| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lätta svänghjulets vara eller icke vara!
|
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5875 totalt) |
|
Efter vissa förtydliganden:
AHA! Stålsvänghjul brukar vara mycket bra map balans. Är restan balanserat för sig BÖR det fungera hyggligt. Själv gör jag normalt som Göran (måste jag erkänna) men jag lämnade faktiskt in FF-motorna delar till balansering för ett tag sedan... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
|
Var nån på Opel sport club som hade fått sin vevaxel att gå sönder rakt över bakersta ramlagret. Jag tror det var den 16-ventliade 2-litersmotorn (där vevaxeln vanligtvis brukar hålla ganska bra).
Han hade inte kännt vibrationer före. Jag skulle gissa att det gick av pga dynamisk obalans i svänghjul/koppling. _________________ William Ekström |
||||||
Jag har egentligen inte märkt någon direkt obalans i delarna, har ett nästan skorrande/slammrande ljud som kommer kring 4500 rpm (och finns kvar efter det). Backspegeln är väl suddig från tomgång upp till 2500, därefter börjar motorn gå rent... Tror dock inte suddigheten beror på obalans utan av en kombination av vass kam och taskigt inställd förgasare. Ang bulthålen, så är det de som sitter allra längst ut som jag använder (har stor tryckplatta...). Jag hade planerat att försöka lätta det så att det efterliknar detta som AL postade i länken ovan:
Förhoppnignsvis kan jag cncsvarva och fräsa det på skolan under våren. Just nu finns det dock ingen tid
övrigt är stakarna ngt lättare än original, tror det rörde sig om 25 gram per styck eller så... |
||||||
Det där har jag också råkat ut för med en externbalanserad damper i främre överfallet. Det var inte heller några vibrationer kännbara, men problemet är att den obalans som finns i vevaxeln transfereras til längst ut i ändarna av veven. Man kan antingen fixa det genom att balansera emot INNANFÖR överfallen och då på varje släng eller ha större vikter på de yttre slängarna (motvikterna) vilket det oftast är på en V-8. ELLER, att lägga en vikt UTANFÖR motorn i dampern och svänghjulet. I båda fallen slutar motorn att skaka, men i sista fallet hämmas skakningen via en böjkraft utanför de yttre överfallen. Den kraften blir inte dålig. Det kan handla om 1,5 KILo!
Det här är från en Mustang Vindsor motor från 80. 1,4 kilo vikt! Den sitter inte mitt i hjulet precis, dessutom sitter den på ett avstånd av säg 60 mm från centrum på överfallet, om vi nu ska prata dynamisk obalans....även fast motorn inte skakar. Å dessa motorer går år efter år. Några brickor på svänghjulet är inget att bekymra sig om, jag lovar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Visst, det funkar perfekt. Man har två klammor som man vrider mot varandra och på så vis erhåller man stegvis viktökning. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
25g är inte farligt. Vilken del av staken sitter skillnaden på? Är dom lika allihop stakarna och i bägge ändar? Jag skulle strunta i detta om motorn gick bra förut. Men stakarna MÅSTE vara lika, på grammet + -. Den vibration du talar om är INTE obalans, det är fel över varvtalet. Obalans är rätt pikigt och följer varvtalet i jämna delningar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Jag Håller på att bygga en rover v8, den är från början en automat, men ska bli en manuell.
Jag märkte igår att det var assymetrisk bultcirkel. När jag kollade flexskivan så visar det sig att den är ganska obalancerad samt att den har en massa gjängade hål i pereferiet, i varav 3 det sitter bultar, utöver de jämnt fördelade som hållar dit startkransen. Är det också nån form av extern balancering? Har ett svänghjul från en rangerover jag hade tänkt använda. Ska ha 228mm kopplning (mot 268 orginal), så jag kan lätta bort ca 6.5 kg (hamnar på ~8kg då) utanför samt göra det 5mm tunnare, det blir 14.5mm som tunnast endå. Det borde inte vara någon fara väll, även med gjutjärnssvänghjul? Motorn är delvis nerplockad, ska byta hela ventilmekanismen (till roligare och starkare grejer). Jag hade dock tänkt att skippa att riva botten (vill ju åka lite nån gång också, samt att utgifter för en bottengenomgång inte passar i budget). Dock, kommer det bli helt fel om jag trycker dit ett internt balanserat svänghjul? Bör man absolut lämna vev, svänghjul och främre remskiva till balanceraren så han kan kolla allt separat och ihop? _________________ Markus Ålind |
||||||
1 Det är nästan alltid assymetriskt mönsrter för att svänghjulet skall komma i samma läge igen. 2 Vet ej. 3 Du kan ta bort material utanför fästena för tryckplattan, men var lite mer försiktig innanför. Det är inte bara centrifugalkrafter utan flex från kraften att koppla ur som hamnar innanför bultarna. Även värmemässigt behövs material för stabiliteten. 4 ok 5 Man kan ABSOLUT inte byta mella externt och internt balansersat svänghjul. Då blir hels du suddig i bilen. 6 Lämna det du inte har koll på till balanseraren. Ska du byta svänghjul så kolla det nya hjulets balans mot det gamla. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Göran: Menar du att du sitter och kör med bilen och känner efter obalans, sen åker du hem till garaget och river ner lådan för att lägga på lite vikt på svänghjulet och sen ut igen? Upprepar detta flera ggr dessutom tills det blir bra! wow, vilket jobb isf, eller har jag missuppfattat nånting?
_________________ Jonas Edling |
||||||
Japp, det är en liten missuppfattning som är för handen här. Jag har ett inspektionshål från svänhjulskåpan för ändamålet. Så jag bara stannar motorn, lägger i växeln, rullar bilen tills bulten är mitt i hålet. Sedan ändrar jag och kör igen. Ett par minuter! Nu sitter min motor förhållandevis lämpligt till, så det kan bli krångligare i de flesta fall. Men underifrån så borde det gå att ordna ett hål i svänghjulskåpan. Bra att du uppmärksammade haken, jag tänkte mest på principen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Menade inte att leka besserwisser. Då förstår jag. Visst tycker vi att olika saker är olika jobbiga och personligen tycker jag annars att det är rätt jobbigt att riva ner lådor på löpande band
Tack för förklaringen, bra idé med att ha inspektins/service hål. MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||||
Jag vet inte var jag fick de där 25 grammen ifrån... Måste ha drömt, för idag när jag vägde staken, var den 200 gram lättare än originalet!
Dvs totalt 1,6 kg mindre stakmassa... Då borde det väl göra viss skillnad? Kom så klart inte ihåg att mäta stor/lillända och jämföra gammal med ny..
|
||||||
Well, 200g gör en viss skillnad, och det sitter säkert mest i storänden där det märks mest.
Väg in kolvarna själv så spar du lite pengar. Orkar du så väg stakarna själv, det finns en tråd om detta. annars är det bara att höra av dig. Men räkna en 4 timmars jobb. Det är bra när det är lättare i alla fall då räcker motvikterna till
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
stakarna är redan färdigbalanserade på grammet när. Kolvarna ska jag väga in på lördag var det tänkt (om man nu kan göra det den dagen ).. Sen åker allt iväg för maskinarbete!
Renoveraren gick förresten med på att balansera utan svänghjul!
EDIT: du ska förresten få svar på ditt PM.. Ska bara kolla upp ett par saker först.
|
||||||
|
Jag har kört med ca 6 kg lättat svänghjul nu i ett några månader innan bilen ställdes in för vintern och jag vill inte byta tillbaks.
Lättkört är det också, tom min flickvän klarar det galant (även om hon klagar på den tunga kopplingen) Byter jag bil så vill jag ha ett lätt svänghjul på den med _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
|
Då var det dags, svänghjulet har skickats på bantningskurs!
Men jag har några frågor innan.. (om nu någon förstår vad jag menar..) framsida:
baksida
Jag använder mig av skruvhålen som är inringade med vitt (vart fjärde hål, 6 st.). från kanten på bulthålet och 15 mm inåt, lämnas original material kvar. Detta gör att svarven slaktar ett par millimeter på det innersta bulthålet till (baksida, #2 till höger.) Då blir det 10 mm material kvar mellan hålet och yttersta diametern. svänghjulet där är ca 12 mm tjockt. Det andra hålet (baksida, #1 till höger) kommer också att ha ca 10 mm, men uppdelade på två ställen. Samma sak där, 12 mm tjockt. Klarar man sig med en total yta av 120 mm2 för att hålla startkransen på plats? Blir det för lite mateiral och risk för svänghjulssprängning? hålen där tryckplattan monteras i, kommer vara 24 mm gods. Som jag ser, sker ingen belastning på ytorna mellan tryckplattsinfästningnarna. Stämmer detta? Det enda som behövs där är material som håller startkransen på plats.. Eller tänker jag fel? Var det förresten någon som hängde med?
|
||||||
|
Jag köpte ett färdigt hjul från Courtenay som låg på halva vikten, men var ganska tunt. I samband med det var det en tysk snubbe som påstod att man haft problem med liknande hjul, i dragracingsammanhang. Vid hög uppvärmning hade hjulen slagit sig. Jag har dock inte haft nåt problem.
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||||
|
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lätta svänghjulets vara eller icke vara!
|
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5875 totalt) |

