Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
vad får en bandag kosta?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8983 besök totalt
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

AndersY skrev:
Smärtgränsen ligger ju på totalkostnaden och inte på de enskilda delarna.

Jaha, smart, det tänkte jag inte på.... det är ju bara att kapa lite i totalkostnaden då...hoppa över ny cykel till sonen... strunta i årets MC-semester med polarna, den kostar väl sådär 3000:- thumbs up

A master of going faster!
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004

Kom och tänka på en sak till..........preliminär datumet var den 29/8'e.....det är en MÅNDAG vilket betyder att alla som inte har semester skall ta ledigt för att kunna vara med på en heldag, vilket kanske kan bidra till mindre som kan?????

Bara en tanke.

Mvh.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

29/8 kan hänga ihop med att SLC har tävlingar på knutan 26-28/8. Blir lite enklare och billigare när alla redan är på plats.

Limhamn
Här sen Aug 2004

Ah...då var det ju logiskt Men hjälper inte dom som inte är lediga:(

Mvh.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

apex skrev:
AndersY skrev:

Jaha, smart, det tänkte jag inte på.... det är ju bara att kapa lite i totalkostnaden då...hoppa över ny cykel till sonen... strunta i årets MC-semester med polarna, den kostar väl sådär 3000:- thumbs up

Jag uppskattar inte den här typen av inlägg. Jag hoppas du förstår varför.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

dude skrev:
Nog snackat om försäkringar i denna tråd.

har man inte råd att krocka, så ta inte chansen.

detta handlar om banträff med mkt kompetenta funktionärer som kan vid minsta tillstymmelse till farlig körning(farlig för medtrafikanter och inte sig själv) bli avtagen från banan.

jag har iofs aldrig någonsin varit med om att det skett en kollision mellan 2 bilar på en banträff, för att alla vet vad som gäller och vet att det inte är en tävling PUNKT!

Det har hänt ett par incidenter med sammanstötningar på Japmeet och en mycket mycket liten minimal buckla av samma anledning på en GTI-klubbenträff för några år sen som jag känner till.

och även om alla funktionärer är världsmästare på att funktionära och alla förare är världsmästare på att föra ( köra ska det nog va...) så kan det i allra högsta grad ändå hända saker. Risken minskar men är ändå där.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

MatroxMGA skrev:
en snabb fråga beträffande försäkringar; om någon skulla köra in i min bil ute på banan, vem står då för skadorna?? Kör man av så är det oftast självförvållat och då är det självklart att man har klart för sig hur sitt försäkringsbolag ställer sig till bankörning.

Jag skulle bli extremt förvånad om någon ersätter skada på någon annans bil om olyckan berodde på oflyt eller halvdan koll på vad som händer runt omkring på banan... Man får själv alltid förutsätta att alla andra har halvdan koll och köra därefter. Gör man inte det så är man medvållande rent moraliskt IMHo.

Jag har aldrig varit med om någon som berått mod skulle köra in i någon annan, en sån person har man nog fått upp ögonen på ganska fort och plockat av banan långt innan något så allvarligt inträffar. Man ser som funktionär ganska bra vilka som kommer hamna ute i gräset eller i sandfållan tex...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

dude skrev:
här är ju en sak som jag vill ha klarhet i om ngn vet.

om en person på en banträff tar tid på sin bil(genom laptimer alt transponder), slutar då allas försäkring att gälla

Sitter det några på läktaren och tar tid på bilar på banan vad gäller då? Har någon videofilmat inifrån bilen och tar fram varvtider efteråt vad gäller då? Har någon videofilmat från läktaren och tar fram varvtider efteråt vad gäller då? Det är en redig gråzon här...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

skogshuggarn skrev:
Tycker det är rätt ok o stå flagvakt ett pass, då får man ju se bilarna på närmre håll...

Vad är det för fel med att ha flaggvaktsschema??

Är det inte sunt förnuft som råder på banan, vi är ju där för att ha skoj, inte köra ett race!!
Visst en olycka kan hända, men om man bara är uppmärksam o kör efter sin förmåga så ska det inte behöva hända!

Nu ska jag vara lite elakt rak på sak, sorry. Men "så ska det inte behöva hända" är en riktig ordentlig strutsmentalitet. Även om alla är uppmärksamma och kör efter sin förmåga så kan för det första mänskliga misstag göras av även den bäste och dessutom går bildelar sönder ibland vilket kan få mycket plötsliga otrevliga följder. Det hjälper inte heller med en superskött nyare bil. Grejer går sönder ibland. Jag vet ett antal fall där bilar tappat hjulet på gatbilsträffar eller släppt ut olja på banan. Jag vet även fall där nyare bilar tex tappat bromsok....

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

apex skrev:
Jag vet inte för vem 3000:- är helrätt. 3000:- räcker till ett par bakdäck, eller ett sommarhalvårs försäkring. Hade intrycket att Rejsa är fyllt av gör-det-självare, inte en Ferrari eller Lamborghini så långt ögat når.

Där har du nog uppfattat lite fel. Det finns en enorm spridning i bakgrund, ekonomisk ställning och bilinnehav här. Precis som det ska vara! För nog attan ska vi kunna umgås kring vårt brinnande banåkaintresse oberoende om vi kör en bil för 10000 eller 1000000.

Därför måste alla respektera att alla inte har exakt samma förutsättningar att åka bana. Den respekten ska gå åt båda hållen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

AndersY skrev:
Det här med hur mycket man vill betala styrs ju inte bara av hur mycket man egentligen är villig att betala utan, tror jag, ganska mycket av hur mycket andra bandagar kostar.
Att då jämföra med, ev. Olagligt, anordnade bandagar där folk kör utan licens, försäkring, etc. Och till subventionerade priser, blir svårt och inte så rättvisande.
om man t.ex. får 3 timmars effektiv bantid så går väl soppan, däck-, broms- och bilslitage, samt lite annat på ett par tusen, minst, plus resan t.o.r., mat och annat. Om då den faktiska totalkostnaden blir 6000:- eller 7000:- beroende på om man t.ex. betalar 1000 eller 2000 i banavgift, har ju ingen livsavgörande betydelse, även om gränsen förstås går någonstans. Men det är ju inte så att enbart Ferrari-ägare har råd med 7000:-, medans gör-det-självare som har en bil för 100 000:- endast har råd med 6000:-.
Det är mer än banavgiften som kostar, även om den kanske är enskilt störst och främst syns mest. Bilen har man ju och tanka gör man på kortet, liksom att däck och belägg redan är inköpta...

Jag håller verkligen med om att av totalkostnaden för en enda banträff så är träffavgiften en liten del. Men jag tror många har väldigt aktiva föträngningsmekanismer på alla andra kostnader. Den kostnad som man inte brukar lyckas blunda för är bensinen, därefter kanske däcken. Men det är ju massa mer kostnader i totalen. Som jag INTE tänker räkna på. Jag fortsätter blunda! Men jag är mycket medveten om att "gratis" eller 1500 kronor i träffavgift ger en sorgligt låg procentuell skillnad på totalkostnaden för en enda dag.

--------------------

Sen till något annat i ditt inlägg som jag inte tycker ska få stå oemotsagd som en allmän sanning.

Det är helt riktigt att det finns bilklubbar som fortfarande inte tagit steget in i SBF. Det var ju i våras det upptäcktes till de flestas verkliga förvåning att man inte följt lagen tidigare. Det var ett tufft uppvaknande även för alla bilskolor tex som kört olagligt sen sjuttitalet på många ställen i landet (Kinnekulle, Sviestad osv)

Men en mycket stor andel av gatbilsträffarna under 2004 var fullt lagliga arrangemang genom SBF-anslutning. Dvs förarlicens med personförsäkring och den behövliga försäkring tagen av arrangören också. Utan att det påverkat träffavgifterna vad jag sett iaf.

Flaggvakterna är överlag inte sämre än i någon racingserie, har man förarlicens så har man ju funktionärslicens dessutom. Det kan kanske slinka med någon mer oerfaren här o där men i det stora hela skulle jag absolut inte dra några växlar på att det skiljer i kvalitet och därmed säkerhet på flaggvaktsidan.

Hur djupgående besiktningen av bilarna är skiljer en del mellan olika klubbar.

Säkerhetsansvarig har dock inte den formella utbildningen normalt. Däremot har man en väldigt låg tröskel att plocka av någon från banan pga tex att föraren får sladd två ggr. Det gör man knappast i racing. Så vaksamheten och tröskeln för åtgärd är oftast mycket bra.

Jag har ingen aning om det skiljer mellan den ambulans och ambulanspersonal man har på gatbilsträffarna och race. Är det inte samma bil o samma personer t.o.m? Jag vet inte...

Vad som brukar vara betydligt sämre på gatbilsträffar är "bärgningsbilen". Besök i sandfålla ger betydligt längre avbrott i åkandet när man oftast tafatt ska försöka dra loss en bil med för ändamålet helt fel "verktyg".

Det enda som kvarstår i din mening är att träffarna är subventionerade av de klubbmedlemmar som inte åker på träffarna. Jaha och? SLC får väl starta en fanklubb med massa folk som bara är medlemmar och tycker det är kul (inte HELT omöjligt allvarligt talat)

Det som är ett svårt problem jmfrt med racing är säkerhetsnivån i bilarna om/när det händer en olycka. De flesta har inte bur och inte säkerhets(racing)stolar. Däremot förekommer en hel del krockkuddar o sånt... dvs vid mindre incidenter så är nog säkerheten i modrna bilar till hjälp. Men det vi inte vill se är en allvarlig olycka med en äldre och därmed betydligt farligare gatbil....

oj vad långt det blev

och va många inlägg på raken

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

CAIC skrev:
Ersättning utgår dock ej för

1. person- eller sakskada som tillfogas den som framför eller
medföljer motordrivet fordon när det användes inom inhägnat
tävlingsområde för ändamål som nyss nämnts.

Därför måste ev. passagerare absolut ha licens!

CAIC skrev:
2. skada på motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde eller
egendom i sådant fordon, vare sig fordonet användes vid
skadetillfället eller ej,

Dvs parkerade bilar är oförsäkrade från motortävlingsförsäkringens håll. Inte alla som tänker på.

och övrigt så är det just det där att om någon som inte har SBF-förar/funktionärslicens blir skadad (åskådare av något slag tex) så är de skyddade av arrangörens försäkring i första hand, men om sådan inte finns av banägarens försäkring, men om sådan inte finns (kan vara så på Midlanda tex? vore bra o veta om ALLA banor har försäkring eller inte) så får den skadade ersättning solidariskt av alla försäkringsbolag som ger ut motortävlingsförsäkring, dvs bara Trygg Hansa f.n.... stackarna. Men det lobbas för förändringar där vet jag.

Rätta mig om jag har fel nånstans

Täby
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:

Sen till något annat i ditt inlägg som jag inte tycker ska få stå oemotsagd som en allmän sanning.

Det är helt riktigt att det finns bilklubbar som fortfarande inte tagit steget in i SBF. Det var ju i våras det upptäcktes till de flestas verkliga förvåning att man inte följt lagen tidigare. Det var ett tufft uppvaknande även för alla bilskolor tex som kört olagligt sen sjuttitalet på många ställen i landet (Kinnekulle, Sviestad osv)

Men en mycket stor andel av gatbilsträffarna under 2004 var fullt lagliga arrangemang genom SBF-anslutning. Dvs förarlicens med personförsäkring och den behövliga försäkring tagen av arrangören också. Utan att det påverkat träffavgifterna vad jag sett iaf.

Nu vet jag inte riktigt vad kvalitsbedömningen som du verkar göra har med mitt inlägg att göra, då det enbart handlade om att det var svårt att prismässigt jämföra med en bilträff arrangerad av t.ex. SLC eller av någon märkesklubb som sänker kostnader genom att vara subventionerande, inte ha samma säkerhetskrav, etc.. Angående licensen så kostar den ju pengar för den som kör, så det blir väl för många en extrakostnad jämfört med att inte betala den. Om än inte så stor.

Sedan om en mycket stor del av gatbilsträffarna verkligen arrangerades i SBF-regi är jag tveksam till. Med tanke på att många banor var fullständigt fulltecknade kördes det säkert massor av gatbilsträffar som inte arrangerades av de märkesklubbar som kör efter SBF-regler. Hur många märkesklubbar kör enligt SBF? Nåt halvdussin? och hur många träffar har de totalt?

Sedan när det gäller kvaliten så är inte jag heller så säker på att SLC:s flaggvakter är bättre på att sköta en gatbilsträff än vad licenserade förare som besöker en gatbilsträff är, även om de har större vana vid just biltävlingar. Men räddning måste väl ändå vara bra att ha? Jag tänkte på om någon kraschar och blir fastklämd, vad gör ambulansförarna då? Den chansen är ju ändå rätt stor om det väl går åt pipan rejält.

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

apex skrev:
AndersY skrev:

Vad tusan menar du med det?
Av den som jag uppfattar spydiga tonen i inlägget antar jag att min åsikt på något sätt var uppenbart idiotisk. Men hur?
om jag skall åka på en banträff så måste väl ändå den totala kostnaden för detta äventyr vara det väsentliga och inte de enskilda delarna. Vad spelar det för roll om jag betalar 2000:- för bensin eller 2000:- för banavgift? Lika trist båda två.

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

I mitt fall är träffavgiften ofta avgörande vilken träff jag åker på. Så länge jag har möjligheten att åka på en klubbträff där det kostar några hundringar för en dag på banan (brukar köra kanske 10-12 mil) så avstår jag att åka när det kostar 3000kr. Det är till och med så att jag kan hyra ett flygfält och leka med mig själv för lägre kostnad än så.
Jag försöker få så många körtillfällen som möjligt på en sommar och sållar bort det som kostar mer än "nödvändigt". Enda undantaget i det fallet är väl nåt enstaka besök till Nürburgring där omkringkostnaderna har en tendens att dra iväg.

Linköping
Här sen Okt 2004

AndersY skrev:

Av den som jag uppfattar spydiga tonen i inlägget antar jag att min åsikt på något sätt var uppenbart idiotisk. Men hur?
om jag skall åka på en banträff så måste väl ändå den totala kostnaden för detta äventyr vara det väsentliga och inte de enskilda delarna. Vad spelar det för roll om jag betalar 2000:- för bensin eller 2000:- för banavgift? Lika trist båda två.

OK, ber om ursäkt, får försöka utveckla mig lite.

Det är en stor påfrestning för ekonomin att bygga om bilar och köra på bana, det ska gudarna veta. Däck, bensin, bromsbelägg allt summeras till 20-30 kkr, i mitt fall. Därtill kommer kostnader för ombyggnader och förbättringar som man för tillfället anser nödvändiga.

Det gör, återigen i mitt fall, att man får "vända på slantarna" och göra prioriteringar. Dom tur är bor jag i Linköping och kan köra bana hur mkt som helst, nästan helt gratis. Att helt plötsligt betala 3000:- för några varvs åkande och öka budgeten med 10 %, det märks faktiskt.

OSC:s arrangemang som jag refererade till uppfattar jag som ett väl genomfört exempel, där säkerhet och gällande försäkringar tillhandahölls för 250 kr /bil. Det är ju en liten gråzon men i princip uppfattar jag som att arrangemanget gick runt. Till en tiondel av den nu nämnda kostnaden.

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
apex skrev:
Det är en stor påfrestning för ekonomin att bygga om bilar och köra på bana, det ska gudarna veta. Däck, bensin, bromsbelägg allt summeras till 20-30 kkr, i mitt fall. Därtill kommer kostnader för ombyggnader och förbättringar som man för tillfället anser nödvändiga.

Det gör, återigen i mitt fall, att man får "vända på slantarna" och göra prioriteringar. Dom tur är bor jag i Linköping och kan köra bana hur mkt som helst, nästan helt gratis. Att helt plötsligt betala 3000:- för några varvs åkande och öka budgeten med 10 %, det märks faktiskt.

OSC:s arrangemang som jag refererade till uppfattar jag som ett väl genomfört exempel, där säkerhet och gällande försäkringar tillhandahölls för 250 kr /bil. Det är ju en liten gråzon men i princip uppfattar jag som att arrangemanget gick runt. Till en tiondel av den nu nämnda kostnaden.

vi gör ett enkelt räkneexempel för att klargöra kostnadena per bil.

om banan kostar 45000:-/dag och ambulansen 4000:-/dag och delar detta med 60st, så blir summan per bil 817:-/bil. hur ska man göra det billigare?.
ta sedan i beaktning att man skall försäkra och vara medlem i SBF. nu vet inte jag vad detta kan kosta, men vi kan väl säja att det kosta ~200:-/bil.

nu är vi uppe i 1017:-

han som arrangerar banmötet vill ju inte att betala ev. förluster för folk som inte dyker upp/betalar eller helt enkelt inte får ihop tillräckligt med folk, så vi får lägga en säkerhetsbuffert på ca 2-300:-/bil

nu är vi uppe i 12-1300:-/bil och till detta skall det fixas flaggvakter/bärgare el likn träffledare som håller i regler och genomgång etc.

sen ska ju mat ingå denna dag och den kanske kostar 100-150:-/bil.
om man vill ha instruktörer, så kanske det kostar 100-200:-/bil

vips så är rena utgifter uppe i 15-1700:-/bil

varför skall någon anordna detta och göra en förlust, lägga ner kanske 100-200tim i runtomkring arbete

tycker du fortfarande att 2-2200:- är dyrt för att ha en stab som sköter hela bandagen med all rescue, försäkringar, mat etcetc

vi kapar tråden här och fr.o.m nu så diskuterar vi utifrån valuta/kr och inte huruvida var och en har råd eller inte.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Nej, det är lugnt, jag kommer!

Kan inte missa ett banmöte med alla snubbarna från England.

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Efter att läst igenom hela tråden förstår inte att prisfrågan om bandag kan ta en sådan vändning
En bandag som kostar 3000:- vänder väl sig helt klart inte till exakt samma målgrupp som kör en dag för 300-500 kr?
På bandagen för 3000:- ser jag de som är villiga att lägga lite mer för att åka på bana, än vad man gör av på en pubrunda. De som tycker att 500:- räckler har gjort sitt val vad det är värt/möjligt att lägga på att åka bana, inget fel i det, men att kritisera de som anser att det får/kan kosta lite till.
Det måste väl få finnas events för alla olika ambitionsnivåer?
Att som en del hänvisar till att det är så dyrt att bygga om bilen, så man inte kan betala mer för använda den är ju rena snurren! Det måste väl vara upp till var och en om man vill köra en gammal 240 i orignalskick och åka mycklet, eller ha en lite dyrare Porsche och kanske därför välja att köra lite mindre för att ha råd med bilen. Personliga prioriteringar tycker jag!

Tror därför säkert att man får deltagare för 3000:- för en proffsigt arrad bandag.
Däremot tappar man de som inte anser sig har råd.
Alltså vem vill man vända sig till med bandagen?
De som vill unna sig lite extra, eller de soåm kör på marginalen?
(bägge är givetvis lika välkomna på banorna, men arren kanske varierar?)

Själv åker jag simpel 2-takts Saab för att ha råd med min inte helt kostnadsfria hobby, historisk racing.
För så där en 7-8 år sedan blev jag erbjuden en Fiat Abart 850 TC för bara 250.000 tkr. (vilker var mkt billigt för den bilen) Efter mycket funderande valde jag att tacka nej till affären, trots att det är en av mina absoluta drömbilar, då jag insåg att det skulle innebära mindre antal tävlignar för lång tid framåt. Dessutom skulle jag förmodligen inte har råd med reservdelar vid en större reparation. Något som man alltid får räkna kan behövas i racing.
Det var mitt val, att prioritera racingen, för någon annan hade det däremot kanske varit mera rätt att prioritera ägandet av en unik bil.

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Är det bara jag som räknar disponibel bantid?

2.000 kr för en dag åk-så-mycket-du-vill = 8 h / 2.000 kr = 250 kr / h. Porscheklubben ca 1 h / 300 kr. Även om man såklart inte åker 8 h så åker man nog 3-4 iaf; bantid som man kan disponera som man vill under dagen med riktig tidtagning. Går ju inte att jämföra med ett PCS eller BMWSC möte, det är ju inte samma sak.

2.000 kr är utan tvekan bra valuta för pengarna, även om man är snål som jag ..
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Ett problem är ju att ju dyrare avgift man tar destu större press har man ju på sig själv att ordna nått som verkligen alla tycker är bra.
Är det billigt så har man ju som kund lite större förståelse för om varan inte är perfekt. Medans om man betalar dyrt vill att det ska funka in i minsta detalj.

NS BTG: 9.10.21

Citera
Allmänt banåkaforum
vad får en bandag kosta?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8983 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande