Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1780 besök totalt |
Gjutning av förarstol till RS vagn
Då jag vet att det finns många erfarna räjcerbils förare i detta forum, önskar jag veta om någon kan hjälpa mig med info hur jag skall gå till väga när jag skall gjuta mig en ny förarstol till min RS1800 bil. Mitt slutmål är i första hand en glasfiberstol men om vägen dit blir för lång och krokig får jag kanske nöja mig med PUR varianten. Min undran rör i första hand kroppsavgjutningen/formtillverkningen och mtrl. Och inköpsställen för detta. All info tas tacksamt emot. _________________ Jocke Östin |
||
Jag har gjort egna till min seven, inte så svårt men inte gratis heller. Om du ska göra en eller två kan det löna sig att köpa.. Jag gjorde 2st och med allt inkluderat även sandpapper, formmaterial osv. gick det på ca2800kr och du kan få tag på stolar för 2000kr/st och då slipper du jobbet.
Men det känns bra efteråt att man gjort dom själv... ![]() _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Jag gjorde en PUR stol till min bil, kolla:
http://hem.passagen.se/rydquist/miata Klicka på "modifierad miata". |
||
Undrar om jag lyckas svara på mitt eget inlägg?
Intressant och se din snygga stol Svante. Hur lyckades du göra formen till stommen? Jag gissar att jag har en kamrat som kan vara intressserad av att köpa 2 st till hans Locost projekt som är relativt långt gånget. Själv behöver jag en stol som är betydligt "slimmare" för att få plats i bilen. Tog en bild på en stol jag lånat för att gjuta av men den fick inte riktigt plats så det blir nog att gjuta eget, om inte någon här på forumet har något som kan passa. ![]() Kristoffers PUr variant ser riktigt bra ut och det är ju om inte annat första steget mot en Glasfibervariant. Undrar dock var skummet går att köpa i Stockholms trakten? En annan undran är hur mycket man komprimerar skummet i jäsprocessen när man sätter sig i det samt var man hittar tillräckligt långa och breda säckar för att de skall räcka för den stol jag ovan beskrivit. Några Tipps!!?? _________________ Jocke Östin |
||
Min form gjordes i MDF-board som först tejpades ihop med silvertejp och sen limmades på insidan och sen spacklades upp.. Tyvärr gick formen sönder för mycket då jag tog ur stol nr 2 (gissar att det var sprickor som blivit när jag tog ur den första), men har ritningar kvar.
Har fått flera förfrågningar från locostbyggare som velat köpa avgjutningar av den. När min bil är klar så är tanken att jag ska göra en ny form som är mer stabil än den förra och gjuta fler med vissa modifieringar som jag kommit på i efterhand.. ang. PUr varianten så borde man väl kunna gjuta halva i taget, eller? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
kolla lite på dessa bilderna..
![]() http://pwp.netcabo.pt/0683954901/Seats.htm eller köp av killen direkt.. ![]() http://pwp.netcabo.pt/0683954901/Products.htm _________________ MackeMaehlum |
||
Jag satt i bilen först på säckarna och kompisen hällde i skummet. Man får sitta still tills det är klart...vilket var lite jobbigt. Det fyller ut bra! Säckarna var vanliga "heavy duty jättestora" svarta sopsäckar. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1780 besök totalt |