Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Belägg till Seat-oken
1, 2   >>
4181 besök totalt
Ante

Här sen Maj 2004

Trådstartare
Belägg till Seat-oken

Hej!

Har shoppat en uppsättning av Brembo oken från Seat Ibiza Cupra R. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5259

Har någon lyckats hitta andra belägg till dessa ok eller finns det bara original? Ingick iof belägg men tänkte byta mot något lite tåligare.

Lidköping
Här sen Jan 2003

Det finns performance friction belägg till dem i alla fall..
http://www.peansweden.com/ säljer!

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Re: Belägg till Seat-oken

Ante skrev:
Hej!

Har shoppat en uppsättning av Brembo oken från Seat Ibiza Cupra R. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5259

Har någon lyckats hitta andra belägg till dessa ok eller finns det bara original? Ingick iof belägg men tänkte byta mot något lite tåligare.

Hej Andreas!

Det är en helt ok. fråga du ställer, men för att få ställa den så ska du egentligen skriva en liten presentation om ditt projekt i avdelningen "Våra rejs- och banåkarbilar". (Se forumreglerna högst upp i denna avdelningen.)

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003

sedär det hade jag totalt missat!

Gubbängen
Här sen Jun 2003

Nisse Classon skrev:
Ante skrev:
Hej!

Hej Andreas!

Det är en helt ok. fråga du ställer, men för att få ställa den så ska du egentligen skriva en liten presentation om ditt projekt i avdelningen "Våra rejs- och banåkarbilar". (Se forumreglerna högst upp i denna avdelningen.)

Är det bara jag som missuppfattar så här på kvällen, eller menar du att han måste lägga upp en tråd om bilen för att ens få ställa frågan?

mvh / Daniel

Ronneby
Här sen Sep 2003

Daniel Ene skrev:

Är det bara jag som missuppfattar så här på kvällen, eller menar du att han måste lägga upp en tråd om bilen för att ens få ställa frågan?
mvh / Daniel

Jag hade iaf inte tolkat det som står i reglerna så, det står bara att man ska berätta om sin bil och det hade man ju kunna göra i frågan. Inte att man ska lägga upp en ny tråd om den i banåkabils-avdelningen. Men är det så så får nog reglerna skrivas lite tydligare.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Känns ju föga bruksigt att byta ut belägen till uppgraderingsoken till nåt tåligare iof...

Uppenbarligen är det nåt som används.

BMW 330i -05
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Detta är INTE ett ställe för tekniska frågor gällande:
Bruksbilar / strippenbilar / showbyggen / hobbybilar som byggs enbart för gatkörning

Detta är ett ställe för tekniska frågor kring bilar som åtminstone någorlunda regelbundet körs på bana eller kommer köras på bana framöver.

om du inte redan tidigare berättat lite om bilen så KRÄVS det att du berättar lite om den och vad du har den till samtdigt som du ställer en fråga här.

okey, det kanske inte behövs en tråd under "våra rejs-och banåkarbilar", men läs sista stycket. Att bara skriva att man har bytt till Seat-oken tycker iallafall inte jag säger något om bilen.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Ante

Här sen Maj 2004

Trådstartare
David Berglund skrev:
Det finns performance friction belägg till dem i alla fall..
http://www.peansweden.com/ säljer!

Tackar för tipset. Håller beläggen nån sorts Brembostandard storleksmässigt eller är dom unika för detta oket?

Här sen Maj 2004

Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Magnus Thomé skrev:
Detta är INTE ett ställe för tekniska frågor gällande:
Bruksbilar / strippenbilar / showbyggen / hobbybilar som byggs enbart för gatkörning

Detta är ett ställe för tekniska frågor kring bilar som åtminstone någorlunda regelbundet körs på bana eller kommer köras på bana framöver.

om du inte redan tidigare berättat lite om bilen så KRÄVS det att du berättar lite om den och vad du har den till samtdigt som du ställer en fråga här.

okey, det kanske inte behövs en tråd under "våra rejs-och banåkarbilar", men läs sista stycket. Att bara skriva att man har bytt till Seat-oken tycker iallafall inte jag säger något om bilen.

Bilen är en Fiat Punto GT som inte används som bruksbil. Har körts på bana och kommer att köras på bana.

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Belägg

ok som använder samma storlek och utformning på beläggen som dessa SEAT ok sitter bak monterat på många intressanta bilar. FPV BA GT, Aston DB7, Ford Tickford (au) etc. De används också fram på Lotus Esprit V8 - jag är rätt säker på att det finns belägg men jag misstänker också att det kommer att krävas lite detektiv arbete. Ska använda Ferodo DS2500 i mina ok iaf. EBC har också belägg till dessa ok.

De belägg som oken levereras med är Galfer, aka Braking. Säkert fin fint i en lätt pensionärs-körd SEAT, säkert inte optimalt i en banbil.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Ante

Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re: Belägg

-- skrev:
ok som använder samma storlek och utformning på beläggen som dessa SEAT ok sitter bak monterat på många intressanta bilar. FPV BA GT, Aston DB7, Ford Tickford (au) etc. De används också fram på Lotus Esprit V8 - jag är rätt säker på att det finns belägg men jag misstänker också att det kommer att krävas lite detektiv arbete. Ska använda Ferodo DS2500 i mina ok iaf. EBC har också belägg till dessa ok.

De belägg som oken levereras med är Galfer, aka Braking. Säkert fin fint i en lätt pensionärs-körd SEAT, säkert inte optimalt i en banbil.

Trevligt. Vilket artikelnummer är det på DS2500 beläggen?

Jag har för mig att det var ett Brembonummer ingjutet i oken. Tog av hjulet igår och krälade omkring med ficklampan men hittade inget. I Sandtlerkatalogen finns det lista över vilka belägg vs. Ok. Där listas belägg efter storlek och oktyp. "Alla" brembooken heter nått i stil med 07.5169.9 Detta nummret, fast för SEAT oket är lösningen på problemet :-)

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Nummer på ok!

OK, tittade på mina ok som ligger på köksbordet. Enda numret jag hittar är:

20.5187.42

Ferodo har ett belägg men det är med "sladd", ok nummer 20.5187.30, beläggnr FCP721. Har inte hittat den utan sladd, tyvärr.

Citera
Ante

Här sen Maj 2004

Trådstartare
En snabb googling + koll i katalogen gav inget tyvärr.

Dessa ok verkar misstänkt lika: http://www.brembo.com/NR/rdonlyres/0A2CD33F-51BC-4EFF-9C29-88FE33CE326 . . . .

Posta gärna numret på Ferodobeläggen när du hittat lappen :-) Hur fick du reda på det numret förresten?

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Numret

Ja asså, jag har ju ett par såna där ok. Mycket riktigt, de är de samma ok som Brembo använder i sina GT satser. Tycker de verkar schysst, till det priset är de oslagbara.

www.ferodoracing.com

Kollade Brembo som tillverkare, hittade snabbt 20.5187.xx, kollade, et voila - där var de, dock med sladd. Åker på att knipsa dem tror jag... Fast som sagt, det ska finnas utan sladd, jag är säker på det...

Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Lite fler nummer!

Saxat från nätet...

Performance Friction: 592.83.15.4
Pagid: U1408-42
Galfer 33188
Brembo 07.5146.30
Hawk HB194

Tydligen ska detta vara art no på belägg till dessa ok av ovan nämnda fabrikanter.

Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004

Någon här på forumet som lyckats hitta hemsida/katalog över Brembos ok-sortiment med spec:ar, mått, bild och dyl? Hittar inget sånt på Brembo.com i vart fall.
Stig / Wohlen-Racing

Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Ante: jag misstänker stakt att det är denna bilen som avses
Hur gick det med beläggen? Seat oken såg väldigt intressanta ut

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Stig Svensson skrev:
Någon här på forumet som lyckats hitta hemsida/katalog över Brembos ok-sortiment med spec:ar, mått, bild och dyl? Hittar inget sånt på Brembo.com i vart fall.
Stig / Wohlen-Racing

källa: www.prosystembrakes.com

Dessa ok sitter bland annat på Cadillac CTS-V -04 (bak), Lotus Esprit Turbo 94-96 (fram/bak) och flera Jaguar XJ(R) modeller. Jag har försökt med att få ut brembo numret på dessa via VW i Södertälje utan resultat men det vore kul att verifiera dessa uppgifter. Numret på dessa ok är de som -- anger tidigare fast i "trailing" position. David Berglund hade dock mätt andra mått på kolvarna

Beläggen ser ut så här:

källa: www.hawkperformance.com

A4 Avant T
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Kunta skrev:
David Berglund hade dock mätt andra mått på kolvarna

Beläggen ser ut så här:

källa: www.hawkperformance.com

Kolvarna är juh fasade, så de kan hända att jag vart förvirrad och mätte fel.
Men jag vill minnas att jag mätte 35 resp. 38 iaf..

Kunde mätt igen, men har inte oken här just nu, så håll till godo med ytterligare lite mått på beläggen.
http://212.214.179.144/~berglund/bilder/belagg.jpg

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

David Berglund skrev:

...
Kunde mätt igen, men har inte oken här just nu, så håll till godo med ytterligare lite mått på beläggen.
http://212.214.179.144/~berglund/bilder/belagg.jpg

Det där såg otäckt lika ut Det vore ju dumt att köpa ok om det inte fanns de belägg man behöver till dom.

A4 Avant T
Citera
Skruva banåkabil
Belägg till Seat-oken
1, 2   >>
4181 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande