Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Billigaste lösningen
6600 besök totalt
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460


Trådstartare
Billigaste lösningen

Hej, jag är en gymnasie elev på 16 år som är väldigt intresserad av locost. Jag har köpt den där boken om hur man bygger en för "under 250 pund" och den var väldigt bra, nästa år får jag lära mig att svetsa så då tänkte jag börja bygga en egen locost efter vad som står i boken. Men jag skulle vilja ha lite hjälp med vad jag borde skaffa mig för bil att plocka delar från, en sierra 2.0 från typ 87 är väl en bra bil? Kostar inte så mycket heller, det är just priset jag skulle vilja ha hjälp med. Eftersom jag inte ens har nåt jobb än förutom sommarjobben så vill jag hålla mig vid så lågt pris som möjligt.

Jag hade tänkt mig att göra så mycket som möjligt själv och använda så mycket som möjligt av donatorbilen. Vilka delar av en sierra kan man inte föra över till locosten, jag skiter i om det blir fult till en början för det fixar jag till sen... Tack så mycket

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Re: Billigaste lösningen

Krullert skrev:
Hej, jag är en gymnasie elev på 16 år som är väldigt intresserad av locost. Jag har köpt den där boken om hur man bygger en för "under 250 pund" och den var väldigt bra, nästa år får jag lära mig att svetsa så då tänkte jag börja bygga en egen locost efter vad som står i boken. Men jag skulle vilja ha lite hjälp med vad jag borde skaffa mig för bil att plocka delar från, en sierra 2.0 från typ 87 är väl en bra bil? Kostar inte så mycket heller, det är just priset jag skulle vilja ha hjälp med. Eftersom jag inte ens har nåt jobb än förutom sommarjobben så vill jag hålla mig vid så lågt pris som möjligt.

Jag hade tänkt mig att göra så mycket som möjligt själv och använda så mycket som möjligt av donatorbilen. Vilka delar av en sierra kan man inte föra över till locosten, jag skiter i om det blir fult till en början för det fixar jag till sen... Tack så mycket


Hej Nicklas, ta du och gå in på Det svenska Locostforumet(är med själv där sen länge) det heter
locost.monkeytoys.com ,där kommer du att få mycket hjäp och olika tips på hur du ska göra för att det ska gå så lätt som möjligt.

Själv har jag byggt min egen ram , SAAB motor med Opellåda, men det finns många varianter, annars så är nog Sierra den vanligaste och billigaste donatorbilen, även Volvo delar såsom bakaxel ,kardan och framspindlar är vanliga.

svtsa vidare kamrat thumbs up

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460


Trådstartare
Tack så mycket för det!!

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag tror att en av de vättigaste bilarna att utgå ifrån i dag om man skall bygga med bara en donator är just sierra, då den är vanlig, och man kan ofta få en fungerande bil om man hämtar den, eller för några hundringar.

Du kan bygga med bara sierradelar, även om motorerna i allmennhet är tunga, så är övriga komponenter ganska ok, och du kan så småningom byta motorn mot en Z-tec (eller annan ex Opel C20XE/saab-kortmotor) med ganska små ingrepp. Det kommer ju kanske ta två år eller mer innan du får bilen färdig.

Ett annat alternativ, som inte är lika vanligt att bygga på är Opel omega, tror spindlarna på den kan vara lite olämpliga, men det vet säker nån annan bättre än mig.

Sen finns ju alla de lite äldre bakhjulsdrivna som taunus, escort, ascona/manta, kadett, 140/240/740.
Samanfattande för de flästa äldre, inklusive sierran är att antingen är motorn tung, eller svag, ibland både och. Omegan har en ganska trevlig motor, C20NE 115 hkr, som har samma bottendel som C20XE på 150 hkr. så om du bygger på en omega kan du när ekonomin tillåter byta motor till en sån. (C20XE sitter i kadett 16V m.fl)

Sen finns det säkert en uppsjö av andra bakhjulsdrivna bilar som gåt att använda, ex nissan 200SX eller så, men de bilarna vet jag väldigt lite om hur de är konstruerade.

Ganska många bygger med 140/240/740 vilket kan ha både för och nackdelar, som jag ser det så överväger nackdelarna, men min bil är delvis baserad på volvo. Och då de delar jag tycker man skall undvika, altså drivlinan.

Många bygger med stel bakaxel, andra med delad, och vissa med DeDion, jag tycker man skall undvika tunga stela axlar, en 240-axel med hjul väger ofta över 100Kg, vilket inte är lite på en så lätt bil.

Då en hel del av tjusningen med en sjua är den låga vikten så tjänar man en hel del på att titta på vad de stora sakerna man ståppar i väger, välger man mellan en motor som väger 100 kg och en som väger 170 sklall det till mycket innan man välger den tyngre.

Sen så finns det många som utgår från en motor för att den är billig, men sen skall den trimmas, för den var lite för svag, sen så var det inte billigt längre.

En B23 ger 116 hkr orginal, iallafall den som sitter i den där förgasarbilen man får nästan gratis, sen skall man i med annan kamm och ett par weebrar, alternativt insprutning, och vipps har 10'000 försvunnit, osså har man 150 hkr.

En komplett bil Citroen BX19 GTI 16 Valves kostar 5'000 kr har 148-160 hkr, och motorn väger 40 kg mindre än en B23.

En Opel Kadett 16V kostar 5-10'000 för en rostig bil, ger 150 hkr och C20XE är mycket lättare än en B23.

ochsåvidare, det finns många billiga tunga svaga motorer som blir dyra innan de är klara, och många modernare motorer som kostar en slant, men blir billigare i längden.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Den enda anledningen som jag kan se att man först väljer en motor som har få hästar på pappret är för att få bilen genom registreringen. Locost med 170-250 hästar måste väga en hel del för att uppnå rätt vikt/effektförhållande för att vara laglig och bli godkänd.

Detta går givetvis att ordna genom att tynga ner bilen vid regbesiktning, men det är inte helt lätt att hitta dolda platser i en sjua. Och SFRo-killarna kan alla knepen.

Därför väljer många en lättare lite motorsvagare motor och sedan trimmar upp den. - Ja det kostar, men någonstans måste man inse att prestanda har sitt pris. Det blir billigt ändå för den prestandan man får.
Ska man köra på bana, som detta forum handlar om, så ska man också veta att på kurviga svenska banor så kan en 85 hästars Seven med rätt bra väghållning, hjulinställningar etc vara vida överlägsen 250 hästars bilar där allt krut lagts på motorn.

Du kommer dock att vilja ha mer än 80 hästar ändå.... 130-180 är ganska lagom för att ha en fortfarande körbar bil. Allt givetvis beroende på motorval och hur effektkurvor etc ser ut. Många som väljer MC-motorer inser ibland att motorns karaktär gör att de blir svårkörda om man mest rattar dem i stadstrafik etc. (Men detta är ju ett banbilsforum så då är ju saker annorlunda....)

Förarkapacitet och väghållning utgör de absolut viktigaste faktorerna. Om man inte bara ska rödljusgasa förstås.... Budgetera därför redan från början in krängningshämmare, val av däck, hjulinställningsmöjligheter, dämpare etc. Och bygg lätt!

Försök träffa lite Sevenägare och provsitt deras bilar. Är du kraftigt byggd så finns det lämpligare ramar att utgå ifrån än bokramen om man ska sitta bekvämt. Nu är det ju inte det kan ska i en sjua på bana, man ska sitta fast och därför passar en 39 cm bred stol alldeles perfekt till min nätta 90-kilos kropp.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Superswift skrev:
Försök träffa lite Sevenägare och provsitt deras bilar. Är du kraftigt byggd så finns det lämpligare ramar att utgå ifrån än bokramen om man ska sitta bekvämt. Nu är det ju inte det kan ska i en sjua på bana, man ska sitta fast och därför passar en 39 cm bred stol alldeles perfekt till min nätta 90-kilos kropp.


Detta tror jag är absolut viktigast! Träffa folk, titta på deras bilar, och provsitt och se hur pass smalt du behöver. Man vill alltid bygga så smalt som går, eftersom storlek och vikt är negativt.

Har tillgång till fräsar och svarvar så kan en del saker göras i aluminium vilket ju är klart positivt, saker som pedalställ osv kan man ganska lätt åstadkomma i lättmetall nämnligen.

Det finns många ställen att spara vikt - det är ju nästan det som är tjusningen (och utmaningen) att få till en så lätt bil som möjligt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460


Trådstartare
ok, men om jag skulle göra som så att jag köper mig en lämplig sierra som jag tar allt ifrån och säljer den motorn och sätter i en kadett Gsi motor istället? Passar den motorn på sierrans växellåda?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Krullert skrev:
ok, men om jag skulle göra som så att jag köper mig en lämplig sierra som jag tar allt ifrån och säljer den motorn och sätter i en kadett Gsi motor istället? Passar den motorn på sierrans växellåda?


Ja, men kräver en speciell sprängkåpa som kostar ca £160 (typ 2100kr?). Se denna bild som visar Ford Typ9 låda (sitter i Sierror med Pinto motor) samt Kadett C20XE motor:



Problemet med alla motorer gjorda för tvärställd montage är att de dessutom kräver en ny oljesump som är designad för längsmontage. Går att fixa själv eller köpa för typ 1500kr och uppåt. Pinto-maskinen, volvo-motorer eller andra motorer gjorda för längsmontage har redan oljetråg anpassat för detta. Dock brukar totalhöjd på motor inkl tråg vara ett problem, så de flesta får kapa och bygga om ändå.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Seven kopia

Hej

Jag har en Caterham Superlight färdigbyggd 2001

Fattar inte varför man inte som jag kan använda de gamla typerna av motorer.

Jag kör med en Escort GT egentligen Cortina GT motor på 84hkr och tar mig runt knutstorp på 1.13.6
(2004) räknar med att komma ner mot 1.11 2005.

201 meter på strippen i Malmö avverkades på 9.6 sekunder och sluthastighet 111 kmh
0-100kmh tar cirka 7 sekunder.

De flesta Lotus / Caterham har en eller anna form av Ford motor, senare modeller har även Rover eller Opel (Vauxhall) motorer.

Min bil väger 580kg inkl drivmedel, verktyg samt reservhjul, den är TUNG sägs det.
Jag kör med Sierra diff (+ ZF diffbroms = rätt dyrt)
13" hjul är att föredra samt smala däck 185X60X13" gärna RS typ ex Yokohama A048 (jag kör fn på 205or)

Motor / växellåda är billig, lätt, samt kostar ingen förmögenhet att trimma.
Du finner motor delar, växellåda på Ford Escort fram till 1980 års modell.
Bakaxel fungerar bra med Ford Escort Timken axel om man vill ha en hel axel eller Ford Sierra om man vill ha en delad.

Motorn trimmas / balanceras lätt upp till 130-140 hästar och du får en motor som tåler lång användning.
I England finns motorer med 170+ hkr, dessa har nog begränsad livslängd.

Jag får dock INTE tävla med locost bilarna för att jag har en delad bakaxel. thumbs down

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
xr4x4
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2004
Inlägg: 37



Jag bygger efter boken

Jag och en kompis köpte boken, en Taunus och en Escort. Vi tog spindarna från Taunusen
och jag tog motorn från escort 1,6 Kent, (han från nyare escorten 1,6 Cvh), styrväxel, bakaxel
bromsar, rattaxel mm från escorten samt växellåda från sierran

och en massa rör

Jag tänkte sätta i kolvar från 1,3 motorn och insuget från GT:n annan kam samt lite portning
ca 110-125 hk

vi hoppas på första bes. jan/feb.

_________________
Tom Persson
Xr4x4 24v/Locost S7
070-496 75 37
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182



nu blev jag väldigt intresserad också... varför inte ha detta som ett litet sidoprojekt?? speciellt om det inte är så dyrt att bygga, då jag också fortfarande pluggar!!

Vad är det för bok som du xr4x4 och Krullert pratar om... jag kanske skulla ta och testa jag med

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



boken med stort B för locostbyggare är en bok som heter "Build Your own Sportscar For As Little As 250 Pound"

finns att köpa via nätet så sök bara på google så får du massa hits...

_________________
MackeMaehlum
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182



tack så mycket thumbs up

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182



hmm, kollade lite på google... hittade bara en sida som säljer boken och det var i Australien... det skulle kosta typ 300 spänn.... finns det inget i Sverige??

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
xr4x4
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2004
Inlägg: 37



_coffe_ skrev:
hmm, kollade lite på google... hittade bara en sida som säljer boken och det var i Australien... det skulle kosta typ 300 spänn.... finns det inget i Sverige??


Jag köpte den på akademibokhandeln i Stockholm
ISBN nr. 1 85960 636 9

http://www.akademibokhandeln.se/db/caweb/cc_artikel.visa_artikelkort?c . . . .

_________________
Tom Persson
Xr4x4 24v/Locost S7
070-496 75 37
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182



så bra!! tack så mycket!! blir lite enklare att köpa därifrån istället... även om det kostar lika mycket

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Allmänt banåkaforum
Billigaste lösningen
6600 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande