Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilsportmässan (Aerodynamik).
1, 2   >>
2702 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Här är några bilder på aerodynamiska lösningar från mässan.

Den här bilden är vänstra framhjulet sett bakifrån dörrsidan.

Vet ju inte hur det fungerar, men att man jobbar med saken är ju helt klart.
och så en Ferrari som stod i Peans monter.

Tämligen likartad undersida vad diffusorn anbelangar.
Göran Malmberg

Nyköping
Här sen Mar 2004

Jo, tror nog att det är någon som har tänkt till lite för att få till
de lösningarna......
Ekströms bil var ju aningen frän om jag får vika av från ämnet en snabbis...
Sitta i baksätet ock köra....

Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

-Är det en mini-diffusor bakom splittern man ser där på 1a bilden?

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Skoj att få se en närbild av luftutsläppet under dörren. Jag trodde först att det var ett generellt utsläpp för luft från motorrummet men det verkar ju naivt och dumt nu. Kontrollerad mängd luft in under bilen och ut i bakre diffusorn låter ju "självklart".

När man inte "kan" fila på motorn så måste de ju lägga resurserna nån annan stans, och kolfiberstyrda luftströmmar saknas ju inte i DTM .
Undrar egenerligen hur stor praktisk betydelse varje liten detalj har i racen (under kval är det självklart) när de kör nästan lika fort med tillknölad nos?

När det gäller diffusorn under splittern tror jag att jag läst in nån utmärkt tråd här att bakom splittern skall det vara lite högre frigång. Att göra denna övergång som diffusor istället för vingprofil har säkert nåt med störd luft eller så att göra.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
superMOG skrev:
-Är det en mini-diffusor bakom splittern man ser där på 1a bilden?

Jo, det blir ju liknande en frontvinge av främre delen med spålittern. Rätt fint gjort.
Göran Malmberg

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

kul..

det var alltså felr än jag som låg på marken..

aerodynamikern i teamt han låg ner mest hela tiden..

Göran: du skulle kikat på per eklunds bil oxå. hade du fått en till diffusor att använda.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

NiklasFalk skrev:

Undrar egenerligen hur stor praktisk betydelse varje liten detalj har i racen (under kval är det självklart) när de kör nästan lika fort med tillknölad nos?

Just detta är nått som brytt min skalle också... Det verkar ju det går lika snabbt med duct-tape eller utan nos...

superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

-Klurar på utrymmet bakom diffusorn där fram, tycker det är rätt så stor volym och högt i tak där. Detta jämförelsevis med det relativt lilla utsläppet från diffusorn. Ser iof nåt rör/slang som mynnar ut lite längre fram också men... -Nån som vet varför man har ett sånt stort utrymme där?

Michael Stadig --BBDB--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

superMOG skrev:
-Klurar på utrymmet bakom diffusorn där fram, tycker det är rätt så stor volym och högt i tak där. Detta jämförelsevis med det relativt lilla utsläppet från diffusorn. Ser iof nåt rör/slang som mynnar ut lite längre fram också men... -Nån som vet varför man har ett sånt stort utrymme där?
Framhjulet behöver väl röra på sig och det är upphängingen man ser (undre A-arm och vad som ser ut som ett "tryckstag" till inflyttad fjäder/dämpare). Man vill väl kanske få liknande downforce på höger och vänster sida vid sväng eller nåt.

Röret är väl för att få luft till bromsarna.

På tal om det, hur fel skulle det vara att köra ut luften genom hjulhuset (dvs mest genom fälgen)?
om man inte vill skicka luften under bilen så känns det osnyggt med hål i sidan.

superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

NiklasFalk skrev:
superMOG skrev:
Framhjulet behöver väl röra på sig och det är upphängingen man ser (undre A-arm och vad som ser ut som ett "tryckstag" till inflyttad fjäder/dämpare). Man vill väl kanske få liknande downforce på höger och vänster sida vid sväng eller nåt.

Röret är väl för att få luft till bromsarna.

Jo, fast jag menar lite längre bak, bakom hjulet där kolfibertaket börjar. Tycker det är stor höjd-skillnad mellan det och överkanten på diffusorn.
-Kan kanske vara för att åstadkomma nåt slags 'vakum' för att luften från diffusurn skall 'släppa' på nåt vis (f*n, är ute på lite hal is nu känner jag, har bara byggt pappersdrakar när jag var liten... )

Michael Stadig --BBDB--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Arean på luftkanalen under dörren är betydligt större än arean under den del av splittren man ser (om det är rätt markfrigång), sväng vänster och skillnaden blir inte så stor. Kanalen kan ju inte justeras så lätt under en racehelg så den är nog tilltagen så att den inte stör. Varför den har ett tak öht beror nog på att man vill behålla karosslinjerna.

Många gissningar blir det

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

La ut några blider på defusers som jag tog på stockholms bilsalång.
Finns lite blandat här http://eastlake.mine.nu/robert/aero/

När jag är på bilutställningar så tar jag alltid kort på detaljer på bilarna men glömmer att ta kort på själva bilen, vilket jag kommer på när jag väl har kommit hem

Per Eklunds venturitunnel:

[/img]
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Arean på luftkanalen under dörren är betydligt större än arean under den del av splittren man ser (om det är rätt markfrigång), sväng vänster och skillnaden blir inte så stor. Kanalen kan ju inte justeras så lätt under en racehelg så den är nog tilltagen så att den inte stör. Varför den har ett tak öht beror nog på att man vill behålla karosslinjerna.

Många gissningar blir det

Det sk väl ge plats för kylluftsutsläpp också, gissar jag. och som med en splitter så ska det helst vara fritt upp till himelen. Och undersidan nära marken. Mlaa, man åker inte riktigt lika fort med pajad fronvinge. Även om vingen bara är en del av hela paketet. Främst förstörs ju balansen totalt. Vi har ju sett exempel på bilar som bara gåt rakt ut i geografin när aero detaljer pajat. Det är ju också så att varje 100:a del som något hjälper till md bara MåSTE tas tillvara.
Det ser ut att sitta en fin liten höjdjusterare i överkant på aerobilens diffusor.
Joodå, jag tittade på Eklunds bil. Inte mycket styling där inte. Bara "buissnies"! Jag beundrar alla seriösa försök till funktion. 10 poäng!

Göran Malmberg

Fixhult
Här sen Apr 2004

Snällt av Eklund att palla upp bilen så fint thumbs up . "Manchetterna" till vantskruvsupphängingen ser vettiga ut, inte mycket show där heller.

David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Utseendet under Eklunds SAAB ser ju inte helt optimalt ut. Det borde bli ganska turbulent kring bakaxelklumpen där de två "luftspalterna" får en öppning mellan varandra. Hade det inte varit bättre att åtminstone ha tunna vertikala väggar där iallafall men ändå öppet under klumpen om man vill komma åt den.

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Det här är Galardo:n. Tuff bil och ser klart åkbart ut. Men inte mycket till diffusor.

En formelbilstunnel. Undre A-armen får en fantastisk vinkel för att inte vara i vägen.

Det har väl de flesta redan noterat, att A-armarna är skruvade direkt i chassiet!
Enkelt va?
Göran Malmberg

Värnamo
Här sen Dec 2002

Göran Malmberg skrev:

Det har väl de flesta redan noterat, att A-armarna är skruvade direkt i chassiet!
Enkelt va?
Göran Malmberg

Flex i materialet (A-armarna) istället för att ha fjädrar/torsionsstavar om jag inte minns fel.

EDIT: Eller är det flex istället för leder?? Svårt att ändra fjäderkonstanter annars...

Göteborg
Här sen Nov 2002

David Söderblom skrev:
Utseendet under Eklunds SAAB ser ju inte helt optimalt ut. Det borde bli ganska turbulent kring bakaxelklumpen där de två "luftspalterna" får en öppning mellan varandra. Hade det inte varit bättre att åtminstone ha tunna vertikala väggar där iallafall men ändå öppet under klumpen om man vill komma åt den.

Kylning?

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Som synes är delen närmast bilen en tunnare böjbar sektor. Fjädringen finns där som vanligt.
Göran Malmberg

Täby
Här sen Feb 2003

Göran Malmberg skrev:
Som synes är delen närmast bilen en tunnare böjbar sektor. Fjädringen finns där som vanligt.
Göran Malmberg

Frågan är hur länge man skulle våga köra med en egentillverkad sån infästning - det gäller att byta i tid och att ha koll på tillverkningen.

#24, #64, #88
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

AndersY skrev:
Göran Malmberg skrev:
Göran Malmberg

Frågan är hur länge man skulle våga köra med en egentillverkad sån infästning - det gäller att byta i tid och att ha koll på tillverkningen.

man ska nog undvika lång fjäderingsväg med sådan infästning.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2702 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande