Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1449 besök totalt |
Justering av dämpare effekt på over/under-steer
Hej all kluriga rejsare , Jag var å beställde lite väghållningsprylar idag. Det blev ett KW kit typ 3 + HRs justerbara krängare både fram och bak. Typ 3 har Höjdjustering samt dämpjustering av både rebound & bump. (Typ 2 har bara justering av rebound) (Typ 1 har ingen justering alls) Kjell på SDV var mycket bestämd i sin rekomendation att välja dubbeljusterbart framför endast justerbar rebound. Att köpa grejor är ju lätt men skall det bli resultat måste man ju använda dom rätt. Var hem till Göran i går och köpte väghållningsboken. Hade en trevlig timme i garaget. Tack Göran Jag har bläddrat lite i boken och studerat chassisetuptabellen som finns på forumet. Ämnet chassisetup är ju minsta sagt komplext och i setuptabellen står det inget om detta. Det är möjligt att Göran nämner det men jag har inte hittat det än. På KWs hemsida står det att "Low speed bump" primarily affects the vehicle steering (over-steering / under-steering). Rebound påverkar i huvudsak roll & pitch. Eftersom min bil i grunden är understyrd undrar jag hur man med dämparna får den mer balanserad. Styvhet fram jfr bak? Åker Audi A3 Quattro 280 hkr, std-chassi, bromsar och på gatdäck. Det blir R-däck till våren. Ser framemot att prova grejorna och att putsa tiden i challengebanan. GOD HJUL & tack till alla som tar sig tid att dela med sig av sina kunskaper. önskar _________________ Christian Lindblom |
||
Dämparjusterinh
Svarar på min egen post. Väghållningsboken kapitel 10 och tabell på s55 är svar på frågan. Såg att Fuling skrivit ett svar i en annan tråd som troligen var ett svar på denna fråga. Det han skrev kändes vettigt. Tack. Kommer att ställa dämpare relativt löst och därefter justera krängare så att bilen är neutral i jämn sväng vid konstant hastighet. Därefter leka med broms/acc/sväng och prova mig fram med dämparna. Förövrigt så har denna post hoppat från "racetech" till "almänna" utan hänvisning. Tomtar på forumet? Rekomenderar stark väghållningsboken. hälsningar _________________ Christian Lindblom |
||
Kan bli, kommer att bli, om du är petig få olika sättingar på dämpare och krängare om du skall åka bana eller en konbana.
Men jag tycker du tänker helt rätt. Sen gäller det att lära sig hur mycket av en viss justering ger, typ understyring, överstyring mm. citat: Förövrigt så har denna post hoppat från "racetech" till "almänna" utan hänvisning. Tomtar på forumet? Du får skylla på mig, jag skvallrade för Big Pappa att jag tyckete inte din tråd passade i ractec. Där platsar det saker som är smala men anvanserade, allså massa formler, siffror mm. Är du med???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Re: Justering av dämpare effekt på over/under-steer
När jag monterade en bakre krängningshämmare på min Golf mkIV så blev den betydligt mindre understyrd. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Re: Justering av dämpare effekt på over/under-steer
[/quote] När jag monterade en bakre krängningshämmare på min Golf mkIV så blev den betydligt mindre understyrd.[/quote] Beställde K-hämmare eftersom du tipsade om det tidigare i höstas nån gång. Tack för tipset. Det skall bli spännande att prova. Hälningar _________________ Christian Lindblom |
||
Kika osså på Kristoffer Rydquists eminenta chassiejusteringstabell under "Artiklar & Reportage" : https://rejsa.nu/arkivet.asp#Teknik
_________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1449 besök totalt |