Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Vad krävs för en runda på 8.09btg? Har ett tänkbart svar...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12556 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Jag undrar varför just Porsche är först ut med riktigt tidtagar ur i sina nya 997or? Vad kan det bero på? Har de kanske gjort en maknadsundersökning som visar att deras kunder är mer intresserade av detta än andra Jag kör inte Porsche men måste säga att jag gillar iden med tidtagar ur, det passar sig så bra på just en Porsche tycker jag.

Sedan undrar jag oxå hur många som kommer att använda dem på Porsches träffar ex här hemma fast det är förbjudet? Jag menar det är ju bara en knapptryckning i bilen så är den igång, sedan kan den gå ett par timmar tills minnet är fullt. Samt att det flashas en grön ring runt tidtagaruret om man körde snabbare än varvet innan och röd för långsammare....kul tycker jag thumbs up Även om det inte är VM.

Nog kommer det att smyga användas en del, fast förbud. Kanske kommer Klubben att begära att de som har uret måste koppla ur det för att köra

Nu till frågan...skulle jag vara där och pilla på uret i min nya porsche. Skamset får jag erkänna att jag skulle starta uret.(det är ju så enkelt inifrån bilen)
Nu vill man ju inte se uret i någons bil som säger sig vara helt ointresserad av tider och aldrig tar tid, då skulle man ju börja undra > Det är ju ett tillval hos Porsche tror jag och är det inte det bör personen i så fall koppla bort uret!

Stockholm
Här sen Dec 2002

höfläkt skrev:
Vem har sagt att man skall kunna ta tid? Det handlar ändå om "Turistfarten" med hastighetsbergränsningar. Sen är det väl upp till var o en om man följer dom. Jag vill inte bli bubblig pga att jag råkat varia i vägen för ett ekipage som skall ta värdsrekord och "vägen" inte räkte till.
Visst får alla köra som dom vill för mig. Men betänk vad liknande diskusioner om tid o tidtagning kan göra för våra möjligheter till vagnskadeersättning..

Det är ju självklart att de flesta tar tid, det är väl det vanligaste här på sidan att redovisa BTG? Sen är det ju självklart att inte ladda hundra, men en bit ifrån kan väl inte vara så farligt?

Vad gäller vagnskadeersättning, försäkringsfrågor på Ringen så vet jag av egen erfarenhet efter att ha spillt olja på banan i våras med påföljande tysk Porschekrasch att bolagen inte alls är pigga på att ersätta skador på den allmänna vägen som banan är. Vår miss kostade helförsäkringen på bilen, 100% höjning av årskostnaden för trafikförsäkringen samt även indragen försäkring för en annan bil (!) i familjen som inte ens var på plats! Så jag tror inte att det jag skriver här påverkar vår försäkring. Jag var ju inte heller den enda kan man ju säga som blev utan ersättning... thumbs down

Göteborg
Här sen Feb 2003

RS6 skrev:
Jag undrar varför just Porsche är först ut med riktigt tidtagar ur i sina nya 997or? Vad kan det bero på? Har de kanske gjort en maknadsundersökning som visar att deras kunder är mer intresserade av detta än andra Jag kör inte Porsche men måste säga att jag gillar iden med tidtagar ur, det passar sig så bra på just en Porsche tycker jag.

Mercedes 190 2.5 hade det original

Jkpg
Här sen Nov 2002

RS 1800 skrev:
RS6 skrev:

Jag hade det i min M3E30 med thumbs up

Göteborg
Här sen Nov 2002

Lancia Delta med...

BMW 330i -05
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

RS 1800 skrev:
RS6 skrev:

Jag förstod väl någonstans att Porsche kanske inte var först ut och lägger ingen vikt vid vem som var just först.

Utan tänker mest allmänt att har man tidtagarur i bilen så är det väl inte så konstigt om man skulle använda sig av det! Nå skulle ni göra det eller inte på banträffen eller på ringen? Jag anar en del dubbelmoral angående detta. Många gånger verkar det som att en del man pratat med ute på banträffar eller ringen är helt ointresserade av tid och tidtagning, kanske är de inte intresserade eller vill de vara så korrekta just av olika anledningar. Andra gånger man pratat med samma person är tid väldigt intressant helt plötsligt.

Stockholm
Här sen Dec 2002

RS6 skrev:
RS 1800 skrev:
RS6 skrev:

Jag förstod väl någonstans att Porsche kanske inte var först ut och lägger ingen vikt vid vem som var just först.

Utan tänker mest allmänt att har man tidtagarur i bilen så är det väl inte så konstigt om man skulle använda sig av det! Nå skulle ni göra det eller inte på banträffen eller på ringen? Jag anar en del dubbelmoral angående detta. Många gånger verkar det som att en del man pratat med ute på banträffar eller ringen är helt ointresserade av tid och tidtagning, kanske är de inte intresserade eller vill de vara så korrekta just av olika anledningar. Andra gånger man pratat med samma person är tid väldigt intressant helt plötsligt.

En del tycker att det är väldigt viktigt att hålla en korrekt fasad utåt, ingen nämnd ingen klämd... Men de vankas i depåernas finrum...

Gävle
Här sen Jun 2004

8,48 gatdäck och 8,09 R-däck. Grattis till de mycket fina tiderna speciellt med tanke på materialet....
Att ta tid gör väl de flesta personer dagligen och är man tävlingsinriktad, vilket jag tror de flesta är som intresserar sig för Ringen, så är tidtagning en självklarhet. Skulle jag åka på Ringen utan att klocka detta så skulle det kännas lite tomt efter att jag passerat Gantry! Tiden ger ett förhållande som är viktigt så fort jag presterar något oavsett om det gäller att tjäna eller göra av med pengar. Mera Ringen tider, Tack

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Bara för att man är intresserad av något så behöver man ju inte alltid diskutera det offentligt.

Att de flesta skulle ägna sig åt tidtagning på Ringens turistkörning är fel enlig min mening. Jag vet massor av folk som kör där nere - mig själv inräknad - som inte tar tid.

Jag säger inte att jag är ointresserad av hur jag kör - tvärtom - men om jag verkigen vill tävla och mäta mig med andra så finns det oändligt mycket bättre tillfällen. Tex klubbracing i PCSR!

om ett varv utan tidtagning skulle kännas "lite tomt" så bör man nog fundera en gång till över sin inställning till turistkörningen på Ringen.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Har kört närmare 50 varv runt Ringen, har inte tagit tid på ett enda.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Det är tur att vi alla är olika. Jag kör BTG på tid och det trivs jag med!!!

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Sörpan skrev:

Har du inte den blekaste aning om vilken tid du kör på?

Är du lika skönt ointresserad av vad kompisar kör eller vilken tid ex Horst kör en M3 E30.

Det är inget fel i detta med att vara ointresserad av tid, utan det jag tycker är fel är den dubbelmoral jag ser. Sedan tycker jag inte heller det är fel att ta tid, jag personligen blir inte en större fara för mig själv eller andra om jag tar tid eller inte.

Alla är vi olika som sagt.
Jag ser redan fram emot våren då jag kanske åker CSL/GT3 och om jag då kommer att åka fortare än
8:29 BTG som jag åkte med RS6an.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Torque skrev:
Det är tur att vi alla är olika.

stockholm
Här sen Maj 2004

Torque skrev:

Vad tror du kommer jag köra fortare än 8:29 BTG med CSL eller GT3?

4,24 Kg / PS RS6 sedan tid 8,20min Sport auto varv

3,9 Kg/ PS CSL 7:50min Sport auto varv

Det skiljer 30sekunder.

Vad kan då en amatör som jag göra med CSL/GT3. Förbättra eller försämra tiden mot min 8:29 tid som jag kört med RS6 Avant?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Anders Jonsson skrev:
Bara för att man är intresserad av något så behöver man ju inte alltid diskutera det offentligt.

Att de flesta skulle ägna sig åt tidtagning på Ringens turistkörning är fel enlig min mening. Jag vet massor av folk som kör där nere - mig själv inräknad - som inte tar tid.

Jag säger inte att jag är ointresserad av hur jag kör - tvärtom - men om jag verkigen vill tävla och mäta mig med andra så finns det oändligt mycket bättre tillfällen. Tex klubbracing i PCSR!

om ett varv utan tidtagning skulle kännas "lite tomt" så bör man nog fundera en gång till över sin inställning till turistkörningen på Ringen.

Hej Anders det var länge sedan!

Jag bara undrar lite stillsamt om du inte tar tid hur du vet hur snabbt du kört BTG? Engångsföretelse...

och att köra klubbracing på "go-kartbanor" i Sverige jmfr med att åka på Ringen är ju knappast en relevant jämförelse? Det var ju Ringen som diskusionen rörde. För att åka en tävling i säg VLN gör man lätt åt en hel årsbudget i klubbracing. Inte alla som har råd med det.

Jag måste säga att efter att ha sett din väl kontrollerade framfart där nere borde alla fullfjädrade raceteam bäva om du skulle stå på fullt!!!

Lagom är bäst?

Gävle
Här sen Jun 2004

RS6 skrev:
Torque skrev:

Vad tror du kommer jag köra fortare än 8:29 BTG med CSL eller GT3?

4,24 Kg / PS RS6 sedan tid 8,20min Sport auto varv

3,9 Kg/ PS CSL 7:50min Sport auto varv

Det skiljer 30sekunder.

Vad kan då en amatör som jag göra med CSL/GT3. Förbättra eller försämra tiden mot min 8:29 tid som jag kört med RS6 Avant?

Jag har sett dig köra vid flertalet tillfällen och kan bara konstatera att RS6 kan du köra! Jag sätter en slant på att du förbättrar oavsett val... både på Lunda, Gotland och Ringen...

Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Qvarnis skrev:

Hej Anders det var länge sedan!

Jag bara undrar lite stillsamt om du inte tar tid hur du vet hur snabbt du kört BTG? Engångsföretelse...

och att köra klubbracing på "go-kartbanor" i Sverige jmfr med att åka på Ringen är ju knappast en relevant jämförelse? Det var ju Ringen som diskusionen rörde. För att åka en tävling i säg VLN gör man lätt åt en hel årsbudget i klubbracing. Inte alla som har råd med det.

Jag måste säga att efter att ha sett din väl kontrollerade framfart där nere borde alla fullfjädrade raceteam bäva om du skulle stå på fullt!!!

Lagom är bäst?

Ja det var ett tag sedan. Hörde att du varit nere och haft skoj i höstas och bra gick det visst också! Kul! thumbs up

Jag vet faktiskt inte hur snabbt jag kör BTG! Den senaste indikationen jag fick var när jag hade Kadett Micke i passagerarstolen. Innan videoförbudet var det ju lite annorlunda. Jag kan helt ärligt säga att jag själv ALDRIG har haft en klocka igång i bilen de senaste 4-5 åren.

Jag kan lika ärligt säga att när jag började köra på Ringen för 10 år sedan var jag betydligt mer intresserad av tider. Det är först på de senare åren jag kommit till insikt om vad turistkörningen verkligen handlar om.

För mig framstår det som en helt unik företelse som har en väldigt lång tradtion. Det är lätt att glömma bort det när man kommer dit ner och hamnar i Nirvana!

Min jämförelse med klubbracingen här hemma var för att påpeka att om man kör tursitkörningen så är det INTE race och kan aldrig bli det.

Vill man tävla och har gott om stålar gör man det givetvis i VLN, har man mindre pengar att spendera får man ta det som bjuds här hemma.

Enligt min mening kan man alltså inte "tävlingsköra" på turistkörningen. Det går inte att äta kakan och ha den kvar.

Jag håller med dig och Göte om att det kan råda en viss dubbelmoral här och jag hemfaller säkert åt detta själv. Det ÄR en svår balansgång.

Som någon sa - vi är som väl är olika. Hoppas bara att vi tillsammans kan vara rädda om turistkörningen och att alla respekterar de regler som finns om t ex omkörning till vänster osv. Det vore ju synd om den skulle läggas ner. Vad skulle vi då kunna snacka om så här i juletider?

God Jul på er alla Ringen-fans!

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

RS6 skrev:
Sörpan skrev:

Har du inte den blekaste aning om vilken tid du kör på?

Är du lika skönt ointresserad av vad kompisar kör eller vilken tid ex Horst kör en M3 E30.

Det är inget fel i detta med att vara ointresserad av tid, utan det jag tycker är fel är den dubbelmoral jag ser. Sedan tycker jag inte heller det är fel att ta tid, jag personligen blir inte en större fara för mig själv eller andra om jag tar tid eller inte.

Alla är vi olika som sagt.
Jag ser redan fram emot våren då jag kanske åker CSL/GT3 och om jag då kommer att åka fortare än
8:29 BTG som jag åkte med RS6an.

Nej, jag har ingen aning om vad jag har kört på för tid. Jag är ointresserad av tider så länge det inte handlar om tävling, vilket turistkörningen inte är.

om du tittar på min signatur här nedan så vill jag ha skoj i kurvorna i första hand, inte hur fort det går.

Men om det skulle vara tävling kommer hornen fram, men det är en helt annan sak med andra förutsättningar.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Jag har försökt att ta tid några ggr. På med uret i telefonen och iväg så fort jag vågar.
Problemet är att när varvet börjar närma sig slutet så har jag fullt upp med annat så
jag har aldrig lyckats knäppa en tid. Kommer på att klockan går fortfarande när jag
står och tankar 4 tim. senare. Har en film bakifrån där jag körde på 9.01 förra hösten
men tror att det lossnade lite i våras så nu går det säkert lite fortare. vad vet jag.

Jan Nagy
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Janne N skrev:
Jag har försökt att ta tid några ggr. På med uret i telefonen och iväg så fort jag vågar.
Problemet är att när varvet börjar närma sig slutet så har jag fullt upp med annat så
jag har aldrig lyckats knäppa en tid. Kommer på att klockan går fortfarande när jag
står och tankar 4 tim. senare. Har en film bakifrån där jag körde på 9.01 förra hösten
men tror att det lossnade lite i våras så nu går det säkert lite fortare. vad vet jag.

OT: När ska vi byta våra förväxlade Scuderiatrofeer med varandra ?

Gävle
Här sen Jun 2004

8,09 med Saab 93 ss Rules.... Keep up the good work thumbs up

Citera
Nürburgring
Vad krävs för en runda på 8.09btg? Har ett tänkbart svar...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12556 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande