Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
köpa lite godis till bilen =)
2414 besök totalt
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare

nu när våren äntligen är här, 13:e januari
har man blivit sugen på att köpa något skoj till bilen.. har lite olika alternativ så råd å tips motages gärna!

antagligen blir det 14"x6" fälgar istället för 15"arna kikat lite på olika däck skiljer inte jätte mycket i pris men har inte en aning om vilka som är bra.. vilka dimenisoner är att föredra vid lite busigare körning?
på däckonline (www.dackonline.se) finns ett par olika 195/45-r14 eller 185/55-r14

14" vs 15" hm

Dunlop
Sommardäck SP SPORT 9000
195/45 R14 77V mit Felgenschutz 810,70 kr

Continental
Sommardäck SportContact
195/45 R14 77V mit Felgenrippe 810,50 kr

Hankook
Sommardäck VENTUS K102
195/45 R14 77V mit Felgenschutz 650,90 kr

Dunlop
Sommardäck SP SPORT 01
185/55 R14 80H 727,00 kr

antar att man inte blir poppis och däckkillen när man kommer med däck från ett annat ställe men han harju inte dom profilerna.. va brukar balansering och montering gå på?

skruva ner bilen något är spikat då först efter besiktning, så man slipper trubbel.. jag har funderat på om man skulle ändra hjulinställningen till något rejsigare läst att de gör rätt mycket.. men kommer däcken ätas up rejält mycket snabbare? nån som är duktig på de skriv gärna det här bilen är en folkvagn modell lupo.. vilka vinklar?

sen är frågan om man ska köpa något annat skoj..

lite olika grejjer jag har funderat på va tycker du ja ska välja, varför?

1: bromsar ebc greenstuff skivor och belägg
2: fjäderbenstag främre över, undre och ett till dämparna bak
3: nån rolig styling grej
4: andra bussningar är de något en nybörjare som jag änns behöver fundera på?

i budgeten för 2005 är även bensin och annat inräknat för att kunna åka på så många träffar som möjligt! tänke att ja skulle spara ihop till en trackday med instruktör på gotland eller någon annan bana som har det.. är rätt osäker så skulle nog inte sitta fel..

tack för hjälpen, vi ses på banträffen

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Hoppa gärna över Ventus K102, för de är i min mening inte så bra. Jag har kört en säsong på sånna däck (5st bankörningar).

+ Slits inte alls. Jag kan nog köra två säsonger till på dem.
+ Väldigt snälla på gränsen. Skriker först, kasar sedan och släpper sist. Perfekt för nybörjare som vill lära känna sin bil.

- Saknar grepp helt.
- Skriker nästan hela tiden.

Däcken som sitter på min bruksbil Yokohama A539 upplever jag som betydligt bättre, men de har jag inte kört så mycket bana med.
Prova att söka lite på Däckforumet här på rejsa så kanske du hittar något som passar. De mer modellspecifika frågorna får någon annan svara på..

Lycka till

ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare
tack för tipset Eddie.. ventus harja på mina sommardäck nu har dock inte kört sådär värst mycket med dom blir nog att investera i dunlup eller continental då..

nästan 200 rejsa användare som läst tråden ingen som har någon åsikt om däcksprofiler mm?
är man för mycket amatör för att platsa på detta forumet?

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Jag körde förra året på Dunlop SP9000 och tyckte de funkade kalasbra!
205x55x15.

Min åsikt bara:
Hoppa över Greenstuff skivorna...
Köp brembo eller liknande och "bra" belägg typ
Pagid eller Ferodo ds2000

Köp Bilstein sprint dämpare och ett H&R kit till Lupon istället för bussningar och stag.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare
H&R kit är redan investerat

Stockholm
Här sen Jan 2004

Re: köpa lite godis till bilen =)

ErikS skrev:

antar att man inte blir poppis och däckkillen när man kommer med däck från ett annat ställe men han harju inte dom profilerna.. va brukar balansering och montering gå på?

Ring till din lokala bilskrot dom brukar sälja begagnade däck så där behöver man väl knappast skämmas för sig.

/ Pär

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Fanns en kille här inne som körde just Lupo, Barbapappa tror jag att han kallade sig.
Han hadde ju en del godis på sin!
Använd sökfunktionen och leta reda på Barbapappa

Citera
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare
han harja snackat endel med... han kan de mesta/allt om lupo...
va när att köpa hans lupo men de blev bara hans gammla stol..

Hässleholm
Här sen Jan 2004

ErikS skrev:

Det kan bli ett problem, min lokala däckkrängare vägrade helt att byta dom pga att jag hadde köpt däcken hos dackonline.

Han sa iaf att han inte fick från den kedja han är medlem i. ( http://www.dackteam.se )

Jag fick snällt lämna min business annanstans (verkstan i skogen)

BALAN
Göteborg
Här sen Feb 2004

När jag köpte däck på Dackonline skickades däcken till min lokala däckkrängare, fanns med på dackonlines hemsida under "Partners" eller vad det stod. Han sa inte mycke, han kunde inte få tag på dimensionen jag ville ha och han tjänar ju pengar på att kränga på dom endå.

Kolla upp det om det går att få dom levererade till din däckmoj, då är dom ju med på noterna så att säga

Trollhättan
Här sen Nov 2002

Har svårt att tro att lokale däckkrängaren skulle ta illa upp, dom brukar inte kunna matcha priserna från dackonline, så får dom betalt för montering och balansering så har dom ju tjänat en del ändå...

Skulle dom vägra så har dom ju bränt en kund för en bra tid framöver... låter inte speciellt smart...

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
ErikS
Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare
ja får höra med han.. är inte säker på bredden på fälgen än så kan inte beställa däck.. men vilka dimensioner är att föredra till 5,5 -> 6" bred 14" fälg.. för de ultimata greppet och stuket

Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

ErikS skrev:
för de ultimata greppet och stuket

Destå bredare däck du har destå mer elak avkörning kan du få!!

Börja med att tuta runt en bana med orginal puckarna tills du får en känsla för "gränsen"
Sen kan du prövar på de bredare sakerna och "känna" av dessa hjul för "släppgräns"

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

ErikS skrev:

Lägg pengarna på en förarkurs istället. Det är en bättre investering. De gröna brukar inte
få så bra betyg. Funkar dock på vissa bilar om man inte åker för länge.

Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare

du har nog rätt i det du säger, jag avaktar nog med prylar tills ja provat bilen på bana..
men sänkning/hjulvinklar, fälgar och däck ska va vi nog få ihop innan premiären

Jet skrev:
ErikS skrev:

Lägg pengarna på en förarkurs istället. Det är en bättre investering. De gröna brukar inte
få så bra betyg. Funkar dock på vissa bilar om man inte åker för länge.

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Åk och snacka med Uffes Bil och Maskin, de kan hjulinställningar och har däckskrängargrejor. De kan en ju en hel del om banåka också.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Glöm inte byta bromsvätska bara! Motul RBF600 funkar väldigt bra och är oerhört prisvärda! Kostar runt 80kr/halvlitern. De som är lika bra eller aningen bättre brukar kosta onödigt mycket mer.

Kalmar
Här sen Jul 2004

Trådstartare
P.P. har dom nya bra grejjer där? han uffe har kört seven harja för mig? sist ja gjorde inställning blev de på däckia men hade inte en tanke på att ändre toe å camper till något rejsigare då..

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

finns otroligt mycket mer däck att välja på i 15", köpte själv 15" som racefälgar pga just däcksortimentet.....

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Uffe har tävlat i alla möjliga sportbilar, och ja, han har en Esther Seven som han knåpat ihop själv.

Det är väl inte så att de har några "state of the art"-prylar, men de är bra nog för att få ställa in de flesta av Porscheligans bilar här i stan. Och som sagt, de fattar racing och vad det gör med prylar, så det brukar bli bra.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Torsten på däckkrängarverkstaden här ute i Trekanten (inte däckstallet men Europe import eller vad han heter) har öppettider som passar oss arbetare (kvällar och helger typ thumbs up ) och har iaf monterat mina RE-540 och dom köpte jag inte av honom.
Fast åas så har jag ju köpt en hel del däck av honom tidigare under årens gång
Han brukar ha bra priser också.

Citera
Allmänt banåkaforum
2414 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande