Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2944 totalt) |
Uppallad bil (vinterförvaring)
Hur påverkas bilen av att vinterförvaras på pallbockar? I ett garage med asfaltsgolv då.. Finns det risk att skada kaross/chassi på nåt sätt elller e det bara å köra på?(Den kommer alltså stå på 4 pallbockar vid orginal"lyftpunkterna") Handlar om max 4 månader... Bilen ifråga är en Peugeot 205 GTi. _________________ /Fredrik Fröberg |
||
Kanske kan vara bra att lägga en träskiva eller en plåt under varje pallbock, vid längre förvaring på asfalt.
Min erfarenhet av asfalt i garage är att den kan vara ganska mjuk... _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Re: Uppallad bil (vinterförvaring)
Ska bilen bara stå så kan den stå på 3 pallbockar så blir det ingen snedbrelastning i karossen. Eller så ställer man en axel på hjulupphägningen. Det spelar kanske ingen roll, men gör som sagt ingen skada. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Måste du palla upp den? Jag vet inte jag skulle vågat riktigt med tanke på att det blir svårt att få ut bilen snabbt om det skulle börja brinna i garaget.
Ett alternativ är en omgång "fulhjul" som det inte gör något om det blir ståsula på. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
Har inte riktigt nån sån uppsättning, har bara sommardäcken å r-däcken... Men anledning till att ja ska palla upp den är att bakaxel + vissa framvagnsdetaljer kommer åka bort för renovering så då finns de inget å sätta hjulen på om man säger så... ![]() Tänkte inte på de där med branden faktiskt... ![]() _________________ /Fredrik Fröberg |
||
Ska man vara riktigt rädd om karossen så är det nog som Göran säger. (och vad andra har sagt till mig) Plant golv, lika höga pallbockar och man har minimerat risken för att karossen står med sned-belastning.
Men å andra sidan, i mitt projekt har jag valt att bortse från detta då min kaross troligen är korkskruvsliknande sen långt tillbaka. ![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Har funderat på detta med pallbockar alternativt låta bilen stå på hjul. Hur påverkas dämparna av att förvaras 4-6 månader belastade av bilens tyngd alternativt obelastade?
Att däcken påverkas av att få stå stilla i samma läge X antal månader det har jag redan koll på. |
||
Inte belastas dämparna av att stå still, möjligen fjädrarna, men dämparna bär väll ingen vikt?
|
||
Var kanske lite otydlig... Tänkte inte på själva belastningen utan på att dämparen står stilla i samma läge i ett antal månader, något ihoptryckt respektive (nästan) helt utdragen. Finns det t.ex risk att packningar torkar pga detta? Andra problem? Vad är egentligen bäst för vinterförvaring. Pallbockar och hjulen i luften eller "skräpdäck" och bilen stående på "alla fyra"? |
||
Funkar det för dig så funkar det väl för mig... Har ju också R-däck och rulla bilen är ju bara roligt... ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (2944 totalt) |