Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vatteninsprutning - men inte för TURBObil.
4509 besök totalt
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Hej!

Är det någon vinst med vatteninsprutning på en sugmotor? Jag tycker att det borde vara det, det borde ha flera liknande egenskaper som det har för turbobilar, förutom att man får ned temeraturen så mycket.

Men inne i kammaren borde ju det bli ganska varmt när luften komprimeras, och om vattnet får absorbera den energin borde man ju kunna höja kompet i bilen?

Några sågningar av denna tanke?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Jag trodde en av de stora fördelarna med vatten var ökade avgasvolymer, förutom kylningen då.

Att det sedan är lite oktanhöjande är väll mest pg kylningen eller?

Att tanka E85 medger oxo högre komp, kanske enklare.

Eller blanda vatten i soppan :-)

--VVTS--
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Vatteninsprutning - men inte för TURBObil.

SteQve skrev:
Hej!

Är det någon vinst med vatteninsprutning på en sugmotor? Jag tycker att det borde vara det, det borde ha flera liknande egenskaper som det har för turbobilar, förutom att man får ned temeraturen så mycket.

Men inne i kammaren borde ju det bli ganska varmt när luften komprimeras, och om vattnet får absorbera den energin borde man ju kunna höja kompet i bilen?

Några sågningar av denna tanke?

På en tvåtaktare kan du tjäna lite med vatteninsprutning, men då alldeles i början på avgasröret. Med vattnet kan du ändra volymen på expansionskammaren och få ett bättre register.

Partille
Här sen Feb 2003

Kolla på http://www.aquamist.co.uk

På Recources och FAQ

De skriver att man inte får mer effekt med bara vatten om man inte passar på att höja kompressionen eller tändningen.

På dieselbilar verkar man kunna tjäna effekt "simply due to extra cylinder pressure during the evaporation of water."

Men det borde ju gälla bensinare också

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Då man sprutar in vatten i avgaspipan hos en tvåtaktare så sänkt temperaturen, därmed påverkas också ljudhastigheten i pipan och avstämningen kommer att matcha de lite lägre varvtalen. Var en artikel om detta i senaste "Race Engine Technology".

Vatten är egentligen inte tänkt till att sänka temperaturen hos insugningsluften, även om det kan göra det så får man bäst effekt av vattnet om man använder en vanlig intercooler först. Vattnet ska istället ta upp värme under kompressionstakten då temperaturen kommer att uppgå till flera hundra grader, alltså en bra bit över vattnets kokpunkt. Det är alltså energin som går åt för att omvandla vatten till ånga man vill åt.
Detta gör att man kan öka förtändning, höja kompression, laddtryck mm, det fungerar mao lika bra på sugmotorer som på turbomotorer även fast sätten att öka effekten är där reducerade.

Vatten i sig ger egentligen en sänkning av effekten, och det ger även problem med tex korrosion och har också viss negativ inverkan på avgasvärden (även om det är möjligt att förbättra andra). Vatten är inget man tillsätter för att öka avgasflödet, det lär snarare ha negativa effekter här pga den lägre temperaturen vilken dock kan hjälpa turboaggregat att överleva.
Vatten ökar också tiden för förbränning och ökar bränsleförbrukningen (sänker motorns verkningsgrad). Vissa verkar också tro att det är ångmaskiner de har, nej vatten kommer inte att öka trycket i cylindrarna och kommer inte bidra till någon gratiseffekt. Sen kanske det finns en och annan science fiction fantast som tror att man kan få extra effekt genom att vatten är väte och syre, för deras information kan nämnas att vattnet är inert under förbränningen och enbart fungerar som kylning

Det kan vara svårt att fördela vattnet jämt, detta gör att man blir tvungen att tillsätta mer vatten än nödvändigt. Ferrari hade under turboåren i F1 en annan lösning på detta, man blandade helt enkelt ut bränslet med vatten (ett bränsle som kunde lösa upp vattnet), detta dog dock med de begränsade bränslemängderna.
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
nu e jag dum men....är det då inte liiite bra med vatten i en sugis?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

SteQve skrev:
nu e jag dum men....är det då inte liiite bra med vatten i en sugis?

nja...för det mesta inte. På en turboladdad spis så kan man vrida på mer laddtryck för att dra nytta av detta. När vattnet är slut så är det bara att vrida tillbax och åka som förut. För att kunna ta vatteninsprutningen fulla potential på en sugis så är man tvungen att bygga med hög komp från början. Men vad händer när vattnet tar slut?

Inte värt at hålla på med tycker jag.

Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004

Ursäkta att jag är en besserwisser som skall klaga Johan Edlund utmärkat inlägg, men:

Det är inte så mycket under kompressionsfasen som under själva förbränningsfasen som man vill ha vattnet. Tricket är att vatten är en tre atomig gas tillskilnad från kväve (som det finns mycket av) som är en två atomig. (för en tre atomig går det åt mer ennergi för att höja tempraturen)

EGR är samma sak; man vill åt vattenångan i avgaserna för att sänka tempraturen, dessutom får man mindre syre så att förbänningen går långsammare och tempraturen minskar ytterligare...

ursäkta en besserwisser!

Norrköping
Här sen Jun 2003

triple skrev:
Ursäkta att jag är en besserwisser som skall klaga Johan Edlund utmärkat inlägg, men:

Det är inte så mycket under kompressionsfasen som under själva förbränningsfasen som man vill ha vattnet. Tricket är att vatten är en tre atomig gas tillskilnad från kväve (som det finns mycket av) som är en två atomig. (för en tre atomig går det åt mer ennergi för att höja tempraturen)

EGR är samma sak; man vill åt vattenångan i avgaserna för att sänka tempraturen, dessutom får man mindre syre så att förbänningen går långsammare och tempraturen minskar ytterligare...

ursäkta en besserwisser!

Nu tror jag nog att du har fått det om bakfoten.

Det är under kompressionsfasen vi kommer att få förångningen av vattnet, och det är just övergången vätska-gas som kräver mycket energi och då bidrar till en sänkning av temperaturen. Under kompressionsfasen kommer temperaturen stiga till långt över vattnets kokpunkt.
Under själva förbränningsfasen kommer vattnet att sänka förbränningshastigheten vilket är negativt, sänker både effekt och ökar bränsleförbrukningen. Om detta vore målet så skulle vi kunna minska förtändningen istället

Att vatten kräver så mycket energi beror på dess vätebindning, inte att molekylen har tre atomer.

Avgaser är bland det värsta som du kan leda in i förbränningsrummet när det gäller knackning och liknande. Att leda in vattenånga och koldioxid i förbränningsrummet som har en temperatur av 500-800 grader är inte det smartaste om man vill sänka temperaturerna. Däremot så finns det andra fördelar med avgasrecirkulation.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

beepbeep skrev:
nja...för det mesta inte. På en turboladdad spis så kan man vrida på mer laddtryck för att dra nytta av detta. När vattnet är slut så är det bara att vrida tillbax och åka som förut. För att kunna ta vatteninsprutningen fulla potential på en sugis så är man tvungen att bygga med hög komp från början. Men vad händer när vattnet tar slut?

Men, rimligen borde man kunna uppnå den effekt som uppstår då man kör en sugis en sval sommarkväll då luften är fuktig.
Med min gamla förgasarsaab var det alltid så att den gick bättre kvällstid än dagtid, åtminstone under ovannämnda omständigheter.
Jag tyckte det märktes en positiv effekt av denna variant på vatteninsprutning.

Eller är denna effekt något som bara en förgasarmotor kan bjuda på då den inte mäter syrehalten i den insugna luften som en modern insprutare gör?
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

poh99 skrev:
beepbeep skrev:

Men, rimligen borde man kunna uppnå den effekt som uppstår då man kör en sugis en sval sommarkväll då luften är fuktig.
Med min gamla förgasarsaab var det alltid så att den gick bättre kvällstid än dagtid, åtminstone under ovannämnda omständigheter.
Jag tyckte det märktes en positiv effekt av denna variant på vatteninsprutning.

Eller är denna effekt något som bara en förgasarmotor kan bjuda på då den inte mäter syrehalten i den insugna luften som en modern insprutare gör?

Luftfuktigheten gör ju att oktan-kravet minskar, men bör vara begativt för effekten. Sedan kan man ju också fråga sig hur lufttrycket är då bilen går bättre?
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Densiteten brukar öka då temperaturen sänks, så det är nog mer det som gör att förgasarmotorer går bättre på kvällstid, speciellt om man byter munstycke.
På min Rotax-kart finns det ett diagram över vilka munstycken man bör ha vid en viss temperatur samt höjd över havet och skillnaderna är ganska stora.

#24, #64, #88
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Alltså vill man ha en densitetshöjare på sin förgasarmotor, om man nu har någon.
Citera
Skruva banåkabil
4509 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande