Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Börja med racing
1172 besök totalt
Taras
Solna
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Börja med racing

Hej allesammans,
Jag o min polare har alltid varit intresserade av racing och har bestämt oss att dyka djupare i det. Vi vill börja köra på bana fast har ingen aning vad som krävs, vi har undersökt lite hur man får racing licens, och det verkar ju enkelt, sedan finns det massa klubbar som erbjuder en massa tävlingar, fast problemet är att man måste ju bygga värsta banbilen.
Finns det inga klubbar eller tävlingar där man kör med vanliga gatbilar ? Utan bur, fia cert. stolar etc ? Eftersom jag har honda så anordnar hondaklubben banträffar, men det sker så sällan :/

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Börja med racing

Taras skrev:
Hej allesammans,
Jag o min polare har alltid varit intresserade av racing och har bestämt oss att dyka djupare i det. Vi vill börja köra på bana fast har ingen aning vad som krävs, vi har undersökt lite hur man får racing licens, och det verkar ju enkelt, sedan finns det massa klubbar som erbjuder en massa tävlingar, fast problemet är att man måste ju bygga värsta banbilen.
Finns det inga klubbar eller tävlingar där man kör med vanliga gatbilar ? Utan bur, fia cert. stolar etc ? Eftersom jag har honda så anordnar hondaklubben banträffar, men det sker så sällan :/

Vanliga banträffar går att köra med vanliga gatbilar, men om det skall raceas på allvar i någon form utav serie är det juh självfallet bur och hela kittet som krävs, någon form av säkerhet måste det vara juh
Annars så får du hålla koll på bankalendern på den här sajten, helt klart en suverän kalender.
Det annordnas en del allmänna banträffar som inte är knutna till specifika märken, samt att en del klubbar som t.ex. PSC bjuder inte lite annat löst folk med andra bilar
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Andrew Petrykowski skrev:
Taras skrev:
Hej allesammans,

Vanliga banträffar går att köra med vanliga gatbilar, men om det skall raceas på allvar i någon form utav serie är det juh självfallet bur och hela kittet som krävs, någon form av säkerhet måste det vara juh
Annars så får du hålla koll på bankalendern på den här sajten, helt klart en suverän kalender.
Det annordnas en del allmänna banträffar som inte är knutna till specifika märken, samt att en del klubbar som t.ex. PSC bjuder inte lite annat löst folk med andra bilar

Det är ju det vi gör.. rejsa.nu-folk brukar få inbjudan för att fylla upp banorna.

Bjuder in tror jag det syftas på
Ni kan ju börja med att leka lite med gatbilar innan ni går vidare till fullracing om ni vill, dock kommer det i stor utsträckning ändå behövas förarlicens nu åren som kommer vad jag förstår det som. (SBF skulle bli hårdare på att PP-licenserna eller hur det var.)

Citera
Taras
Solna
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Tack grabbar,
får köra på bana lite lungt först sen börja bygga en racer om nåt år;)

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Honda PC har vär rätt bra försett med banträffar?

Men som sagt, om inte det räcker så bjuds det gott om tillfällen att komplettera med. Rejsa.nu:s bankalender är ju oumbärlig om man vill ha koll på körningar som erbjuds.

Men om du vill tävla utan bur så är det slalom som gäller. Lazzat kör slalomtävlingar för gatbilar, se www.lazzat.se . Dessa är (var i somras iaf) öppna för alla oavsett klubbtillhörighet.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Eric Josefsson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Taras skrev:
Hej allesammans,

Det är ju det vi gör.. rejsa.nu-folk brukar få inbjudan för att fylla upp banorna.

Bjuder in tror jag det syftas på
Ni kan ju börja med att leka lite med gatbilar innan ni går vidare till fullracing om ni vill, dock kommer det i stor utsträckning ändå behövas förarlicens nu åren som kommer vad jag förstår det som. (SBF skulle bli hårdare på att PP-licenserna eller hur det var.)

Självfallet skulle det stå bjuder in, och inte inte
Måste sluta skriva om nätterna... har ingen kontroll över fingrarna
Citera
Allmänt banåkaforum
Börja med racing
1172 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande