Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på bra och billig tryckluftsdriven ventilslipmaskin?
1 besök senaste veckan (7405 totalt)
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Jag har lite topp(en) jobb som väntar mig nu.. Först 16 ventiler på en gjutjärns V8 och sedan 24 ventiler på min M5 motor..
Jag gjorde nyligen vid en 12V topp och fick blåsor i händerna bara av det
Nu är jag alltså på jakt efter en tryckluftsdriven maskin som ersätter pinnen..
Jag har hittat Zeca maskin för 1853:- men det tycker jag är lite för mycket pengar. Så: någon som har förslag på vart man kan hitta något dylikt för lite mindre pengar?
Begagnat går alldeles utmärkt..

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Jag satte fast en slang med slanklämma runt ventilskaftet och en bult utan skalle och slangklämma i andra ändan. Sen satte jag bulten i borrmaskinen.
Slipa slipa.

Lidköping
Här sen Jan 2003

William Ekström skrev:
Jag satte fast en slang med slanklämma runt ventilskaftet och en bult utan skalle och slangklämma i andra ändan. Sen satte jag bulten i borrmaskinen.
Slipa slipa.

Jag oxå!
Fungerade utmärkt. thumbs up

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Men altså... ?!

Vet ni riktigt vad ni håller på med när ni slipar sönder ventiler och säten på det viset?

När man gör en riktig renovering av ventiler och säten (förutsatt att grejorna är i skick att renovera) så börjar man med att fräsa sätet, gärna med en fräs som centrerar sig själv typ Mira centronic.
Ventilerna slipar man nogrant i en speciell ventilslipmaskin.
Sen när det är gjort kan man ta en gnutta fin slippasta och gnida ventilen ett par gånger mot sätet med ett lätt tryck.

Håller man på och "slipar in ventilerna" länge med pasta så har man snart förstört hela sätet och fått en enda stor radie istället för en plan anliggningsyta för ventilen.
och ventilen likaså har fått samma radie som sätet.
Till råga på allt så har man fått väldigt mycket större yta på ventilsätet än vad som är tänkt vilket gör att man får lägre tryck mellan ventil och säte.
Genom att man har lägre tryck mellan ventil och säte så fastnar sot lättare och ventilen är snart otät igen och riskerar att brännas sönder då den inte ligger an och kyls av sätet.

ok om det är en b20 som ska gå på isen en halv säsong, men en race-bil vill man inte sabba sin motor i på det här viset!

Hoppas att ingen tog illa upp men, jag är allergisk mot utrycket "slipa in ventilerna"...
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Gustav Sundberg skrev:
Men altså... ?!

Vet ni riktigt vad ni håller på med när ni slipar sönder ventiler och säten på det viset?

När man gör en riktig renovering av ventiler och säten (förutsatt att grejorna är i skick att renovera) så börjar man med att fräsa sätet, gärna med en fräs som centrerar sig själv typ Mira centronic.
Ventilerna slipar man nogrant i en speciell ventilslipmaskin.
Sen när det är gjort kan man ta en gnutta fin slippasta och gnida ventilen ett par gånger mot sätet med ett lätt tryck.

Håller man på och "slipar in ventilerna" länge med pasta så har man snart förstört hela sätet och fått en enda stor radie istället för en plan anliggningsyta för ventilen.
och ventilen likaså har fått samma radie som sätet.
Till råga på allt så har man fått väldigt mycket större yta på ventilsätet än vad som är tänkt vilket gör att man får lägre tryck mellan ventil och säte.
Genom att man har lägre tryck mellan ventil och säte så fastnar sot lättare och ventilen är snart otät igen och riskerar att brännas sönder då den inte ligger an och kyls av sätet.

ok om det är en b20 som ska gå på isen en halv säsong, men en race-bil vill man inte sabba sin motor i på det här viset!

Hoppas att ingen tog illa upp men, jag är allergisk mot utrycket "slipa in ventilerna"...

Ni kanske missuppfattade mig...
Mina ventiler hade en nyslipad profil, och sätena var mirafrästa..
Det jag gjorde var alltså att sätta ett litet varvtal på ventilen, kanske runt 100rpm. Lite fin slippasta och sedan ett par "dutt" mot sätet. En vakuumpump med manometer är att föredra för att se när man uppnått täthet.

Med tanke på att kristian var ute efter något som kunde minska blåsorna i handen förutsatte jag att det var den slutliga finslipningen han pratade om och inte profilen...

Denna slipning är alltså enbart till för att jämna ner microskopiska grader och ytojämnheter och inte för att forma ventilen..

EDIT: Man hör oxå stor skillnad på ljudet av ventilen som "slår" mot sätet när man uppnått en tät yta...

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Gustav Sundberg skrev:

Mmm jo, det var ungefär så statusen var på den toppen jag gjorde till. Ingen B20 dock.

Da Nang
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jag menar alltså den sista finslipningen..
Med tanke på att jag har 40 ventiler som skall slipas in, så är jag inte så sugen på att stå där och gnida för hand..

Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Krille_hlm skrev:
Jag menar alltså den sista finslipningen..
Med tanke på att jag har 40 ventiler som skall slipas in, så är jag inte så sugen på att stå där och gnida för hand..

Höll på att bli lite skeptisk ett tag när det snackades om borrmaskiner som kopplas till ventilskaften..
Det känns som att man är ute efter nått annat än just finslipning av ventiler då

40 ventiler gånger kanske 1-2 varv är väl inte så jobbigt?

När jag jobbade på motorrenoveringsverkstad och ibland gjorde många 16v-toppar om dagen så användes inget annat än träpinne med sugkopp iaf.
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

de finns ju en oscillerade sugpropsaxel som man kan fästa i skruvdragaren. Ger inte samma känsla som en träpinne men sparar lite fysiska krafter.

Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (7405 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande