Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325iX -88 24v | 12388 besök totalt |
Bilen är en 325iX -88 (4wd) som jag upplevde som aningen trött och därför har uppdaterat med motor från M3 E36 -94 (S50B30) på tre liter och 286hk. I dagsläget sitter motor och drivlina på plats och jag har handlat på mej de mesta grejer som saknats. Håller på att tillverka ett nytt plenum då original inte ryms. Vidare är det lite eljobb, kylarslangar, servoslangar, oljekylslangar, avgassystem och en del småjobb kvar. Projektet har stått mer eller mindre stilla under några år, men nu är det tänkt att den skall färdigställas. Jag har ju kört hela 300 mil sedan jag köpte den hösten 1999...
Reviderade planer hösten 2006: Blir M50B25 (utan VANOS) istället. Ett flertal färdigställda iX:ar med S50 eller turbo har visat att drivlinan (dvs framdiffen) inte gillar effekt. Den skall alltså få bli riktig bruksbil med viss busfaktor vintertid. Största fördelen mot original blir sänkt bränsleförbrukning och ökad driftsäkerhet. M50:ns största nackdel är de tragiska hydraullyftarna som börjar väsnas så fort man spöar den. Ledsnar jag på dem får jag be farsan tillverka ett gäng stela diton. 325iX -88, tyskimport -89 Diamantschwartz, närapå helt rostfri men dålig i lacken ///M inredning (beige tyg) som behöver en rekonditionering, annars fin. Sånär som på sedvanligt slitage på förarstolen Taklucka, manuell men skall konverteras till el (alla delar finns) AC, fungerade men iom byte till annan motor kommer M50:s pump och nya gasen att användas Elhissar Centrallås Servostyrning (tillval till alla E30 utom iX som hade det som standard) ABS med "vinterprogram" Moccaratt på Snap-off nav Hempulat short-shift modell extremt, snart med förlängd spak Tempostat, på hyllan 15" BBS kryssekerfälgar iX kjolar och skärmbreddare Lilla ///M-Techvingen 318iS läpp fram Ganska rejält sänkt med okända fjädrar Koni gula framdämpare, på hyllan Bilstein bakdämpare, lär bli Koni gula där med såsmåningom Vererra 19mm justerbar kränghämmare bak, på hyllan Förhoppningen är att drivlinan skall hålla sålänge snön ligger kvar. Akilleshälen är framdiffen och jag jobbar på en lösning som (förhoppningsvis) eliminerar det problemet. Framtida ändringar/uppdateringar/modifieringar: Bättre bromsar Förstärkt framdiff Lamelldiff bak istället för viscodiffen som sitter original Nya bussningar överallt Förstärkningar i bärarmar runtom Större vattenkylare Större oljekylare Xenon framljus Helröda bakljus Hartge bakkjol Stora ///M-Techvingen Konvertering till 5-bultade (och förmodligen 17") fälgar Hellack Lite invändigt krimskrams Detta är tyvärr den bästa bilden jag har på själva bilen... Motorn på plats Början på det nya plenumet Short-shift Short-shift monterat med originalspak _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Nej, inga stora problem egentligen. Jag använder M20 motorfästen (som passar bolt-on på S50 sånär som på att det är M8 på S50 och M10 på M20 (lustigt nog)) och motorkuddar eftersom jag måste ha M20:ns vinkel på motorn iom att fördelningslådan sitter bultad i växellådan. Grenröret måste modifieras på 6:ans cylinder, alternativt banka torped (inte ett alternativ för mej). Största kruxet var oljetråget (framdiffen sitter bultad i tråget på iX, med höger drivaxel tvärs genom tråget). M20 är kortare än S50, i övrigt stämmer bultmönster mellan trågen. Jag skarvade på framdelen av S50 tråget på bakdelen av iX tråget. M20 har ju oljestickan i blocket och S50 i tråget så jag fick göra ett fäste i iX tråget för stickan. Bygger man RWD kan man använda tråg från E34 (24v), men då åker man på att luta motorn mer och använder man E30 växellåda får man modifiera balken och spakstället. Det finns olika bud om vilka motorfästen/kuddar som funkar i detta fall. Största fördelen med att tilta motorn mer är att original plenum ryms vilket ju spar en hel del jobb. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Fick dem leverade av Koni. 2 av dem är numera historia... :-)
PM:ar dej. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Jag kan ju lika gärna dra hela historien. :-) Hösten 1998 hade Jag bestämt mej för att skaffa en rolig 4wd bil och eftersom man är en smula insnöad på BMW letade jag en 325iX Touring. Kravet var AC och ///M inredning vilket visade sej vara en ovanlig kombination. De få jag hittade var antingen röda (går tokbort) eller löjligt dyra (över 60').
Efter mer än ett halvårs letande utan att hitta en enda intressant bil började jag titta på andra märken. Fick ett erbjudande på en Audi S2 som nästan verkade vara för bra för att vara sant. Det var det också visade det sej då killen blåste mej på handpenningen... Han fick fängelse men det hjälpte inte mej ekonomiskt som fortfarande 6 år senare inte fått tillbaka några pengar och inte kommer att få det heller. :-( Detta tog udden ur billetandet men några månader senare (sensommaren -99) tyckte jag det var dags för en skärpning och började leta iX igen. Hittade fortfarande inga iXT, men en iX 2d på TV4 Text fångade mitt intresse. AC och ///M inredning ett vettigt pris och dessutom bara 55 mil bort (Östersund). Åkte dit (på 3 timmar) och köpte den. Körde den sen exakt på dagen 4 veckor (och 300 mil) innan toppen sprack. :-/ Men jag hade jä-igt kul till dess! Redan vid provkörningen hörde jag att en drivknut fram var kass. Jag investerade i en fabriksny drivaxel bara för att inse att den andra var lika färdig, men den hann jag aldrig byta. Tanken hade hela tiden varit att lyfta ner en S50 efter ett år eller så, men nu kom det ju lite nära inpå inköpet rent ekonomiskt. Bilen ställdes undan och jag grubblade på vad jag skulle göra. Att bara byta topp kändes inte aktuellt, den kunde ju spricka när som helst och dessutom tyckte jag originalsnurran var för trött. Räknade på att trimma M20:n (med fabriksny topp för att slippa sprick-problemet) men insåg snabbt att det skulle kosta mer än det smakade (och dessutom mer än en begad S50). Jagade S50 motorer utan större framgång. De jag hittade på skrotar låg över 35' vilket jag tyckte var för mycket. På en resa till Kinnekulle (i min 2002ti) hittade jag en S50 på annons i Motorbörsen. Motorn fanns i Köping som passerades på hemvägen. Jag inspekterade motorn och den verkade helt ok (få mil) och var nästan 100% komplett. Priset var ok men jag hade inte de pengarna och hann inte få ihop dem innan motorn var såld (den hamnade förresten i en annan iX lustigt nog). Hittade en till S50 i Motorbörsen, den här gången till helrätt kurs. Den var helt komplett men gick bara på 5 cylindrar, därav priset, och satt fortfarande i bilen. Jag grubblade mycket men tordes inte chansa. Några månader senare hade jag inte hittat någon annan motor och ringde upp igen. Jo, han hade bytt motor och jo, han hade den gamla kvar. Det hade dock visat sej att felet inte satt i motorn då den nya motorn också bara gick på 5 burkar. Felet satt i databoxen... Jag fick ändå ett bra pris och bestämde mej för att köpa den. Tordes dock inte handla osett, så veckan innan jul åkte jag ner till Linköping (130 mil) och den verkade ok såvitt man kan konstatera utan att lyfta toppen så jag slog till, lastade och åkte hem. Den gamla motorn lyftes ur, liksom växellåda och fördelningslåda. Short-shift byggdes och tråget modifierades innan S50:n lyftes på plats. Hade jag inte vetat att det gick hade jag nog gett upp, men tillslut fick vi ner den. Det är tight! Lådorna och framdiff monterades och sedan blev jag av med garaget... Våren -02 fick jag korttidshyra ett garage och tänkte göra klart den. Köpte på mej en databox coh stötdämpare och lite annat, men det blev inte mycket skruvat. Bytte jobb i den vevan och började jobba 2-skift och det 3:e med det 6:e. Blev snart tvungen flytta bilen därifrån och den magasinerades igen. Har inte haft något garage sedan dess, men har nu ett på G. I höstas skruvade jag lite med den där den står i en gammal lagård utan ljus eller värme. Svetsade om grenröret och började på plenumet. Många timmar har spenderats på att få koll på elen under hela tiden. Jag hade gett mej f-n på att få serviceindikatorn att funka, men blev tillslut tvungen att bita i gräset och lägga ner det. Resten tror jag mej dock ha koll på. Gör en konverteringskontakt så jag slipper klippa i endera kabelhärvan. Den konverteringskontkten är påbörjad och jag har i dagarna beställt de sista grejerna för att färdigställa den, samt några relän som saknats. När den är klar har jag tänkt provstarta (utan LMM eftersom plenumet inte är klart) för att se om motorn verkar användbar eller om den är totalfärdig. Har även köpt den andra främre drivaxeln ny samt en uppsättning begade tändspolar (anledningen till att motorn gått på 5 var att en tändspole hade överhettat och spruckit varpå slutsteget till den spolen brunnit i databoxen. Ytterligare en spole var sprucken så jag tordes inte använda nån av dem). Nu tror jag alla större grejer är införskaffade och även de flesta småprylar. Det har ju gått 6 år sedan detta projekt påbörjades så jag har inte exakt koll på allt jag köpt... När (om) jag får in den i garaget blir det som sagt kort provstart för att se om det är lönt att fortsätta, motorköpet är ju fortfarande en osynad chansning. Verkar den ok skall det byggas avgassystem (3" med Apple dämpare) och katalysatorfrågan måste lösas inför besiktning. Kylsystemet skall kopplas, blir att köra med 325 kylaren till att börja med. Jag vet att den är för liten, men jag hoppas den räcker under vintern iaf. Det sitter ju en 2-stegs elfäkt original i min bil iom att den har AC, så jag skall koppla om den lite bara. Fläktkoppling och fläkt rymms inte... Expansionskärlet hamnar nog på batterihyllan (batteriet sitter ju redan i kofferten). Vidare skall det tillverkas slangar till styrservo och oljekylaren. Blockvärmare är redan monterad (passade från M20 motorn smidigt nog) så den är bara att jacka in. Plenumet skall svetsas och trattar fräsas. Sedan skall själva burken och fäste för LMM smidas till och svetsas. Vart jag ska få plats med ett luftfilter är en gåta... Just det, har inte köpt nåt filter. Tyvärr måste jag ner med lådan igen för att byta lstödlagret i svänghjulet då detta har fel dimension (har jag läst mej till). Synd jag inte visste/kollade det på en gång. :-/ Nåväl, då får iaf tillfälle att fixa en sista grej på short-shiften. Sedan tillbax med lådan och montering av de nya främre drivaxlrna samt stötdämparbyte fram i samma veva. Hmmm, har inte köpt nya fjäderbenslager heller (de är inte billiga till iX!). Och inte har jag köpt en ny styrled som jag drog gängpaj på heller (över 800kr!). Sedan borde det vara dags för provkörning. Tror jag. :-) Visst f-n, jag har ju inga vinterdäck heller... Edit: Jösses vilken uppsats det blev! _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
En kommentar till , sönder körda prylar delar saker bilar mm mm , Min vän Daniel , sparar sällan på krutet , hafft många roliga mil med han ( speed shifting ) alla gånger på långresa till Knutan , och hans rädsla för att åka BMW med Y 032 or i regn , är alltid en upplevelse att vara i Piteå trakten med han .
Så skruva på nu , så du kan bjuda mig på en åktur _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
otroligt jobb det måste vara att plocka ner s50 i ix:en. Har gjort det i en vanlig 325 och det tog sin tid. Eftersom jag använde M50 E34 tråget så lutade jag motorn mer vilket gav många timmar med grenröret. Plenumfrågan löste jag genom att montera e28 bromstrycksaccumulator och vinkla det närgra grader med ett spett. Låter brutalt men bilen var risig och tiden var knapp, den skulle ju gå på klubbens augustiträff på knutstorp. Många nätter senare blev den färdig och gick som ett as...
Knutstorp missade jag eftersom en lambdasond behagade packa ihop halvvägs dit, bara att halta hem de två milen till garaget och byta bil. Tre dagar senare var det privatanordnad banträff på knutstorp och jag for dit. Regnet öste ner men jag hade betalt 1000,- så köra skulle jag Av någon anledning var det utställt koner mitt på NGK krönet som gjorde att man fick skära kurvan fel. Jag blev omkörd av en Carerra RS på krönet och tänkte "kan han så kan jag" . Varvet efter hade jag högre fart och toksnurrade över krönet och drog bilen med hela bredsidan i muren. Då tröttnade jag och sålde bilen till en kompis istället. Kombinationen med 195/65-14 Nankang, ösregn, alldeles för mkt vikt fram och mycket motor var ingen vinnarkombination. Jag är idag tacksam över att det regnade, hade det varit torrväder så hade jag antagligen smällt betydligt hårdare än vad jag gjorde... Lycka till med bygget, och håll oss uppdaterade med bilder! |
||
Trevligt Projekt!
Jag Har fått tag på en lamelldiff och ska byta bort viskon på min oxå, då den S U G E R! ibland diffar och ibland inte. sen bromskitt vore inte helt fel.. Nu är jag lätt sugen att höra hur du tänkt förstärka framdiffen //Nicke |
||
oj, nån som hittat min gamla dammiga tråd. :-)
Eftersom det strandade lite på insuget har jag starka funderingar på att montera hydrauliskt bromsservo för att kunna köra med original S50 insug. För att få igång skiten nån gång. Den kommer inte att gå i vinter, men det vore roligt att ha den igång till våren (och då köra den rwd). Behöver dock garageplats. Och en lamelldiff... :-) _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
toni: Visst, maila mej på spiidfriik@hotmail.com så fixar vi det. Annars finns det några bilder på den här: http://www.autopower.se/galleri/visa
MiX projektet är nu i princip nedlagt. Blir nog att återställa bilen i originalskick och sälja av den till förmån för en E24 som då ärver S50 motorn med lite extra. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Nya bud. Igen, hehe. :-) Bilen blir kvar, men inte med S50 och definitivt inte med M20. Jag köpte mej nämligen en M50B25 utan VANOS i somras som jag satte i min E21. Det var en tokstressad idiotidé för att kunna vara med på BMWCS Nords sista konbana (för året) på Åmsele flygbas. Det sket sej (givetvis) tidsmässigt och när jag väl var färdig för provtur (ett par dagar senare) visade det sej att kopplingen var lite trångbodd pga dubbelmassesvänghjulet så bilen gick inte att köra en endaste cm... Ridå...
Den motorn ska få bo i iX:en hade jag tänkt. Blir ingen busbil direkt, men hög bruksfaktor. Och vintertid borde den gå att ha lite skoj med hoppas jag. Saker som SKALL göras: Byte till hydrauliskt bromsservo Byte av fjäderbenslagringar runt om Byte av stötdämpare runt om Uppdatering av bromsbelägg åtminstone fram Byte av framruta Bygga 3" avgassystem med katalysator (S50 extraktor) Förlänga (bygga ny) växelspak Montera några mätare På "skulle vilja" listan: Byte till insugskam på avgassidan Ny ratt på snap-off nav Nya bussningar överallt Laga förarstol Behöver dock ett garage eller iaf en garageplats först och främst. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Hartge: S50:n blir kvar. Hade tänkt mej en E24 och ett par extralungor åt den. :-)
Franzén: Blir som du säger M20 svänghjul, koppling och startmotor. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325iX -88 24v | 12388 besök totalt |