Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Test: Gallardo vs. 996 TURBO
<<   1, 2
2786 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Erik (fd Mooseman) skrev:
Mattias Hellöre skrev:
73 eller 54m från 200-0 tror jag inte på då det skulle krävas überdäck då vi kan anta att 996 turbons bromsar inte är kassa, de duger gott till att låsa alla 4 hjulen från valfri hastighet.

Så den skillnaden 133m till 74m får helt sitta i däcken vilket är inte särskilt troligt, aktivt chassi i all ära..

Fysikens lagar låter sig inte luras av några små svarta lådor i en 4 hjulig bil hur vacker den än är.

F1 är ju en helt annan sak, de väger ju ingenting och däcken är inte av denna värld.

Å andra sidan så lär ju inte bromsmöjligheterna för bakhjulen på SLR:en vara utav denna värld heller efter att den gigantiska luftbromsen smällts upp i 200kmh...

Skulle enbart luftbromsen betyda minst 60m skillnad?
McLaren F1 hade denna "feature" också, inte bromsade den i närheten av 70m heller.

Täby
Här sen Nov 2002

Nu har jag kollat lite bättre och de korrekta bromssträckorna, i alla fall enligt Sportbilen, är:
Aston DB9=221 m, Bentley Cont. GT=246 m, Enzo=215 m, Murciélargo=212 m, Mercedes SLR McL.=221 m och Carrera GT=191 m!
I samtliga fall gäller det 250-0 km/h, det jag tycker är mest anmärkningsvärt är att Porschen är så übergrym, iofs så har den 265 mm breda framhjul. Bentleyn stannar "dåligt" trots att den har 400 mm stora skivor i fram.
I Topgears test handlade det ju om 120 mph, alltså bara 192 km/h. Kan vara en delförklaring till de konstiga siffrorna.

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Kul notis att Enzon accar från 0-300, bromsar till 0, accar till 300 igen INNAN DB9:an hinner nå 300

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Micke Holmström skrev:
Nu har jag kollat lite bättre och de korrekta bromssträckorna, i alla fall enligt Sportbilen, är:
Aston DB9=221 m, Bentley Cont. GT=246 m, Enzo=215 m, Murciélargo=212 m, Mercedes SLR McL.=221 m och Carrera GT=191 m!
I samtliga fall gäller det 250-0 km/h, det jag tycker är mest anmärkningsvärt är att Porschen är så übergrym, iofs så har den 265 mm breda framhjul. Bentleyn stannar "dåligt" trots att den har 400 mm stora skivor i fram.
I Topgears test handlade det ju om 120 mph, alltså bara 192 km/h. Kan vara en delförklaring till de konstiga siffrorna.

Då har vi
Aston 1,11g Bentley 1,0g o Carrera 1,28g.
Att Bentley;n är sämre visar att stora skivor inte hjälper för bättre stoppkraft, bara att dom svarar upp mot en tyngre bils värmeproduktion.
Att Porscen bromsar bra beror säkert på dess bättre cgh och viktfördelning i kombination med väl balanserade däcksdimensioner.
Göran Malmberg

Test: Gallardo vs. 996 TURBO
<<   1, 2
2786 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande