Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför kör inte fler Mazda 323/323F Dohc på bana?
1, 2, 3   >>
3786 besök totalt
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Mitt första inlägg

Mazda 323/323F med Dohc motorn är ju rätt så pigga original så jag undrar vad som gör att det inte syns fler på banorna?

Väghållningen blir ju "nästan" som en gokart om man bara sänker den, och den är billig i inköp.
Motorstyrkan räcker ju till att lära sig köra på bana

En rolig och annorlunda bil enligt mig men har inte sett så många på bana? Någon som kan svara på det?

Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Felhjulsdrift?

A master of going faster!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Välkommen hit! Alltid kul med nya ideer när det gäller bilmodeller till banåka!!!!!! Man kan ha kul med det absolut mesta thumbs up

Mne jag gissar på att den faller på att den inte är "cool" i många yngres ögon? Minns iof att det var några Mazdor med på FMCS (Fordklubbens) banträff på Sviestad 2003 när jag var där.

Malmö
Här sen Feb 2004

För ungefär samma pengar kan man få en vettig Porsche 944 eller E30.. Däremot inte sagt att en Mazda skulle vara ett dåligt val.

Det där med framhjulsdrift är inte min grej iaf.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

apex skrev:
Felhjulsdrift?

Kolla VW GTI klubben som är superaktiva som banträffsarrangör sen många många år tebax. Det finns inget felhjulsdrift...

Den äldre 323'an finns ju dessutom som 4WD i rallyversionen

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

sweanders skrev:
För ungefär samma pengar kan man få en vettig Porsche 944 eller E30.. Däremot inte sagt att en Mazda skulle vara ett dåligt val.

En jämnårig Mazda och 944 kan knappast ligga på samma pengar? Även om 944'an kan tillgodoräkna sig lite av år och mil om vi snackar tålighet för banåka så...

Här behövs lite rediga fakta!

Som jag inte har....

Gislaved
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Som Magnus säger så är den kanske inte "cool" men på nåt sätt så blev det den bilen före en E30 325
Porsche är inte riktigt min grej, tyvärr (Inga dåliga bilar är de heller, har en kompis som hade en sån o plågade o plågade men den höll )

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Det finns inget felhjulsdrift...

Jo om det bara driver på reservhjulet

hmm åker nog hällre Mazda än Porche eller BMW då Mazda är driven i RÄTT ända.
Men men, smaken är liksom baken delad.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Du kommer garanterat ha kul!

Malmö
Här sen Feb 2004

Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:

En jämnårig Mazda och 944 kan knappast ligga på samma pengar? Även om 944'an kan tillgodoräkna sig lite av år och mil om vi snackar tålighet för banåka så...

Här behövs lite rediga fakta!

Som jag inte har....

Jag tror ålder har underordnad betydelse, skick, driftsäkerhet samt rolighetsfaktor per krona omodifierad jämfört med modifierad. En 944 med lite småroddig inredning, sprucken instrumentbräda och stenskott i front och dimljus kan man få för under 30.000:- besiktigad och skattad. Om man vill bli seriös med en Mazda skulle jag tro att originalbromsar och chassi inte riktigt räcker till.

Men man skulle kunna satsa på en Miata, det är väl ett annat festligt alternativ..

Kul med vinterfantiserande.

Gislaved
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Kul är det och köra på bana med en 323F, men som sweanders säger så är inte chassit och bromsarna det bästa men till original effekten så räcker dom till (iof nya dämpare och halvbra sänkfjädrar på nu)

När turbobygget är färdigt så blir bromsar nästa steg thumbs up

Roligt att äntligen få svar på frågor som ingen kunnat svara på innan

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Mazracing skrev:
Kul är det och köra på bana med en 323F, men som sweanders säger så är inte chassit och bromsarna det bästa men till original effekten så räcker dom till (iof nya dämpare och halvbra sänkfjädrar på nu)

När turbobygget är färdigt så blir bromsar nästa steg thumbs up

Roligt att äntligen få svar på frågor som ingen kunnat svara på innan

För att ha kul på bana borde effekten räcka till bra, är inte 323 ganska lätta?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
När turbobygget är färdigt så blir bromsar nästa steg

Fel ordning, bromsar först väghålling sen och MYCKET åka effer detta kan man gå lös på spisen.

Edit:
Hmm Anders han först

Gislaved
Här sen Dec 2004

Trådstartare
1160 kg väger denna, inte så tung.

det har du rätt i fuling men jag har haft bilen i 3 år nu och tycker att bromsar och väghållning har klarat sig bra mot effekten.

Mätaren hade precis slagit över till 17 000 mil när jag köpte den o nu är det snart 25 000 mil så lite har jag åkt med bilen (kört)

Tänker såhär: Se hur det blir med turbo i bilen sen uppgradera efter behov

Att bromsar, vikt och väghållning går före effekt har jag förstått sen urminnestider (Men lite påminnelse är aldrig fel )

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Nämen, har du haft bilen i tre år utan att plocka ut den på bana?

Gislaved
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Lagt in mig bland alla dessa roliga banåka bilar med https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15631

(Varför började jag inte skriva här tidigare? Har ju fått fler svar på en halvtimme här än 3 år i "verkligheten" )

Citera
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jodå lite bana har den fått smaka ändå, (blev RIKTIGT seriöst banintresserad först i våras)
har varit ute på Anderstorps banan flera gånger, tom åkt av en gång

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Mazracing skrev:
Jodå lite bana har den fått smaka ändå, (blev RIKTIGT seriöst banintresserad först i våras)
har varit ute på Anderstorps banan flera gånger, tom åkt av en gång

Se där, då är det mycket köra bana som är prio ett nästa år för att det ska gå bättre snarare än trimma

Katrineholm
Här sen Aug 2004

Visst finns det dom som kört med 323 DOHC på bana. Bifogar en bild på mammas bil från en härlig dag på sviestad våren 2003 (OSC arrangerar). Blev faktiskt förvånad över hur bra den fungerade på bana. Hårdare fjädrar, öppnare insug och michelinslicks gjorde att stötdämparexpertens preppade golf gti turbo inte kunde komma ifrån den ca: 100Hk effektsvagare mazdan. Efter 60 HÅRDA varv så funkade originalbromsarna fortfarande fint. Dagen efter så var lågprofildäcken åter på plats och mamma körde bilen till och från jobbet.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Mazracing skrev:
(Varför började jag inte skriva här tidigare? Har ju fått fler svar på en halvtimme här än 3 år i "verkligheten" )

Välkommen till rejsa.nu

Ang. att fler inte kör 323 kanske det kan förklaras med hur mycket/lite banköra som anordnas av resp. märkesklubb? Mitt bilägande har bara råkat sammanfalla med en aktiv bankörarklubb. Hade det inte sammanfallit hade jag bytt till ett märke (eller sätt att köra bana) så att det hade sammanfallit.
Är Mazdaklubben aktiv som banarr?

Halv-OT så var min första bil en Televerksorange 323 -78. Underbart rolig vinterbil på regummerade somardäck!
(FYI: Då var det fortfarande RWD )

Göteborg
Här sen Dec 2002

Opel Sport Club har vid flera tillfällen bjudit in Mazdaklubben på våra träffar och vid något tillfälle så har en eller ett par 323:or varit där och kört, både turbo+4x4 krafsarna och vanliga fwd dohc:er.

På Sviestad 2003 var det riktigt många 323:or där faktiskt!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
3786 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande