Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips sökes för lämplig upphängning av stel bakaxel.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8953 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Trelenken skapar torsionskrafter i axelröret.

Problem på de Lotus Seven-bilar som har den lösningen, men det beror ju på hur stark axel man har i förhållande till motorefekt, och med lotusens 38-75 hkr skall ju inte effekten orsaka problem.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



om alla 4-länkstagen är parallella så behöver inte axeln vridas alls vid fjädring. Dårför blir det inga brytningar.

Magnus L -> Hur menar du att trelänk skapar torsionskrafter i axeln?

_________________
William Ekström
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



om du tänker dig att du har en fyrlänk.

om det då uppstår vridning i axeln, vid acceleration eller inbroms, så tas den vridningen upp nära hjulet i länken och överförs till karossen.

om du plockar bort ett av stagen på ena sidan. så kommer vridningen överföras från den sidan till den andra sidans stag, genom en vridande kraft i axelröret.

Samma om du ersätter begge undre stagen med ett i mitten.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Dublett, går det inte att radera sina egna inlägg?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Nja, vridmomentet "uppstår" i diffen, så om man vill ha bort all vridning i axeln så borde man ha både övre och undre länken att sitta fast i diffhuset. Eller så får man ha en "torque tube".

Med vanlig fyrlink så kommer vridkraften att gå från diffen ut till varje sidas fylinkinfästningar och därifrån vidare till karossen. Vilket ger torsionskrafter i axeln.
om man byter ut tex de nedre länkarna till en på mitten så borde det bli så att bara hälften av vridkraften går till karossen via axeln, resten går direkt via den nya länken som sitter direkt i diffhuset. ==> mindre torsionskrafter i axeln.

I vilket fall borde inte torsionskrafterna i axeln vara nåt problem eftersom axlarna brukar ha rätt saftig diameter och godstjocklek.

_________________
William Ekström
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



William Ekström skrev:
Nja, vridmomentet "uppstår" i diffen, så om man vill ha bort all vridning i axeln så borde man ha både övre och undre länken att sitta fast i diffhuset. Eller så får man ha en "torque tube".

Med vanlig fyrlink så kommer vridkraften att gå från diffen ut till varje sidas fylinkinfästningar och därifrån vidare till karossen. Vilket ger torsionskrafter i axeln.
om man byter ut tex de nedre länkarna till en på mitten så borde det bli så att bara hälften av vridkraften går till karossen via axeln, resten går direkt via den nya länken som sitter direkt i diffhuset. ==> mindre torsionskrafter i axeln.

I vilket fall borde inte torsionskrafterna i axeln vara nåt problem eftersom axlarna brukar ha rätt saftig diameter och godstjocklek.


Att motorns vrid förs in i diffen håller jag med om.

Bromskrafter? borde överföras till axelröret vid okens infestning.

På Lotus seven, tror det var serie två, hade de problem, mest beroende på klen axel.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Magnus L skrev:
Bromskrafter? borde överföras till axelröret vid okens infestning.


Jo bromskrafterna glömde jag. Det stämmer. Där blir det torsionskrafter. Fast å andra sidan kanske inte bromskrafterna på bakhjulet är så stora?

_________________
William Ekström
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



men, om du försöker vrida axelröret, och det sitter *vridlåst* på en plats altså begge stagen i *samma* fäste som på en traditionell fyrlink. då får du en ren vridning.

Men vad händer om stagen sitter i olika ändar av röret du försöker skruva på, blir det inte en vridning/skruvning av röret då/


jag funderar själv på att ersätta mina två undre stag till fyrlinken med en triangel som är fästad mot undersidan av diffen.

Någon som har erfarenhet av det?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips sökes för lämplig upphängning av stel bakaxel.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (8953 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande