Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Projektarbete i skolan
1148 besök totalt
racetoffe
Eskilstuna (hållsta)
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Projektarbete i skolan

Hej alla!
jag är en kille på 16 år som är grymt raceintresserad
och nu ska jag hålla ett tal i svenskan om den nya mustangen som har kommit ut.
är det någon som kan hjälpa mig dela ut lite information, jag ska fördjupa mig i motorn så det vore bra om någon kanske kunde hjälpa mig med det om det är DOCH, 4vent. per cylinder eller så.
det vore jättesnällt som nu rejsa.nu killar kunde hjälpa mig få ett MVG på talet^^
hoppas på svar

#72 KG-Eriksson Motorsport (SLC)

V8 Challenge
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004

Vi har diskuterat den redan : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8390 ifall du missade.

Sen finns den oxå med i nyaste nummer av Spoilernytt (Bilsport nr 25)

Lycka till

Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

Ford har ju en egen hemsida och efter några klicka hitta jag massa info som finns här

http://www.fordvehicles.com/cars/mustang/features/specs/

bara läsa på så ska du nog hitta nått användbart

Eskilstuna (hållsta)
Här sen Apr 2004

Trådstartare
okej! tack för snabbt svar!

V8 Challenge
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Senaste numret av TV hade provkörning av den nya mustangen

Stockholm
Här sen Jun 2004

Sidspår, ger inte DOCH att det är 16v? Alltså, finns det DOCH 8v?

Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Tjenare RaceToffe!

härligt att du ska snacka om bilar i talet!

glöm dock inte det viktigaste, hur det låter... innehåll är viktigt, men utförandet är viktigare! använd få stödord och lär dig verkligen talet utantill innan du går upp och håller det!

lycka till!

MVH / Alexander Eklöw

Götene
Här sen Mar 2004

Fnatte skrev:

YES! exempelvis gamla alfor

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ReDOX skrev:
Fnatte skrev:

Tror inte att det finns många V8:or med 8 eller 16 ventiler

DOCH = Double overhead Camshaft Head dvs topp med dubbla överliggande kamaxlar. Bla Ford Sierra hade en sådan motor med bara 8v...

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Kristian Larsson skrev:
ReDOX skrev:
Fnatte skrev:

Tror inte att det finns många V8:or med 8 eller 16 ventiler

DOCH = Double overhead Camshaft Head dvs topp med dubbla överliggande kamaxlar. Bla Ford Sierra hade en sådan motor med bara 8v...

Hmm, host harkel...

DOHC heter det och står just för Double overHead Camshaft!!!

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Galne skrev:

DOHC heter det och står just för Double overHead Camshaft!!!

Givetvis är det så. Byggde vidare på tidigare inlägg...men visst blev det en snygg härledning av förkortningen

Stockholm
Här sen Jun 2004

Slant med fingrarna... Jag blev bara lite osäker innan om ventilerna, det verkade onödigt att styra bara 4 ventiler per kamaxel.

Vidare tillbaka till ämnet, jag vet inte om du fått några tips i skolan, men om du håller tal, stå rätt upp och häng inte över nån bänk.
Ögonkontakt är viktigt, memorera talet innan så behöver du inte läsa innantill och får bättre kontakt med publiken.
Har du en penna i handen, lägg ifrån dig den, är du nervös börjar du klicka med den och det är inte bra. Det tar fokus från ämnet.
Är du bra förberedd så kommer talet att gå enklare. Tänk att det är du som är experten och vet vad du snackar om. Det är ingen som kommer avbryta dig, även om det är fel, det tas upp efteråt i så fall och då är det värsta redan över.
om du har några bilder så underlättar det för dig som talare, då du inte behöver känna alla blickar mot dig när du står där uppe.
Från filmvärlden kommer ett citat "Kill your darlings", ta bort dom delar du tycker blev bäst, om du kan vara utan dom. Du är fokuserad i ämnet och ser djupare än dom andra, alltså det du tycker är intressant kanske inte är det. Dra det inte för långt bara.
Använder du Powerpoint, använd inte massor av flashig upptoningar och nedtoningar av text och sådant, sen ska alla bakgrunder se likadana ut på dom sidor du använder. En annan sak vid uppradningar, försök att ha bara tre punkter, det gör enklare för åhörare att ta till sig. Sen vid varje punkt kan du ju ha förklarande text, bara det inte blir en helt ny punkt.
Kroppspråk, använd kroppspråket under talet, tänk bara på att om du är nervös och skakar lätt så kanske du ska lägga ner dit manus på en bänk. Små lappar med stödord som nämdes är bättre då.

Det är väl vad jag kan tänka på nu som kan vara till hjälp. Många kanske redan vet allt det här, men det kanske är någon som kan ha nytta av detta.

oj, blev en del, hoppas du får nytta utav det
Dra nytta ur ditt presentationstillfälle, du kommer behöva göra många till i framtiden och ju mer man kan, dessdå enklare gör man för sig och man slipper vara nervös. Nackdelen med att vara bra att tala inför grupp är att man kan åka på att göra ännu fler gånger för att andra tycker man är bra...

Eskilstuna (hållsta)
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Fnatte skrev:
Slant med fingrarna... Jag blev bara lite osäker innan om ventilerna, det verkade onödigt att styra bara 4 ventiler per kamaxel.

Vidare tillbaka till ämnet, jag vet inte om du fått några tips i skolan, men om du håller tal, stå rätt upp och häng inte över nån bänk.
Ögonkontakt är viktigt, memorera talet innan så behöver du inte läsa innantill och får bättre kontakt med publiken.
Har du en penna i handen, lägg ifrån dig den, är du nervös börjar du klicka med den och det är inte bra. Det tar fokus från ämnet.
Är du bra förberedd så kommer talet att gå enklare. Tänk att det är du som är experten och vet vad du snackar om. Det är ingen som kommer avbryta dig, även om det är fel, det tas upp efteråt i så fall och då är det värsta redan över.
om du har några bilder så underlättar det för dig som talare, då du inte behöver känna alla blickar mot dig när du står där uppe.
Från filmvärlden kommer ett citat "Kill your darlings", ta bort dom delar du tycker blev bäst, om du kan vara utan dom. Du är fokuserad i ämnet och ser djupare än dom andra, alltså det du tycker är intressant kanske inte är det. Dra det inte för långt bara.
Använder du Powerpoint, använd inte massor av flashig upptoningar och nedtoningar av text och sådant, sen ska alla bakgrunder se likadana ut på dom sidor du använder. En annan sak vid uppradningar, försök att ha bara tre punkter, det gör enklare för åhörare att ta till sig. Sen vid varje punkt kan du ju ha förklarande text, bara det inte blir en helt ny punkt.
Kroppspråk, använd kroppspråket under talet, tänk bara på att om du är nervös och skakar lätt så kanske du ska lägga ner dit manus på en bänk. Små lappar med stödord som nämdes är bättre då.

Det är väl vad jag kan tänka på nu som kan vara till hjälp. Många kanske redan vet allt det här, men det kanske är någon som kan ha nytta av detta.

oj, blev en del, hoppas du får nytta utav det
Dra nytta ur ditt presentationstillfälle, du kommer behöva göra många till i framtiden och ju mer man kan, dessdå enklare gör man för sig och man slipper vara nervös. Nackdelen med att vara bra att tala inför grupp är att man kan åka på att göra ännu fler gånger för att andra tycker man är bra...

tack så mycket! nu jävlar tar ja skolan med storm! tack för allt och alla!

V8 Challenge
Citera
Allmänt banåkaforum
Projektarbete i skolan
1148 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande