Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svänghjul i Titan - bu eller bä?
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (5841 totalt)
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Japp, det vet jag, jag fiskar bara efter info som kan bekräfta ev varvtalsskillnader i de rörliga delarna vid riktigt snabba växlingar och spånar lite för mig själv på om det kan vara en bidragande faktor.

Utgår från att titansvänghjulet som fungerar väger lika mycket? dvs inga skillnader när grejjorna varvar?
Annars så borde det ju spela viss roll, speciellt om man kliver på gasen någon tiondel för tidigt, kan ju slira lite där utan att det märks och då blir det fort VARMT.

Men om vi bortser från vikten, och alltså skillnader i varvtal, slir osv.. så, elasticitet och värmeledningsförmåga och tribologiska egenskaper, men eftersom titan är rätt kasst när det gäller tribologi så kan vi bortse från det? elasticitet och värmeledningsförmåga alltså.. hmh, mer faktorer någon?

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



johann skrev:
Cobolt skrev:
samma vikt på svänghulen?


Nej det i alu väger ca. 60% av orig. Det är ju hela meningen.
Kom just på en annan sak som kan vara av intresse, orig är tvådelat & alu är massivt.


Ta också i beaktande att alusvänghjulet rör sig olikt ett gjutjärn när det blir riktigt varmt.
Kanske därför tryckplattan går i bitar då den inte är designad för sådana påfrestningar?

Säger som de andra, satsa på flerskivig koppling då den har lägre periferi roterande massa.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tryckplattan spricker inte sönder däremot lossnade en del nitar och fjädrar samt att den deformerades.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



johann skrev:
Eller en sån här:

Fast till en S54 då.
'

På bilden syns att svänghjulet är stadigare över kopplingspartiet. Om svänghjulet flexar för urtrampningstrycket måste någon feldimensionering vara för handen. Aluminium är ju lätt så man kan tillåta sig att öka dimesionen för ökad stadga utan att viktpriset blir så högt. Ev tillsammans med urfräsningar.
Jag har lagt in två solfjädrar på varandra och jag har svårt att föreställa mig att någon äker med högre fjädertryck. Och aluminiumhjulet fungerar.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Här är en bild på svänghjulet. Jag betvivlar att det flexat så mycket att tryckplattan pajat.
Skulle isf vara deformation pga temp-förändringar.

http://www.schwedenkreuz.se/bilder/M3/Byggbilder20040306/IMG_1513.JPG
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



johann skrev:
Här är en bild på svänghjulet. Jag betvivlar att det flexat så mycket att tryckplattan pajat.
Skulle isf vara deformation pga temp-förändringar.

http://www.schwedenkreuz.se/bilder/M3/Byggbilder20040306/IMG_1513.JPG


Den där flexar nog inte
oberäknad utvidgning pga tillverkningsfel?.

Håll alla dörrar öppna för det kan vara ett annat fel, inte nere vid kopplingsområdet utan istället vid pedalställ pga värmen?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
johann skrev:
Här är en bild på svänghjulet. Jag betvivlar att det flexat så mycket att tryckplattan pajat.
Skulle isf vara deformation pga temp-förändringar.

http://www.schwedenkreuz.se/bilder/M3/Byggbilder20040306/IMG_1513.JPG


Den där flexar nog inte
oberäknad utvidgning pga tillverkningsfel?.

Håll alla dörrar öppna för det kan vara ett annat fel, inte nere vid kopplingsområdet utan istället vid pedalställ pga värmen?


Men om det är fel på pedalstället skulle det väl:

1. Kopplingen inte gå sönder

2. Det inte bli bättre då man byter koppling

Eller hur?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Du kan ha två fel.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Problemet uppstår inte då man använder original svänghjul.

Så ni menar att enbart då man använder svänghjulet av alu så får man problem med pedalstället.
Detta går inte bort över natten utan enbart då man byter koppling?
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



johann skrev:


Men om det är fel på pedalstället skulle det väl:

1. Kopplingen inte gå sönder

2. Det inte bli bättre då man byter koppling

Eller hur?


Kopplingen går sönder om man ger den fel förutsättningar att arbeta, det är då haveri uppstår.

Det KAN bli bättre om man byter koppling då slavcylindern rör på sig när ni byter urtrampningslager??

Min teori är att man bör vara öppen för andra felkällor.

Jag tror mer på att det är en sak man har förbisett.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



johann skrev:
Problemet uppstår inte då man använder original svänghjul.

Så ni menar att enbart då man använder svänghjulet av alu så får man problem med pedalstället.
Detta går inte bort över natten utan enbart då man byter koppling?


Nej, jag har inte menat så. Såhär på distans så är det självklart knepigt att lösa problem, det blir bara förhoppningsfulla tips. Det är knepigt så det räcker även om man har grejorna framför sig. Felen kan många gånger vara banala, vilket inte betyder att dom är lätta att uptäcka.

om det inte kopplar ur när den är varm så kan du mäta rörelsevägen på slavcylinder, urtrampningslager, slangar mm gå att utesluta. Eller ligger urkopplingsvägen på marginalen vid kall? Det är ju rätt små rörelser det är frågan om vid tryckplattan, bara några mm. Någonstans måste det ju finnas mätbara skillnader med aluhjulet. Men det är ju ett bök att komma åt och hålla på å köra allt varmt mm. Men har ingen annan samma problem så finns det ju ingenting att gå på.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



johann skrev:
Tryckplattan spricker inte sönder däremot lossnade en del nitar och fjädrar samt att den deformerades.


Det verkar vara en hel del krafter som får härja fritt i kopplingen. De måste komma nånstans ifrån.

Jag kommer på fyra olika krafter som kan verka i kopplingen: Centrifugalkraft, inspänningstryck, tryck från slavcylindern och värmeutvidgning. Av dessa tycker jag att det bara är den sista som skulle kunna få nitar att lossna.

Värmeutvidgningskoefficienten för några material (Bosch Automotive Handbook):
Stål: 11,5E-6 1/K
Al: 23,9E-6 1/K
Ti: 8,2E-6 1/K

om man antar att koppling och svänghjul blir 200° varmare än vid montering och att bultcirkeln för tryckplattan är 300 mm så har svänghjulet ökat 1,43 mm och tryckplattan (i stål antar jag) 0,69 mm i diameter. Eftersom delarna är ihopbultade så går det inte utan det uppstår brytkrafter mellan svänghjul och tryckplattan. Tryckplattan kommer att försöka dra ihop svänghjulet.

Så långt tror jag på förklaringen men nu ska jag spekulera rätt vilt. Frågan är ju varför det inte går att frikoppla i det läget. Kan det vara så att svänghjulet (det verkar rätt massivt) kan töja ut tryckplattan så att slavcylinderns anläggningsyta flyttas längre mot vevaxeln och att kopplingscylinderns eller slavcylinderns kapacitet inte räcker till? Eller flyttas slavcylinderns anläggningsyta bort från vevaxeln och utväxlingen mellan slavcylinder och tryckplattan ändras? Eller....

Åtminstone skulle ett std svänghjul fungera enligt denhär teorin och eftersom värmeutvidgningskoefficienten för titan är rätt nära stål så skulle också titan fungera.

om jag skulle använda titansvänghjul så skulle jag hålla koll på fretting mellan vevaxel och svänghjul. Fretting uppstår när ytor vi tror vi har bultat fast oscillerar mot varandra: http://www.am.chalmers.se/~anek/research/wear.pdf
Jag fick 8520 träffar när jag sökte på Google på titanium och fretting så det finns några andra som bekymrar sig om det också. Det mesta verkar handla om infästning av turbinblad och om fretting mellan två titankomponenter. Jag vet inte hur titan uppför sig men med tanke på hur svårbearbetat det verkar vara så skulle det kanske löna sig att kolla lite extra. De som använder titansvänghjul idag byter säkert svänghjulen så ofta att det inte är ett problem.

Jag ser ingen direkt orsak till varför ni inte skulle använda titansvänghjul. Om killarna från Sachs Race Engineerings säger att det skulle lösa era problem så tyder det ju på att de har erfarenhet av titansvänghjul. I värsta fall så har ni samma problem i fortsättningen också och då vet ni att problemet inte var svänghjulets material. Dela gärna med er av era erfarenheter av titan om ni väljer det.

_________________
Sten Isaksson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Tackar! thumbs up

Jag återkommer med info om hur det går.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Kan någon förklara ordet Fretting???? (vad är det)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Jag kan göra ett försök att förklara fretting.

När vi tycker att en metallyta är slät och fin så beror det bara på att ojämnheterna är så små att vi inte ser eller känner dem. Om man kollar i ett mikroskop så består ytan av en massa toppar och dalar. När man monterar två sådana ytor mot varandra så kommer topparna att "smetas ut" eller låsa mot dalar i den andra ytan. Så långt är allt bra. Vi har ett bra förband som kommer att hålla hur länge som helst.

om delarna (tex svänghjul och vevaxel) börjar oscillera mot varandra så kommer topparna att svetsas ihop och material kan flyttas från en yta till en annan. Mikroskopiska metallpartiklar kan brytas loss och fungera som slipmedel mellan ytorna. Fretting kan leda till att delarnas hållfasthet minskar men för det mesta är det bara ytan som är skadad men det kan bli problem att montera ihop delarna igen. Jag har sett fretting på motordelar men det var från en stor marindiesel.

Nedan lite info från http://www.ami.ac.uk/courses/topics/0122_mos/

Adhesive wear occurs when smooth surfaces rub against each other. The contact load causes high spots on the surfaces to make contact with each other, and relative motion causes local heating and dragging between the surfaces. In some cases, particles will be broken off, resulting in debris; in others, a `cold weld' may occur, binding the surfaces together

Fretting is similar to adhesive wear, but occurs when surfaces are subjected to small oscillatory movements which prevent the debris escaping from the wear region, so that particles are broken up further and may become oxidised. The repeated movements may also result in some surface fatigue

Ett exempel där fretting lett till axelbrott: http://www.epi-eng.com/RW-FailCauseSummry.htm

_________________
Sten Isaksson
Citera
Skruva banåkabil
Svänghjul i Titan - bu eller bä?
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (5841 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande