| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Belägg till Seat-oken
|
1, 2 >> 4181 besök totalt |
|
Belägg till Seat-oken
Hej! Har shoppat en uppsättning av Brembo oken från Seat Ibiza Cupra R. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Har någon lyckats hitta andra belägg till dessa ok eller finns det bara original? Ingick iof belägg men tänkte byta mot något lite tåligare. _________________ Andreas |
||||
|
Det finns performance friction belägg till dem i alla fall..
http://www.peansweden.com/ säljer! |
||||
|
Re: Belägg till Seat-oken
Hej Andreas! Det är en helt ok. fråga du ställer, men för att få ställa den så ska du egentligen skriva en liten presentation om ditt projekt i avdelningen "Våra rejs- och banåkarbilar". (Se forumreglerna högst upp i denna avdelningen.) _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Är det bara jag som missuppfattar så här på kvällen, eller menar du att han måste lägga upp en tråd om bilen för att ens få ställa frågan? mvh / Daniel _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||
|
Jag hade iaf inte tolkat det som står i reglerna så, det står bara att man ska berätta om sin bil och det hade man ju kunna göra i frågan. Inte att man ska lägga upp en ny tråd om den i banåkabils-avdelningen. Men är det så så får nog reglerna skrivas lite tydligare. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
okey, det kanske inte behövs en tråd under "våra rejs-och banåkarbilar", men läs sista stycket. Att bara skriva att man har bytt till Seat-oken tycker iallafall inte jag säger något om bilen. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Tackar för tipset. Håller beläggen nån sorts Brembostandard storleksmässigt eller är dom unika för detta oket? _________________ Andreas |
||||
Bilen är en Fiat Punto GT som inte används som bruksbil. Har körts på bana och kommer att köras på bana. _________________ Andreas |
||||
|
Belägg
ok som använder samma storlek och utformning på beläggen som dessa SEAT ok sitter bak monterat på många intressanta bilar. FPV BA GT, Aston DB7, Ford Tickford (au) etc. De används också fram på Lotus Esprit V8 - jag är rätt säker på att det finns belägg men jag misstänker också att det kommer att krävas lite detektiv arbete. Ska använda Ferodo DS2500 i mina ok iaf. EBC har också belägg till dessa ok. De belägg som oken levereras med är Galfer, aka Braking. Säkert fin fint i en lätt pensionärs-körd SEAT, säkert inte optimalt i en banbil. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Re: Belägg
Trevligt. Vilket artikelnummer är det på DS2500 beläggen? Jag har för mig att det var ett Brembonummer ingjutet i oken. Tog av hjulet igår och krälade omkring med ficklampan men hittade inget. I Sandtlerkatalogen finns det lista över vilka belägg vs. Ok. Där listas belägg efter storlek och oktyp. "Alla" brembooken heter nått i stil med 07.5169.9 Detta nummret, fast för SEAT oket är lösningen på problemet :-) _________________ Andreas |
||||
|
Nummer på ok!
OK, tittade på mina ok som ligger på köksbordet. Enda numret jag hittar är: 20.5187.42 Ferodo har ett belägg men det är med "sladd", ok nummer 20.5187.30, beläggnr FCP721. Har inte hittat den utan sladd, tyvärr. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
En snabb googling + koll i katalogen gav inget tyvärr.
Dessa ok verkar misstänkt lika: http://www.brembo.com/NR/rdonlyres/0 Posta gärna numret på Ferodobeläggen när du hittat lappen :-) Hur fick du reda på det numret förresten? _________________ Andreas |
||||
|
Numret
Ja asså, jag har ju ett par såna där ok. Mycket riktigt, de är de samma ok som Brembo använder i sina GT satser. Tycker de verkar schysst, till det priset är de oslagbara. www.ferodoracing.com Kollade Brembo som tillverkare, hittade snabbt 20.5187.xx, kollade, et voila - där var de, dock med sladd. Åker på att knipsa dem tror jag... Fast som sagt, det ska finnas utan sladd, jag är säker på det... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Lite fler nummer!
Saxat från nätet... Performance Friction: 592.83.15.4 Pagid: U1408-42 Galfer 33188 Brembo 07.5146.30 Hawk HB194 Tydligen ska detta vara art no på belägg till dessa ok av ovan nämnda fabrikanter. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Någon här på forumet som lyckats hitta hemsida/katalog över Brembos ok-sortiment med spec:ar, mått, bild och dyl? Hittar inget sånt på Brembo.com i vart fall.
Stig / Wohlen-Racing _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
källa: www.prosystembrakes.com Dessa ok sitter bland annat på Cadillac CTS-V -04 (bak), Lotus Esprit Turbo 94-96 (fram/bak) och flera Jaguar XJ(R) modeller. Jag har försökt med att få ut brembo numret på dessa via VW i Södertälje utan resultat men det vore kul att verifiera dessa uppgifter. Numret på dessa ok är de som -
Beläggen ser ut så här:
källa: www.hawkperformance.com _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Kolvarna är juh fasade, så de kan hända att jag vart förvirrad och mätte fel.
Men jag vill minnas att jag mätte 35 resp. 38 iaf.. Kunde mätt igen, men har inte oken här just nu, så håll till godo med ytterligare lite mått på beläggen. http://212.214.179.144/~berglund/bil |
||||
Det där såg otäckt lika ut Det vore ju dumt att köpa ok om det inte fanns de belägg man behöver till dom.
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Belägg till Seat-oken
|
1, 2 >> 4181 besök totalt |