| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Lättat svänghjul.
|
10979 besök totalt |
|
Ska göra lite lättningar av nga svänghjul och tänkte höra om fler här på rejsa var intresserade när verktyget ändå sitter uppe i fräsen och jiggen i svarven. Främst är det Volvo och BMW-hjul som gjorts tidigare, men ni som har liknande dimensioner och former är välkomna att höra av er. Priserna varierar lite då en del är ganska komplicerade. Men för ett "normalt" hjul har arbetet gått på 1000kr. Dock är det relativt snart "hålet" i fräsens tidschema dyker upp så man får tyvärr reagera ganska snabbt om man är intresserad. Här ett exempel på ett 3,8kg till en Volvo...eller var det en BMW...lite svårt att se...
original i bakgrunden.
|
||||||
|
påminner lite om pontiacsvänghjulen... båda är iaf runda
pontiachjulet är 25 mm tjockt och 340 mm diameter... Väger 15 kg vad tror du?
|
||||||
Tja min hovleverantör på detta jobb är jänkefrälst så varför inte... Man får helt enkelt gå in emellan bulthålen som på det jag har ovan.
|
||||||
|
använder bara 6 hål.. de 6 som sitter ytterst.
Kan du svarva ur bakstycket också? (kan PMa svar.. gärna med $ också) |
||||||
|
Hej,
Kan du lösa en lättning på ett svänghjul till en M30-motor också? (BMW M535i -87) 240mm i diameteroch 8,1kg! Svara gärna omg, projektet kommer inte vidare utan ett lättat svänghjul!
Med mycket vänlig hälsning, Christer PS Gott nytt år! DS _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||||
Ska inte vara nga problem. Du är välkommen!
|
||||||
Då har jag tre frågor; 1. Vad kostar det? 2. Vad vill du ha med? Antar att du vill ha svänghjul, tryckplatta och ev. lamell. 3. Var skickar jag delarna? Med mycket vänlig hälsning, Christer PS Tack för det snabba svaret! DS _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||||
Det är tydligen inget kul att lätta m42hjulet.. Det blir dyrt. om du orkar "klydda" lite så kan du byta till m20hjul tillsammans med m20koppling samt startmotor. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
orkar och orkar... snarare en fråga om att kunna, men isf vet jag att det inte var något för min del då
|
||||||
Jag har ett svänghjul till min Miata liggande. Skulle lättats, men kille som skulle utföra det ville inte göra det utan att ha kopplingen med. Var rädd för obalans. Kan detta stämma? Annars är jag mycket intresserad R |
||||||
|
|
||||||
|
Priset är i 9 fall av 10 1000kr.
Mer komplicerade hjul som till tex M42 (318is) undanbedes då arbetsinsattsen inte motsvarar vad man kan ta i betalt...eller rättare sagt, kunden kan spara pengar genom att välja en 228 mm koppling och tillhörande hjul från en M20. Vi har dock gjort 3 specialhjul till just 318is. Även Golfarna burkar ha lite underliga hjul. Ngn tryckplatta eller liknande behöver jag inte, dock är det bra att veta inner och ytterdiametern på lamellens friktionsyta så man inte tar material på fel ställe...
Tillverka ett helt nytt hjul KAN man göra, inga problem. Men då kostar det material, man måste krympa på en startkrans osv osv... Ja du förstår vad det kostar... Satsa på M20-spåret. Enkelt och billigt.
Men nu ska inte detta avskräcka er utan om det är oklart så skicka en bild så kan jag säga direkt om hur det ligger till. Men oftast är det inga problem.
Så de intresserade frågar mer, PM:a bilder eller skickar hjul (Bussgods brukar kosta minst.) till: Heimdalsgatan 6A 583 42 Linköping Tel: 0708-78 77 18 |
||||||
|
Hej Andreas,
Jag skickar mitt hjul i början på veckan. Tusen tack på förhand! Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||||
Du är välkommen. Återkommer framöver med en deadline för inlämnande. Men än är det ingen panik direkt. |
||||||
|
Hur är det med M40-svänghjulet tro? är det samma knepighet som M42? Det var ett tag sen jag kikade på svänghjulet men vill minnas att kopplingen sa är "försänkt" ner i svänghjulet...
-kollade just i ETK,dom har samma artikelnr,ajfan!- _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Det kanske vore ide att göra som jag tänkt göra? Att använda m20hjul med koppling, urtrampningslager samt startmotor? Jag vet inte om planerna du pratade om tidigare lever kvar och det fortfarande ska överladdas? Då kan det kanske passa bra med denna koppling? _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||||
|
Då börjar det trilla in lite svänghjul via direkt avlämning, Bussgods osv.
Då vissa är i behov av att få sin hjul tbx i hyffsad tid måste jag nog dock sätta en deadline till typ nästa vecka eller så... Inget definitivt datum än alltså, men en hint.
Ni som håller på att kolla upp hur era hjul ser ut eller har för avsikt att skruva bort dom snart får gärna PM:a mig så jag vet lite mer om ni fortfarande är intresserade eller om det är mer oklarheter vi kan reda ut. På återhörande. |
||||||
![]() |
SÄLJES
|
10979 besök totalt |