Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3786 besök totalt |
Varför kör inte fler Mazda 323/323F Dohc på bana?
Mitt första inlägg ![]() ![]() Mazda 323/323F med Dohc motorn är ju rätt så pigga original så jag undrar vad som gör att det inte syns fler på banorna? ![]() Väghållningen blir ju "nästan" som en gokart om man bara sänker den, och den är billig i inköp. Motorstyrkan räcker ju till att lära sig köra på bana ![]() En rolig och annorlunda bil enligt mig men har inte sett så många på bana? Någon som kan svara på det? ![]() |
||||
Välkommen hit! Alltid kul med nya ideer när det gäller bilmodeller till banåka!!!!!! Man kan ha kul med det absolut mesta
![]() ![]() Mne jag gissar på att den faller på att den inte är "cool" i många yngres ögon? Minns iof att det var några Mazdor med på FMCS (Fordklubbens) banträff på Sviestad 2003 när jag var där. _________________ ![]() |
||||
Kolla VW GTI klubben som är superaktiva som banträffsarrangör sen många många år tebax. Det finns inget felhjulsdrift... Den äldre 323'an finns ju dessutom som 4WD i rallyversionen ![]() _________________ ![]() |
||||
En jämnårig Mazda och 944 kan knappast ligga på samma pengar? Även om 944'an kan tillgodoräkna sig lite av år och mil om vi snackar tålighet för banåka så... Här behövs lite rediga fakta! Som jag inte har.... ![]() _________________ ![]() |
||||
Som Magnus säger så är den kanske inte "cool" men på nåt sätt så blev det den bilen före en E30 325
![]() Porsche är inte riktigt min grej, tyvärr ![]() ![]() |
||||
citat:
Det finns inget felhjulsdrift... Jo om det bara driver på reservhjulet ![]() hmm åker nog hällre Mazda än Porche eller BMW då Mazda är driven i RÄTT ända. Men men, smaken är liksom baken delad. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag tror ålder har underordnad betydelse, skick, driftsäkerhet samt rolighetsfaktor per krona omodifierad jämfört med modifierad. En 944 med lite småroddig inredning, sprucken instrumentbräda och stenskott i front och dimljus kan man få för under 30.000:- besiktigad och skattad. Om man vill bli seriös med en Mazda skulle jag tro att originalbromsar och chassi inte riktigt räcker till. Men man skulle kunna satsa på en Miata, det är väl ett annat festligt alternativ.. ![]() Kul med vinterfantiserande. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Kul är det och köra på bana med en 323F, men som sweanders säger så är inte chassit och bromsarna det bästa men till original effekten så räcker dom till (iof nya dämpare och halvbra sänkfjädrar på nu)
När turbobygget är färdigt så blir bromsar nästa steg ![]() Roligt att äntligen få svar på frågor som ingen kunnat svara på innan ![]() |
||||
För att ha kul på bana borde effekten räcka till bra, är inte 323 ganska lätta? _________________ Anders Hansson |
||||
1160 kg väger denna, inte så tung.
det har du rätt i fuling men jag har haft bilen i 3 år nu och tycker att bromsar och väghållning har klarat sig bra mot effekten. Mätaren hade precis slagit över till 17 000 mil när jag köpte den o nu är det snart 25 000 mil så lite har jag åkt med bilen ![]() Tänker såhär: Se hur det blir med turbo i bilen sen uppgradera efter behov ![]() Att bromsar, vikt och väghållning går före effekt har jag förstått sen urminnestider ![]() ![]() |
||||
Lagt in mig bland alla dessa roliga banåka bilar med
![]() (Varför började jag inte skriva här tidigare? Har ju fått fler svar på en halvtimme här än 3 år i "verkligheten" ![]() ![]() |
||||
Jodå lite bana har den fått smaka ändå, (blev RIKTIGT seriöst banintresserad först i våras)
har varit ute på Anderstorps banan flera gånger, tom åkt av en gång ![]() |
||||
Se där, då är det mycket köra bana som är prio ett nästa år för att det ska gå bättre snarare än trimma ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Visst finns det dom som kört med 323 DOHC på bana. Bifogar en bild på mammas bil från en härlig dag på sviestad våren 2003 (OSC arrangerar). Blev faktiskt förvånad över hur bra den fungerade på bana. Hårdare fjädrar, öppnare insug och michelinslicks gjorde att stötdämparexpertens preppade golf gti turbo inte kunde komma ifrån den ca: 100Hk effektsvagare mazdan. Efter 60 HÅRDA varv så funkade originalbromsarna fortfarande fint. Dagen efter så var lågprofildäcken åter på plats och mamma körde bilen till och från jobbet.
![]() ![]() _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Välkommen till rejsa.nu ![]() Ang. att fler inte kör 323 kanske det kan förklaras med hur mycket/lite banköra som anordnas av resp. märkesklubb? Mitt bilägande har bara råkat sammanfalla med en aktiv bankörarklubb. Hade det inte sammanfallit hade jag bytt till ett märke (eller sätt att köra bana) så att det hade sammanfallit. Är Mazdaklubben aktiv som banarr? Halv-OT så var min första bil en Televerksorange 323 -78. Underbart rolig vinterbil på regummerade somardäck! (FYI: Då var det fortfarande RWD ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Opel Sport Club har vid flera tillfällen bjudit in Mazdaklubben på våra träffar och vid något tillfälle så har en eller ett par 323:or varit där och kört, både turbo+4x4 krafsarna och vanliga fwd dohc:er.
På Sviestad 2003 var det riktigt många 323:or där faktiskt! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3786 besök totalt |