Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad skiljer 964 Carrera från 964 Carrera RS...
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (11836 totalt)
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
Vad skiljer 964 Carrera från 964 Carrera RS...

...mer än motorn? Enligt carfolio så väger ju RS:en 200 kg mindre också. Är detta uppnåt genom bantning i form av att plocka bort grejer eller har man använt andra material?

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

om inte annat så skiljer det enormt i hur de är att köra

Jag vet tex att framvagnen är byggd med andra bitar och tex topplagringarna där är "riktiga" grejer tex. Men jag är inte kunnig på området alls, Jag trodde motorn var en av grejorna som skiljde minst Sen är det så vitt jag minns från provkörning inget servo alls på RS'en... inte för att det störde, tvärtom!

En bil jag verkligen blev kär i körmässigt :woot:

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
Nä motorn skiljer inte så mycket vad jag förstått. 15 hk eller nåt åt det hållet. Inget som gör nån större skillnad ute på banan antar jag men är det en sportmodell så förväntar sig väl folk lite extra hk.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



De stora grejerna är (om jag minns rätt) borrtagen styrservo, andra dämpare och fjädrar, magnesiumfälgar, lättare flywheel (svenslska jomenvisst), inga baksäten, mindre ljudisoleringsmaterial, släta dörrsidor med tamp isf handtag, växellåda som skiljer sig från vanliga 964. Inga elhissar, ingen AC (tillval?), ingen takluckeoption (tillval?).

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Jag får erkänna att jag inte kört en Carrera 2 men däremot en Carrera 4 och en RS. Båda var 92'or och i originalskick. Personligen tyckte jag att de är så olika att köra så att de inte går att jämföra ÖHT. Sen kan man ju börja bygga om en Carrera 2 hur långt som helst... men som de kommer från fabrik, om du ställer dem mot varandra så blir RS'en som en supersmaskig tårta och Carrera 4'an en vanlig liten kaka i upplevelse att köra IMHo!

Vore kul o höra vad de som kört mycket Porsche säger. Jag har ju ytterst begränsat med mil i Porschar som är nyare än -70

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Magnus Thomé skrev:
Jag får erkänna att jag inte kört en Carrera 2 men däremot en Carrera 4 och en RS. Båda var 92'or och i originalskick. Personligen tyckte jag att de är så olika att köra så att de inte går att jämföra ÖHT. Sen kan man ju börja bygga om en Carrera 2 hur långt som helst... men som de kommer från fabrik, om du ställer dem mot varandra så blir RS'en som en supersmaskig tårta och Carrera 4'an en vanlig liten kaka i upplevelse att köra IMHo!

Vore kul o höra vad de som kört mycket Porsche säger. Jag har ju ytterst begränsat med mil i Porschar som är nyare än -70


Den enda Porschevariant av frontsportmotorbilarna jag inte kört är 968 turbo S/RS EDIT: och 924 varianter.. Men på 911 har jag inte mycket susning.. På de slalomträffarna jag varit på med PCS är 964 RS i princip överlägsna.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Anders lista är en bra början (var är alla Porschekalenderbitare när man behöver dem???? )

Jag trodde att RS'en kunde komma med magnesium- eller "vanliga" lättmetallhjul i samma design iof... Osäker dock...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Magnus Thomé skrev:
Anders lista är en bra början (var är alla Porschekalenderbitare när man behöver dem???? )

Jag trodde att RS'en kunde komma med magnesium- eller "vanliga" lättmetallhjul i samma design iof... Osäker dock...


CUP 1 fälgarna på RS är av magnesium, men i stort sett är det inte mycket som är "RS" på en 964 RS om man jämför med en Carrera 2.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



sweanders skrev:


Den enda Porschevariant av frontsportmotorbilarna jag inte kört är 968 turbo S/RS EDIT: och 924 varianter.. Men på 911 har jag inte mycket susning.. På de slalomträffarna jag varit på med PCS är 964 RS i princip överlägsna.


Inte sällan är det mer rutinerade chaffisar i just RS-bilar.....

Jag skulle istället vilja säga att tidiga 911:or presterar väldigt bra, kanske för att dom väger 4-500 kg (?) mindre än moderna sådana.

_________________
Pär Hylander
Citera
Patrik Norrman
Löddeköpinge
Här sen Feb 2003
Inlägg: 39



Kolla på:
www.964rs.nu
Där finns en del fakta.
MVH Patrik.
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
thumbs up

Vad är den där 3,8 RSR för nåt då? Är den ovanlig eller? Aldrig hört talas om den (vilket iofs inte måste betyda nåt )

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



964 är inte min stora passion, men http://www.flat-6.net/forum/showcar.php?do=overview&car_model_id=2 . . . . kanske kan hjälpa till lite. Såvitt jag förstått är 3.8 RSR ganska ovanlig, ja! Klippt ur artikel

Artikel skrev:
The RSR will brake at nearly 2g and according to Car & Driver magazine will do this "all day, tomorrow, the day after, and into next week" with out any reduction in performance.


LOL!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Johan K
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 23



Re: Vad skiljer 964 Carrera från 964 Carrera RS...

Kolla också in denna artikel som beskriver skillnaderna mellan 964 C2/RS/RS Touring/Carrera Cup USA/RS America: http://www.carreracupusa.org/articles/Lightweight%20Carrera%20Confusio . . . . Det är ändå rätt mycket stuff som skiljer en 964 RS fr en standard C2.

AFAIK tillverkades ca 129 st 964 RS 3,8 och ca 104 st RSR 3,8. Bilarna tillverkades 1993 och hade bl a turbobred kaross, aluminiumdörrar, "3,8 vinge", 18" Speedlinefälgar och div annat krafs. RS 3,8 tillverkades som homologiseringsbil till RSR 3,8 som alltså inte var road-legal. RS 3,8 vägde 1210 kg, dvs 10 kg mindre än RS 3,6 trots den breda karossen, och hade 300 kusar.

_________________
/Johan Kolmodin

Porsche 964 RS 92
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423


Trådstartare
Tack så mycket! Väldans matnyttiga sidor.

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Skaffa Porsches PET (reservdelskatalog) där kan man med lite detektivarbete se vad som skiljer sig.

Vissa saker är ju mer intressanta än andra, t.ex. bärarmar/spindlar med annan geometri. Styrväclar med annan utrustning etc.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



...och bagagehuv i aluminium, tunnare rutor, uniballs i fäderbenen, justerbara krängningshämmare fram och bak, blueprintade och avstämda kolvar, annat styrchip, lättat och annorlunda svänghjul, större bromsar, borrade skivor, annorlunda ABS, annan bromsservo, inget baksäte, Racaro RS stolar, ingen innerbelysning förutom handsfacket, ingen krock kudde, ingen radio, inget centrallås, manuella fönsterhissar, ingen rostskydds body i chassiet, helsvetsade fogar i centrala chassiepunkter, inget dimljus fram och bak, lättare bakre stötfångare m.m m.m.

De tio hästarna kanske inte gör så mycket på pappret men kombinerat med resten är skillnaden enorm. Sen kan man ju gå ytterligare ett par steg längre än vad fabriken gjort.



Mer av min RS här

/Anders
(Som tror att enda sättet att utvecklas som förare är att bättra på bilen)

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Briander
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 317



Jag kollade på en röd 964 RS hos Lasse Jönsson för ett tag sedan. Den hade halvbur (om jag kommer ihåg rätt) och var resnad på golvmattor och sådant. Ren plåt hehe. Verkade minst sagt helmysig

OT: Trevlich! http://www.porschecenter.com/salubilar/fordonsinfo.asp?Id=1959747452#

_________________
Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Bilden som du länkar till är en 993 Cup. I princip en 993 RS fast ännu värre . 964 fanns också i Cup utförande, även då utan mattor och med helsvetsad bur och mycket annat godis. Väldigt få av dessa är registrerade för gatbruk.

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Briander
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 317



Jo jag visste det, tänkte att den kunde va intressant bara men jag visste inte om att dom fanns i detta Cup-utförandet. Det kanske var en sådan 964 RS som Lasse hade, en Cup? Det verkar ju stämma med hur den såg ut.

/Danne

_________________
Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



En 964 cup bil inuti...



/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



964RS skrev:
Bilden som du länkar till är en 993 Cup. I princip en 993 RS fast ännu värre . 964 fanns också i Cup utförande, även då utan mattor och med helsvetsad bur och mycket annat godis. Väldigt få av dessa är registrerade för gatbruk.

/Anders

Min svåger, Koit, hade en 964 Cup, som han lyckades gatregga i Sverige.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad skiljer 964 Carrera från 964 Carrera RS...
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (11836 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande