| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lätta svänghjulets vara eller icke vara!
|
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5875 totalt) |
|
Nu har jag lyckats lokalisera en kille som kan utföra alla maskinarbeten på block och vev till ett (väldigt) bra pris! Det finns bara en liten liiiiiiten hake... Arbetena som jag ska ha utförda är: Toppdeckning Borrning linjehoning (heter det så? hona längs vevaxel o kamaxelhål för att se till att de är raka) balansering slipning av vev Jag har inte pratat med honom personlingen utan det är en kompis kompis och affären går genom min kompis... Hur som helst råkade jag nämna att jag ville lätta svänghjulet och då verkade det ta fyr hos min kompis kompis! Han vägrar utföra balansering med lättat svänghjul med motiveringen att antingen köper man ett färdiglättat svänghjul, eller så skiter man i det. Svarvar man så spricker det, punkt slut. "Dessutom tjänar man inget på lättning när det gäller V8motorer, tappar bara vridmoment". Min kompis menade även att det inte blev bra om man balanserar vevparti och svänghjul för sig, annars hade ju det varit alternativet (och jag tycker personligen det hade varit vettigast så att man kan byta svänghjul lite fram och tillbaka..). Mitt svänghjul väger 15 kg, och jag hade hoppats på att ta bort hälften av den vikten för att få lite rappare gasrespons i maskinen. Den egentliga frågan är om man kan balansera med svänghjulet på, och sen i efterhand lätta det? Behöver jag nämna att han som skall utföra arbetet är raggare och gör som han alltid gjort... I hans ögon är jag bara en pojkspoling som inte kan nåt, men priset är väääääääldigt lågt!
|
||||
|
Re: Lätta svänghjulets vara eller icke vara!
Ja det kan man men då är det inte i balans längre.
|
||||
|
Re: Lätta svänghjulets vara eller icke vara!
gissade det..
återstår bara att försöka förklara för den amerikanske bilentusiasten (=raggaren) att jag vill ha det balanserat utan svänghjul...
kanske kan säga att jag tappat bort svänghjulet?
|
||||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Gustav: Bra tanke..
Men problemet är att jag inte hinner få det lättat innan jag skall lämna in allt till honom
Fuling: Tack, hade dock redan läst två av dem 7-11:
Hur går det praktiskt till när man balanserar en vevaxel? Sätter man upp den i en maskin liknande en sådan som man balanserar däck i? |
||||
Det lilla jag har sett av vevaxelbalansering är att man spänner upp veven i en jig, typ som en svarv. Har för mig att man spänner upp den på två V-block som den snurrar på. Sen snurras farten upp av ett stort gummiband som drivs av en motor. Det var en stor display med massor av siffror med oxå
|
||||
dvs man använder sig av samma metod vare sig man balanserar utan eller med svänghjul...? |
||||
|
Vid en säriös balansering så balanseras vev, svänghjul, remskivor mm först var för sig.
och sen tillsamman, hmm igentligen bara som koll. Detta pga att man skall kunna byta grejor utan att paja balanseringen. om jag nu inte är ute och cyklar så är V-motoer lite luriga att balansera pga att på vevtappen skall man lägga på en vikt som är en del av vevstaken. Om jag mins rätt den roternade biten. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Ett balanserat svänghjul
Ett svänghjul som är lättat med eftertanke och balanserat Ett svänghjul som suttit i svarven i två dagar och "nu jävlar är lättast i byn" Hur man sen utför balanseringen spelar mindre roll, bara det blir bra
Jag är vän av separatbalansering med efterfäljande sambalansering. Tyvärr måste man sätta stopp någonstans. Vev och svänghjul ihop är en sak, sen ska helst tryckplatta och koppling dit, sen borde veven vara inspänd i blocket för att få dess naturliga miljö, sen borde väl stakar och kolvar vara på plats och sen, och sen...
Hittills har jag separatbalanserat vev och svänghjul på min rejsmotor. Nu håller jag på med inviktning av resterande detaljer och ska sen försöka sambalansera det mesta. Mest för att det är kul med prov-o-försök. Vår balanserrigg ser ut som en stor svarv. Men med en massa sensorer istället för svarvstål. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Iaf 90ºiga v8or måste man balansera med s.k. bobweights... vet inte hur det är med alla andra men.. saabs v4 är väl lite lurig att balansera oxå va? Exakt hur det går till eller vart man får vikten ifrån lämnar jag åt nånannan =) Men jag har för mig att både kolv och stake är inblandad Jeppsson.. Visst kan du balansera allt nu, för att sedan skaffa ett lättat svänghjul. Men då måste ju det svänghjulet balanseras, och när du inte har nån vevaxel att sätta det på så måste ett dorn tillverkas att hänga upp det på. När jag hämtade mina roterade grejor från balansering så fick jag även förklarat hur jag skulle montera ihop allt
Tryckplattan har bara 6 skruvar som centrering/styrning mot svänghjulet, det var inte "balanseraren" riktigt nöjd med.. Så nu är det ett körnslag på svänghjulet och ett motsvarande på tryckplattan, när jag sen monterar tryckplattan så ska dels körnslagen matcha varandra, men sen så ska dom vara rakt uppåt, så tryckplattan "ramlar ner" i glappet på skruvarna (nån som hängde med?) Det är tydligen små ändringar som görs när man ska varva lite med grejorna, jag var där och kollade på sista tio minuterna när han snurrade mina saker, och med borrmaskin och kanske 5mm borr så var det inte mycke material som togs bort varje gång. |
||||
|
Kristian: Lättast i byn kommer det inte bli
Så om man balanserar delarna var för sig, måste man alltså sambalansera dem i slutet också? Tanken var ju att balansera vevaxel, svänghjul och tryckplatta för sig för att i framtiden kanske byta till ett alusvänghjul eller någon annan tryckplatta etc utan att behöva riva motorn och balansera allt...
|
||||
Nja, så enkelt är det inte. Delarna kommer dessutom att vara märkta när du får tillbaka dem så att de skruvas ihop på samma sätt som de är balanserade. Ofta tar man ut obalans genom att flytta delarna tills man hittar den bästa "grundinställningen". Vill du byta delar senare måste arbetet göras om... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
|
citat:
Så om man balanserar delarna var för sig, måste man alltså sambalansera dem i slutet också? svar NEJ om det är just gjort. Sammbalanseringen om den gör är bara en koll. Tex om man mot all förmodan lyckats få all restobalans åt samma håll typ. Hmm men exakt hur det är med vevev med delar av vevstaksviker mm vet jag inte som sakt var. _________________ Johan Sjölinder |
||||
svänghjulets bultmönster är oregelbundet, och kan alltså bara monteras på ett sätt (om man vill använda alla skruvarna ).. Pontiacmotorerna är original balanserade allt ihop... Gör detta det svårare att balansera delarna var för sig nu?
|
||||
|
Tja, balansering är som om det vore insvept i trolleri regionerna. Balansering är knepigt att förstå, det finns beräkningar att göra som stadfäster hur det måste gå till, och det finns erfarenhetsbaserade balanserare som också gör bra jobb. Själv bekymrar jag mig inte särskillt mycket över detta. Vadå lite obalans? Jag lägger en extra bricka under en bult längst ut på svänhjulet så är den saken biff. Var skulle problemet sitta? Inte tusan skruvar jag ner hela motorn och börjar från börja igen bara för att jag har lättat svänghjulet.
Självklart håller ingen balanserare med om min metod. Att man skulle förlora vridmoment stämmer inte. Det är FÖRBRÄNNINGDTRYCKET BMEP, som gör att motorns vevaxel vrider sig runt. Att sätta dit ett TYNGRE svänhjul i stället för att elda upp mer bensin hjälper föga. Däremot kan man LAGRA mer energi i ett tyngre svänghjul. Är motorn externbalanserad med vikt på svänghjulet så kan du ha bekymmer. Det finns sådana svänghjul som inte tål särskillt brutal behandling. Då bör du byta. På en sån här motor där man får byta både kopplingslamell o tryckplatta o kanske tom svänhjul är det dåligt att ha en icke INTERNT balanserad vev. Den SKA balanseras med enbart bobvikt, och inget svänghjul. ELLER, om svänhjulet sitter där så ska det vara nollat. Ska se om jag hittar några foton från mina balanseringar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Förtydligande:
Mitt svänghjul rä inte original, utan utbytt mot ett SFI godkänt (om det nu gör saken bättre..) smitt stålsvänghjul... Det sitter inga balanseringsvikter på det, ej heller några balanseringshål i det...
Göran: hur hittar du var du ska lägga den extra brickan? testar du dig fram och känner efter när det blir bra? |
||||
|
Hur var balanseringen tidigare, ok eller?
Var det vikter på det gamla hjulet? Vad har du ändrat i motorn? Dom där svänhjulen har inga hållfasthetsproblem vad gäller nersvarvning. Dock får inte Centrum göras för tunnt. Bultningen för tryckplattan sitter rätt långt ut så det är svårt at svarva ned. Men det som sitter utanför kan du eliminera med en gång. Bara så mycket klvar att kuggkransen sitter bra. sen Kna du säkert ta ett par mm över hela ytan samt lite extra innanför lamellytan. Du får inte göra ytan på baksidan olika tjock på den region lamellen ligger. Beroende på hur mycket obalans du har. T,ex vid 2200 rpm så blir det suddigt i backspegeln och du kan känna ett dovt skak som nästan liknar ljud. Då rör det sig om 10-20g. skruva dit 15g godtyckligt och åk ut å kör igen. Blir det dubbelt värre så sätt dit vikten på 180 gdr. Blir det ungefär detsamma så flytta 90 gdr. Då kan det bli sämre eller bättre än första försöket. Blir det bättre ökar resp minskar du vikten. Blir det inte 100% så flyttas vikten et bult åt sidan osv. Lite trixande men rätt kul, särkillt när det blir bra. Det här gäller självfallet bara när man VET att det är svänhjulssidan som har problem. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5875 totalt) |