åka fort en gång eller ha snabbaste bilen i garaget. Kostar ett antal tusen att komma iväg till en bana och köra. Iaf om man har en bit att åka.

Sen om bilen är långsammare än en annan som man kan köpa för samma pengar är inte så relevant. Den stora skillnaden sitter i föraren. Sen är väl inte målet med att åka banträffar att sätta så låga tider som möjligt utan att ha kul och utvecklas som förare.

Det man vill undvika är i mina ögon att laga rost och reparera saker som har gått sönder.
Byta ut saker mot bättre eller bygga om saker är roligt!

Mitt tips är att köpa en billig bil så att du har råd att byta stötdämpare/fjädrar, göra något åt bromsarna och köpa en vettig stol och bälte. Att montera i en båge eller en bur kan också vara vettigt.
En uppsättning bra däck är värt att lägga in i budgeten också.

Är inte alls dumt att köpa en bil där det ör möjligt att hitta en reservdelsbil av samma modell för vettiga pengar. Skönt att slippa köpa nytt så fort något går sönder. För det gör det förr eller senare. Skrotarna tycker jag har en helt skev prisbild. (Hoppas att det bara är dom jag har pratat med)

Tillgången på en bra klubb som har många banträffar påverkar ju valet en del. Fast det är ju kul att vara lite annorlunda.

I dina kläder hade jag kollat på Bmw 318 eller 325 eller möjligtvis en Alfa 75. Volvo 240 kan funka också. Sen hade jag bildat mig en uppfattning utefter det. Har inga direkta erfarenheter av någon av dom iofs.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 223


Trådstartare
Hallå kamrater!

Nu har det köpts en bil....................










En Golf GTI special -84 blev det. Röd, 14 700mil på mätaren och väldigt lite rost. Kanonnöjd!

Ska ta lite bilder i helgen, sedan kommer det upp en projekt tråd!


Ha en trevlig helg//

_________________
Magnus Sandlund
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1947



Lycka till med bilen. Då kanske vi ses i sommar också då GTi-klubben och OSC kör ihop många träffar

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad ska jag ha? GSI 16V, GTI 16V, 318iS el nåt helt annat?
<<   1, 2, 3   >>
4507 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande