Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Insugningsrör (uträkning mm)
1 besök senaste veckan (3243 totalt)
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Hej !
Sitter här och klurar lite på insugningsrör..

Det finns 2 olika sätt att räkna ut hur insuget ska "se" ut

Induction wave ram: L = θtC / (0,012N)
Jag är ingen höjdare på matte, men vill gärna lära mej, så vad ska man multiplicera med vad?
L: längden på insugstratten i mm
C: ljudets hastighet i luft, vad är det? (uträknat är det ett plus)
N: motorvarvtal, är det maxvarv eller vad?
θt: Här skulle det va 80-90 grader? (Enligt killarna på TPC) Vad menas med det då?

Helmholtz resonator: n = c / (2Pi) roten ur (A/(LV))

okej, den där formeln verkar lättare att förstå iaf.
n= frekvensen
C= ljudets hastighet igen.
A= tvärsnittsarean på röret till plenum, hur gör man om röret är ovalt? (Den är det mot toppen iaf)
L= längden? önskad längd då eller?
V= volymen på plenum + insugstrattar till ventilerna. Hur räknar man ut till ventilen i toppen, själva kanalen alltså?

Hur kan man räkna ut "farten" på luften genom gasspjället?

Mycket frågor är det, men lite hjälp på vägen skulle inte skada.

Mvh Marcus Jansson
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Ljudet hastighet i luft ca 344m/s
Varvtalet är det varvtal som insuget är avstämt till
θt har någonting att göra med kamaxel timingen (kommer ej ihåg exakt måste kolla....)
L= längden
V= volymen på plenum + insugstrattar till ventilerna. Upskatta diametern på kanalen och längden, det blir nog tillräckligt bra

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Insugningsrör (uträkning mm)

Marcus
Läs igenom "flödestråden" i racetech. Om man tycker det är kul att räkna mm så är det ok, men annars gäller samma kanalarea som du ser i ingången till topplocket. Du kan inte ha det större, för då får du en hindrande kant. Om kanalen innehåller samma volym som cylindern är du rätt så skapligt ute. Om längden variera så innebär det att pulsen ger sin bästa effekt några hundra varv olika. Motorn blir alltså ingen katastrof.
N=kan du välja beroende på önskad motorkaraktär.
V, du häller i olja i kanalen med mätglas tills den är full.
Ska vi räkna på det här så kommer MASSOR av faktorer in i bilden. Skulle insuget ge en bra rameffekt så måste ventilen stå öppen så lagom länge att man tar tillvara på effekten, vilket bara är ETT exempel.
Jag lade även in ett par kalkylatorer på den tråden.
Men visst tycker jag man ska räkna om man är intresserad, det skapar en förståelse. Men räkna inte med att du kommer fram till en lösning till nästa säsong den vägen, utan tillverka på och räkna paralellt.
Göran Malmberg

Umeå
Här sen Okt 2004

Jag har en katalog från UNITEK tror jag de hette... Jag har det på att de påstår att:

Insugets portarea = (Cylindervolymen/Antal cylindrar)/Insugningsventilens area

Bromma
Här sen Feb 2003

holmsjon skrev:
Jag har en katalog från UNITEK tror jag de hette... Jag har det på att de påstår att:

Insugets portarea = (Cylindervolymen/Antal cylindrar)/Insugningsventilens area

Det blir i mitt fall 8700/8=1087 V-area=2564mm2 1087/2564=0,424?
Kan det vara tum? 530/8=66,25 V-area 3,97 tum2 530/3,97=16,68?
Hur som helst, har dom inte angivit något varvtal?
Göran Malmberg

Nyköping
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hej igen

om man har räknat ut att man ska ha ett insug som har diametern 47mm och längden 42.5cm eller 21.27cm.

Kan man räkna ut volymen på det och sedan korta ner röret lite grann och sen öka diametern? För att få samma volym eller vad man ska säga.

Sen en fråga, det varvtal man vill ha insuget avstämt för, vad är det som bestämmer det varvtalet? Har inte fått nån klarhet i det

Hoppas på svar
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Marcus Jansson skrev:
Hej igen

om man har räknat ut att man ska ha ett insug som har diametern 47mm och längden 42.5cm eller 21.27cm.

Kan man räkna ut volymen på det och sedan korta ner röret lite grann och sen öka diametern? För att få samma volym eller vad man ska säga.

Sen en fråga, det varvtal man vill ha insuget avstämt för, vad är det som bestämmer det varvtalet? Har inte fått nån klarhet i det

Hoppas på svar

Marcus
Vi måste skilja på längden och diametern. Det finns ifs ett samband, som jag mest hört diskuteras när det gäller avgasrör. Får man inte plats med ett tillräckligt långt rör så kan det vara ide att minska diametern något. Jag skulle föreställa mig att man tar lite fördel av den ökade gashastigheten men att motståndet inte skadar eftersom röret är kortare. Då får vi en "massavinst" som kan tänkas kompensera lite för den förlorade pulslängden.
Nåväl, när det gäller insugningsrör så talar man ofta enbart om volymen när det gäller topplockskanalen.
Men den har ju en given längd och då får man ett förhållande. Vidare rör det bara en del av kanalen. Det kan dock vara en källa för missuppfattningar.
om vi kortar insugningsröret och samtidigt ÖKAR volymen så ökar ju diametern och vi flyttar upp bägge parametrarna i varvtalet. Om vi bara kortar röret så jobbar gashastigheten tämligen lika men pulsen hamnar för ett höre varvtal. Kortar vi kanalen och minskar diametern så kan man säga att gashastigheten ökat men att motståndet bibehållits varför denna varian kan vara att föredraga även här. Men det är svårt att säga, och det gäller bara för inte allt för stora diameterskillnader. Det sagda har bara erfarenhetsbaserad bakgrund och även förklaringen baserar sig på vad jag i min enfald TROR att det handlar om. Resultatet däremot pekar i den riktningen, det är ingen gissning.
Vid vilket varvtal man ska välja att placera längd respektive diameter beror på användningsområde. Det måste backas upp av kamtider. Men tänkt vidmoment respektive effekttopp brukar vara yttergränserna.
Jag skulle föreslå att lägga diametern vid vridmomentstoppen och längden vid toppeffekt. Det blir även med automatik åt det hållet eftersom längden nästan alltid blir för kort, och då kan man göra det bästa av situationen
Göran Malmberg

Nyköping
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Marcus Jansson skrev:
Hej igen

Hoppas på svar

Marcus
Vi måste skilja på längden och diametern. Det finns ifs ett samband, som jag mest hört diskuteras när det gäller avgasrör. Får man inte plats med ett tillräckligt långt rör så kan det vara ide att minska diametern något. Jag skulle föreställa mig att man tar lite fördel av den ökade gashastigheten men att motståndet inte skadar eftersom röret är kortare. Då får vi en "massavinst" som kan tänkas kompensera lite för den förlorade pulslängden.
Nåväl, när det gäller insugningsrör så talar man ofta enbart om volymen när det gäller topplockskanalen.
Men den har ju en given längd och då får man ett förhållande. Vidare rör det bara en del av kanalen. Det kan dock vara en källa för missuppfattningar.
om vi kortar insugningsröret och samtidigt ÖKAR volymen så ökar ju diametern och vi flyttar upp bägge parametrarna i varvtalet. Om vi bara kortar röret så jobbar gashastigheten tämligen lika men pulsen hamnar för ett höre varvtal. Kortar vi kanalen och minskar diametern så kan man säga att gashastigheten ökat men att motståndet bibehållits varför denna varian kan vara att föredraga även här. Men det är svårt att säga, och det gäller bara för inte allt för stora diameterskillnader. Det sagda har bara erfarenhetsbaserad bakgrund och även förklaringen baserar sig på vad jag i min enfald TROR att det handlar om. Resultatet däremot pekar i den riktningen, det är ingen gissning.
Vid vilket varvtal man ska välja att placera längd respektive diameter beror på användningsområde. Det måste backas upp av kamtider. Men tänkt vidmoment respektive effekttopp brukar vara yttergränserna.
Jag skulle föreslå att lägga diametern vid vridmomentstoppen och längden vid toppeffekt. Det blir även med automatik åt det hållet eftersom längden nästan alltid blir för kort, och då kan man göra det bästa av situationen
Göran Malmberg

Tack för det svaret, hur blir det med längden om röret inte är rakt? Inget att bry sig om eller?

Ska försöka hålla mig till rätt längd då. Det enda problemet just nu är att insugskanalen är oval

Kan man räkna ut vilken diameter ett rör ska ha om det ska passa?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Arian på kanalen borde vara ca A=24*43+(32-24)*18 --> A=1176mm2

Arian för en cirkel är Ad=d^2*pi/4

1176=d^2*pi/4 --> d=(1176*4/pi)^0,5 --> d=38,7mm

Är man petig räknar man änven bort radierna i hörnorna.

Kan det vara något???

Bromma
Här sen Feb 2003

fuling skrev:

Kan det vara något???

Jo, en viss borträkning av hörnorna måste till. Jag vet inte hur stor, men säg 12mm radie i vart fall.
Att röret svänger betyder inte så mycket, bara vi inte överdriver böjen, vad jag nu menar med det???
Du har ju en rätt mysko form på skissen. Du får försöka rita in en bild med lite utjämnad form.
900mm2 kanske.
Göran Malmberg

Nyköping
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
fuling skrev:

Kan det vara något???

Jo, en viss borträkning av hörnorna måste till. Jag vet inte hur stor, men säg 12mm radie i vart fall.
Att röret svänger betyder inte så mycket, bara vi inte överdriver böjen, vad jag nu menar med det???
Du har ju en rätt mysko form på skissen. Du får försöka rita in en bild med lite utjämnad form.
900mm2 kanske.
Göran Malmberg

Insugsporten ser ut så där

http://www.saab4fun.com/projekt/a119.jpg

Röret måste nog svänga lite, inte så mycket.
om man klämmer ett rör så det passar mot kanalen som är oval, hur blir det med gashastigheten då?
Inget att bry sig om, eller måste man tänka på det oxå?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Kul form. Om det varit en avgaskanal så hade man haft en reverse kant i den formen. Nu är det inte det och fågan är om man inte borde undersöka om en portning i överkant vore för handen. Den smala delen har ju en E formi överkant så porten flöer säkert den takformen en bit in. Frågan är om det gamla insugnngsröret har en design som påkallar den formen. Men som kan bli sämre med ett annat rör.
Hmm, jag skulle nog flöda toppen, svårt att se om en sådan form är bra.
Göran Malmberg

Nyköping
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Kul form. Om det varit en avgaskanal så hade man haft en reverse kant i den formen. Nu är det inte det och fågan är om man inte borde undersöka om en portning i överkant vore för handen. Den smala delen har ju en E formi överkant så porten flöer säkert den takformen en bit in. Frågan är om det gamla insugnngsröret har en design som påkallar den formen. Men som kan bli sämre med ett annat rör.
Göran Malmberg

Denna topp flödar riktigt bra
Flöde insug: 228* CFM
Flöde avgas: 17x* CFM

Finns de som kör med över 500hk med den toppen oportad
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Marcus Jansson skrev:
Frågan är om det gamla insugnngsröret har en design som påkallar den formen. Men som kan bli sämre med ett annat rör.
Göran Malmberg

Finns de som kör med över 500hk med den toppen oportad [/quote]

Det låter bra, misstänkte nästan det. En sådan for sitter inte där av en slump. Det som jag tänkte på var att vi byter insugningsröret och hur detta bör utformas för att stämma mot denna kanal.
Göran Malmberg

Nyköping
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Frågan är om det gamla insugnngsröret har en design som påkallar den formen. Men som kan bli sämre med ett annat rör.
Göran Malmberg
Marcus Jansson skrev:

Finns de som kör med över 500hk med den toppen oportad

Göran Malmberg skrev:

Det låter bra, misstänkte nästan det. En sådan for sitter inte där av en slump. Det som jag tänkte på var att vi byter insugningsröret och hur detta bör utformas för att stämma mot denna kanal.
Göran Malmberg

Jo det är sant, får försöka efterlikna original insuget lite där.
Hade även tänkt kona röret från tratten till toppen, vad händer med flöde och gashastigheterna då?

Sen det absolut svåraste, jag ska ha 4 separata rullspjäll..

Vilket jobbigt insugningsrör det kommer bli.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Göran Malmberg skrev:

Formen i övre delen av insugskanalen har att göra med att spridarna sitter väldigt nära delningsplanet insug/topp och dessutom "högt upp i taket" på kanalen.

Nyköping
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Ragnar skrev:
Göran Malmberg skrev:

Formen i övre delen av insugskanalen har att göra med att spridarna sitter väldigt nära delningsplanet insug/topp och dessutom "högt upp i taket" på kanalen.

Tjena Ragnar
om man inte tänkt ha spridaren så nära kanalen, så kanske det blir konstigt med en sådan kanal?
PP-bilen har inte dom kvar iaf.
Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (3243 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande