| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svänghjul i Titan - bu eller bä?
|
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (5841 totalt) |
|
Japp, det vet jag, jag fiskar bara efter info som kan bekräfta ev varvtalsskillnader i de rörliga delarna vid riktigt snabba växlingar och spånar lite för mig själv på om det kan vara en bidragande faktor.
Utgår från att titansvänghjulet som fungerar väger lika mycket? dvs inga skillnader när grejjorna varvar? Annars så borde det ju spela viss roll, speciellt om man kliver på gasen någon tiondel för tidigt, kan ju slira lite där utan att det märks och då blir det fort VARMT. Men om vi bortser från vikten, och alltså skillnader i varvtal, slir osv.. så, elasticitet och värmeledningsförmåga och tribologiska egenskaper, men eftersom titan är rätt kasst när det gäller tribologi så kan vi bortse från det? elasticitet och värmeledningsförmåga alltså.. hmh, mer faktorer någon? _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Ta också i beaktande att alusvänghjulet rör sig olikt ett gjutjärn när det blir riktigt varmt. Kanske därför tryckplattan går i bitar då den inte är designad för sådana påfrestningar? Säger som de andra, satsa på flerskivig koppling då den har lägre periferi roterande massa. _________________ Kör cheva numer. |
||||
På bilden syns att svänghjulet är stadigare över kopplingspartiet. Om svänghjulet flexar för urtrampningstrycket måste någon feldimensionering vara för handen. Aluminium är ju lätt så man kan tillåta sig att öka dimesionen för ökad stadga utan att viktpriset blir så högt. Ev tillsammans med urfräsningar. Jag har lagt in två solfjädrar på varandra och jag har svårt att föreställa mig att någon äker med högre fjädertryck. Och aluminiumhjulet fungerar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Här är en bild på svänghjulet. Jag betvivlar att det flexat så mycket att tryckplattan pajat.
Skulle isf vara deformation pga temp-förändringar. http://www.schwedenkreuz.se/bilder/M |
||||
Den där flexar nog inte
oberäknad utvidgning pga tillverkningsfel?. Håll alla dörrar öppna för det kan vara ett annat fel, inte nere vid kopplingsområdet utan istället vid pedalställ pga värmen? _________________ Kör cheva numer. |
||||
Men om det är fel på pedalstället skulle det väl: 1. Kopplingen inte gå sönder 2. Det inte bli bättre då man byter koppling Eller hur? |
||||
Kopplingen går sönder om man ger den fel förutsättningar att arbeta, det är då haveri uppstår. Det KAN bli bättre om man byter koppling då slavcylindern rör på sig när ni byter urtrampningslager?? Min teori är att man bör vara öppen för andra felkällor. Jag tror mer på att det är en sak man har förbisett. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Nej, jag har inte menat så. Såhär på distans så är det självklart knepigt att lösa problem, det blir bara förhoppningsfulla tips. Det är knepigt så det räcker även om man har grejorna framför sig. Felen kan många gånger vara banala, vilket inte betyder att dom är lätta att uptäcka. om det inte kopplar ur när den är varm så kan du mäta rörelsevägen på slavcylinder, urtrampningslager, slangar mm gå att utesluta. Eller ligger urkopplingsvägen på marginalen vid kall? Det är ju rätt små rörelser det är frågan om vid tryckplattan, bara några mm. Någonstans måste det ju finnas mätbara skillnader med aluhjulet. Men det är ju ett bök att komma åt och hålla på å köra allt varmt mm. Men har ingen annan samma problem så finns det ju ingenting att gå på. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Det verkar vara en hel del krafter som får härja fritt i kopplingen. De måste komma nånstans ifrån. Jag kommer på fyra olika krafter som kan verka i kopplingen: Centrifugalkraft, inspänningstryck, tryck från slavcylindern och värmeutvidgning. Av dessa tycker jag att det bara är den sista som skulle kunna få nitar att lossna. Värmeutvidgningskoefficienten för några material (Bosch Automotive Handbook): Stål: 11,5E-6 1/K Al: 23,9E-6 1/K Ti: 8,2E-6 1/K om man antar att koppling och svänghjul blir 200° varmare än vid montering och att bultcirkeln för tryckplattan är 300 mm så har svänghjulet ökat 1,43 mm och tryckplattan (i stål antar jag) 0,69 mm i diameter. Eftersom delarna är ihopbultade så går det inte utan det uppstår brytkrafter mellan svänghjul och tryckplattan. Tryckplattan kommer att försöka dra ihop svänghjulet. Så långt tror jag på förklaringen men nu ska jag spekulera rätt vilt. Frågan är ju varför det inte går att frikoppla i det läget. Kan det vara så att svänghjulet (det verkar rätt massivt) kan töja ut tryckplattan så att slavcylinderns anläggningsyta flyttas längre mot vevaxeln och att kopplingscylinderns eller slavcylinderns kapacitet inte räcker till? Eller flyttas slavcylinderns anläggningsyta bort från vevaxeln och utväxlingen mellan slavcylinder och tryckplattan ändras? Eller.... Åtminstone skulle ett std svänghjul fungera enligt denhär teorin och eftersom värmeutvidgningskoefficienten för titan är rätt nära stål så skulle också titan fungera. om jag skulle använda titansvänghjul så skulle jag hålla koll på fretting mellan vevaxel och svänghjul. Fretting uppstår när ytor vi tror vi har bultat fast oscillerar mot varandra: http://www.am.chalmers.se/~anek/rese Jag fick 8520 träffar när jag sökte på Google på titanium och fretting så det finns några andra som bekymrar sig om det också. Det mesta verkar handla om infästning av turbinblad och om fretting mellan två titankomponenter. Jag vet inte hur titan uppför sig men med tanke på hur svårbearbetat det verkar vara så skulle det kanske löna sig att kolla lite extra. De som använder titansvänghjul idag byter säkert svänghjulen så ofta att det inte är ett problem. Jag ser ingen direkt orsak till varför ni inte skulle använda titansvänghjul. Om killarna från Sachs Race Engineerings säger att det skulle lösa era problem så tyder det ju på att de har erfarenhet av titansvänghjul. I värsta fall så har ni samma problem i fortsättningen också och då vet ni att problemet inte var svänghjulets material. Dela gärna med er av era erfarenheter av titan om ni väljer det. _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Jag kan göra ett försök att förklara fretting.
När vi tycker att en metallyta är slät och fin så beror det bara på att ojämnheterna är så små att vi inte ser eller känner dem. Om man kollar i ett mikroskop så består ytan av en massa toppar och dalar. När man monterar två sådana ytor mot varandra så kommer topparna att "smetas ut" eller låsa mot dalar i den andra ytan. Så långt är allt bra. Vi har ett bra förband som kommer att hålla hur länge som helst. om delarna (tex svänghjul och vevaxel) börjar oscillera mot varandra så kommer topparna att svetsas ihop och material kan flyttas från en yta till en annan. Mikroskopiska metallpartiklar kan brytas loss och fungera som slipmedel mellan ytorna. Fretting kan leda till att delarnas hållfasthet minskar men för det mesta är det bara ytan som är skadad men det kan bli problem att montera ihop delarna igen. Jag har sett fretting på motordelar men det var från en stor marindiesel. Nedan lite info från http://www.ami.ac.uk/courses/topics/ Adhesive wear occurs when smooth surfaces rub against each other. The contact load causes high spots on the surfaces to make contact with each other, and relative motion causes local heating and dragging between the surfaces. In some cases, particles will be broken off, resulting in debris; in others, a `cold weld' may occur, binding the surfaces together Fretting is similar to adhesive wear, but occurs when surfaces are subjected to small oscillatory movements which prevent the debris escaping from the wear region, so that particles are broken up further and may become oxidised. The repeated movements may also result in some surface fatigue Ett exempel där fretting lett till axelbrott: http://www.epi-eng.com/RW-FailCauseS _________________ Sten Isaksson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svänghjul i Titan - bu eller bä?
|
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (5841 totalt) |