Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (11836 totalt) |
Vad skiljer 964 Carrera från 964 Carrera RS...
...mer än motorn? Enligt carfolio så väger ju RS:en 200 kg mindre också. Är detta uppnåt genom bantning i form av att plocka bort grejer eller har man använt andra material? _________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||
om inte annat så skiljer det enormt i hur de är att köra
![]() Jag vet tex att framvagnen är byggd med andra bitar och tex topplagringarna där är "riktiga" grejer tex. Men jag är inte kunnig på området alls, Jag trodde motorn var en av grejorna som skiljde minst ![]() En bil jag verkligen blev kär i körmässigt :woot: _________________ ![]() |
||
Nä motorn skiljer inte så mycket vad jag förstått. 15 hk eller nåt åt det hållet. Inget som gör nån större skillnad ute på banan antar jag men är det en sportmodell så förväntar sig väl folk lite extra hk.
_________________ Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v |
||
De stora grejerna är (om jag minns rätt) borrtagen styrservo, andra dämpare och fjädrar, magnesiumfälgar, lättare flywheel (svenslska jomenvisst), inga baksäten, mindre ljudisoleringsmaterial, släta dörrsidor med tamp isf handtag, växellåda som skiljer sig från vanliga 964. Inga elhissar, ingen AC (tillval?), ingen takluckeoption (tillval?).
_________________ Anders Hansson |
||
Jag får erkänna att jag inte kört en Carrera 2 men däremot en Carrera 4 och en RS. Båda var 92'or och i originalskick. Personligen tyckte jag att de är så olika att köra så att de inte går att jämföra ÖHT. Sen kan man ju börja bygga om en Carrera 2 hur långt som helst... men som de kommer från fabrik, om du ställer dem mot varandra så blir RS'en som en supersmaskig tårta och Carrera 4'an en vanlig liten kaka i upplevelse att köra IMHo!
Vore kul o höra vad de som kört mycket Porsche säger. Jag har ju ytterst begränsat med mil i Porschar som är nyare än -70 ![]() _________________ ![]() |
||
Den enda Porschevariant av frontsportmotorbilarna jag inte kört är 968 turbo S/RS EDIT: och 924 varianter.. Men på 911 har jag inte mycket susning.. På de slalomträffarna jag varit på med PCS är 964 RS i princip överlägsna. _________________ Anders Hansson |
||
Anders lista är en bra början (var är alla Porschekalenderbitare när man behöver dem????
![]() ![]() Jag trodde att RS'en kunde komma med magnesium- eller "vanliga" lättmetallhjul i samma design iof... Osäker dock... _________________ ![]() |
||
CUP 1 fälgarna på RS är av magnesium, men i stort sett är det inte mycket som är "RS" på en 964 RS om man jämför med en Carrera 2. _________________ Kör cheva numer. |
||
Inte sällan är det mer rutinerade chaffisar i just RS-bilar..... Jag skulle istället vilja säga att tidiga 911:or presterar väldigt bra, kanske för att dom väger 4-500 kg (?) mindre än moderna sådana. _________________ Pär Hylander |
||
|
||
964 är inte min stora passion, men http://www.flat-6.net/forum/showcar.
LOL! ![]() |
||
Re: Vad skiljer 964 Carrera från 964 Carrera RS...
Kolla också in denna artikel som beskriver skillnaderna mellan 964 C2/RS/RS Touring/Carrera Cup USA/RS America: http://www.carreracupusa.org/article AFAIK tillverkades ca 129 st 964 RS 3,8 och ca 104 st RSR 3,8. Bilarna tillverkades 1993 och hade bl a turbobred kaross, aluminiumdörrar, "3,8 vinge", 18" Speedlinefälgar och div annat krafs. RS 3,8 tillverkades som homologiseringsbil till RSR 3,8 som alltså inte var road-legal. RS 3,8 vägde 1210 kg, dvs 10 kg mindre än RS 3,6 trots den breda karossen, och hade 300 kusar. _________________ /Johan Kolmodin Porsche 964 RS 92 |
||
Skaffa Porsches PET (reservdelskatalog) där kan man med lite detektivarbete se vad som skiljer sig.
Vissa saker är ju mer intressanta än andra, t.ex. bärarmar/spindlar med annan geometri. Styrväclar med annan utrustning etc. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
...och bagagehuv i aluminium, tunnare rutor, uniballs i fäderbenen, justerbara krängningshämmare fram och bak, blueprintade och avstämda kolvar, annat styrchip, lättat och annorlunda svänghjul, större bromsar, borrade skivor, annorlunda ABS, annan bromsservo, inget baksäte, Racaro RS stolar, ingen innerbelysning förutom handsfacket, ingen krock kudde, ingen radio, inget centrallås, manuella fönsterhissar, ingen rostskydds body i chassiet, helsvetsade fogar i centrala chassiepunkter, inget dimljus fram och bak, lättare bakre stötfångare m.m m.m.
De tio hästarna kanske inte gör så mycket på pappret men kombinerat med resten är skillnaden enorm. Sen kan man ju gå ytterligare ett par steg längre än vad fabriken gjort. ![]() Mer av min RS här /Anders (Som tror att enda sättet att utvecklas som förare är att bättra på bilen) ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Jag kollade på en röd 964 RS hos Lasse Jönsson för ett tag sedan. Den hade halvbur (om jag kommer ihåg rätt) och var resnad på golvmattor och sådant. Ren plåt hehe. Verkade minst sagt helmysig
![]() OT: Trevlich! http://www.porschecenter.com/salubil _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||
Bilden som du länkar till är en 993 Cup. I princip en 993 RS fast ännu värre
![]() /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Jo jag visste det, tänkte att den kunde va intressant bara
![]() /Danne _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||
Min svåger, Koit, hade en 964 Cup, som han lyckades gatregga i Sverige. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (11836 totalt) |