Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälm och personlig utrustning
2108 besök totalt
krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Har börjat inhandla lite personlig utrustning inför nästa säsång. Är det någon som har något bra tips vart man kan inhandla detta till bra pris. Är ute efter hjälm (Peltor G6 med intercom) OMP overall (Trend2) och underställ. Jag har tittat på http://www.rallyimport.se/ och dom verkar ha ganska bra priser?

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I Linköping ligger Wangbergs bilvård. Namnet till trots så är det en kanonaffär för oss racenuts thumbs up
Ska själv dit i veckan med en stor beställning.

Edit: Blev ingen beställning.... dock inte pga Wangbergs. Det är fortfarande en bra affär.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Wangberg tycker jag är väldigt bra att ha o göra med.

Annars är det bara PowerShop ute på Tornby som är alternativet. De hade dock otur när jag köpte overall där, beställningarna blev försenade av Dalhems (som de är ÅF för).

Tyvärr är det nog tveksamt att någon av affärerna har grejor hemma för att prova storlekar men de tar säkert hem provex åt dig!

Lycka till!
Mangan

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Jag köpte skor på rallyimport. Det funkade fint.

Tystberga
Här sen Feb 2004

Jag har också handlat av rallyimport. Köpte hela personliga utrustningen där (utom hjälm som jag lånat under säsongen) i våras. Väldigt trevligt kille som driver rallyimport och storlekar osv satt perfekt!

nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003

och killen på Rallyimport åker förbi bla Linköping via E4 ofta så då kan han lämna av grejerna så slipper man frakt också thumbs up

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Anders Larsson skrev:
och killen på Rallyimport åker förbi bla Linköping via E4 ofta så då kan han lämna av grejerna så slipper man frakt också thumbs up

Stämmer bra det! Han åkte faktiskt förbi Vagnhärad (som också ligger längs E4an) och släppte av mina grejer i våras = ingen frakt! Kanon!

Funderar som bäst på att köpa hjälm av honom inför säsongen... Och kanske några andra prylar.

krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Anders Larsson skrev:

Det är ju kalas! thumbs up

Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Sitter och kikar igenom gamla trådar om hjälm osv, detta känns som en djungel med olika krav nationellt och internationellt..
Jag har för avsikt att börja lite smått med banåka denna säsong, ska ta licens 14-15 maj och kommer då in på det här med personlig utrustning. Eftersom jag bor i fel ända av landet (iaf rejsamässigt på bana ), så kommer antalet gånger jag är på bana röra sig till 5 gånger eller mindre per år. Jag är medlem i BMW SC och som jag förstår så är det mesta i hjälmväg ok förutom cykelhjälm och hockeyhjälm på deras evenemang. Alpinhjälm förmodar jag ej är tillåten heller?

Till saken: Jag vill ha en så lätt hjälm som möjligt, vad rekommenderar ni? Finns det några andra alternativ än de två nedan?

Peltor G6
Tillåten i Sverige men är den ok att bruka på Nürburgring? Ringen har väl inga hjälmkrav under turistkörning eller? Men känns som att det är en BRA grej att ha då..

Race
Är den överhuvudtaget tillåten vid rejsing förutom folkrace? Får jag ha den på banträffar ex allmänhetens körning på Gotland ring, Midlanda, Kemora, Mo I Rana osv?

Tacksam för all hjälp och info jag kan få!

Linköping
Här sen Jun 2004

G6 är godkänd för nationell racing i täckt bil !!

Här kan du läsa lite och få ett bra pris...

http://rallyimport.se/hjalmar/peltor

Racern:
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Joan skrev:

Peltor G6
Tillåten i Sverige men är den ok att bruka på Nürburgring? Ringen har väl inga hjälmkrav under turistkörning eller? Men känns som att det är en BRA grej att ha då..

Race
Är den överhuvudtaget tillåten vid rejsing förutom folkrace? Får jag ha den på banträffar ex allmänhetens körning på Gotland ring, Midlanda, Kemora, Mo I Rana osv?

Tacksam för all hjälp och info jag kan få!

G6 är inte godkänd för internationella FIA tävlingar. Annars är den en lätt hjälm godkänd av SBF för racing med standardbilar i alla klasser (ej formelbil givetvis). Angående ringens krav så kan jag inte tänka mig att den inte skulle vara fullt tillräcklig för körning där (förutom vid tävling förståss).

Race är även den godkänd av SBF för standardbilsracing. Den funkar säkerligen utmärkt att ha på banträffar således.

Varsågod!

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

-slettet-

edit: Tiden var emot mig

Jag har en Race hjälm och den tycker jag är bra thumbs up

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bistec skrev:
G6 är godkänd för nationell racing i täckt bil !!

Här kan du läsa lite och få ett bra pris...

http://rallyimport.se/hjalmar/peltor

Även om det ofta står i kataloger att racehjälmen endast är godkänd för folkrace så bör den vara godkänd för nationell racing. I reglementet anges bara 800g som krav...
Utomlands är varken race eller P6 godkända för racing.

I ditt fall skulle jag nog valt racehjälmen, den är helt i klass med P6 (om man inte vill ha intercom) och mycket billigare.
oavsett hur olika racearrangörer ställer sig till hjälmen så är den godkänd på alla banträffar här i landet.

Edit: Blev visst eko i tråden

Stockholm
Här sen Sep 2004

Tack för snabba svar, nu har jag lite mer att gå på!!

Tror det lutar åt Race-hjälmen när den verkar ok att ha på de flesta banåka-evenemang i Sverige.
Skulle den gå att ha på Scuderiakursen eller är det bara att glömma?

Skåne
Här sen Nov 2002

Joan skrev:

Skulle den gå att ha på Scuderiakursen eller är det bara att glömma?

Det går jättebra att ha den på Scuderiakursen, dom har krav på "hjälm" kort och gott
och det kravet uppfyller ju t.o.m. Racehjälmen.

(Första året jag gick Scuderian så körde en av de svenska Ferrariåkarna med cykel/inlineshjälm. 355-an hade för låg takhöjd för något annat)

2108 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande