Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17032 besök totalt |
Nä det är inte rätt för det ska inte behövas alls egentligen. Jag smälter sannerligen inte in till vardags och vet vilka problem det kan innebära. Vid ett sånt tillfälle där jag vill komma i kontakt med andra så gör det ju det hela lättare. och om jag inte vill stå ensam på en träff så får man offra sig lite, kan man inte ens göra det så tycker jag man är lite fel ute. Jag är ju tom utländsk medborgare ![]() ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
1 Det har varit motstånd mot cyckelhjälmar, säkerhetsbälten och många andra saker. Jag tycker nog att vi ska försöka använda den utrustning som kan anses påkallad. Särskillt vi som har en lite mer känd possition bland utövare, och dessutom kan föregå med exempel så andra känner att det är ok. 2 Jag tror inte att overall uppmuntrar gartrace. Ingen skulle ha sådan klädsel på gatan, då är det storrisk för utskrattning vid korvmojen. Vad jag menar är att jag inte tror på ihopkopplingen. Däremot ska de kunna kännas fritt för folk att testköra och vara med med enklare utrustning. 3 Ja ja, den dan Du skulle bli betraktad som kaxig, då äter jag upp den berömda "min hatt". Du kan sova lungt, alla vet vem du är och vad du står för. Efter dom här resonemangen så vet alla dessutom skälen till en just overall. 4 Egenterligen vad jag vill åt är att förstå vad som är mitt EGET problem och vad som är den ANDRES eller grupptrycket. Då kan man i alla fall anpassa sig för att slippa onödiga laddade atmosfärer. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Udda diskussion för att vara på en banåkasida eller hur
![]() Men som sagt, det skadar aldrig att fundera lite på hur man själv gör och reagerar i olika situationer. Ja, om man inte är helt perfekt alltså ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Många är de som vikt sig dubbla av skratt, när jag dragit på mig hjälmen och satt mig i Polon
och diverse andra "familjebilar". ![]() Hade jag haft en overall, så skulle jag ha tagit på mig den också! ![]() Jag tror jag förstår vad Magnus menar med, att det kan vara svårare att "smälta in" på en banträff om man kommer med racingoverall. Trots det funderar jag på att skaffa mig en sådan och utropar: Våga bära overall på banträffarna! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Måste erkänna att jag inte har varit på banträff ännu men nästa säsong så är det premiär och jag trodde i min enfaldighet att de flesta hade racingoverall
![]() Jag ser inte korrelationen att racingoverall skulle göra mig mer riskbenägen men eftersom farterna är över laglig motorvägsfart i många partier så känns det tryggt att ha en sådan på sig som jag ser det. Jag skall försöka hitta ngn begagnad i stl tjock och sen ses vi på en bana nära dig ![]() Vad gäller Ferrari vs Golf diskussionen så lägger jag inte ngn värdering där mer än att Ferrari ägaren inte utnyttjar sin bils potential till fullo utav ngn anledning, varför spelar mig ingen roll. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
obs, viss -ironi- i detta inlägg: Det är väl härligt att vi alla vågar öppna upp sig och vågar visa våra innersta rädslor så här tillsammans... Skönt att vi kan samlas och prata ut om våra problem på det här sättet ![]() ![]() ![]() Men det ligger faktiskt någonting i detta, så stort tack till Magnus Thomé som vågar vara "varm, öppen och känslosam" och ta upp de "mjuka" frågorna. ![]() Våga Vara Varm - använd overall! ![]() Visa dina känslor - när kramade du Ferrarriägare senast? ![]() EDIT: Efter det här inlägget är man väl dömd till ett liv i unisex velouroverall istället för trelagers Sparco.... ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Bara den är flamsäker så... ![]() |
||||
Vad skall du ha för färg på velouren? orange, grön eller brun?
Har kört med min 3-lagrade på gatbilsträffar sen jag fick den av mina föräldrar (förstående människor, eller hur?) för 7 år sen. Emellanåt har det känts ensamt, men aldrig, ALDRIG, fel. För den får MIG att känna mig (och vara) säkrare. Och det är det som är huvudsaken. Sen skall jag passa på att vara lite oförstående för den grupp människor som köper (hmmm, skall jag våga skriva in "dyr" här?) bil, tar ut den på banan, och inte tar den till sin, eller sin egen gräns för att man är rädd om materialet. I min egna lilla ingrodda värld kör jag efter devisen att jag aldrig skall leka med pengar jag inte har råd att förlora. Därför harvar jag runt i en 924, men njuter också i fulla drag varje gång vi gemensamt når ekipagets gräns, och kanske t.o.m. överträder den, men ändå kommer ut med framhjulen först. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
[Ej riktat mot P.P] Det är väl detta som är problemet? Jag har tappat räkningen på alla Ferrari-ägare kritiska trådar på denna sajt som handlar om bl.a bl.a penisförlängare osv. Fundera lite på detta nästa gång: En bilintresserad kille lyckas plötsligt tjäna en massa pengar och kan förverkliga en dröm sedan barnsben att äga en ferrari. Han hittar en 355 som han köper till överkomliga pengar. Han vårdar den ömt, njuter i fulla drag på somamren, åker till korvmojen, pratar med kompisar och är verkligen jättestolt och lycklig över denna fantastiska bil. Han får sedan möjlighet att provköra bilen på bana tack var en kompis som har en golf gti -88. Han följer med för att bankörning är ett utmärkt tillfälle att få köra av sig o prova lite hur bilen beter sig, han är rädd om bilen, vill inte repa lacken för omlackning är dyrt/blir alldrig bra osv. Han är inte speciellt snabb då han alldrig har kört på bana tidigare samt förstår sin egen begränsning och faktiskt är rädd om bilen. Det är ändå ganska fånigt att sätta den i räcket bara för att man är nybörjare resonerar han. På banan rejsar han inte mot andra på banan trots massivt hk/kg övertag utan visar hänsyn och har uppsyn i bakspegeln och släpper förbi andra för att dom kör fortare. Bl.a så släpper han förbi sin kompis i golfen. Denna kompis har bl.a vunnit svenska rallyt i en voc bil, kört superkart i 4år men har slutat tävla pga tillökning i familjen. Istället så har han köpt sig en lekbil för att leka av sig med på sommaren. Han vet att mesta farten sitter i föraren kör snabbt och med jämna tider. På golfen sitter det ett par yokohama r-däck vilkett gör att han ganska enkelt kommer ikapp sin kompis i Ferrarin. När dom sedan äter lunch ger han lite råd till sin Ferrari kompis. Det som sedan händer är att killen i ferrarin får en massa skit av dom andra banmötes deltagarna pga av att han inte klarar av att köra från en golf, och plötsligt så är han en måltavla på banan som ALLA vill köra om och han känner sig som en trofé alla är ute efter. Troligen är det sista gången han följer med sin kompis på bankörning. Bilen behåller han för den gör honom lycklig, den servas regelbundet och poleras 2ggr varje år och tvätts noggrant efter varje gång han kör med den. Sensmoral: man kan tycka det är fånigt att köpa en bil för 800.000 och inte utnyttja dess potencial på bana men behåll gärna denna åsikt för er själva. I Alfa klubben har vi vid ett flertal tillfällen haft Ferrari besök då dom är välkomna av likasinnade människor och personligen så tycker jag det är skitkul att få lyssna/klämma/känna/smeka på dessa skönheter oavsett i vilket tempo dom framförs på bana. Jag lovar er att ägarna av dessa bilar inte är ett dugg friskare än vad vi är. [/Ej riktat mot P.P] Edit: 1000 inlägg, shit ![]() Edit2: Sätter ut en smiley, ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
3-lagers overall plus nomex heltäckande underställ (långärmat) inklusive balaklava, plus givetvis handskar, skor, hjälm... = ännu mera lagom varmt när man kör! ![]() ![]() |
||||
Tyvärr så tappar man ju mest vatten... Och det är ju inte så bra för prestationsförmågan... efter det varmaste racet i somras (som ändock var bara runt 25 grader) så upptäckte jag när jag klev ur bilen att jag var alldeles slut och då menar jag helt slut, snurrade i huvudet och man var lite svag i benen. Fick gå och sätta mig direkt och lugna ner mig en stund. Dock kände man ingenting medan man körde, men direkt man klev ur bilen så slappnade man väl av så att hela utmattningen slog till... då är jag ändock hyfsat tränad konditionsmässigt sätt (tränar 2-3 ggr i veckan). Men 1 timme i en ganska varm bil på racebanan och man dricker lite för lite under racet så kan det ändock bli detta fenomen. |
||||
Aah, skulle hålla mig från den här tråden...
Minns när jag bodde i Karlskoga och körde Velodromloppet på Gelleråsen. Istället för att bo i tält vid banan så bodde jag hemma. På lördagen åkte jag hem en kort sväng på lunchen iförd 3-lagers röd MOMo-overall (med jacka över), stannar vid Kronhallen för att köpa lite mat och får höra av första människa jag möter: "Å här kommer Schumacher..." I övrigt håller jag med Kunta ![]() _________________ Per Lundmark |
||||
-Kunde inte låta bli jag heller... Jag känner mig väldigt rejsig.nu ![]() ![]() Dessutom är overallen bra om det börjar brinna, man tappar ännu mer vätska utan den om elden skulle komma lös. _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||
![]() |
||||
Precis, det var det här jag vill ha sagt oxå, men inte lyckades lika bra med... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
[quote="Kunta"]
Den här historien visar en kille som inte utger sig för eller ens tror att han kan köra fortare än han gör. Han har köpt en Ferrari för att han tycker det är kul att göra precis det han gör med den. Det är helt okej. Man kan inte applicera en mall på människor hur dom ska bära sig åt för att ha roligt och må bra. Tycker man det är rolig till max att köra F-40 i 40 km/tim i sin ensamhet runt huset så är det också ok. Problemen börjar om man köper F-40:n för att man vill vara värst på stan men säger att man köpt bilen för att man gillar att köra sportbil skickligt, (men varken kan eller vill det) pga att man vet att det egenterliga skälet inte är rumsrent och översittarfasoner. I mina ögon ska man stå för det man håller på med, då är det ok. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Kunta:
Killen i Ferrarin ser jag fortfarande som inom räddningens gräns (bortsett ifrån att han frivilligt köpt italienskt ![]() ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
De är ju just denna inställning jag vänder mig mot... Varför ska han "räddas"? Han är nöjd, han har sin drömbil och han trivs med att köra den sådär lagom avancerat på bana, varför ska någon här komma och säga åt honom att den typen av banåkaintresse är inte tillräckligt? För honom kanske det är det, han kanske inte har något behov av att utveckla det mer, ska vi då komma och pressa honom till det? Vi kan inte hålla på att döma folk efter nivån på deras banåkaintresse. _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17032 besök totalt |