Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Design av solida ventiltryckare
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (9183 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Hej!

Vi ska tillverka egna solida ventiltryckare, för att ersätta hydrauliska. Designen är i stort sätt klar men jag undrar vad ni tycker om sättet för att justera ventilspelet?

Jag valde att använda små hattar som man kan slipa till rätt tjocklek. Hattarna sätts på ventiltappen och hålls fast av ventilfjädrar. Då dom träs på tappen och spåret är 1.3mm djupt så är det omöjligt för dom att hoppa av förutom om hela ventilpaketet börjar släppa pga. Ordentlig övervarvning...jag har inte simulerat detta men vi ska köra med hårdare ventilfjädrar och tryckare kommer att bli mycket lättare än orginal, och då orginal orkar varva 7000 varv så är risken större att stakar tittar ut genom blocket än att ventilen släpper.

Här är designen:

Jag har redan skickat ritningar på tillverkning av provexemplar (rejsa var nere under tiden) men det är alltid kul att höra era åsikter i efterhand. Jag funderade först att använda brickor i toppen som Volvo och BMW istället för att svarva och härda hela detaljen men avråddes från ENEM då det minskar diametern som kamnockarna kan verka på enligt kunnige herren jag pratade med.

"Spåret" runt tryckaren är kopia av orginallyftaren och där för att smörja tryckaren "runt om"...dom flesta kör med släta tryckare och väljer att göra spår i tryckarbrunnen istället vilket kändes lite onödigt (läs: bökigt att komma åt).

Vikten hamnar på 44 gram, om man ska tro Solidworks. Har inte FEM-at än men dom är i stort sätt kopia av Volvo tryckare när det gäller väggtjocklek + lite extra marginaler.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Som jag redan sagt, mkt intressant. Särskillt med lösningen med lashcaps istället som ger mer tryckarea...som du säger.

Har ni övergett titanlegeringsspåret?

Tror det är dax för mig att PM:a dig igen...

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Spåret i tryckaren är väl mest till för att få in olja till hydrauliken.
Jag har aldrig sett en solid tryckare som har det spåret.

Annars ser det bra ut!

Du har ingen bild på tryckaren från sidan i genomskärning?
Så man ser hur pinnen möter toppen på tryckaren...

Klokt att välja att justera ventilspelet med lashcaps iaf, du kan ju göra tryckaren bra mycket lättare oxå.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Spåret i tryckaren är väl mest till för att få in olja till hydrauliken.
Jag har aldrig sett en solid tryckare som har det spåret.

Inte jag heller med vissa som har pysslat med detta påstår att man "måste modda toppen för bättre smörjning"...så jag valde säkra före det osäkra och körde ett spår runtomkring...det finns ett sådant på orginaltryckaren också så jag tänkte "varför chansa".

Gustav Sundberg skrev:

Annars ser det bra ut!

Du har ingen bild på tryckaren från sidan i genomskärning?
Så man ser hur pinnen möter toppen på tryckaren...

Det är en radie "där pinnen möter toppen" men jag har överlåtit det till tillverkaren då det är i stort sätt omöjligt att få exakt svarvade radier så långt in i tryckaren.

Här är genomskärningen:

Gustav Sundberg skrev:

Klokt att välja att justera ventilspelet med lashcaps iaf, du kan ju göra tryckaren bra mycket lättare oxå.

Jag skulle kunna göra den ännu lättare om jag skippade "spåret" då jag gjorde väggen tjockare för att inte få för tunnt gods där.

Andreas:
Ja, det har visat sig att titan inte pallar nötning så bra. Man kan däremot svarva titantryckare och köra med tunn bricka ovanpå som tar upp slitaget, men det behövs inte i vårt fall. Ska dock simulera vikten av en sådan lösning.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har nu lekt lite och gjor en version utan "spår" och med 1mm tunna väggar samt lite spinkigare "mittstift" med diameter som är bara 1mm tjockare än ventilspindel.

En sådan skulle väga 34 gram i rostfritt stål och 18.9 gram (!!!) om den görs i ASTM Grade 5 titan (ungefär lika starkt som denna stål).

Tyvärr har denna titalegering Rockwell hårdhet på 36 vilket är lite lågt. Vet ej om det går att härda titan-legeringar dock. Vad jag fattar så slits inte tryckare nämnvärt efter den har körts in och smörjningen har kommit igång, dock vet jag ej om en sådan Titanlegering skulle palla nötning.

Då vikten ändå hamnar under orginalvikten så känns vanligt SS2451-03 stål som OK alternativ.

Olofström
Här sen Feb 2003

om du vänder på "hatten" så den styr på mittstiftet istället så kan du göra det mindre med samma funktion?

och så blir det ganska likt konstruktionen på en anna SAABmotor jag har "hört talas om"

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
hmm...hur kan det bli mindre? Menar du att jag ska göra mittstiftet tunnare och sen trä på "hatten" på den istället?

Jag valde att göra mittstiftet 2mm tjockare i diameter för att vara på rätt sida rent hålfasthetsmässigt.

Kalix
Här sen Nov 2002

Sådana här tryckare har vi på rallycrossarn, och jag tänker köra med samma i min motor.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Trevligt...

Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Mycket intressant!

Det skulle säkert vara möjligt att borra några lättningshål innan härdningen. Tryckaren måste ju ha en viss längd för att den ska styra rakt men belastningen är nog ganska låg nertill. Kolla att inga oljekanaler friläggs innan du börjar rita lättningshål. Onödigt att tappa oljetrycket genom att försöka lätta för mycket.

Hur är oljetillförseln till tryckaren ordnad? Har varje tryckare en egen oljekanal eller är spåren i tryckaren till för att oljan ska kunna flyta från en tryckare till nästa?

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Niklas Sandström skrev:
Sådana här tryckare har vi på rallycrossarn, och jag tänker köra med samma i min motor.

https://rejsa.nu/im/_garage/33-new_2004-11-30-lyftare1.jpg
https://rejsa.nu/im/_garage/33-new_2004-11-30-lyftare2.jpg

Snyggt!
Så är man van att dom ser ut..

Har ni nått smörjspår i toppen?
Tänkte mest ang det som beepbeep pratade om.
Har ni längre ventiler än orginal då pinnen i mitten inte är så lång?
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Andreas Lidström skrev:
Som jag redan sagt, mkt intressant. Särskillt med lösningen med lashcaps istället som ger mer tryckarea...som du säger.

Inte bara det...
Lösa ventilbrickor däruppe blir ju väldigt stora och klumpiga, det vill vi inte
Typ en standard Volvo b21 har ju först en allt annat än smidig tryckare, sen har man en 3-4,5mm tjock bricka uppe på med samma diameter (nästan) som tryckaren, det väger en hel del!

Måhända att det tar lite längre tid att justera ventilspelet men... det är det värt! (jag vet hur jobbigt det är, har gjort det på några toppar...)
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Se till att du hattar/lashcaps som har tillräckligt mycket överstick över ventilen bara så minskar du risken att de hoppar av.
Hur menar du att du de hålls fast av ventilfjädrarna?

MVh Jonas

Åland
Här sen Sep 2003

Annars kanske man kan ha "översticket" i själva tryckaren, och sen kunna använda helt cylindriska lash-caps.

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Gör du dina lashcaps som dom ser ut på skisserna, alla som används i verkliga livet ser ut så!
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Problemet om man inte har hattar som centrerar på ventilskaftet är ju att det blir svårt att få dom på rätt plats när man sätter dit tryckaren. Vi har ungefär 1,3-1,5mm urtag i hattarna, det man ska tänka på är att inte ha för stor diameter i utaget mot ventilen då hatten isåfall kan börja rotera och nöta bort kanten av urtaget.

Det finns inga smörjspår i BMW M3 toppen, dom är väl bara till för att fylla hydrauliska lyftare med olja. Det är standardlängd på ventilerna.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Så här ser orginaltryckare ut:

Dom har som sagt ett oljespår runt omkring som också är förbundet med hålet i tryckaren lite högre upp. Denna spår fylls med olja från sidohålet i tryckarbrunnen:

och pumpar upp tryckaren.

Jag vet inte hur folk med helt släta tryckare gör men såvitt jag kan se finns det inget sätt för oljan att "komma runt" tryckaren och smörja denna om man inte har ett spår, antigen runt tryckaren eller i själva tryckarbrunnen.

Jag har också svårt att se hur dessa spår skulle kunna smörja kamnockar på något sätt då tryckare sitter rätt långt ner i sina brunnar när ventilen är stängd:

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

beepbeep skrev:
Jag vet inte hur folk med helt släta tryckare gör men såvitt jag kan se finns det inget sätt för oljan att "komma runt" tryckaren och smörja denna om man inte har ett spår, antigen runt tryckaren eller i själva tryckarbrunnen.

Tryckaren ska ju rotera varje gång kamnocken trycker på den, det med hjälp av spelet i tryckarhålet gör att tryckaren smörjs.
Gamla volvotoppar som inte har hydrauliska tryckare, jag tror (obs tror) inte att dom har trycksmörjning av tryckaren då dom inte behöver nån olja till hydrauliken..
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
FEM-körning av tryckare klar med 150N inspänningstryck i början (60% mer än vi kör med i verkligheten) och väldigt lång och vass kamnock (för säkerhets skull):

Hmm...är det bara jag som tycker att det här är misstänkt likt en sönderspikad kolv?

[/url]

Färingsö
Här sen Dec 2002

Vet också flera som kör med lashcaps med den designen. För vissa, tex mig, funkar det bra medans andra har bekymmer med att de hoppar av. Det beror väl iofs lite på hur mycket effekt man har och eventuella övervarvningar.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Hur fasen kan den hoppa av då? Låter som att vissa har problem med ventilsläpp...

Samma system på Alfas radfyror och där har jag aldrig hört talas om att nån tappat shims.

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (9183 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande