Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Datorprestanda för GTR2002?
1, 2   >>
3390 besök totalt
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Eftersom jag vill lägga större delen av mina surt förvärvade slantar på bilen såhär på våren, men samtidigt vill kunna spela GTR2002 mot andra här hemma så undrar jag om jag möjligtvis skulle kunna komma undan med ett budgetdatorbygge?

Jag har kollat vad F12002 kräver.
(Win 98/ME/2000/XP  Pentium II 400MHz  128MB RAM  3D Grafikkort med 16MB RAM  250MB HD  4X CD-Rom.)

En dator av den kalibern behöver ju inte kosta många kronor, men det lär väl knappast flyta på så bra heller, så därför vill jag ha tips på vad ni skulle rekomendera som lägsta setup som trots det är rolig att spela just GTR2002 på.

/Tom
FF-ratt har jag i alla fall!

Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

Jag kör med en, Athlon XP 1700, GeForce4 mx440, 3x128 sdram, Det var ett billigt bygge. Kostade inte mer än ca 2500. Da hade jag visserligen chassiet, skärm, tangentbord, DVD, CD, Brännare osv sedan innan.

Köpte från Datorbutiken.com fick prylarna efter två dagar, fugerade kanon. Jag har inget värsting system, men klarar ligga ca 40-70 fps när jag lirar.

Westfield SE
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag kör med WinXP-PII450-384mb-Gforce2MX40064mb och det funkar ganska så bra. Men man får köra med alla effekter av osv..

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Vilken upplösning har ni?

Jag kan inte ha mer än 800*600*32 då jag har ungefär mellaninställningar på effekter och bildkvalitet.

Får 17 (vilken enhet ?) i resultat när man kör det där upplösningsinställningsanalysverktygen (puhhh, vilket ord) som heter 3D setup. Ställer jag upp anti-aliasing så sjunker det ner mot 10.

Har lite minne, men tror att det bara påverkar när programmet och banorna laddas, dock är gränsen ca 15 bilar på banan, fler så swappar hårddisken hela tiden

P4 1,5 128 mb(pc 800) Geforce 2 GTS WinMe

Hur får ni ett mätvärde på fps?

Jkpg
Här sen Nov 2002

Jag kör också 800x600 32bit men det är pga att det buggar ur annars (trots att man är ett par månader från att bli färdig dataingengör så kan det inte fixas)

Har en AMD XP2100+
512mb 400Mhz RAM
En väldigt trött IBM hdd
GeForce 2 GTS 32mb

19.5 i testet

Kan köra fullt på allt (förutom upplösningen då)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det är den här ni menar va? Jag _ska_ köpa ett nytt grafikkort

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ThomasT skrev:
Jag kör med WinXP-PII450-384mb-Gforce2MX40064mb och det funkar ganska så bra. Men man får köra med alla effekter av osv..

Ja det var ju verkligen ingen monstermaskin... Vad kör du för upplösning och vilken framerate ligger du på med den datorn?

Appropå det där med att uppgradera en gammal dator, jag har en PII 233, 64mb, 4,3gb, voodoo2 osv. nerpackad nånstans, är det nåt att utgå från för att bygga en "GTR-dator"? Kan jag köpa en PII450-processor och köra på mitt moderkort? tillsammans med mer minne och ett bättre grafikkort borde det ju gå att spela hjälpligt med tanke på ThomasTs exempel!?

Citera
Rejs Nisse
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag sitter med en AMD TB 1400@1500, 512 DDram och ett GeForce 4 4600.
1280*1024@16 med allt på max.
Har då mellan 40- 50 FPS när jag rejsar.
Ett bra sätt att kolla FPS:en (funkar även i filmer) är att ladda hem fraps.
www.fraps.com

Viktor Pousette
Kalmar
Här sen Jan 2003

Jag har en AMD 1Ghz t-bird med 256mb sdram, inte så jätte bra men jag kostade på mig att köpa ett geforce3 (för 1 år sedan) och då flyter de på hyfsat bra.
Det borde inte kosta så mycket idag skulle jag tro.
Ett moderkort, AMD XP2000 processor, 256mb ddr ram och ett ett geforce 4 skulle gå på runt 3600-4000kr på www.datorbutiken.se
En gammal hårddisk borde man ju kunna skaffa sig lite billigt tycker ja, chassi mja går ju att göra lite som man vill där, finns ju en del stollar som har byggt in datorn i väggen/kylskåp etc
om du sen måste köpa en bildskärm också så tycker jag synd om dig, då blir de inte billigt

Hoppas att du får ihop någon dator, kul med ännu fler som vill vara med o rejsa.

Kalmar
Här sen Jan 2003

Tom Bengter skrev:

Appropå det där med att uppgradera en gammal dator, jag har en PII 233, 64mb, 4,3gb, voodoo2 osv. nerpackad nånstans, är det nåt att utgå från för att bygga en "GTR-dator"? Kan jag köpa en PII450-processor och köra på mitt moderkort? tillsammans med mer minne och ett bättre grafikkort borde det ju gå att spela hjälpligt med tanke på ThomasTs exempel!?

Det är ju skit bra, då har du ju bildskärm, en hårddisk kanske, cd-rom, chassi, disettstation. då behöver du ju bara moderkort, processor, ram och grafikkort. Som jag sa förut kan du få de för 3600kr.
Du kan nog inte använda ditt gammla moderkort skulle jag tro, om man inte haxar till det, va vet jag
Jag vet inte men det kanske är för mycket pengar

Jkpg
Här sen Nov 2002

Jag köpte:
ett Abit KD7 moderkort med USB2, 100mbit LAN och surround ljudkort.
AMD 2100+ processor + fläkt
512 mb RAM
för 3600:- på datorbutiken.com
Funkar super att beställa.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag sitter på en p3:a 450 MHz och ett geforce 2 kort.. jag kör med: 1280x1024 i 16bit och har de flesta inställningar i spelet på medium och low... Det flyter på riktigt bra! thumbs up

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Kan säga att begränsningen ligger inte i mitt grafikkort utan i processorn som inte orkar med.

Så här ser det ut på min:

Hade visst lite mindre minne än jag trodde.....

CI
Täby
Här sen Dec 2002

Jag e inte så haj på datorer men jag tycker väl att detta ser hyffsat ok ut!?

När jag sedan kör spelet i 640x480 och alla detaljinställningar på noll/minimum så hackar det alldeles för mkt för att det ska vara någon idé att köra. Jag kommer inte säkert ihåg men jag har för mig att jag låg ungefär mellan 8 och 15 FPS.
Kör nu XP Pro. När jag tidigare körde 2000 Pro så flöt det bättre, dock inte helt bra men tillräckligt bra för att det skulle vara värt att försöka köra. (För övrigt därför som jag inte längre ställer upp på onlinerejsen + dåligt med tid...)

Grafikkort: Nvidia Geforce 2 MX/MX 400
Min burk är med andra ord ganska lik ThomasT's dator.

Enligt mitt screenshot så borde det väl flyta hyffsat med lägsta upplösning och lägsta detaljinställningar. Eller?
Feedback!
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Jag har samma grafik kort som zeddie men en p3 600 och jag kan ju säga att den får duktigt stryk av hans Athlon 550, jag får bara 10,7 som resultat

Rocket Roger
VARA (EMTUNGA)
Här sen Jan 2003

Tänk på att om du använder ditt gamla chassi.och byter upp dig med moderkort processor grafikkort.
kolla då så att du har "kräm" i nätdelen så det räcker .
Annars smäller det .

Linköping
Här sen Jan 2003

Jag föll för frestelsen och beställde ett Radeon 9700 Pro

Tyvärr hänger inte resten av mitt system med riktigt

Horda
Här sen Nov 2002

Matti R skrev:
Jag föll för frestelsen och beställde ett Radeon 9700 Pro

Tyvärr hänger inte resten av mitt system med riktigt

Nu blev jag lite

Min polare har en amd 800 med ett Gforce4 4200 och han får 40,0 Så idag beställde jag ett 9700Pro i tron om det skulle bli minst 60 trianglar, men du fick alltså "bara" 47?!? Fast det är ju iofs bättre än mina nuvarande 20. Passade även på att upgradera lite annat också, Till helgen återkommer jag med ett prestanda test. Hoppas fortarande på 60

Horda
Här sen Nov 2002

Undrar föresten en sak när vi ändå är inne på grafikkort. Jag har bara AGP 4x på moderkortet men 8x på grafikkorten. hur mycket gör det med ett snabbare 8x moderkort?? Nån som vet eller har testat?

Kalmar
Här sen Jan 2003

Vad jag vet så ska det vara minimal skillnad, så jag tror att de kvittar.

btw Alla ny grafikkort är typ lika snabba/bra i låga upplösningar har knappt hänt nåt där sen geforce släppte sitt första kort =(
Men höjer du upplösningen så blir de nya kortens prestandad bara bättre och bättre typ

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Beroende på vad jag väljer för inställningar på upplösning så väljer programmet olika nivå på texturer OCH JAG FÅR OLIKA triangle rates!

1, 2   >>
3390 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande