Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Varför kör alla så långsamt nu för tiden?
<<   1, 2, 3   >>
5759 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Jag menar bilen.
Den kan inte ställas in så att den går att köra fort nog och samtidigt inte slås sönder eller studsa/flyga av banan. Ja det är iaf vad jag tror.

Som sagt, vi har ju snackat om det här förr...

Men hur ojämn är Monaco då? (För det måste väl vara den ojämnaste
"banan"?)

En F1 kan säkert inte klättra ner i karusellen (-erna). Men menar du också johan att den kan inte ges tillräcklig ride-height för att med full down-force köras så fort attdet lönar sig? Därför att även med full RH så kommer det ta i så hårt att den går sönder? T.ex. i Hatzschenbach? (Jag orkar inte stava korrekt)

Stockholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
En F1 kan säkert inte klättra ner i karusellen (-erna). Men menar du också johan att den kan inte ges tillräcklig ride-height för att med full down-force köras så fort attdet lönar sig? Därför att även med full RH så kommer det ta i så hårt att den går sönder? T.ex. i Hatzschenbach? (Jag orkar inte stava korrekt)

Jag tror att om man ställer up ride height så den inte bottnar/studsar av/slås sönder, dvs att chassit kan arbete så funkar inte aerodynamiken tillräckligt bra.

Däremot trot jag man kan ändra bilen så den funkar men inte inom ramen för reglementet och då är det följdaktligen inte en F1-bil längre.
Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003

Är det någon som måhända vill eller redan gjort sig omaket/besväret att ställa frågan till nåt F1-team? Via Wirdheim kanske...?

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Peter Gutniak skrev:
Är det någon som måhända vill eller redan gjort sig omaket/besväret att ställa frågan till nåt F1-team? Via Wirdheim kanske...?

Näe. då kan vi ju inte fortsätta att spekulera.

Men vilken team skulle man höra med då tänkte du?
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Peter Gutniak skrev:

Hur skulle det låta? Björn ringer upp Frank och säger:

"Hi, first of all I want a seat in your team for 2005, secondly a yearly pay of 5 million USD and while we are talking benefits, can't you lend me last years car so I can go out and have a crack at the lap record at the Nordschleife?"

Kostnaden för att släpa en modern F1-a till Ringen och köra runt där är nog ganska avskräckande!

Enligt min uppfattning kommer de bli svår att slå rekordet. Ett officiellt varvrekord måste sättas under tävling (inte träning). På Nurburgrings hemsida anger man Bellofs 6.25 (194 km/h i snitt) från racet som varvrekord. För VLN-sträckning anger man Opelns tid på 8.27 (173 km/h).

I dag och det finns helt enkelt inga bilar som går tillräcklig fort OCH som tävlar där. Skulle dagens VLN-bilar bli så pass snabba kommer de säkert regeländringar så att farten går ned. Banan är för osäker för att tillåta tävling med snabbare vagnar.

Självklart skulle det vara möjligt att köra fortare än vad Bellof gjorde då men det lär i så fall förbli en inofficiell notering. Intressant är att Schumachers varvrekord på GP-banan anges till 207 km/h i snitt.

Typisk vinterdiskussion!

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Såg att jag citerade rekorden lite fel. Här kommer det rätta

Formel 1 (Grand-Prix-Strecke, 5.148 km):
Michael Schumacher (Ferrari)
1:29,468 (207,144 km/h)

24h-Rennen (Sprintstrecke mit Nordschleife, 24.358 km):
Reuter/Scheider/Strycek/Tiemann (Opel Astra V8 Coupé)
8:26,742 (173,044 km/h)

IDM (Sprintstrecke mit NGK-Schikane Motorrad-Version, 3.618 km):
Kevin Curtain (Yamaha)
1:29,468 (145,581 km/h)

Trucks (Sprintstrecke, 3.629 km):
Antonio Albacete (Buggyra MK002)
1:54,165 (114,434 km/h)

Sportwagen
(Grand-Prix-Strecke mit NGK-Schikane Motorrad-Version, 5.137 km):
Pierre Kaffer / Allan McNish (Audi R8)
1:45,879 (174,664 km/h)

BFGoodrich Langstreckenmeisterschaft
(Sprintstrecke mit Nordschleife, 24.358 km):
Uwe Alzen / Jürgen Alzen / Michael Bartels (Porsche 996 GT 2)
8:16,671 (177,097 km/h)

HISTORISKA REKORD

Formel 1:
Clay Regazzoni (Ferrari)
7:06,4 (192,8 km/h) beim Großen Preis von Deutschland 1975

Sportwagen:
Derek Bell / Stefan Bellof (Porsche 956)
6:25,91 (194,33 km/h) beim 1000km-Rennen 1983

Motorräder:
Marco Lucchinelli (Suzuki 500ccm)
8:22,2 (163,6 km/h) beim Großen Preis von Deutschland 1980

Gamla F1-tider

Jahr Fahrer Land Team Zeit Schnitt (km/h)
1951 Juan Manuel Fangio ARG Alfa Romeo 09:55,8 137,921
1952 Alberto Ascari ITA Ferrari 10:05.1 135,667
1953 Alberto Ascari ITA Ferrari 09:56,0 137,78
1954 Karl Kling GER Mercedes 09:55,1 138,961
1956 Juan Manuel Fangio ARG Ferrari 09:41,6 141,2
1957 Juan Manuel Fangio ARG Maserati 09:17,4 147,3
1958 Stirling Moss GBR Vanwall 09:09,2 149,5
1961 Phil Hill USA Ferrari 08:57,2 158,8
1962 Graham Hill GBR BRM 10:12,2 134,1
1963 John Surtees GBR Ferrari 08:47,0 155,8
1964 John Surtees GBR Ferrari 08:39,0 158,2
1965 Jim Clark GBR Lotus Climax 08:24,1 162,9
1966 John Surtees GBR Cooper Maserati 08:49,0 155,22
Verlängerung der Strecke von 22,810 km auf 22,835 km
1967 Dan Gurney USA Eagle Weslake 08:15,1 16
1968 Jackie Stewart GBR Matra Ford 09:36,0 142,7
1969 Jacky Ickx BEL Brabham Ford 07:43,8 177,244
1971 Francois Cevert FRA Tyrrell Ford 07:20,1 186,8
1972 Jacky Ickx BEL Ferrari 07:13,6 189,6
1973 Carlos Pace BRA Surtees Ford 07:11,4 190,6
1974 Jody Scheckter RSA Tyrrell Ford 07:11,1 190,689
1975 Clay Regazzoni SUI Ferrari 07:06,4 192,79
1976 Jody Scheckter RSA Tyrrell Ford 07:10,8 190,824
Bau der neuen Grand-Prix-Strecke, Länge 4,542 km
1984 Nelson Piquet BRA Brabham BMW 01:23,1 196,656
1985 Niki Lauda AUT McLaren TAG 01:22,8 197,464
Verlängerung der Strecke von 4,542 km auf 4,556 km
1995 Michael Schumacher GER Benetton Renault 01:21,2 202,039
1996 Damon Hill GBR Williams Renault 01:21,4 201,585
1997 Heinz-Harald Frentzen GER Williams Renault 01:18,8 208,128
1998 Mika Häkkinen FIN McLaren Mercedes 01:20,4 203,873
1999 Mika Häkkinen FIN McLaren Mercedes 01:21,3 201,786
2000 Michael Schumacher GER Ferrari 01:22,3 199,365
2001 Juan Pablo Montoya COL BMW Williams 01:18,4 209,326
Verlängerung der Strecke von 4,556 km auf 5,145 km
2002 Michael Schumacher GER Ferrari 01:32,2 200,871
Verlängerung der Strecke von 5,145 km auf 5,148 km
2003 Kimi Räikkönen FIN McLaren Mercedes 01:32,6 200,092
2004 Michael Schumacher GER Ferrari 01:29,5 207,144

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Enligt min uppfattning kommer de bli svår att slå rekordet. Ett officiellt varvrekord måste sättas under tävling (inte träning). På Nurburgrings hemsida anger man Bellofs 6.25 (194 km/h i snitt) från racet som varvrekord. För VLN-sträckning anger man Opelns tid på 8.27 (173 km/h).

I dag och det finns helt enkelt inga bilar som går tillräcklig fort OCH som tävlar där. Skulle dagens VLN-bilar bli så pass snabba kommer de säkert regeländringar så att farten går ned. Banan är för osäker för att tillåta tävling med snabbare vagnar.

Både Stuck och Alzen har kört snabbare än DTM-Opeln under tävling, varför Mike inte har uppdaterat sin site vet jag inte.

Vad gäller VLN och regeländringar så har de redan kommit, man får t ex inte ha en vinge bredare än 80 % av bilens maxbredd och bilen får inte vara bredare än 2 m (förutom backspeglarna.).

EDIT: Såg att Alzens rekordtid var med.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:
Peter Gutniak skrev:

"Hi, first of all I want a seat in your team for 2005, secondly a yearly pay of 5 million USD and while we are talking benefits, can't you lend me last years car so I can go out and have a crack at the lap record at the Nordschleife?"

LOL!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Skulle inte ngn privat ägare av en inte alltför gammal F1-kärra kunna vara sugen på att få sitt namn i böckerna månntro

Hur klurigt är det att utlysa och få en tävling godkänd då? Kan man inte via sin lokala motorklubb hyra banan och utlysa en tävling för t.ex F1 av enligt 1998 år spec? (vid närmare eftertanke så är väl inte banan godkänd för en sådan tävling....)

Fixhult
Här sen Apr 2004

En undran, går det att få en modern F1a tillräckligt mjuk och hög för att passa på nordslingan?
Vissa designfeatures kanske inte fungerar alls med de inställningar som behövs.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

NiklasFalk skrev:
En undran, går det att få en modern F1a tillräckligt mjuk och hög för att passa på nordslingan?

Da far man sla av lite pa tempot dar det behovs, det blir nog en bra tid anda.

Huddinge
Här sen Okt 2003

Jag jämförde tider på monza för historiska f1 (TGP) och kom fram till att en williams årm 81
har en varvtid på 1.43 vid årets tävling vilket ger ett snitt på ca 200km/h
Kollar man sedan på riktiga f1 i år så har dom varvtider som ligger på 1.21
vilket ger ett snitt på över 250km/h.

Översätter man hastighets ökningen på Monza till Niki Laduas tid från 75 på ringen då han har 196km/h i snitt så bör inte en medelhastighet på över 250km/h vara omöjlig med en modern f1a.

Det skulle isf ge en tid under 5min på samma sträcka som Bellof körde(20.832km)

Stockholm
Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
NiklasFalk skrev:

HUr skall man kunna veta var det går att stå på och inte?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Zolnir skrev:
Jag jämförde tider på monza för historiska f1 (TGP) och kom fram till att en williams årm 81
har en varvtid på 1.43 vid årets tävling vilket ger ett snitt på ca 200km/h
Kollar man sedan på riktiga f1 i år så har dom varvtider som ligger på 1.21
vilket ger ett snitt på över 250km/h.

Översätter man hastighets ökningen på Monza till Niki Laduas tid från 75 på ringen då han har 196km/h i snitt så bör inte en medelhastighet på över 250km/h vara omöjlig med en modern f1a.

Det skulle isf ge en tid under 5min på samma sträcka som Bellof körde(20.832km)

Iofs så skall väl tiderna isf jämföras med ett F1-stall som drivs på samma sätt som "oldtimern", eller rättare sagt tvärtom?

Sen vet jag inte om man jämföra banor på det sättet. Men om man kan det och det går att ställa in en modern F1:a inom ramen för reglementet så den går att köra snabbt med på NS så är rekordet slaget med råge. Många om blir det.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

johann skrev:
sweanders skrev:
NiklasFalk skrev:

Pa samma satt som man gor med en vanlig bil, borja i promenadfart och oka tempot successivt. Skulle knappast tro att man ger sig ut for att satta rekordtider i en bil ny for banan och kanske aven foraren.

Stockholm
Här sen Nov 2002

sweanders skrev:
johann skrev:
sweanders skrev:
NiklasFalk skrev:

Pa samma satt som man gor med en vanlig bil, borja i promenadfart och oka tempot successivt. Skulle knappast tro att man ger sig ut for att satta rekordtider i en bil ny for banan och kanske aven foraren.

Vi snackar ändå om att komma upp i fart så han kör lite drygt 2-2½ minut snabbare än vad du gör.
Jag har svårt att se hur det skulle gå till genom att släppa av på de ställen där det inte är jämnt nog eller är regelrätta hopp.

Hur skull t ex en F1 bete sig i Quieddelbacher Höhe, Schwedenkreuzkrönet Pflanzgarten 1 och Sprunghugel?

Eller hur blir det i de kurvor som är riktigt guppiga eller kompressioner som i Fuchsröhre?
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

johann skrev:

Hur skull t ex en F1 bete sig i Quieddelbacher Höhe, Schwedenkreuzkrönet Pflanzgarten 1 och Sprunghugel?

Eller hur blir det i de kurvor som är riktigt guppiga eller kompressioner som i Fuchsröhre?

Har svårt att tro att en F1a skulle lätta över Schwedenkreuz med två ton i downforce
och en egenvikt på 600kg, däremot så gäller det för föraren att inte glömma knäppa fast bälte o hjälm
Likaså så lär den nog inte bottna så hårt i Fuchsröhre heller, G-påkänningarna i kompressionerna är ändå liten om man ser vad vingarna utsätter bilen för.

Stockholm
Här sen Mar 2003

Anders Jonsson skrev:
Peter Gutniak skrev:

Kostnaden för att släpa en modern F1-a till Ringen och köra runt där är nog ganska avskräckande!

Självklart skulle det vara möjligt att köra fortare än vad Bellof gjorde då men det lär i så fall förbli en inofficiell notering. Intressant är att Schumachers varvrekord på GP-banan anges till 207 km/h i snitt.

Typisk vinterdiskussion!

Hehehe...
Även om jag kopplar det roliga, så var det ju inte riktigt så jag menade.... Frågan som skulle ställas var mer i stil med:

"Tjenare Frank. Snackade just med Ron och han sa att det inte fanns en sportmössa att ni skulle kunna få runt er gamla sunkna blysläde ett endaste varv på Nordschleife. I alla fall inte snabbare än vad den gamle räven Bellof kunde snurra runt med sin höfläkt. Mercedes har ju kört där sen 1927 så han borde väl veta. Eller?"

Nåt sånt?

www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Andreas Zolnir skrev:
Har svårt att tro att en F1a skulle lätta över Schwedenkreuz med två ton i downforce och en egenvikt på 600kg, däremot så gäller det för föraren att inte glömma knäppa fast bälte o hjälm

Likaså så lär den nog inte bottna så hårt i Fuchsröhre heller, G-påkänningarna i kompressionerna är ändå liten om man ser vad vingarna utsätter bilen för.

Jag tänker på hur det gick för Mercan i Le Mans 1999 och Le Mans är platt som en pannkaka i jämförelse med NS och i synnerhet ovan nämnda gupp. Blir liksom inte mycket marktryck kvar isf.

Hur fort kör du i FR, strax över 200? Vad tror du om G-krafterna om det går 100 km/h fortare?
Sen är ju inte kraften från vingarna borta utan det blir den PLUS kraften från kompressionen.

2 ton downforce motsvarar för övrigt ca. 3,3 G, vad tror du kompressionen åstadkommer?
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Härlig vinterdiskussion föv.!

johann skrev:
Jag tänker på hur det gick för Mercan i Le Mans 1999 och Le Mans är platt som en pannkaka i jämförelse med NS och i synnerhet ovan nämnda gupp. Blir liksom inte mycket marktryck kvar isf.

Men den mercan var väl "felkonstruerad"?

johann skrev:
Sen är ju inte kraften från vingarna borta utan det blir den PLUS kraften från kompressionen.
2 ton downforce motsvarar för övrigt ca. 3,3 G, vad tror du kompressionen åstadkommer?

Men då är det väl redan "i bott" så att säga?
Alternativt kommer inte kompressionen att påverka en F1:a så mycket? För frågan är om det går att jämföra med en vanlig bil? Min bil har garanterat up-force i 200km/h. Det har definitivt inte en F1:a. Min bil väger dessutom +dubbelt så mycket. Så frågan är hur mycket kompression det är att tala om, kanske försumbart?
Det torde ju kunna gå att jämföra med Eau Rouge?

Solna
Här sen Jan 2003

BTG skrev:

Det torde ju kunna gå att jämföra med Eau Rouge?

Kommer dom inte upp i närmare 9G i svackan där och det i farter runt 300 blås.

Jag tror att det är möjligt att slå bellofs rekord med råge utan större modifikationer på bilen.

Varför kör alla så långsamt nu för tiden?
<<   1, 2, 3   >>
5759 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande