Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12556 besök totalt |
Eftersom frågan hänger i luften så vill jag minnas att klockan stannade på ca 8.40 för både Janne N. Och Magnus T. i våras när jag åkte med. Anders 8.02 är jag mer säker på.
För att inte smutskasta någon av herrarna påpekar jag också att det var helt på eget initiativ jag både startade och stängde av klockan... För egen del har jag klockat vartenda ett av de 11 varv jag åkt och skriver det rakt ut trots vissas åsikter om att det är aja baja, åtminstone innan man fått 600 varv bakom sig. Påfallande ofta är det också någon som tar tid på klubbträffar när jag åker. Trots detta har jag inte känt mig stressad över att "sätta bra tider", varken på ringen eller andra ställen. På Ringen har jag inte kört om någon till höger, inte kört fort förbi ett vägarbete och även i övrigt haft stora marginaler till andra bilar och motorcyklar. Både när jag kör om och när jag blir omkörd. Varför då ta tid? Jo, i brist på videofilmning tycker jag det är kul att i efterhand se hur det går 20 sek långsammare på ett varv bara för att det är ett vägarbete under 1 km eller något liknande. Med en mängd liknande uppgifter kan man också se hur jag på endast 10 varv åker ca en min snabbare utan att de upplevda marginalerna är mindre. Inlärningen går fort i början. På andra banor kan man genom att jämföra genomsnittstider på flera varv från olika tillfällen få en uppfattning om hur olika moddningar av bilen och olika däck ger för resultat. Av 50 varv på en dag är det kanske ett fåtal som ger siffror som är intressanta ur den aspekten. Jag har inte heller här något emot att lämna plats för snabbare åkare, tvärtom så är det ju genom att ligga bakom en snabbare åkare (på behörigt avstånd) som man utvecklas och kanske kan hitta ställen där det går att köra bättre. Jag undviker att stressa de jag kommer ifatt och väntar hellre med omkörningen tills de lämnar plats eller till nästa körpass. Det viktiga för om det är ok att ta tid kanske ligger i hur man är som person, själv känner jag att jag kan hantera det men jag vet också att det finns många som inte kan det varför jag särskilt påtalar att det inte är tillåtet när jag håller förarmöten på klubbträffar så visst ligger det en form av dubbelmoral i det hela. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
En parantes= när jag ex kör ett eller ett par varv på tid(för det är ju ofta inte mer än att få en uppfattning) så är det ju inte tävling just därför. Min erfarenhet är att när jag kör på tid mot sig själv så är det väldigt svårt att köra fort, det där lilla extra. Således mindre risk.
Ex när jag kört Neon bilarna på gelleråsen och tagit tid utom tävlan går det aldrig lika fort som under tävling. Under tävling kommer det där lilla extra fram som aldrig kommer när man kör ensam runt och tar tid(visst är det fler bilar på banan men inte tävling) då ökar ju även risken. Det jag vill säga är att man är en större risk för sig och andra om man försöker tävla mot andra på ringen än när man kör på tid. Många gånger upplever jag att de står en hel del bilar och väntar in andra och det känns lite som de vill just tävla. Detta har väl även hänt mig själv ![]() Detta bör kanske undvikas mer än om man kör lite på tid mot sig själv. Vad tycker ni andra om detta? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Hur snabbt är ett komplett varv om man kör BTG på säg. 8.0 min?
(Tex. hur snabbt är Wahlters GT3 Mk1 7,56 varv i BTG termer) Jag har hört att man kan lägga till C:A 20 sek, stämmer det? Bra att veta som referens. Vilka tider presenteras normalt här på forumet? _________________ Gustav Lundh ![]() |
||
Det är inte konstigare än att vi tycker olika. Är du Gustav som jobbar på Porsche? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
![]() Hjälp! Är kluven CSL eller GT3? om gt3 gamla eller nya? Kul att se dig här. Ring eller skicka Pm om du har nåt bra inne ![]() Vi får väl träffas på nåt ban event till sommaren. Vi hyr Gotland till våren, häng gärna på. Sedan blir det ju Ringen ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Ang. den svåra frågan om tidtagning.
När jag kör slalom så kan jag bli klart irriterad på mig själv om jag bara lyckas sätta en dålig tid och blir å andra sidan glad för en bra tid. Jag är ensam på banan, det är "tävling" och jag försöker mitt bästa att köra fort. Då blir jag besviken om jag misslyckas... ![]() ![]() När jag kör på bana så blir jag absolut glad om jag kör runt på en bra tid. Men jag bryr mig inte ett minsta smack någonsin för en eller tjugo "dåliga" varvtider för att det var mycket trafik eller något annat. För på gatbilsbanåka med andra på banan har jag aldrig bråttom. Jag vill vara väldigt noga med att köra det tempo som jag trivs med som jag tycker är lagom. Tyvärr kan jag någon gång ibland falla in i misstaget att försöka "ta i lite" för att hänga på en kompis som drar ifrån men jag vet att det inte fungerar så det brukar bli en kort stund, sen är jag tillbaka i mitt tempo och skäms för mitt idiotiska misstag. Kommer jag ikapp långsammare bilar så kör jag förbi om det är ett bra ställe, annars väntar jag gärna någon eller några svängar som behövs innan jag kör om. Jag har INTE bråttom. Ärligt! Att ligga bakom någon som aldrig tittar i backspeglarna i en halvmil på ringen är däremot mycket irriterande... Jag tror inte tidtagningen i sig är problemet utan inställningen till varven man kör o alla andra som är på banan. Om man kommer in i depån och är missnöjd för att man inte känner det där flytet och rytmen i körningen eller om man legat bakom någon utan backspeglar i en halvmil är en sak. Men om man kommer in i depån och är missnöjd pga att varvets tid blev "förstört" pga trafik så har man totalt fel inställning till turistkörningen. Om sen något eller några varv råkar få en bra tid så är det däremot i mina ögon extremt okej att bli glad för det. _________________ ![]() |
||
Precis! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Videofilmen ger ju möjlighet att njuta av upplevelsen hemma i soffan långt efter man varit där. Att fundera och studera över hur man kört är ju toppenskoj. Att sedan bandet innehåller en tidskod är ju en "bonus" för den som är intresserad av detta. Tyvärr är ju filmningen förbjuden ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
![]() ![]() _________________ Stefan Larsson |
||
Kul att se att vi alla nu i slutändan verkar överens om att tidtagning i sig självt inte verkar vare ett problem.
Självklart kanske? Kommunikation är svårt det kan man konstatera. Ännu svårare på ett forum då man inte ser varandra. Vid ett personligt möte säger Kroppsspråk mer än ca60% har jag hört. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
Svar på GT3 eller M3 CSL!
[quote="RS6"][quote="Gulf"] Hjälp! Är kluven CSL eller GT3? om gt3 gamla eller nya? Känns som jag är lite partisk i den frågan, så mitt svar är nog givet! Med risk för att retas med lite Bavarialovers så kan jag tycka att det är synd att de glömt montera riktiga hejdare/förväxlat frambromsarna med handbroms prylar på en bil för 800`+. ![]() Samt att jag själv personligen inte är en förespråkare av sekventionella/F1/SMG lådor, men hälften på forumet tycker garanterat tvärtom... För övrigt är ju BMW inte direkt kända för att ha ett bra 2:handsvärde. (vet dock att CSLen står högt, och att de inte går att köpa billigt) Gällande Nya eller gamla GT3, så tycker jag att det är för liten prisskillad på dem. JAG anser att 381hk är förbättrad på såpass många punkter samt att det skiljer 3-5 årsmodeller på dem att det är värt merkostnaden. ( samtidigt är "pengar pengar" och det skiljer ju en bättre begagnad småbil på dem, samt att många engelska tidningar tycker bättre om "Mk1" ![]() _________________ Gustav Lundh ![]() |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12556 besök totalt |