| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Varför inga fler kurvor som denna?
|
171 besök senaste veckan (11945 totalt) |
Vad kallar man Klostertal 1, dvs den efter Mutkurve då? |
||||||||
Testa att ställa ner "Steer-lock", då borde du nog få fason på den kurvan.. Kör med 10-12 i skalan på GP3 iofs. Jag blir så jäkla nervös när jag har ett bra varv och legat på som attan. Man kommer in i den här kurvan och man har knappt styrfart runt den och det bara lyser RÖTT i sidospeglarna !!! *GNIIIIIIIIIIIIIIIII !!!!!!!!* :woot: + en massa tandgnissel (tycker nog det smakar svartkrut i munnen efter några varv).
_________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||||||
|
Brooklands
Tjena! Jag har ett starkt minne från den banan. Under ett besök på AC-fabriken (ja de som gör AC Cobra) i Surrey skulle vi fota en AC Aceca för tidningnen Automobil. Fabrikschefen som på den tiden var svensk tog med mig till Brooklandsbana som bara låg ett stenkast ifrån fabriken. Med oss hade vi en AC Aceca och en AC Cobra. Det visade sig att fabrikschefen kände de ansvariga på Brookland så att vi köra in bilarna på banan för fotning. Efter fotningen flög fan i AC-chefen, -ähh nu drar vi en repa under bron så har du något att berätta för barnbarnen. Sagt och gjort så hoppade vi in in Cobran och rullade iväg en bit bortanför den välkända bron som är på bilderna i den här tråden. Svängde runt och gasade på så knogarna vitnade. Banan är helt otroligt guppig så innan bilen hoppade av banan är jag tvungen att slå av på takten. Fast det var nog lika bra det för strax efter bron tar banan slut. Bara vissa dela av den finns kvar. Det blev en upplevelse för livet kan jag lova, att swisha fram med en Cobra uppe på bankningen under bron är som en våt dröm :-) På bilden under kan ni se en liten del av banan.
Tjing Peter _________________ Peter Stavling 997 S |
||||||||
|
Såg ni Percy Lambert vid ert besök? http://forums.atlasf1.com/showthread
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
|
På tal om Steilstrecke.. kolla på http://www.pro-steilstrecke.de/mythos_.htm
Gick på steilstrecke vid 24H -04 och det är brant kan jag intyga!! 27gr. tror jag det är.. Man kan knappt stå kvar, än mindre fatta att de körde bil där.. En kille försökte köra uppför med en hyfsat modern moppe men den stegrade sig bara för honom och när han vände och körde ner trodde man att motorn skulle sprängas av övervarvning.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||||
|
Vill bara lägga till lite saker när det gäller banhistoria. Jag tillbringar via jobbet en del tid av året i Sitges utanför Barcelona i Spanien. Just i denna stad finns det en otroligt välbevarad motorbana som var samtida med Monza och Brooklands. Banan började byggas 1922 och kördes bara några år med "de värsta" bilarna. Däremot fanns den kvar som motorbana för bla motorcyklar fram till 50-talet.
Banan är en oval med två bankade kurvor. Mitt på ena rakan är det en liten böj, så hela banan ser i profil ut som en tjock och kort banan. Samtliga bilder nedan är tagna av min kollega Hans Lindkvist från Trollhättan. Här är vågrummet och vi börjar vår tur runt banan motsols (åt höger från denna bild sett)
Till vänster utanför bild är vågen, och vi ser in i första vänsterböjen.
Här börjar man känna på bankningen....
Här lovar jag att det lutar, och inte ens i innersta spår går man rakt.
Skosulorna slits lätt snett.
Här har vi stannat på den andra rakan och tittar tillbaka på utgången ur första kurvan. De låga byggnaderna som syns till höger är de gamla garagen som stallen använde under tävlingarna. Idag är det ett par gårdar som har sina odlingar i mitten av banan.
Här är vi på väg åt rätt håll igen, och man anar den svaga högersvängen innan man bryter in i den andra bankade kurvan som har lite mindre radie. Man ser en ganska lång bit av kurvan här.
På väg in i andra bankningen.
En kontroll hur högt upp i bankningen man kan gå.
Här står vi återigen på startrakan. I detta läge ser vi bakåt och ser på utgången av den andra bankade kurvan.
Totallängden är drygt 2 km, så det är en lagom spatsertur. När det kommer nya kollegor brukar vi ta en tur på denna motorhistoria. Under sina glansdagar användes den även som en aerodrome, så en del gamla bilder jag sett har även en del flygplan stående i banans mittplan. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||||||
|
Varför renoverar man inte och snyggar till en sådan här kvarbevarelse? Snacka om att man skulle kunna anordna roliga och spännande saker på en sådan anläggning! Tänk er ett gäng personer med lite överskott i fickan som sedan snyggar till, bygger upp diverse saker som fattas mm mm.. Problemet blir väl med gårdarna i mitten av allting?? Men det vore en j-kla häftig grej att återställa allt! Underlaget ser ju inte alls dåligt ut, lite medel för att få bort ogräset och en röjsåg så är det färdigt sen!!
_________________ Nils Erixon |
||||||||
|
Fler bilder från Monza:
http://www.gdecarli.it/Circuiti/ITA/ _________________ Nils Erixon |
||||||||
Det har allt talats om att göra iordning banan, men inget har blivit gjort än. Ett av problem är säkert som du säger de som bor där, och att de har banan i sig som en del av sin transportsträcka. Dessutom ligger minst ett av boningshuset i direkt anknytning till banan, så det lär bli besvärligt att göra det säkert/bekvämt för dem. Underlaget är i hyggligt skick, men det tål nog inte så mycket körning. Och det är mycket ojämnare än det ser ut att vara på bilderna. BTG: Jag kan inte själv ta credit för bilderna, utan får hänvisa till en av mina kollegor som är en hängiven fotograf. Däremot kan jag ta credit för att jag visat dem till banan. He, he. På jobbet har jag lite länkar till några internetsidor med lite mer info och gamla bilder. Jag lägger in länkarna i morgon (om jag kommer ihåg). http://www.silhouet.com/motorsport/tracks/sitges.html (denna info låg tidigare på den officiella hemsidan för Spaniens Grand Prix, http://www.circuitcat.com/ingles/index.asp) http://www.grandprix.com/gpe/cir-010.html http://www.grandprix.com/ft/ft00366.html http://alvolante.ifrance.com/alvolante/autodromo.html Jag hade tidigare ytterligare några länkar, men de har försvunnit när företaget jagar plats på sina servar.... Den sidan Lars Falk referar till i en annan tråd (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=17607#17607) lite senare i denna tråd hade jag också med
_________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||||||
vetti fan om jag ens hadde vågat köra in i denna kurva...
Ser ju ut som att de är en farlig nöjesatraktion på Liseberg...å de har tagit bort rälsen...
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Verkar helt klart sevärt! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Inte första gången detta med befolkning uppstår... Tyvärr! Men man får väl ta hänsyn..
_________________ Nils Erixon |
||||||||
He, he. Grabbarna på stranden har man sett några gånger. Jag är där för att köra bil på en provbana som ligger några mil bort från Sitges, men det är trevligast att bo och leva i Sitges. Jag upptäckte själv banan av en slump när vi flög från Barcelonas flygplats och av någon anledning svängde över Sitges för att vända norrut. Man försökte ju hitta lite bekanta landmärken, men den där lustiga ovalen kunde jag inte förstå vad det var. Det första som slog mig var att det var den provbanan vi kör på , men det stämde inte med var den låg i förhållande till havet och det var alldeles för nära Sitges. När jag kom tillbaka till Spanien några månader sedan var jag bara tvungen att ta reda på vad det var jag sett. En tanke som slog mig var någon travbana, men tanken på en motorbana ville inte släppa
När man nu hade fått en liten uppfattning om var den låg så var det bara att ut och leta. Jag kan ju säga att den är inte direkt skyltad nu längre..... För att ta sig till banan måste man in i ett bostadsområde (den gamla entrévägen är bara ett par stora traktorspår), ut på en grusväg och snirkla sig över en gammal bro. Då kommer man till den gamla läktaren som sedan gjordes om till fabrik. Därifrån går det en ytterligare en grusväg som tar dig upp till banan och in till de hus som finns i mitten av banan. Jag kör aldrig dit med en bil som jag har kontrollerat chassi på..... Man får vara beredd på att vägen är helt kass. Porschen hade fått stå kvar där asfaltsvägen tar slut i bostadsområdet. Lennart Mäkinen: När man åker från Vilanova mot Sitges och Barcelona kan man se en bit av den första bankade kurvan om man är observant och vet ungefär var man skall leta. Avfarten från C32 är Sitges oest. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||||||
|
Mycket trevliga bilder!
Men en bana som denna med så pass doserade kurvor går det att få godkännande för dessa i dagens läge?
Jag menar om man tappar kontroll eller bara kör lite för nära kanten så räcker ju inte ett armco för att skippa flygturen? Jag kanske övervisioniserar? _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Armco? Mur menar du väl?
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
Det kommer ju aldrig att kunna bli en bana som det går att köra "normal" racing på. Den blev ju tidigt utdömt just på grund av att dåtidens bilar (1920-tal) gick för fort för denna bana. Däremot hade det ju varit roligt om de kunde återskapa den som turistattraktion. Jag har ofta sett veteranbilar som är från den tiden köra "rally" mellan Barca och Sitges, enligt gamla racingvägar innan permanenta motorbanor fanns. Detta är en årligen återkommande attraktion och jag lovar att det finns en massa fina bilar kvar. Jag har nog några bilder på en del av dem jag skulle kunna lägga in. Några av dessa bilar kanske skulle klara av att ta sig runt denna bana om den förbättrades en del. Att köra nära kanten med den lutningen kräver ganska mycket hastighet för att man inte skall "ramla" ner. Denna banan är säkert inte lika professionellt byggd som dagens provbanor, men jag har hittills aldrig själv varit nära att bilen tagit mig av banan i riktning mot ytterräcket. Dock har man ju sett en del filmer från bla Brooklands där bilar gått över kanten. I dessa filmer ser man också hur bilarna ibland "studsar" fram pga ojämheter i banan. _________________ Dennis Johansen PCS 3413 Porsche 911 SC -83 Saab 9-3 -07 |
||||||||
Jag hade mest tänkt mig denna ovalbana som en turistattraktion och där man kanske efter renovering kunde köra ett och annat "old-timer"-race som uppvisning utan att man ska behöva göra något på största allvar.. Att bara återskapa miljön och försöka hitta bilar från samma tid vore fränt att se!! _________________ Nils Erixon |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Varför inga fler kurvor som denna?
|
171 besök senaste veckan (11945 totalt) |