Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3621 besök totalt |
Har för mig (var ett tag sen jag läste det) att det i SBF rullor står något i stil med "organisera bilkörning som tävlingsform". Det utesluter rätt effektivt styling och ljud, eftersom körmomentet inte riktigt ingår...
Däremot är drifting (enligt mig) supervälkommna, vi behöver verkligen en gren där man INTE tar tid, utan där handlag, artisteri och däckrök är positivt. Det är dessutom kul som attan. / Jonas Jarlmark |
||||||
Styling och billjud under BilSPORTförbundet? Ni behagar väl skämta?
![]() Däremot är det väl självklart att drifting skall in under SBF:s vingar, det är ju en sport som kräver lika mkt kontroll över sitt fordon, om inte större, än det gör att åka på tid. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Nu sticker jag ut näsan...
Jag är absolut ingen vän av styling och billjud men försöker bortse vad jag själv är intresserad av och i stället se i ett större perspektiv. Allt som man kan tävla i och vinna priser i oberoende om det är bedömning eller prestation klassas ju som sport idag. Du kan ju tävla med utseendet på din undulat till och med ![]() Jag kommer aldrig att besöka stylingtävlingarna men det spelar ingen roll om de ingår i samma förbund för min del. Det stör inte mig. Huvudsaken är att man har roligt, inget är på blodigt allvar inte ens under tävling. ![]() Annars kanske en helt ny indelning..... ![]() ![]() ![]() Svenska bilsportförbundet - styling, billjud, veteranbildbedömning etc Svenska motorsportförbundet - dragracing, traktorpulling etc Svenska förarförbundet - rally, banracing, drifting, monsterrace etc _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
Styling och billjud har inget att vinna på SBF.
Drifting, där motorn är igång och bilen drivs frammåt (på tvären) har det däremot. Just as simple as that. _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
Vore trevligt om man under "Bilsport" sorterade alla som använder bilen som bil (dvs rullandes på hjulen och brum-brum) och inte som basreflexlåda eller hembio.
Det kan ju inte vara SBFs fel att tidningen bilsport borde döpas om till "Bilporr" eller "Spoiler-nytt". / Jonas Jarlmark |
||||||
Kan bara hålla med!
Att tävla i styling och billjud är ju 100% okej på alla sätt o vis! Men man har inget tävlingsmoment som inehåller körande och man behöver inte förarförsäkring o behöver därmed knappast ligga under SBF (glöm iof inte att SBF har hand om tävlingar med radiostyrda bilar!) Drifting är ju däremot självklart under SBF. Det handlar om att köra och försäkringsproblematiken finns ju med så det är ju bra att komma in under SBFs paraply! Sen verkar ju drifting ha lite mer komplext regelverk än rally eller racing men det kan ju också bero lite på det gamla talesättet att det man kan är lätt och det man inte kan är svårt.... Dvs det måste vara oerhört högt upp på dagordningen att få fram ett reglemente som folk kan läsa och börja ta till sig och förstå. Bedömningssport... joooo men ta tex rally och drifting så handlar de båda om att hitta det optimala sättet att hantera bilen med precision och den som gör det bäst (med bäst material) vinner. I ena fallet genom att den bästa förarkontrollen kommer snabbast i mål i det andra fallet att den bästa förarkontrollen resulterar i att... ja så var det det där med reglerna som vi inte fattar än... ![]() _________________ ![]() |
||||||
BEGIN OT Bilporr är ju kul ![]() ![]() ![]() ![]() exempel på härlig bilporr: ![]() Men jag kan hålla med om att tidningens namn är väldigt fel mot innehållet. END OT _________________ ![]() |
||||||
Hur är det med FMX, ingår det under Svemos vingar?
Visserligen har de saker som höjdhopp, men annars är det ju mest bedömning som gäller när det delas ut poäng. Höjdhopp är förresten klart imponerande, när de hoppar över 10 m med minimal ansats. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Frågan är hur driftingen drabbas av SBF's regler.
Antar att... ...bilarna måste uppfylla kraven i GT. ...driftingarrangemangen måste följa kraven i RA. ...föraren måste vara utrustad med godkänd personlig utrustning samt den obligatoriska G6:an. Klarar driftingen att växa sig stark med dessa krav på sig? Finns det idag någon driftingbil i Sverige som klarar kraven i GT? Är intresset såpass stort att det går att få ekonomin för en tävling att gå runt? _________________ /Kristian Elisson |
||||||
mkt trevligt inlägg & det tackar jag för -- Men från en Kristian till sin namne.... kan du förtydliga detta du precis skrivit är du snäll. GT - RA - G6:an ???? mina reflektioner om hur många det skulle kunna komma & köra / besöka sveriges första SBF-godkända Drift-tävling som arrangeras av en SBF-ansluten klubb är följande.... ca 40-50 startande bilar från norden ca: 500-3000 personer i publiken. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Sorry ![]() GT - Gemensamma tekniska bestämmelser (~vagnbokskrav) RA - Tävlingsbestämmelser, Racing (~arrangörskrav) G6 - Hjälm med nationellt monopol. (Togs bara med som exempel) Här hittar du regelboken http://www.sbf.se/pdf/regler/RA_REGL _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Dragracingen har inget vagnbokskrav på "vanliga" bilar. Det är först när du närmar dig 1000hk och rörhögar som den biten kommer. Ang arrangörskraven så kanske det blir ett DG- (eller hur nu Drifting kommer att förkortas) reglemente för egna banlicenser osv. G6 - Nej, det finns inget monopol, det finns andra <800g hjälmar också. MEN, ang driftingen... både dragracing och folkrace åker med tyngre hjälmar, och här får man göra en analys på vilken typ av olyckor som drabbar driftingen. I mesigaste klassen där banan är på ett öppet fält utan hårda objekt att köra in i, och kurvorna anpassas för låga farter, så kan det mycket väl räcka med hockeyhjälm och vanlig bur. I elitklassen på en riktig bana kanske det kommer att krävas bur+lätt hjälm. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Vanlig bur = båge? Med ett sådant reglemente kan inte de lägre klasserna (vill inte kalla dem mesar ![]() På ditt inlägg låter det som om man tar fram ett "driftingträffsreglemente" parallellt med ett mästerskapsreglemente, är så fallet? Edit: Ser fram emot att se ett nytt och genomtänkt reglemente ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Jag vet inte vad man har för hjälmregler i Dragracing men i folkrace gäller 800g och jethjälm. Se tekniska reglementet. Så varför skullle G6 hjälmen vara ett orimligt krav? _________________ Erik Häggbom |
||||||
Nej, det är bur som diskuterats - men en DR-båge skulle kanske räcka? Vad jag förstått så är det tre "klasser" som är under utveckling: En för lokala tävlingar, dvs slöa banor och vanliga bilar för att främja "spontanidrotten". En för lite större tävlingar med "ballare" bilar. ...och sist ett mästerskapsreglemente. De som skriver reglerna siktar på sm-status 2006. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
I dragracing ska hjälmen vara SBF, FIA, SFI eller SNELL godkänd. Sen är det lite olika krav beroende på klasser. Ang folkrace så har jag sett någon annons där man kunnat köpa en "folkracehjälm" för 800:-. Hade missat att dom också behövde <800g nuförtiden. Ska man ha en klass för rekrytering samt "spontanidrott" så är G6:an ett för högt ekonomiskt krav. I tex blackrace tillåts alla typer av hjälmar. I de värre klasserna så ska kanske <800g vara ett krav. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Blackrace är ju inte SBF sanktionerat ej heller är det tävling och därför kan man köra med lite olika hjälmar. (Dock är det accepterat) Vi har dock på slalom reglerna satt in hjälm vilken som helst som krav men det reglementet går ju fortfarande på dispans. _________________ Erik Häggbom |
||||||
Sist jag kollade så var SBF väldigt glada över att kunna hjälpa till med Blackrace och tyckte att det var ett riktigt bra initiativ. Hart inte uppfattat några kommentarer eller liknande från förbundet angående hjälm eller andra säkerhetsfrågor. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
.. DR-båge = 9.99 sek's båge - sk: halvbåge.... ??? jag har ju .... skulle vatt surt om man tvingats bygga till i den redan svetsade bågen. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3621 besök totalt |