Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
rally licens ?
883 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
rally licens ?

medlem i bf ansluten klubb har jag förstått - men kan man sedan bara lösa den enklaste varianten eller måste man gå lite tester/prov först ?

tänkte enbart pga v att jag kan regga min bil som rallybil UTAN vissa papper/intyg om jag har licensen att visa upp.

K

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Du har en teori lektioner först, sen tror jag du måste åka ett par tävlingar som debutant för att få ut en riktigt licens. När man åker debutant så åker man bara igenom stäckorna i lugnt tempo för att se att man klarar av det här med kontroller osv. Då får man t.o.m. åka med sin vanliga personbil.

Jag har inte full koll på det här så om jag har fel så får någon gärna rätta mej.

RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004

Re: rally licens ?

KristianAE86 skrev:
medlem i bf ansluten klubb har jag förstått - men kan man sedan bara lösa den enklaste varianten eller måste man gå lite tester/prov först ?

tänkte enbart pga v att jag kan regga min bil som rallybil UTAN vissa papper/intyg om jag har licensen att visa upp.

K

Tveksamt om du kan regga den som rallybil. Då måste du "rallybesiktiga" den och då måste den följa rallyreglementet (vilket jag inte tror den gör... eller?)

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

En teorilektion plus en debutant tävling.

Du kan nog få in den i Grupp H men då kan du inte köra med den på vägg.

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Babbe skrev:
En teorilektion plus en debutant tävling.

Du kan nog få in den i Grupp H men då kan du inte köra med den på vägg.

Väg heter det Junior :P
Debutanttävling betyder att du kör en rallytävling utanför tävlan så att säga för att visa att du fattat det här med Tidsankomst osv. Det kan vi ju lätt ordna Man behöver inte ens köra själv för att få förarlicens då det inte handlar om själva körningen i sig.

Hjärt och lungräddningskurs som är gjort inom ett visst antal år är ett måste även det.

Rallystacke skrev:

Tveksamt om du kan regga den som rallybil. Då måste du "rallybesiktiga" den och då måste den följa rallyreglementet (vilket jag inte tror den gör... eller?)

Där du faller är först och främst störtburen.
Sen du får inte köra med den på väg (men det gör du inte längre ändå?) har du otur så kan det kanske bli så att du har vissa delar på bilen som inte är klassade.

Kommer inte ihåg var jag har lagt homologeringsnummret till AE86 men det finns. Jag borde kunna fixa handlingar på den oxå

KristianAE86 skrev:
.../ tänkte enbart pga v att jag kan regga min bil som rallybil UTAN vissa papper/intyg om jag har licensen att visa upp.
?

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re: rally licens ?

Rallystacke skrev:
KristianAE86 skrev:

K

Tackar - det var bara en tanke att slippa 3-punktsbältena.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Daniel7xQ skrev:

KristianAE86 skrev:
.../ tänkte enbart pga v att jag kan regga min bil som rallybil UTAN vissa papper/intyg om jag har licensen att visa upp.
?

det stod så i tråden om burbyggnad - i svaret på SBP

Allmänt banåkaforum
rally licens ?
883 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande