Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Minsta rek. på batteri
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7192 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

MaZ skrev:
Jag har en plan som går ut på att byta ut min stora klumpiga med extern fläkt till en liten smidig från en japs eller nåt.
Nån som vet om man kan byta ut remskivan på generatorer eller om man måste hitta en med rätt från början?

Det går väl alltid att smida ihop nåt. De flesta generatorer har väl remskivor som sitter med krysskil, då måste det gå att lösa med svarv och fil.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Jag har en plan som går ut på att byta ut min stora klumpiga med extern fläkt till en liten smidig från en japs eller nåt.
Nån som vet om man kan byta ut remskivan på generatorer eller om man måste hitta en med rätt från början?

Varför vill du byta ut remhjulet?

om det är för att anpassa varvtalet så är jag med dig (fast hur resonerar och räknar man när man avgör lämpligt varvtal?)

om det är för att få orginal rem att passa så måste det ju vara enklare att skaffa en annan rem, dom finns i längder med intervall så små som 10mm tror jag.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Problemet är väl snarast att de flesta nya verkar ha en multi-rib rem som går till generatorn och vattenpumpen också, jag har ju en separat rem till generatorn och det är en vanlig fläktrem. Men hittar jag en generator med rätt typ av remskiva så är det ju lugnt.

BMW 330i -05
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Lyfter upp tråden igen

Jag har varit in på biltema och tittat lite på mc-batterier. Hur tror ni det skulle funka med ett 24Ah eller 28Ah batteri??? Till en bil som bara körs på sommaren måste det ju räcka till.

Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003

Jag har kört på Biltemas 12 Ah. Men det är på gränsen att det fungerar.

Vad gäller generatorn så måste det väl vara vettigt att sätta på en större remskiva så att den snurrar långsammare och därmed bromsar mindre. Friktionen som skapas i generatorn ökar ju med varvtalet, utan att man får någon extra laddström över ett visst varvtal.

Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

Man vinner ju lite i masströghet på en mindre generator (som att lätta svänghjulet, fast betydligt mer marginellt då radien är liten). På samma sätt sparar man lite i masströghet genom att dreva ner generatorn.

Dock kanske man skjuter sig i foten om man skaffar en mindre generator som får arbeta mycket nära gränsen vad den är specad till, då den ev har betydligt lägre verkningsgrad när och över den gränsen. Det beror lite på om man satt den gränsen efter när verkningsgraden skjunkigt under något nivå eller om man börjar närma sig sådan belastning då den hotar att brinna upp.

För oss med bilar som är mycket lätta bak är det nog rätt onödigt att ja superlätta baterier. Sätter man det lågt i bak så gör det ju lite skada på väghållningen .

Kör med biltemas 45Ah. Funkar bra. Ska nog byta generator själv sen, då rovers är så j*vla stor och rätt tung. Spar gjärna ett par kilo så långt fram i bilen .

En fara med att ha för klent batteri är att polspänningen kan skjunka så pass att insprutning och tändning kan sluta fungera som de ska, även fast startmotorn drar runt motorn.

På motorer med elektroniskt motorstryning märker man inte på varvtalet om man slår på elförbrukare då databoxen håller varvtalet endå. Dock hörs det ju på motorn att det går tyngre. Kan framförallt märkas då man ska hjälpa någon med startkablar.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Enklaste varianten är ju att ha två batterier, ett stort man åker omkring med för daily driving och som man ersätter med ett litet när det är dax för bana.

Absolut inte heller fel att ha en laddare eller stort batteri som kan leverera startström eller en bärbar booster med sig i depån, behöver man bara ha kräm nog med sig för att kunna göra ett startförsök om man tex snurrat och fått motorstopp, så klarar man sig ofta rätt bra på jävligt små batterier.

Karlskoga
Här sen Nov 2004

Kör med ett Genesis EP-series 13 Ah från Hawker Energy.

Lite data:
-Typ G13EP
-Spänning 12V
-Antalceller 6
-Kapacitet 12.4 Ah
-Dimensioner mm 176*84*130
-Vikt 4.9 kg

Fungerar bra och räcker lätt till att starta bilen. Ett problem dock, verkar som om batteriet laddar ur sig själv, får bilen stå en vecka så räcker laddningen inte till. Måste alltså komma ihåg att ladda innan, sedan är det inget problem på en hel racinghelg.

Vikt och storlek är annars ganska tilltalande. Men det är nog inget att ha på en vinterbil.

Körde tidigare med ett 24Ah som jag tror köptes från Micro. Fungerade bra men ville ha ett lite lättare.

/Leif

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Nu har jag kollat upp vad jag har för batteri. 80-0016 enligt http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=96107

Dvs 19 Ah, ingen uppgift om startström. Om man bromsar stopp (vilket man ju helst ska undvika) orkar det inte med en gång, men efter ca 5 sek (lååånga) väntan så funkar det.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

om vi börjar med mitt bidrag til generatorsnacket så brukar man köra utan generator på folkracebilarna då den stjäl rätt mycket av motorns effekt, har ni ngn gång kört av generator/vattenpumpsremmen så vet ni vad jag menar. Men det funkar bara en stund sedan är batteriet slut så det är inget alternativ.

Vad gäller batterier så pratade jag för ett tag sedan med Global och de sade att mc batterier inte var kapabla/rekomenderbara att starta en bil om de inte var maxladdade, det man kan göra sa han var att använda ett mc batteri som man laddar efter varje körning dock med risken att det inte orkar starta bilen när man tex snurrat på banan och fått motorstopp.
Tipset jag fick var att använda det batteriet som typ japanska småbilar använder typ som i nissan micra, det är på 45ah och ngt mindre än ett std batteri samt att det är lite lättare.

När det gäller batteri kraft så borde även kompressionen påverka hur mycket kräm det behövs för att vrida runt motorn, om detta stämmer så borde en sugmotor kräva mer ström än en turbomotor, men så kanske det inte är?

Mvh Kristofer

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

En Hyundai Atos med 1.0L motor har en väldigt litet batteri som duger up mot ca -20 grader sen börjar den vekna lite, borde räcka gott till våra ändamål, men varför inte prova biltemabatterier och se om de funkar istället för att spekulera?

Halmstad
Här sen Jun 2003

Väcker lite liv i den här gamla tråden. Jag har kört med ett av Biltemas nya (april 2006) gelbatterier för MC. Det är på 14 Ah och väger drygt 4 kg. Funkar bra (har kört med det ca en månad nu), men efter lördagens heldag på Ring Knutstorp upptäckte jag att det svällt oroväckande.

Jag anar att det har något med för hög laddström att göra...
Enligt specen ska batteriet inte utsättas för högre laddström än 4 A och gärna bara hälften av det.
Miatans generator är på 60 A...

Hur hänger det här ihop?
Ökar laddströmmen linjärt med motorns varvtal?
Kommer batteriet att sprängas eller bara dö?
Hur lite laddar en MC-generator?

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Dennis Kullman skrev:
Väcker lite liv i den här gamla tråden. Jag har kört med ett av Biltemas nya (april 2006) gelbatterier för MC. Det är på 14 Ah och väger drygt 4 kg.

4 kg - grymt bra thumbs up blir man sugen.

Allmänt banåkaforum
Minsta rek. på batteri
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (7192 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande