Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 12217 besök totalt |
Gäller försäkringen vid deltagandet i Scuderia?
I det nya nr av "Automobil" fanns den här ledaren att läsa. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Mycket intressant läsning! Hoppas att det löser sig för honom.
Läser man i TH;s vilkor så kan man läsa att försäkringen ska gälla! Undantaget är tidtagning, träning för tävling samt tävling. Då är det ju lite skumt att man kan ändra spelets regler under resans gång!? Vet ett fall till där TH vägrar att betala ut till en kille som smällde på en banträff (Inte PCS träff). Det ärendet tror jag oxå skulle gå till försäkringsnämden. Man jag har inte hört nått utfall. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Usch.. Det här är knivigt - och väldigt tråkigt för den det drabbar, tur att föraren klarade sig.
Men: 1) Jag tycker att det är viktigt att dom som uteslutande använder sina bilar i vardagstrafik ska kunna få rimliga premier, som avspeglar den risk som dom renderar försäkringsbolagen. 2) Jag tycker också att det är okej med extraförsäkringar/högre självrisker om det händer något vid banåka. 3) Vid tävling/träning eller liknande, så pröjsar alla sin egen plåt. I det här aktuella fallet: Snabb förare, snabb bil, domarbedömning och en avspärrad Nordslinga - tycker jag nog att den drabbade tyvärr borde stå för en ganska stor del av risken själv. Har själv åkt Scuderian och skulle aldrig ens drömma om att lämna in en skadeanmälan om jag voltade några varv. /Tjing. _________________ -- |
||||
om jag jämför de gånger som jag åkt på bana med hur det ser ut här i Stockholm under rusningstrafik, så kan jag säga att jag inte på långa vägar är så nära plåtskador på banan som ute i stockholmstrafiken. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Håller med - men så är ju premierna i Stockholm också tokdyra. _________________ -- |
||||
Mycket trist
![]() Tyvärr kunde ev. denna, och liknade dyrbara erfarenheter minimerats om respektive kontaktade sitt försäkringsbolag före i stället för efter arrangemanget. BMW SC har gjort en diger utredning av försäkringsregler, svensk lag etc. vad det gäller bankörning. om jag inte minns fel så var slutsatsen den att försäkringsbolag tyvärr kan få rätt att vägra ersättning oavsett "gäller ej träning inför tävling eller tävling" beroende på vilka lagar som tillämpas. Mer finns att läsa på BMW SC:s hemsida. Själv pratar jag alltid med mitt försäkringsbolag först, och ser till att få deras godkännande skriftligt innan ev. arrangemang. Trots detta ingen helgardering pga den juridiska snårdjungeln, men det känns bättre med halvgardering än att bara chansa. Jag passade dessutom på att fråga just om Nürburgring, och till min förvåning så var det inget problem. Innan ett ev. besök där så blir det dock att få det skriftligt utan ev. juridisk "small print". Jag hoppas att GT3-ägaren klarar sig även utan bestående ekonomiska skador. En extra premie för bankörning kan vara rimligt, men knappast en premie i klass med bilens värde > ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||
Det är synd att den möjligheten inte erbjuds bara. Jag har till flera försäkringsbolag erbjudit mig att betala dubbel premie/självrisk om de skulle gå med på att försäkra bilen på bana. Men det blir ändå nej. De få bolag som godkänner det gör det å andra sidan utan extra betalning... ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag håller med, även om jag tycker att exemplet kan gälla all trafik i Sverige (i Stockholm kör man bäst enl. min uppfattning, den oskrivna regelbok som finns här borde upphöjas till nationell norm!) _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Scuderia Hanseat, har mig veterligen alltid krävt att bilarna som deltar i kursen åtminstone skall ha trafikförsäkring.
Tyska försäkringsbolag lär dessutom ha gett rabatt till kunder som gått kursen. ![]() ![]() Vi här på rejsa bör definitivt inte ge försäkringsbolagen argument, innan den här frågan är helt utagerad!!! Thats my ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Läste i senaste Porschetidningen att med deras specialförsäkring - som dessutom chockhöjts - får man ingen ersättning förutom ev på PCS banmöten, och inte ens det sistnämnda var säkert ännu. Vad händer då på Ringen om man orsakar en skada, får man stå för den själv? Är den någon som har koll på detta med säkerhet?
Jag var själv orsak till att en tysk Porsche 964 RS blev totalsmälld i våras och fick lösas helt och hållet och det var ju såklart inte billigt Det ersattes av det försäkringsbolag som bilen jag körde försäkrades i. Efter det sades försäkringen upp pga att bilen användes till något den inte var försäkrad för, bankörning om än på allmän väg som banan är under turistkörning...kul... Men om det numera inte betalas ut något som det stod i Porschetidningen blir man som i ovan nämnda fall personligen betalningsskyldig för en mint condition Porsche vågar väl knappt någon svenskreggad bil sig in på banan??? För det är ju faktiskt som så att det inte bara är den egna bilen som kan kosta skjortan att laga, Det vimlar ju faktiskt av dyrgripar därnere och inte minst dyra räcken. Jag kommer inte heller ihåg vad sanering och någon elr några timmars srtängning av banan kostade men det INTE billigt. Någon ![]() _________________ Joachim Qvarnström |
||||
|
||||
Scuderia Hanseat har bl a hjälpt till att förmedla trafikförsäkring till en del "oförsäkrade" bilar som varit med på kursen.
Så det kanske kan vara ett alternativ att teckna en sådan på plats?!? Rent allmänt tror jag att försäkringsbolagen har svårare att vägra ersätta skador via trafikförsäkringen gentemot tredje part, än de har rörande vagnskade-delen. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Det tror jag också. Frågan är hur det är med Armco-skade-delen? ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Det var onekligen en hård bedömning. Hur kom man fram till att du var vållande? Här hemma i Sverige kan man bete sig ganska illa i trafiken utan att bli ansvarig för eventuella följder eftersom alla andra förare skall kunna stanna inom den vägsträcka man kan överblicka.... Tysk lag kanske är annorlunda? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
olja på banan, typ. |
||||
ok, men det är att dra den fria culpabedömningen långt... om det ligger en bil precis bakom när det smäller till och oljan rinner ut så kanske man skulle kunna tycka att ansvar skall utkrävas? Men annars är det att dra ansvaret långt. Iaf med svenska mått mätt. För annars får man fråga sig hur länge man skall vara ansvarig för bilar som åker av pga av ett oljeläckage? Till dess att skyltarna med "ölspur" kommer upp? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Tycker det var en fullt rimlig bedömning och det tyckte uppenbarligen det venska försäkringsbolaget också. Tror du också hade tyckt det om du kommit åkande mot Hatzenbach och helt plötsligt snurrar i den snabba högern pga att det är fullt med olja på banan. |
||||
Försäkringsbolag är bara skit!
![]() De lovar ALLTID massor av bra fördelar, men oftast blir det så här: "komm till oss å betala massor och vi ser om dig och ditt hem TILLS att något händer, då har vi massor av "luckor" i kontraktet som vi kan skydda oss bakom så vi slipper betala ut några pengar" ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Hhmmm....jag har inte sagt varken det ena eller det andra och argumenterar således inte för någon bedömning. ![]() Jag vet faktiskt inte vad jag själv tycker är rimligt? ![]() orimligt skulle kanske vara att bli ansvarig för alla avåkningar i 20 minuters tid eller så? (många RSR:r blir det) Men jag vet inte... _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag argumenterar inte heller, jag bara framför min åsikt. ![]() Fö, har ju redan ett svenskt försäkringsbolag gjort samma bedömning som den tyska polisen. ![]() Jag vet inte om man kan sätta en tidsgräns utan det beror på omständigheter men då väl en oljeflagga eller Ölspur-skylt kommit upp så borde man inte längre betraktas som ansvarig. Tyvärr är det ju inte säkert man vet om att det läckt olja och/eller inte har ngn möjlighet att meddela banpersonalen omgående. |
||||
Frågan är väl hur mycket de hade att sätta emot? Säger den tyska polisen att:- "Det här är vår bedömning", så gäller nog den. Men "back to topic". Det är väl sjutton också att man skall tvingas ta sådana ekonomiska rikser om man vill köra på ringen. Återigen så tänker man på de försäkringar som iaf finns i England för trackdays... Men de är väl så dyra att man istället kan sätta in pengarna på ett bankkonto till dess de "behövs". ![]() Hur fungerar det i VLN Johan? Ni betalar skador på era egna bilar oavsett vem som gjort vad eller? Hur är det med Armcot, bärgning etc? Det ingår i startavgiften eller? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 12217 besök totalt |