Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Val av fjäder och dämpare till Formel Ford
928 besök totalt
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Jag behöver välja dämpare och fjädrar till en Formel Ford till ett projekt i skolan. Jag har inte (vid snabbsökning på forumet) hittat någon enkel formel för hur man beräknar fjäder/dämpare. Finns det någon sådan formel eller finns det någon som har erfarenhet av vad man använder för fjädrar och dämpare i FF?

Då detta är ett högst teoretiskt projekt så är det svårt att ge data på bilen men det kommer att designas med pushrods runt om och väga minsta möjliga enligt reglementet(600kg?). Viktfördeningen ska vara så realistisk som möjliget.

Alla tips är välkomna!!

#52 Modsport II
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

En FF väger betydligt mindre än 600 kg. Dock vet jag inte exakt vad reglerna säger men dom ligger nog ute på SBF sida så du kan kolla där.

Tyvärr har jag föga erfarenhet av FF förutom nga varv på Mantorp och lite torrkollande i verkstan.

Men skulle jag gissa kan det nog tänkas att man åker med allt mellan 3,0-5,5 Hz beroende på bana osv. (Med revidering för ev. totalfel.)

Sök på Hz eller frekvens så hittar du formlerna för detta.

När det gäller fjäder/dämpare så är svaret njääää...enkelt är fel ord i detta sammanhang.
Finns oxå lite snuddat vid det i nga andra trådar men inget så konkret som en formel som löser alla dina problem.

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Andreas Lidström skrev:
En FF väger betydligt mindre än 600 kg. Dock vet jag inte exakt vad reglerna säger men dom ligger nog ute på SBF sida så du kan kolla där.

Tyvärr har jag föga erfarenhet av FF förutom nga varv på Mantorp och lite torrkollande i verkstan.

Men skulle jag gissa kan det nog tänkas att man åker med allt mellan 3,0-5,5 Hz beroende på bana osv. (Med revidering för ev. totalfel.)

När det gäller fjäder/dämpare så är svaret njääää...enkelt är fel ord i detta sammanhang.
Finns oxå lite snuddat vid det i nga andra trådar men inget så konkret som en formel som löser alla dina problem.

Jag tror mig minnas att gränsen ligger någonstans kring minst 560kg ink förare & soppa eller minst 480kg torrvikt.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
porschedriver skrev:
Andreas Lidström skrev:

Jag tror mig minnas att gränsen ligger någonstans kring minst 560kg ink förare & soppa eller minst 480kg torrvikt.

450kg/525kg är det visst, exkl/inkl förare enligt -04 reglementet. Tack för svaren!

#52 Modsport II
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

FF Fjädrar

Vissa tycker att man skall ha ungefär samma hårdhet på fjädrarna som man har vikt på "hörnan"

Min väger ca 80Kg/hörna fram och 140Kg bak/hörna vissa tycker detta blir alldeles för mjukt.
Beror på hur slät banan är, skiljer mkt på Karlskoga och Falkenberg.

Jag har hårdare fram och ngt mjukare bak. Beror också på hur mkt preload du vill åka med.

(Glöm inte ev utväxling)

Henrik

Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Hej Henrik visste inte att du fanns här på rejsa!
Inlämning av projektet på fredag så det mesta är redan klart. Nu återstår (nästan) bara rapporten! thumbs up

#52 Modsport II
Citera
Allmänt banåkaforum
928 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande