| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Diskussioner kring säsong 2 av GTR2002serien!
|
5463 besök totalt |
|
Det börjar dra ihop sig i gtr2002 serien - inte många race kvar innan den första sässongen är slut nu! Jag tänkte att man kunde börja diskutera lite smått om vad som ska ändras till nästa säsong... Det som KOMMER hända:
Förslag till ändringar:
Förslag på vilka banor vi ska köra
Har du något mer du vill ändra på? Skriv o diskutera!
Edit: lite ändringar... jag försöker hålla det här inlägget uppdaterat med de senaste förslagen |
||||
|
...och verkligen avskräcka alla klåpare?
odödlighet av känns som att jag i alla fall inte ens behöver anmäla mig.
GT-bilar kan vara kul dock - svårare blir det - men kul. /J |
||||
|
Mitt förslag lyder
Valfri bil: GT bilar är ju dock det självklara valet. Däckslitage: Normal, orkar inte med blistrande däck det blir sä jäkla halkigt då och bra grepp gör att man inte riskerar lika mycket vid omkörningar och täta fighter där smått blistrade däck kan släppa lite som dom vill. Bränsle: 2x, ja för att göra depåstopp nödvändiga. Kvaltid: 15 min, nu när man har färre varv på sig att sätta sin tid bara 9 varv behövs inte mer Racelängd: Kring 30 - 40 min, lagom tid då man kan göra nån tabbe eller två och endå komma tillbaks och ett eller flera depåstopp behöver göras. Även för att hålla total kval + racetid runt 1 timme. Invounderbility: ON, ja om det laggar till och bilen timewarpar och har sig som kan hända är det inte kul att krascha på grund av det. Ja det är väll mitt förslag. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
|
Det där låter ju väldigt bra och ser väldigt fint ut på papper/skärm hoopoo...
Tyvärr så funkar det inte riktigt så som du resonerar. Du vill köra ungefär 30-40 min. För tillfället kör vi lopp om 20%, loppen varar då ungefär 22 min. om vi räknar högt och säger att vi kör 40% istället borde loppen vara minst 44min. om vi tar sugo som exempel så blir ett 40% race där 29 varv, motsvarande 108 km. Bilarna går i genomsnitt 1.92 resp 2.55 km/l. Då går det mao åt ungefär: 56l resp 43l Tankarna klarar 100l Med 2x bränsleförbrukning blir det alltså ett depåstopp för gt och inga för ngt. Höjer man till 3x blir det förvisso fler depåstopp men då kommer alla att köra på softis däck eftersom man lika gärna kan byta varje gång det är bränsle dax. De som inte gör det kommer att köra omkring på slitna och blistrade puckar och då har vi samma problem som du ville undgå genom att inte ha ökat däckslitage på. om man istället enbart har däckslitage ökat blir det ännu värre, då bilarna då kommer att vara tunga samt ha motsvarande 3 år soltorkade regummerade däck på. Slutsatsen tycker jag är att man måste ha båda på annars blir det fel hur vi än gör. _________________ Kalle Larsson |
||||
Det är väll endå rätt optimalt, då kan man altså vinna med en ngt bil på de lite svängigare banorna där det inte är raw power som räknas. Då måste givetvis däckslitage vara på normal annrs blir det väldigt halkigt. Dessutom tycker jag det blir kämpigt med för många depåstopp. Och efter 50% racet som jag vann kan jag säga att jag var duktigt seg i kroppen efter närmare 1 timmes racing och tror att kring 40 min kan vara ganska optimalt.
Jaja vi tycker olika, och den sekunden extra det tar att byta däck tjänar du in hur som helst. Din sista mening kan jag inte riktigt hålla med om. Annrs kan man göra som i en f1 2002 liga jag var med i där det var obligatoriska depåstopp och sen kör med alla settings på normal. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
|
Längre rejs och mindre träning och kval:
Vi bör välja lämplig inställning så att depåtaktik spelar in, alltså det ska vara möjligt att köra med olika många stopp (som är relevanta alternativ). Eftersom det visade sig i förra veckan hur mycket körstilen spelar in på däcken kondition tycker jag att det är självklart att även däcksförbrukningen ska vara accelererad, precis som soppaförbrukningen. När det gäller osårbarhet är jag osäker på vad jag tycker, det är bra att ha den av så att de värsta bärsärks/kamikaze-stilarna försvinner. Men å andra sidan lever vi ju med laggande datorer osv, så jag tror nog att osårbarhet ska vara kvar. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Vad är vitsen med depåstopp om soppaförbrukning och däck står på normal?
Tjatar lite "Eftersom det visade sig i förra veckan hur mycket körstilen spelar in på däcken kondition tycker jag att det är självklart att även däcksförbrukningen ska vara accelererad, precis som soppaförbrukningen. " _________________ Pär Hylander |
||||
|
precis...
Hittintills har jag bara kört med medium däck... blir det längre lopp så kan man ju trycka upp däcken till hard så slipper man byta om inte däckförslitning är ökad. En ngt är ungefär 5s långsammare per varv... om man bara gör ett depåstopp mer i en gt så tar man in det på 7 varv. _________________ Kalle Larsson |
||||
oj jag känner mig träffad, bara för jag råkar köra så min däck började blistra och ha sig = snuskigt halt. Men men man får väll följa vad majoriteten vill. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
|
Hej!
Detta med säsong två blir intressant. Personligen tycker jag inte att vi skall gå över till GT bilar, utan snarare till Alfa/Mini/BMW enhets-serie. Det skulle helt klart skapa den roligaste online rejsingen. Ett annat förslag jag har är att vi har två divisioner? NGT och GT. Jag är gärna med och kör GT bilar, dock är jag övertygas om att det kommer bli ännu mer solo rejsing. Alfa enhetsklass, långsamma lättkörda bilar skulle skapa motsatsen. En timmes träning innan rejsen, varför ta bort den? Det är ju nästan alltid fullt på servern nästan direkt. Dvs nästan alla dyker upp en timme tidigare för att träna innan rejset. Rejslängden 20% tycker jag är helt lagom, finns ingen anledning att öka den. Möljigtvis öka bränsleåtgång för att tvinga fram depåstop. Däckslitage finner jag ingen anledning att öka, det kommer också bara att riskera utarma tätheten i rejsen. Mina förslag är alltså. - 20% rejslängd. (ca 20 min är lagom) - Ha två klasser. En snabb och en långsammare GT och ex NGT eller Alfa - Planera in några långlopp under seriens gång. Eller varför inte skapa en långlopps serie också? En som bara har ex fyra deltävlignar. Vi kör serien över en 14 veckors period, 4 av dessa veckor är då långlopp. I långloppen är bilvalet NGT eller GT. Oavsett vilken serie man kör i annars så kan man vara med i långlopps serien. _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||||
|
ooOOOOH JAAA!
En Mini-serie!!! Jag är LÄTT på.
Kan ingen fixa en Impreza-mod?
/J - varför tänkte man inte på det...? |
||||
|
Hittils har vi haft knappa 20 deltagare per tävling i snitt. Det är inte illa tycker jag. Vi har fem tävlignar kvar och det finns ingen anledning att tro att det blir mycket färre framöver.
Så jag rycker nog att vi kan se våran lilla serie som en Succé. Det intressanta för mig, inför nästa säsong är inte vilka bilar vi kör coh vilken klass. Utan hur vi får den roligaste och tätaste rejsingen. GT klassen kommer inte skapa det, tror jag. _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||||
|
Personligen har jag inget emot att köra GT nästa säsong.
om det nu blir NGT även nästa säsong så föreslår jag att vi kör en lite endurance serie vid sidan om. Behöver inte vara särskilt många lopp men det vore kul med ett avbräck från NGT-bilarna. Senast på LeMans så var det ju skitkul med massor av depåstopp och ganska jämn racing. Iofs är LeMans en bana som inbjuder till tätare racing eftersom den inte är så teknisk. Jag menar absolut inte att vi ska köra en konkurrerande serie utan bara köra något enstaka lopp då och då så man får känna på GT bilarna som faktiskt är himla roliga att köra. Vi kanske kan ha något testlopp så alla kan prova på GT och förhoppningsvis övertygas om dess förträfflighet.
|
||||
I alla race jag har kört med GTbilarna tycker jag inte racen har blivit mindre täta - nästan tvärtom!! För mig har det vart lika täta race som när jag kört med N-GT bilarna..
Nu har jag iofs bara vart med på ett "endurancelopp" - men det lilla jag testat har vart ÖVERLÄGSET "vanliga" race!! Varför köra en massa korta race o endast ett fåtal endurancelopp när långloppen är så mycket roligare! (i mitt tycke då..) Så jag tycker runt kanske 40 minuter för race:n i serien varje söndag vore kalaskul! Vi alla kommer nog aldrig komma överrens om vad vi ska förändra. Vi får köra poll:ar i slutändan för att bestämma hur det blir tror jag.. |
||||
|
Angående odödlighet:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1385 |
||||
|
Jag håller med Jim här! Det har varit ganska täta rejs med GT-bilar också. Skillnaden mellan de bästa förarna samt mellanskiktet kommer nog bestå vilken serie vi än kör. Inom de bägge skikten kommer det nog bli lite roliga fajter!!!
Personligen vill jag INTE köra vidare med N-GT bilar. Jag vill ha nåt nytt, lite förändringar från denna serie (som jag verkligen tycker har blivit bra!). Många säger att de tycker att det blir så svårt med GT-bilar. Det kan jag hålla med om men allvarligt talat tyckte jag att det var ganska klurigt med N-GT bilarna i början också. Men allt efter rejsen fortlöpte tycker jag att man börjar få lite koll på hur bilarna beter sig. Jag tror att det kommer att bli lite mycket avåkningar odyl i början med det kommer att bli bättre efter några rejs. Invulnbility ska fortsättningsvis vara på tycker jag. Detta med lagg odyl är inte roligt, men tyvärr en realitet. Dock har vi inte diskuterat en sak! Vilka banor ska vi köra på?? 1) Vi kör vidare på de GTR-banor som vi kör på nu. 2) Vi kör på de "gamla" F1-banorna som fanns med i F1-2002, tex A1 3) Det finns numera en hel drös med nya banor att ladda hem som tex Le Mans, Assen mm. Varje vecka får vi ladda hem veckans bana. Sen som du sa, vi kör med polls så alla får rösta. _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||
Ah! |
||||
|
Ett annat förslag vore då att vi kör sprintrejs 20% och långlopp var annan helg. Gör det till tre poängklasser: Sprint, Lång och kombinerad.
Banor: (mina förslag) Långlopp: LeMans, Silverstone, Ringen(om den blir klar), Spa, Monza, Daytona? Sprint lopp: Brands Hatch, Mugello, Suzuka, Mizano, A1 ring 10 tävlingar, 10 veckor. Det borde vara rätt lagom för en säsong, eller? _________________ Micael Johannssen Lotus Exige Cup240 Lotus Elise 111s -99 Westfield SE |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
|
5463 besök totalt |