| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Underdrive pulley - är det nåt att ha?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (9297 totalt) |
Det jag nämnde var bara en enkel statisk jämförelse. Jag ville ge en okomplicerad bild av att vi har jättevikter i hjulen som måste accelereras rotationsmässigt likaväl som ett svänghjul, fast man kanske inte täker på hjulen då. Men det är trots allt motorn som måste öka hjulens varvtal, och därmed den energi som åtgår för sådan verksamhet, fast med en varvtalsskillnad avhängig utväxlingen dem emellan. I övrigt kan vi titta på denna redogörelse som visar att skillnaden som representeras av 15 resp 17 tumsfägar ger ett "straff" på 3 tiondels sekunder för en 1000 kilosbil som går till hundra på 10 sek, alltså 10,3 istället. http://home.netpower.no/pberg/trilti Det är precis den skillnaden i energiåtgång som åtgår för att sätta fart på ett hjul till skillnad från om massan sitter på annan plats på bilen som jag vill belysa. Samt VAR på det roterande hjulet-remskivan massan är belägen.
Detta är en Fluidamper (åvan) där dämp konstruktionen sitter innuti själva ytterhuset, som kan förafalla vara en massiv enhet.
Detta är en vanlig damper med ett innerhjul, en 3mm gummiband som isolerar den yttre järnringen som med sin massa bestämmer dämpningen. Fluidampern klarar ALLA frekvenser bra, kan göras lättare men är som vanligt dyrare. Det är viktigt att dampern har extrem presspassning på vevaxeln , annars förmedlas inte vibrationerna till dämmpning i dampern. Den måster PRESSAS med avsett verktyg, det går inte med kloavdragare i ytterringen. På min motorbild (som Anders Jeppson lade ut) sitter elvattenpumpen framför 1:ans headerrör. Vattnet kommer in underifrån. Det syns även ett vattenrör tvärs framför bröstkåpan til adra cylinderbanken. Den runda burk som sitter längst ner med två guldränder är torrsumpspumpen. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
detta är jag mkt intresserad av också, så snabba på och svara nu
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jag kan inte se att långlopp skulle vara något problem, snarare tvärt om när man går in i depå med het motor och kan låta vattnet cirkulera. Men man måste självfallet se till att ha en pålitlig pump. Är det något särskillt som förefaller kunna vara bekymmer? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
har varit och är fortfarande lite tveksam till tillförlitligheten på elektriska prylar såsom vattenpumpar.
om någon kan rekommendera en BRA vattenpump, så skulle jag vilja byta ut min interna som ger mig huvudvärk pga den komplicerade och tunga kedjedriften samt som driver mina balansaxlar som jag vill bli av med. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Allt möjligt och omöjligt går sönder i långlopp och jag är intresserad av tillförlitlighet. Bara en sån enkel sak som att en säkring går kan ju få katastrofala följder. |
||||||
Är ju bara att koppla in en indikerings lampa som lyser när pumpen går, om säkringen går sönder slocknar lampan _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
...och dina kamaxlar? _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||||
Snarare skulle man väl ha en lampa som lyser då den inte funkar? Men det jag menar är att det är viktigt att det bara funkar utan att krångel och att jag som förare inte behöver hålla koll på ännu mer instrument. En lampa som du beskriver är just en sån. Mao, skall man byta till elektrisk vattenpump skall det bli bättre på alla sätt och vara minst lika driftsäkert som en mekanisk pump. |
||||||
Tror nog dom fungerar, vi har bara haft problem att en pump började läka efter fyra år. Kan man inte köra med automatsäkring som man når från förarplatsen samt en lampa som tänds om säkringen löser ut. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Det sitter Webasto elpumpar på scainas stadsbussar. Vid 20 timmars körning/dag så brukar det vara dags att byta tätningar efter 1-2 år. Så man behöver inte oroa sig om de håller för 8 timmars körning i sträck direkt.
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
nope! det är en annan kedja som driver kammarna
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Usch.....nu fick jag juldagsmorronkaffet i halsen........
Skulle ju vara fint om det har hänt med min..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja, det där får gärna någon berätta mer om! Vore just snyggt att behöva plocka av den varje vinter... Låter konstigt om silicon skulle ha en fryspunkt över -25°
|
||||||
|
Kommentar ang mindre remhjul. Om pumpen normalt kaviterar (stava?) på maxvarv men inte med det mindra hjulet kommer pumpen att gå betydligt tyngre med det mindre remhjulet.
En pump som drar vakuum går ju väldigt lätt. Borde inte det kunna vara en orsak till haveri? om en motor inte får ordentligt flöde på fullvarv? _________________ Markus Ålind |
||||||
Det låter som det borde funka. |
||||||
|
har nu pratat med davies craig samt ts motorsport och har blivit övertygad om pumpens förträfflighet och beställde en på stående fot.
den ska klara att pumpa runt vatten för att kyla ca 7-800hk (givetvis med anpassad kylare). driftsäkerheten verkar mkt god. antingen är dom DOA(dead on arrival ) eller lever lyckligt i många långa år _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det finns pumpar som håller. Det är bara att leta runt. Slå upp Johnsonpump! Dom har industridesign för alla behov. 500 hkr är inget märkvärdigt där. Men det är ingen racebilsfirma, men dom kan driftstimmar och flöden mm. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Jaha. där ser man. Vet du vari problemet bestod? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Vet inte vad i pumparna som felet sitter. bara att dom slutar fungera, de används för att pumpa runt vattnet i elementen i bussarna och när dom dör så kommer klagomålen om temperaturen i bussen tämligen fort. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Underdrive pulley - är det nåt att ha?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (9297 totalt) |
