|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699
29 Nov 2004 19:15
Nån som är juridiskt kunnande skulle gärna få kolla igenom det beslutet...
Låter ju som nåt ur en Kafka-bok tycker jag. Riktigt obehagligt, vad röstar de igenom nästa gång?
Får man förresten köra utan kat om man har internationell licens?
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674
29 Nov 2004 19:15
Ett problem med att ha hemliga protokoll och inte utförligt motivera sina beslut är att man undrar varför? Vad vill man dölja?
Jag har inte riktigt helt klart för mig hur de olika ledamöterna och utskotten blir utsedda. Hålls det några val, eller utser de varandra?
om det fanns nån sorts demokratisk styrmöjlighet så vore det nog enklare att utse nya ledamöter om man inte är nöjd med de som finns istället för att bilda ett nytt förbund.
_________________ /Anders Ytterström
#24, #64, #88
|
Han
Sollentuna
Här sen Aug 2003
Inlägg: 154
_________________ Erik Häggbom
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
29 Nov 2004 19:22
MaZ skrev: |
Får man förresten köra utan kat om man har internationell licens? |
Näe det tror jag inte,eftersom inga dispenser kommer lämnas....
DÄREMOT så går det att lösa på ett annat sätt..... Och det är att låta någon kompis bosatt i Norge,Danmark eller något annat NEAFP (= EU eller EU-light) land äga bilen på "papperet" och ta ut en vagnbok i det landet... eftersom man får åka i en NEAFP reggad bil i sverige även som svensk på en nationell tävling....
Bieffekterna är ju att man slipper alla nationella tillägg typ Katalysator, Toyota-stag, 1500:- vagnbok mfl saker.......
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699
29 Nov 2004 19:28
Now you're telling me...
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580
29 Nov 2004 19:28
AndersY skrev: | Ett problem med att ha hemliga protokoll och inte utförligt motivera sina beslut är att man undrar varför? Vad vill man dölja?
Jag har inte riktigt helt klart för mig hur de olika ledamöterna och utskotten blir utsedda. Hålls det några val, eller utser de varandra?
om det fanns nån sorts demokratisk styrmöjlighet så vore det nog enklare att utse nya ledamöter om man inte är nöjd med de som finns istället för att bilda ett nytt förbund. |
om det diskuteras strategier för tex lobbying så vill man inte att "fienden" innantill ska kunna genomskåda en.
egentligen är det klubbarna som bestämmer vem som hamnar var. att det är enklare att påverka befintligt än att starta något nytt var också min tanke.
i http://www.sbf.se/pdf/sbf/SBF_Stadgar.pdf står det hur styrelsen tillsätts.
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator
29 Nov 2004 19:56
Fredrik - SLC skrev: | MaZ skrev: |
Får man förresten köra utan kat om man har internationell licens?
|
DÄREMOT så går det att lösa på ett annat sätt..... Och det är att låta någon kompis bosatt i Norge,Danmark eller något annat NEAFP (= EU eller EU-light) land äga bilen på "papperet" och ta ut en vagnbok i det landet... eftersom man får åka i en NEAFP reggad bil i sverige även som svensk på en nationell tävling....
|
Nästa förslag är att köra historisk racing och följa App.K.
_________________ /Kristian Elisson
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17414
29 Nov 2004 23:03
dstr skrev: | att det är enklare att påverka befintligt än att starta något nytt var också min tanke.
| Min erfarenhet av klubbar och liknande verksamheter säger att det är precis tvärtom. Det är komplett omöjligt att bli av med en bunt stofiler som satt sig att styra något oavsett hur "demokratiskt" de hamnat där. Vi har nämligen ett förändringsfientligt klimat i det här landet och folk i allmänhet tycker det är praktiskt att rösta på den de alltid röstat på. Därför är det svårt att förändra SBF i den form det har idag och jag tror man skulle behöva starta från grunden med nya människor för att slippa tröghet.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580
30 Nov 2004 08:29
Lennart Mäkinen skrev: | dstr skrev: | att det är enklare att påverka befintligt än att starta något nytt var också min tanke.
| Min erfarenhet av klubbar och liknande verksamheter säger att det är precis tvärtom. Det är komplett omöjligt att bli av med en bunt stofiler som satt sig att styra något oavsett hur "demokratiskt" de hamnat där. Vi har nämligen ett förändringsfientligt klimat i det här landet och folk i allmänhet tycker det är praktiskt att rösta på den de alltid röstat på. Därför är det svårt att förändra SBF i den form det har idag och jag tror man skulle behöva starta från grunden med nya människor för att slippa tröghet. |
Har du varit på något distriktsårsmöte?
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
30 Nov 2004 09:35
dstr skrev: | Lennart Mäkinen skrev: | dstr skrev: | att det är enklare att påverka befintligt än att starta något nytt var också min tanke.
| Min erfarenhet av klubbar och liknande verksamheter säger att det är precis tvärtom. Det är komplett omöjligt att bli av med en bunt stofiler som satt sig att styra något oavsett hur "demokratiskt" de hamnat där. Vi har nämligen ett förändringsfientligt klimat i det här landet och folk i allmänhet tycker det är praktiskt att rösta på den de alltid röstat på. Därför är det svårt att förändra SBF i den form det har idag och jag tror man skulle behöva starta från grunden med nya människor för att slippa tröghet. |
Har du varit på något distriktsårsmöte? |
Håller med Lennart och ja , jag har varit på distrikts årsmöte, RaceSam-möten, SBF-möten, mfl mfl mfl mfl mfl..........
|
Han
Sollentuna
Här sen Aug 2003
Inlägg: 154
30 Nov 2004 09:40
Fredrik - SLC skrev: | dstr skrev: | Lennart Mäkinen skrev: | dstr skrev: | att det är enklare att påverka befintligt än att starta något nytt var också min tanke.
| Min erfarenhet av klubbar och liknande verksamheter säger att det är precis tvärtom. Det är komplett omöjligt att bli av med en bunt stofiler som satt sig att styra något oavsett hur "demokratiskt" de hamnat där. Vi har nämligen ett förändringsfientligt klimat i det här landet och folk i allmänhet tycker det är praktiskt att rösta på den de alltid röstat på. Därför är det svårt att förändra SBF i den form det har idag och jag tror man skulle behöva starta från grunden med nya människor för att slippa tröghet. |
Har du varit på något distriktsårsmöte? |
Håller med Lennart och ja , jag har varit på distrikts årsmöte, RaceSam-möten, SBF-möten, mfl mfl mfl mfl mfl.......... |
Tyvärr har jag samma erfarenhet. det låter bra på möterna men sen händer det inget eller så går man tvärt emot. Sen finns det alltid undantag.
_________________ Erik Häggbom
|
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580
30 Nov 2004 09:45
Fredrik - SLC skrev: |
Läste det på protokollet för Teknikavdelningen.... här http://www.sbf.se/pdf/protokoll/2004/TK_01_04.pdf
Läs paragraf 8..... Och det var inte i Juni brevet kom utan jag kom ihåg fel.... dom hade något möte tydligen då......
Men vi aktiva (arrangörer/tävlande) fick inte veta något förräns i oktober typ...... så jag undrar hur gick det här med Katalysator-kravet igenom verkligen??? det känns som något som Finnkat har startat och gett ett affärsförslag till SBF? om det är så, hur är kontraktet utformat? |
Tyvärr måste jag göra dig besviken - säkert lika besviken som jag blev imorse när jag glad i hågen kom till jobbet och frågade var jag kunde kvittera ut en gratis katt till min räserbil. Det fanns inget avtal.
SBF's styrelse tog beslutet långt innan Finnkats brev, att katt ska införas i samtliga sportgrenar. Detta i englighet med den miljöplan som är satt fram till 2008. Syftet är att vara "steget före" miljövännerna.
Finnkat råkar vara det första företaget som fått 3 produkter homologerade hos SBF. Fler företag är på G. Utöver dom så duger även FIA's kattar (http://www.fia.com/resources/documents/1640531507__List_08_Cata.pdf) - men eftersom dom är i dyraste laget så kan man som leverantör få sin produkt homologerad enbart av SBF. En leverantör har kattar för ca 1300:-.
Just Finnkat har tydligen en ny typ av katt, som fungerar på förgasarbilar och har inget krav på lambdastyrning. Likaså har dom en katt med inbyggd ljuddämpare, så man bara behöver en burk för att klara kraven på avgas+ljud.
Saker som dessa brukar gå ut som "officiella meddelanden" både på hemsidan och i IB.
ps. Inte har jag fått någon G6 hjälm heller...
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
30 Nov 2004 09:57
dstr skrev: |
Tyvärr måste jag göra dig besviken - säkert lika besviken som jag blev imorse när jag glad i hågen kom till jobbet och frågade var jag kunde kvittera ut en gratis katt till min räserbil. Det fanns inget avtal.
|
Besviken, absolut inte varför skulle jag vara det....
Däremot så förstår jag ändå mindre orsaken till kat-beslutet då om inte SBF har någon ekonomisk vinning av det, eftersom miljövänner ändå inte lär bli motorsportens vänner och det här beslutet inte kommer ge svensk motorsport något positivt överhuvudtaget.
Jämför mec bullerproblematiken, där även där bilsporten tog egna hårdare regler från början men sen efter åren har gått så har det övergått till myndighetskrav im absurdum........ likadant kommer hända med kat-kraven tror jag personligen.....
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908
30 Nov 2004 10:03
dstr skrev: | Saker som dessa brukar gå ut som "officiella meddelanden" både på hemsidan och i IB. |
Jaha. Bra. Men hur har man sett till, innan beslutet är taget, att beslutet som annonseras multimedialt med pompa och ståt, ligger i linje med medlemmarnas intresse?
|
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580
30 Nov 2004 10:05
Fredrik - SLC skrev: |
Besviken, absolut inte varför skulle jag vara det....
Däremot så förstår jag ändå mindre orsaken till kat-beslutet då om inte SBF har någon ekonomisk vinning av det, eftersom miljövänner ändå inte lär bli motorsportens vänner och det här beslutet inte kommer ge svensk motorsport något positivt överhuvudtaget.
Jämför mec bullerproblematiken, där även där bilsporten tog egna hårdare regler från början men sen efter åren har gått så har det övergått till myndighetskrav im absurdum........ likadant kommer hända med kat-kraven tror jag personligen..... |
Besviken efter som konspirationsteorin inte höll.
Det finns andra värden än de ekonomiska, tex som att värna om miljön.
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
30 Nov 2004 10:12
dstr skrev: | Fredrik - SLC skrev: |
Besviken, absolut inte varför skulle jag vara det....
Däremot så förstår jag ändå mindre orsaken till kat-beslutet då om inte SBF har någon ekonomisk vinning av det, eftersom miljövänner ändå inte lär bli motorsportens vänner och det här beslutet inte kommer ge svensk motorsport något positivt överhuvudtaget.
Jämför mec bullerproblematiken, där även där bilsporten tog egna hårdare regler från början men sen efter åren har gått så har det övergått till myndighetskrav im absurdum........ likadant kommer hända med kat-kraven tror jag personligen..... |
Besviken efter som konspirationsteorin inte höll.
Det finns andra värden än de ekonomiska, tex som att värna om miljön. |
om jag hade en konspirationsteori så skulle jag väl knappast tro dig isåfall....... men det har jag inte... kanske
Nej , jag tror faktiskt inte att det egna värderingar om miljön hos dom som tagit beslutet som har gjort att beslutet tagits. Utan det är en förhoppning att "ANDRA" ska säga, Vad duktiga dom är i bilsporten som tar sådana beslut men det tror jag INGEN kommer göra, speciellt inte miljörörelsen....
Garanterat så lär inte majoriteten av dom aktiva tycka det iaf och på något sätt så anser jag att det är dom som styrelsen SKA jobba för och värna om.
|
Han
Sollentuna
Här sen Aug 2003
Inlägg: 154
30 Nov 2004 10:20
dstr skrev: | Fredrik - SLC skrev: |
Besviken, absolut inte varför skulle jag vara det....
Däremot så förstår jag ändå mindre orsaken till kat-beslutet då om inte SBF har någon ekonomisk vinning av det, eftersom miljövänner ändå inte lär bli motorsportens vänner och det här beslutet inte kommer ge svensk motorsport något positivt överhuvudtaget.
Jämför mec bullerproblematiken, där även där bilsporten tog egna hårdare regler från början men sen efter åren har gått så har det övergått till myndighetskrav im absurdum........ likadant kommer hända med kat-kraven tror jag personligen..... |
Besviken efter som konspirationsteorin inte höll.
Det finns andra värden än de ekonomiska, tex som att värna om miljön. |
När kommer Kat kraven på Topfuel. Är det nästa steg? jag tycker alltid att det är konstigt att när man pratar om miljö så vet man att plånboken alltid blir lidande.
Miljö är alltid ett bra argument men man kanske ska göra en konsekvens analys. Hur mycket kommer det här att kosta kontra bättre miljö. Finns det något annat man kan göra, finns det någon forskning (undersökning) på området m.m.
Hur jobbar man hos FIA på dessa områden har jag en gammal bil och sätter på en Kat måste jag ta av den om jag kör utomlands har man överhuvudtaget undersökt detta. (Vad jag har förstått gäller detta alla tävlingsbilar)
_________________ Erik Häggbom
|
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580
30 Nov 2004 10:22
Han skrev: |
När kommer Kat kraven på Topfuel. Är det nästa steg? jag tycker alltid att det är konstigt att när man pratar om miljö så vet man att plånboken alltid blir lidande.
|
Gör en katt någon nytta på nitrometan? Gör det någon nytta på metanolmotorer?
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699
30 Nov 2004 10:29
Vaddå när? Det var väl samtliga grenar inom SBF eller? Skall de ha undantag för folk som inte svänger eller är detta nåt som bara drabbar folk som kör på inhängnad asfaltsslinga dvs racing?
Varför det i så fall? Varför skall inte drag-racing bilar ha kat?
Nu börjar jag bli riktigt irriterad på det här beslutet, tyvärr tror jag Fredrik har helt rätt i sina profetior ang. att förekomma miljövännerna, nu kommer detta uppfattas som att det är helt lugnt att införa helt makalösa miljökrav eftersom vi inte klagade ett smack på när SBF böjde oss framåt över huven... >
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Han
Sollentuna
Här sen Aug 2003
Inlägg: 154
30 Nov 2004 10:29
dstr skrev: | Han skrev: |
När kommer Kat kraven på Topfuel. Är det nästa steg? jag tycker alltid att det är konstigt att när man pratar om miljö så vet man att plånboken alltid blir lidande.
|
Gör en katt någon nytta på nitrometan? Gör det någon nytta på metanolmotorer? |
Inge aning. Nitrometan måste vara jättenyttigt för miljön.
_________________ Erik Häggbom
|
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580
30 Nov 2004 10:33
MaZ skrev: | Vaddå när? Det var väl samtliga grenar inom SBF eller? Skall de ha undantag för folk som inte svänger eller är detta nåt som bara drabbar folk som kör på inhängnad asfaltsslinga dvs racing?
Varför det i så fall? Varför skall inte drag-racing bilar ha kat?
|
Var står det att dragracingbilar inte ska ha katt? Det är ju ingen mening att tvinga katt på motorer där den inte gör någon nytta - därför stälde jag frågan om en katt hjälper på mettis eller nitro - Jag jobbar som IT-ansvarig på kansliet - jag sitter inte i tekniska kommiten!
_________________ /Daniel Azzarri
Älska varje varv!
|
|