Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken BMW till banåkning?
1, 2, 3   >>
5872 besök totalt
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Hallå alla glada!
Tänkte höra mig för lite vad jag ska satsa på till våren för att trivas på banan.
Bilen som kommer att inhandlas blir min första eftersom körkortet kommer först när jag fyllt 18 (i Mars/April).. >

Tanken är då att jag ska ha något trevligt att puffa runt i. Bilen ska till en början fungera lika bra till vardags som på bana. Sen får man se om banåkningen sväljer både bilen och mig totalt framöver...

Har funderat mkt på E30 318is och det verkar inte vara något dumt val med tanke på att det finns fler sådana här på forumet än vad jag har fingrar...
Dock så får man E36or till vettiga priser så man kanske skulle satsa på E36 318is/325 istället?
Det är ungefär det jag undrar, alltså om det finns någon potential för en E36a på bana jämfört med E30.

I övrigt är alla bra tips på bilar för detta ändamål välkommna.( Att det ska vara BMW har ni nog alla förstått vid det här laget, kan ju inte svika kompisarna på autopower

Har inte bestämt mig riktigt hur mkt kalaset får kosta men runt 40.000:- plus/minus några kronor har jag nog tänkt mig, Måste bli lite pengar över till modifieringar sen.

Tack för mig så länge!

a.k.a. andersson_csi
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

För 40.000:- kan du få en väldigt vettig Porsche 944 annars, eller ännu mindre för en 924S.

Prova en sådan också, E30 är annars ett bra val.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Vilken BMW till banåkning?

För de pengarna så kan du göra lämpliga modifieringar om du köper en E30 318.

Bra däck, bra dämpare och fjädrar, bra bromsvätska och ett par riktiga belägg. Kanske till och med några bra bussningar. Mer än så behövs inte, framförallt inte om man precis tagit körkort.

Känns som en bra start och du har en bil som fungerar lika bra till vardags.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Hej Fredrik!

Eftersom du har det synnerligt goda omdömet att i första hand leta efter en BMW antar jag att du tänkt köra bana med den i BMWSCs regi? om så är fallet är du mer än hjärtligt välkommen! www.bmwsc.com

Vad gäller bilval så tycker jag inte att du skall låta dig påverkas av populära tongångar om att du måste sätta Porschebromsar på bilen eller ta fram en blåslampa för att ta bort de där förhatliga åtta kilona dämpmaterial som sitter fast i golvet.
För det första, gatbilskörningen i BMWSC är ingen tävling. Den ende du möjligen tävlar med är dig själv. Det spelar därför ingen roll vilken bil (årgång, modell, motor) du kommer och kör med. Du kommer utvecklas som bilförare och ha kul oavsett bilkvalisort. (I år vet jag tex att det kommer komma en 320d T E46 och köra)
För det andra, på "vår" hobbynivå är det föraren som är avgörande. Andra bromsbelägg eller tightare kräningshämmare ger inte det utslag man skulle kunna tro. Thed Björk, Fredrik Ekblom eller Mattias Ekström skulle köra skjortan av oss allihop om de kom i jämförbara bilar.

Så när du köper bil, titta inte i första hand efter hur "snabb" den eventuellt kommer vara på bana. Se hellre till att den är fräsch och välskött. (Jag skulle tex hellre välja en fräsch E36 318 framför en halvfräsch E30 325) Då kommer du att ha mycket roligare, säkrare och bekymmersfriare banåkningsmöjligheter.

Lycka till med körkortet!

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Tar upp en lite så där halvtrist sak som inte är helt oviktig.... Säkerheten i E36 är betydligt högre än i E30. Enligt folksams undersökning som bygger på verkliga olyckor så får E30 en stjärna och E36 fyra

Med färskt körkort tycker jag man ska tänka lite på hur säker bilen är...

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Daniel Ekström skrev:

Med färskt körkort tycker jag man ska tänka lite på hur säker bilen är...

Bra tips - första bilen brukar ju bli lite skrynklig....

Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004

Trådstartare
BTG skrev:
Hej Fredrik!

Eftersom du har det synnerligt goda omdömet att i första hand leta efter en BMW antar jag att du tänkt köra bana med den i BMWSCs regi? om så är fallet är du mer än hjärtligt välkommen! www.bmwsc.com

Vad gäller bilval så tycker jag inte att du skall låta dig påverkas av populära tongångar om att du måste sätta Porschebromsar på bilen eller ta fram en blåslampa för att ta bort de där förhatliga åtta kilona dämpmaterial som sitter fast i golvet.
För det första, gatbilskörningen i BMWSC är ingen tävling. Den ende du möjligen tävlar med är dig själv. Det spelar därför ingen roll vilken bil (årgång, modell, motor) du kommer och kör med. Du kommer utvecklas som bilförare och ha kul oavsett bilkvalisort. (I år vet jag tex att det kommer komma en 320d T E46 och köra)
För det andra, på "vår" hobbynivå är det föraren som är avgörande. Andra bromsbelägg eller tightare kräningshämmare ger inte det utslag man skulle kunna tro. Thed Björk, Fredrik Ekblom eller Mattias Ekström skulle köra skjortan av oss allihop om de kom i jämförbara bilar.

Så när du köper bil, titta inte i första hand efter hur "snabb" den eventuellt kommer vara på bana. Se hellre till att den är fräsch och välskött. (Jag skulle tex hellre välja en fräsch E36 318 framför en halvfräsch E30 325) Då kommer du att ha mycket roligare, säkrare och bekymmersfriare banåkningsmöjligheter.

Lycka till med körkortet!

Självklart ska jag gå med i BMW SC och köra med er
Vad beträffar bilen så hade jag tänkt utgå från en orginalbil för att modifiera sedan allt eftersom erfarenheten kommer och nya gränser vill testas. Tror helt klart att man kan ha väldigt roligt med en orginalbil.
Ska självklart se till att hitta en fräsch bil och jag lägger häldre mina stålar på en fräsh men effektsvagare bil som du säger.

Precis som flera av er säger så är säkerheten en viktig sak att tänka på, funderar därför lite på E36 318is. Verkar vara en hyffsad förstaval som en kompromiss.

Porsche lockar men eftersom jag känner mig mest hemma på BMW så tar vi det till att börja med, sen vet man aldrig vad som händer i framtiden...

a.k.a. andersson_csi
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

En E36 är säkert minst lika snabb/sölig som en E30 men är den lika rolig? För det är väl det allt handlar om?

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Micke Eriksson skrev:
En E36 är säkert minst lika snabb/sölig som en E30 men är den lika rolig? För det är väl det allt handlar om?

Är inte alla bilar roliga när man har färskt körkort?

MGB GT 1967
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Mats Friberg skrev:

Är inte alla bilar roliga när man har färskt körkort?

Min Mazda Van vette katten om den skulle vara rolig även med färskt körkort men visst har du en poäng där

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Micke Eriksson skrev:

Jag har ju förmånen(?) att köra både E30 och E36..

Jag tycker att E36 är vääldigt mycket tråkigare än E30. Men jämförelsen blir lidande då min E30 är långt ifrån standard och E36 är extremt standard.

En väldigt lätt (mindre tung) E36 är nog väldigt kul trots lite klenare maskin. thumbs up

Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Micke Eriksson skrev:

Det var lite det som var min fråga, kanske inte riktigt framgick i början, Finns det någon som testat både E36 och E30 på bana som varit hyffsat orginal? Skulle vara intressant att veta.
Just nu är jag öppen för både E30 och E36. Har dock bara kört E36 aldrig E30... thumbs down

En annan fråga, Hur pass lättmeckade är E36 om man ska hålla på och fixa med den lite i framtiden. Är det stor skillnad på E30/E36 ur det avseendet?

a.k.a. andersson_csi
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Båda ser rätt så lättmekade ut, tycker iaf jag. Jag har inte rivit så mycket annat än E30 och den är lätt att förstå sig på, men grejerna sitter fast då dom ärgar rätt så friskt.

Jkpg
Här sen Nov 2002

När jag sålde min M3E30 så köpte jag mig en 325E36 Coupé. Det var ett intressant byte.

Alltså en E36 är säkert en bra bruksbil. 325an går ju som ett spjut. Men den är mycket trögare.

Största fördelen E36an har är ju att det är en bättre bil så där med vuxenpreferenser, typ. De har ju inte rostat sönder än riktigt heller.

Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Hur funderat en hel del fram och tillbaka nu, Känns faktiskt som att en E30318is är det som jag vill satsa på.
NU gäller det bara att hitta en bil som är okej på alla sätt. hoppas det inte tar för lång tid, jag är inte den som gillar att vänta av mig...

a.k.a. andersson_csi
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Fredrik skrev:
Hur funderat en hel del fram och tillbaka nu, Känns faktiskt som att en E30318is är det som jag vill satsa på.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Anton Lillsund skrev:
Micke Eriksson skrev:

Jag tycker att E36 är vääldigt mycket tråkigare än E30. Men jämförelsen blir lidande då min E30 är långt ifrån standard och E36 är extremt standard.

En väldigt lätt (mindre tung) E36 är nog väldigt kul trots lite klenare maskin. thumbs up

Jag råkar ju sitta på en E30 och en E36 där E30:in är original och E36:an är sänkt och utrustad med bilsteindämpare. Ändå är E30 den roligare av dom båda thumbs up

Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Daniel Magnusson skrev:
Fredrik skrev:

hehe, Jo det finns ganska många sådanna här på rejsa...

a.k.a. andersson_csi
Citera
Fredrik
Stockholm, Hässelby
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Anton Lillsund skrev:
Micke Eriksson skrev:

Jag råkar ju sitta på en E30 och en E36 där E30:in är original och E36:an är sänkt och utrustad med bilsteindämpare. Ändå är E30 den roligare av dom båda thumbs up

Låter mkt bra det, thumbs up

a.k.a. andersson_csi
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

När ska ett 318is E30 forum öppnas här på rejsa

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Daniel Magnusson skrev:
Fredrik skrev:

Welcome to the darkside...

Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
5872 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande