| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bränsleåtgång?
|
4030 besök totalt |
|
Bränsleåtgång?
Håller på och klurar lite angående vad man ska ha för soppapump till bilen. Målet är att kunna plocka ut 450-500hk på kopplingen och med kompressordrivningen inräknad innebär det att jag skulle behöva soppa för ca 550hk. Hur mycket flöde behöver man på pumpen för detta? Finns det någon enkel kalkyl som säger att man behöver x antal liter för att plocka 100hk. Självklart beroende på vilken af man kör med och då såklart om det är överladdat eller ej. Om man räknar på att köra ca 12:1, vad hamnar man då på för soppaförbrukning? _________________ Jonas Edling |
||||
|
För en tid sedan, närmare bestämt för tjugo år sedan sa min gamle vän Kaj Hilding att våra Super Star Camaro brände en liter per minut. Då hade vi cirka 450 hk i dessa bilar. I vår Calibra är det cirka 350 hk
och den bränner cirka 4 liter per mil _________________ Lars Malmros |
||||
En liter per minut?????
Det måste vara rejsa.nurekord!
|
||||
Ja, det är ju inte ens en liter
Trodde inte att det gick åt så mycket bensin...
(fortfarande chockad)
|
||||
Min bil drar ju 10 liter/mil............... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re: Bränsleåtgång?
Teoretiskt räknat behöver du en spridarkapacitet på ~722 cc per cylinder på din 4-cylindriga motor för att kunna ta ut 550 hk. I praktiken får du gå upp 10-15% på spridarstorleken. Teoretiskt räknat behöver du en soppapump som flödar 165 l/h för att klara 550 hk. I praktiken lägger man på 10-15%. Den ska alltså kunna flöda minst 165 l/h + 10%, detta vid ditt maximala bränsletryck (inställt regulatorbränsletryck + ditt laddtryck på kompressorn). _________________ Johan H |
||||
|
Tack för den uträkningen. Om man då skaffar en walbropump som ska klara att leverera 200l/h bör man vara på den säkra sidan mao. Följdfråga i ämnet: Hur grov soppaledning bör man då ha för att förhindra att det blir strypningar på den fronten? Räcker de 8mm som är oroginal eller ska man gå upp till 10mm? _________________ Jonas Edling |
||||
|
Den ska kunna leverera 200l/h vid ditt maximala bränsletryck, dvs om du kör med ett grundtryck på 3,5 bar (utan vaccumslang) och har ett laddtryck på 1,5 bar måste pumpen kunna flöda 200l/h vid 5 bar för att räcka till.
Beräkningar på det har jag inte i huvudet, ska se om jag hittar något ikväll. _________________ Johan H |
||||
|
Precis, kollar på denna tabell och då borde dat mao räcka till. http://www.autoperformanceengineerin Soppan borde räcka om man får haveri på generatorremmen dessutom. Det kan vara positivt
_________________ Jonas Edling |
||||
|
I regel krävs kring 4 kg luft per kWh. Hur fett har du planerat att köra? Säg 11 kg luft per kg bränsle och 550 hk så innebär det dryga 150 kg/h eller 210 l/h. Har man då 6 spridare så innebär det ca 580 cc/min per spridare på 85% öppentid (om spridarna är graderade vid 100% innebär det ca 680 cc/min). Har för mig att man ska ha 30% överkapacitet på pumpen för att få en viss returmängd, detta gör att pumpen bör klara ungefär 270 l/h (har för mig ungefär 30% överkapacitet rekommenderas).
Kan man hålla 12,5:1, och med en något lägre luftförbrukning så kan man kanske klara sig med 160 liter per timme för spridarna, detta skulle då innebära att motorn drar över 2,5 liter per minut vid full effekt. Om man uppger en liter per minut för 450 hk så är detta inte för full effekt. |
||||
|
De formler som de flesta verkar använda sig av är "it takes a half-pound of fuel to produce 1 horsepower", beräknat på 0.5 BSFC.
0,5 x 550 hp (amerikanska hp, förvisso) = 275 lb/hr. 275/4 = 68,75 lb/hr per cylinder, vilket torde vara ca 722 cc. 275/6.3 = 43,65 gallons/h = 165 l/h. I praktiken behövs 10-15% större spridare och minst 10-15% större pump. Sen finns det säkert massor av olika sätt att komma fram till helt olika resultat beroende på hur teoretisk man är, men ovanstående verkar vara ganska väl antaget eftersom man stöter på det både i tidningsartiklar och i olika "beräkningsprogram". Amerikansk hästkraft är 0,7457kW medan en metrisk hästkraft är 0,7355kW, så vid närmare eftertanke så bör nog mina siffror ovan justeras för svenska mått.
_________________ Johan H |
||||
|
Man måste göra vissa antaganden för att kunna beräkna hur mycket bränsle som behövs. Jag skulle föredra att anta att motorns verkningsgrad är ca 30%. Verkningsgraden (eta) är då defininierad som (energi ut) / (energi in).
Motorns effekt P blir då: P=LHV * m_fuel * eta där LHV (lower heating value) är bränslets energiinnehåll och m_fuel är bränslets massflöde. Eftersom vi är intresserade av volymflödet (V_fuel) så får vi m_fuel=V_fuel * Ro_fuel där Ro_fuel är bränslets densitet. Bränsledata får man från tex: http://www.vv.se/templates/page3____ om man vänder på formeln ovan får man: V_fuel = P / (LHV * Ro_fuel * eta) Med LHV= 44000 kJ/kg Ro_fuel=735 kg/m3 P=400 kW så får man att bränsleåtgången är 4,12E-5 m3/s eller 148 L/h "There are many ways to skin a cat" som Smokey Yunick brukade säga. Resultatet blir ju detsamma ändå. Eftersom även denna beräkning baserar sig på ett antagande så är den ju inte ett dugg bättre än de övriga men jag slipper i alla fall tänka i enheter som gallons/h
_________________ Sten Isaksson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bränsleåtgång?
|
4030 besök totalt |