Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
937 besök totalt |
Frågor om fjädrar resp. dämpare?
Hej Jag har några frågor (som tydligt visar hur okunnig jag är i det här sällskapet =). Bakgrund, jag har en BMW 323 E46 coupe som snart skall få en omgång 19' fälgar. Utrymmet för dessa tingestar är inte det bästa och därför behöver jag antagligen styva upp bilen lite för att det inte skall ta i där bak. Så mina fråga är: om jag byter till en sänkningsats som bara består av fjädrar, blir bilen "hårdare" då än original? Eller måste jag även byta stötdämpare? Kanske måste jag rent av köpa coilovers men jag är lite tveksam eftersom detta är min bruksbil som således skall ha lite (ja, jag vet att det rimmar illa med 19 tummare) åkkomfort kvar och skall inte köras på bana. Någon som kanske rent utav har lite tips på vad jag skall välja för prisvärda fabrikat/lösningar? _________________ Jimmy Pedersen |
||||
Jag har också en 323E46 Coupé.
![]() Med normala sänkfjädrar blir inte bilen tillräckligt hårt för att det ska bli perfekt. Stötdämpare kan hjälpa lite också men det beror ju på hur man ställer dom. Man vill ju inte ställa dämparna enbart för att hjulen inte ska ta i. Du får nog fixa så det går lite mer fritt till att börja med. Vilken fälgbredd och offset snackar vi om? |
||||
Fälgarna som skall på är 19' M3 Fälgar, där bakdäcken mäter 265/30-19 på 9.5 (?) tums fälg.
offset tror jag är 27 från början, mina fälgar har dock modifierat centrum för att öka offset, detta räcker emellrtid inte utan skärmkanterna skall valsas också men sen skall det gå (se bifogad länk nedan). Funderar på ett coiloverkit som heter FK Highsport, har dock inte sett att någon i Sverige säljer det, någon som vet? Alternativet verkar vara H&R men det är en stor prisskillnad emellan dessa. Bifogar en länk till en bil med denna coiloversats samt fälgarna jag har: http://www.944sverige.com/forum/albu _________________ Jimmy Pedersen |
||||
Re: Frågor om fjädrar resp. dämpare?
Ajabaja! Läs reglerna och gå sen i skamvrån i 10 minuter ![]() Regeln om bruksbilar och bilar som inte ska köras på bana gäller BENHÅRT. _________________ ![]() |
||||
Re: Frågor om fjädrar resp. dämpare?
ok, sorry ![]() _________________ Jimmy Pedersen |
||||
Min erfarenhet är att många sänkningssatser (bara fjädrar alltså) är mjukare än originalfjädrarna.
om det ska bli hårt (och bra) så bör du köpa ett helt kit inkl anpassade dämpare. _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
937 besök totalt |