Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Uppallad bil (vinterförvaring)
1 besök senaste veckan (2944 totalt)
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Hur påverkas bilen av att vinterförvaras på pallbockar? I ett garage med asfaltsgolv då.. Finns det risk att skada kaross/chassi på nåt sätt elller e det bara å köra på?(Den kommer alltså stå på 4 pallbockar vid orginal"lyftpunkterna") Handlar om max 4 månader...

Bilen ifråga är en Peugeot 205 GTi.

Umeå
Här sen Nov 2002

Ingenting...förutsatt att det inte är en rost hög

Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Kanske kan vara bra att lägga en träskiva eller en plåt under varje pallbock, vid längre förvaring på asfalt.
Min erfarenhet av asfalt i garage är att den kan vara ganska mjuk...

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Uppallad bil (vinterförvaring)

Freddan skrev:
Hur påverkas bilen av att vinterförvaras på pallbockar? I ett garage med asfaltsgolv då.. Finns det risk att skada kaross/chassi på nåt sätt elller e det bara å köra på?(Den kommer alltså stå på 4 pallbockar vid orginal"lyftpunkterna") Handlar om max 4 månader...

Bilen ifråga är en Peugeot 205 GTi.

Ska bilen bara stå så kan den stå på 3 pallbockar så blir det ingen snedbrelastning i karossen. Eller så ställer man en axel på hjulupphägningen. Det spelar kanske ingen roll, men gör som sagt ingen skada.
Göran Malmberg

Lund
Här sen Dec 2003

Måste du palla upp den? Jag vet inte jag skulle vågat riktigt med tanke på att det blir svårt att få ut bilen snabbt om det skulle börja brinna i garaget.

Ett alternativ är en omgång "fulhjul" som det inte gör något om det blir ståsula på.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Victor Bagge skrev:
Måste du palla upp den? Jag vet inte jag skulle vågat riktigt med tanke på att det blir svårt att få ut bilen snabbt om det skulle börja brinna i garaget.

Ett alternativ är en omgång "fulhjul" som det inte gör något om det blir ståsula på.

Har inte riktigt nån sån uppsättning, har bara sommardäcken å r-däcken...
Men anledning till att ja ska palla upp den är att bakaxel + vissa framvagnsdetaljer kommer åka bort för renovering så då finns de inget å sätta hjulen på om man säger så...

Tänkte inte på de där med branden faktiskt... Men de ska nämnas att det inte finns mkt elektriskt i garaget, bara lampor faktiskt. Kanske ska nämna att ja bara ska vinterförvara bilen i det garaget, allt mek ska utföras i ett annat garage.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Min bil överlevde 8 månader på pallbockar så det borde vara ganska lungt. Köp ett par rejäla så att bilen står stadigt bara.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Ska man vara riktigt rädd om karossen så är det nog som Göran säger. (och vad andra har sagt till mig) Plant golv, lika höga pallbockar och man har minimerat risken för att karossen står med sned-belastning.

Men å andra sidan, i mitt projekt har jag valt att bortse från detta då min kaross troligen är korkskruvsliknande sen långt tillbaka.

/Mangan

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Har funderat på detta med pallbockar alternativt låta bilen stå på hjul. Hur påverkas dämparna av att förvaras 4-6 månader belastade av bilens tyngd alternativt obelastade?

Att däcken påverkas av att få stå stilla i samma läge X antal månader det har jag redan koll på.

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Inte belastas dämparna av att stå still, möjligen fjädrarna, men dämparna bär väll ingen vikt?

--VVTS--
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Magnus L skrev:
Inte belastas dämparna av att stå still, möjligen fjädrarna, men dämparna bär väll ingen vikt?

Var kanske lite otydlig...

Tänkte inte på själva belastningen utan på att dämparen står stilla i samma läge i ett antal månader, något ihoptryckt respektive (nästan) helt utdragen. Finns det t.ex risk att packningar torkar pga detta? Andra problem?

Vad är egentligen bäst för vinterförvaring. Pallbockar och hjulen i luften eller "skräpdäck" och bilen stående på "alla fyra"?

RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Billigare med 4 däck, än 4 dämpare/fjädrar.

Jag lägger hellre + 1kg i mina R-däck och rullar fram o tillbaka lite då och då.

Tystberga
Här sen Feb 2004

RS Patrik skrev:
Billigare med 4 däck, än 4 dämpare/fjädrar.

Jag lägger hellre + 1kg i mina R-däck och rullar fram o tillbaka lite då och då.

Funkar det för dig så funkar det väl för mig... Har ju också R-däck och rulla bilen är ju bara roligt...

Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (2944 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande