|
Marcus Johansson
Här sen Jan 2005

04 Jan 2005 21:29
Leif Blyberg skrev: | Marcus Johansson skrev: | .....................
Peugeot 205 GTI, hmm, urk, trött, tråkig motor. Kass kvalitet (tyvärr tål inte prylarna att köras hårt med).
Visst, fin balans och lätt är den väl också, men det är väl ungefär allt också.
.................... |
> Har kört 205:a sedan 1999, har kört ca över 1000 mil på bana varav nära 50 race. Har brutit 3 ggr, 2 ggr på grund av växellänkage och en gång på grund av vatten i kontakt till luftmängdmätaren.
|
Fantastiskt, helt klart imponerad. Jag antar att 205 GTI är den vanligaste bilen i den klass du kör i, med tanke på de inneboende egenskaper som den har? Allt original och tipp-topp i övrigt?
Det finns alltså inga dåliga bilar då, för du menar ju att alla märken har "sina troende" ?
Själv har jag, som min signatur kanske antyder, ingen religiös övertygelse för något märke, skit samma vad bilen heter, dess egenskaper är det som betyder något för mig. Tycker t ex att flertalet nyare Honda är fula bilar, skulle aldrig köpa en sådan. BMW är fina bilar, absolut, tycker om många av dom. Kanske något överskattade i många led, men ändå. Om KIA byggde en bil med tokfina egenskaper, så skulle uppskatta den MYCKET. Varumärke är bara ett sätt för smarta marknadsförare att lura oss känslosamma människor på ännu mer pengar. Ungefär.
Tack för ordet. Ridå.[/quote]
_________________ Marcus Johansson
|
Leif Blyberg
Karlskoga
Här sen Nov 2004

04 Jan 2005 22:06
Marcus Johansson skrev: | [
Det finns alltså inga dåliga bilar då, för du menar ju att alla märken har "sina troende" ?
Själv har jag, som min signatur kanske antyder, ingen religiös övertygelse för något märke, skit samma vad bilen heter, dess egenskaper är det som betyder något för mig. Tycker t ex att flertalet nyare Honda är fula bilar, skulle aldrig köpa en sådan. BMW är fina bilar, absolut, tycker om många av dom. Kanske något överskattade i många led, men ändå. Om KIA byggde en bil med tokfina egenskaper, så skulle uppskatta den MYCKET. Varumärke är bara ett sätt för smarta marknadsförare att lura oss känslosamma människor på ännu mer pengar. Ungefär.
Tack för ordet. Ridå. |
Nja, är egentligen ingen Peugeot freek. För det pris man kan bygga en 205:a med tillgång till massor med renoverbara delar på skroten, relativt billiga delar och bra teknik om ändå inte så "hållbart" om det inte är ganska fräscka grejar. En skaplig GrpN homologering och ett bra vikt/effektförhållande är andra fördelar.
/Leif
Edit: 2003 blev vi två 205:os och 2004 fyra. Vi har varit upp till sju olika bland de sju första.
|
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

04 Jan 2005 22:13
Marcus Johansson skrev: | Petri skrev: | "BMW E30 318is känns bara stenålders vid direkt jämförelse. Och inte blir det mycket fart där heller. "
Här måste jag protestera lite,här är tex ett konbane-reslutat från förra året på Malmby (29/5):
|
Skulle kunna skriva en liknande lista från RS-bana (a'la Porsche-Klubben) körning på Kalmar flygplats.
Då placerde sig en CRX först, före håriga Porschar, BMW etc.
Såg längre ner i tråden att de andra bilarna före 318is var riktigt potenta bilar, så att dom piskade en CRX
var ju iof inte så märkligt kanske, även om det inte absolut behöver vara så.
Helt klart har 318is ett förhållandevis bra chassi, det jag menade var mer att CRX/Civic erbjuder ett bra paket, chassi, drivlina, hållbarhet, ekonomi, trim etc. |
< ja,ungefär samma som 318is erbjuder..
och,ja naturligtvis finns det resultatlistor som inte är till BMW: fördel...jag hade nästan räknat med att det skulle dyka upp några här ganska raskt efter det att jag stack ut hakan nyss..
_________________ Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
|
Marcus Johansson
Här sen Jan 2005

04 Jan 2005 22:34
Ytterliggare alternativ: Nissan 200SX ?
Bakhjulsdrift (för de som ber till den guden), trimvänlig motor. Finns skabbiga till lågpris.
Tyvärr har den väl oftast överladdning, vilket är till nackdel vid i vart fall konbanekörning.
Men fin bil hur som helst.
_________________ Marcus Johansson
|
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

05 Jan 2005 00:14
_________________ Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

11 Jan 2005 23:41
Senast ändrad av Magnus Thomé, 11 Jan 2005 23:52, ändrad totalt 1 gång
Marcus Johansson skrev: | Honda CRX V-TEC 150hk / SOHC 125hk eller Civic VT 150hk (90-91) alt Civic VTI 160hk
otroligt mycket skön och rejsig teknik för pengarna. Hur många bilar i den klassen har triangel-länkar, växellåda som pallar snabba ryck och slit, högvarig motor med kraft, spets och karaktär, låg vikt, superb balans, bra grep (pga den fina framvagnen). Dessutom HÅLLER prylarna!
BMW E30 318is känns bara stenålders vid direkt jämförelse. Och inte blir det mycket fart där heller.
Peugeot 205 GTI, hmm, urk, trött, tråkig motor. Kass kvalitet (tyvärr tål inte prylarna att köras hårt med).
Visst, fin balans och lätt är den väl också, men det är väl ungefär allt också.
Ett billigt och lättmekat alternativ: VW Golf GTI 1 110/112hk, VW Golf GTI 2 16V 139hk, VW Scirocco TS/GTI/16V. Dessa är också ganska lätta och delar, trim, kunskap finns i mängder.
Både Hondaklubben (HPC) och VW GTI-Klubben har flera banträffar per år. |
CRX'en är en bil jag har ett mycket gott öga till! Var tvärsugen på att skaffa en för många år sen och de jag kört (aldrig bana tyvärr) har varit mycket trevliga.
Jag har även haft två 205GTI, jag hade en -89 i nio år (körde lungt o försiktigt med den i alla år ). Den var helt orörd original hela vägen. "Fin balans"? Njaeee... den är ju giftig i baken som en reptil om man missar lite Min 911 -70 var betydligt mer lätthanterlig otroligt nog Men det var som sagt med allt i original på 205'an. Med lite pillande på dem kan man ju vinna SSK o allt möjligt
_________________  Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

11 Jan 2005 23:51
Marcus Johansson skrev: | Ytterliggare alternativ: Nissan 200SX ?
Bakhjulsdrift (för de som ber till den guden), trimvänlig motor. Finns skabbiga till lågpris.
Tyvärr har den väl oftast överladdning, vilket är till nackdel vid i vart fall konbanekörning.
Men fin bil hur som helst. |
Ingen som har info om Lasses TOK-bygge på 200SX ? Skulle vilja se lite bilder på den!!!!
_________________  Magnus Thomé
|
|