Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vill ni ha bort R5:orna? (Splittad tråd)
3015 besök totalt
bjorklund
åmål
Här sen Jan 2005

Trådstartare
renault 5

Tycker att det är fel att ni ska tvinga bort renault5 från banan genom att strypa motorerna kraftigt så att vi inte kommer att hänga med clio bilarna som har gått första året . Och som gick fortare för varje race som gick.
clion låg några tiondelar efter r5an sista tävlingarna men jag kan nog garantera att clion har blivit mer utvecklad under vintern. vad ska jag säga till pojken som har jobbat méd bilen hela vintern ?
din bil blir strypt så att du har inte en skugga nästa säsong .
ska vi gräva ner bilen ?
svensk gladracing? har inte något i mot att bilarna stryps så att dom går lika fort men det här är lyser igenom alldeles för mycket.
varför dellades startfälltet upp med två prisutdelningar i fjol och inte i år
jo vi vill att r5an ska bort och folk ska bygga clio bilar för ca 75000kr
när man kan köpa s 40 för ca 50000kr
alla har inte lika stor plånbok.

Eslöv
Här sen Mar 2004

Kul att höra din åsikt PB!!

Är inte emot R5:an på något vis, det är en billig bil och är väl utvecklad.

Man tog dock ett beslut i SSK för drygt ett år sedan vid finalen 2003 som var att R5an skulle bort och vara borta till 2005. Det var många bla. vårt team som ville jämna ut övergången till Clion p.g.a. av ekonomiska själ. Enda chansen till att få ha R5:an kvar även 2005 ansågs vara att strypa den så att den skulle fungera som en "prova på racing" bil.

Andra alternativet var att lägga ner en massa pengar i en redan dyr Clio för att få den att gå fortare än R5:an.

Både min bror och Glenn i vårt team ska köra R5 nästa år också så PB blir inte ensam R5:a på banan..

Tycker själv att R5:an kan få vara kvar hur länge som helst i och med att det finns så många bilar i landet, en del mycket fina.

/Ted

Jocke Ahlberg
Brovallen
Här sen Okt 2004

Jag tycker att R5orna ska gå länge till. Jag tycker att det är en rolig och tuff bil. Nu byter jag R5an mot en Citroen C2 i 1600 klassen. Min lillebrorsa kommer att köra R5an denna säsong.

Eslöv
Här sen Dec 2004

Kul och höra att din lillebror också ska köra Ahlberg.

Har även hört att:
Hanséns R5:a har blivit såld till någon som skulle köra iår.
Graff skulle hyra ut en av sina bilar.
Det finns en tjej som ska köra Alexander Graffs gamla R5:a.

Jag och Glenn ska också ställa upp med vars en R5:a så kommer Björklund också till startplatan så blir vi minst 7 stycken R5:or iår så man kan ju alltid satsa på att bli bästa R5:a.

Jag tycker också att det är lite tråkigt att man ska behöva strypa femman men om jag hade kört en Clio hade jag sett det som en självklarhet att man ska strypa femman.

Stockholm
Här sen Jan 2005

Det är ingen hemlighet att vi i SSK:s ledning önskar ett generationsskifte i junior-klassen med Renault-bilar.
Fler skäl ligger bakom beslutet. Bilarna som tävlar i junior-klassen är nu mer än 20 år gamla. De allra flesta av dem har dessutom gått som tävlingsbilar sedan klassen introducerades 1991, några härstammar till och med från den ursprungliga R5-cupen i mitten-slutet på 70-talet!

Vid en noggrann genomgång av samtliga bilar i startfältet under förra säsongen, kunde SSK:s tekniker konstatera att flertalet bilar avlägsnat sig rejält från reglementet samt var i mycket varierande skick.
Ett av argumenten för att fasa ut R5:an är säkerhet. För oss i SSK är det oerhört viktigt våra tävlande deltar med så säkra bilar som möjligt.

Sedan SSK vid finalen 2003, introducerade Clion som nästa generation för juniorer, har de tävlande vetat att R5:an lever ett år i taget.
Inför 2005 har vi sett att det finns ett behov av en billigare instegsbil till junior-racingen, varför vi låter R5:an gå med i startfältet.
Men av säkerhets- och utvecklingsskäl, vill vi hålla ner farten på dem. De åtgärder vi nu genomför på de gamla R5:orna tror vi kan påskynda detta.

Vi ser inget behov av en junior-klass som går fortare än dagens Clio. Därför bromsar vi även utvecklingen av den bilen, genom att låsa reglementet som det ser ut idag.
Detta gör också att kostnaderna för byggnation av nya bilar stagnerar. Målsättningen är att klassen skall utvecklas med fler bilar och för varje ny bil som byggs bör även kostnadsbilden kunna hållas nere.

Med vänlig hälsning
STOCKHOLMS SPORTVAGNSKLUBB

John Graff
ordförande

Eslöv
Här sen Dec 2004

Är det någon som vet någon mer som ska köra R5:a iår?

Nyfiken..

Brovallen
Här sen Okt 2004

jag vet inte så många andra som ska köra. har ni någon koll!!!!!!!!

Forshaga
Här sen Okt 2003

Grupp E

Varför låter ni inte juniorena köra efter grupp E regementet så det blir lite bredd i klassen och fler bil märken.Har fungerat i Rally i många år och det finns gott om begangnade bilar till salu i olika prisklasser.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005

om man skulle köpa en R5a finns det ngon risk att man måste sälja den redan nästa år för att de blir förbjudna?

Gnosjö
Här sen Aug 2003

scuderia skrev:
om man skulle köpa en R5a finns det ngon risk att man måste sälja den redan nästa år för att de blir förbjudna?

Ja, risken finns att döma av detta inlägg:
SSK skrev:
Sedan SSK vid finalen 2003, introducerade Clion som nästa generation för juniorer, har de tävlande vetat att R5:an lever ett år i taget.
Inför 2005 har vi sett att det finns ett behov av en billigare instegsbil till junior-racingen, varför vi låter R5:an gå med i startfältet.

Tolkar det som att så länge det finns ett flertal R5:or som vill köra och innan man fått upp antalet tävlande Clio så kommer R5:orna få åka. Dock strypta, varför man kanske inte kommer kunna vara med och köra om segern. R5:an är dock en fullgod "prova-på-bil" innan man köper/bygger den dyrare Clion.

Eslöv
Här sen Dec 2004

Hejj!!

Vet inte hur det blir med R5:orna men jag vet att vi blir 8 st R5:or
om ingen har hoppat av på senaste.

Är i och för sig osäker på två av dem men är rätt säker på dem andra.

Men jag tycker personligen att R5:orna har blivit för gamla och att det är dags för Clion att ta över.
Men sen kommer man till plånboken och då är R5:an en superbra bil att pröva på racingen med.

Så länge Clio bilarna går fortare så ser inte jag något problem med att ha R5:orna på banan om det nu är någon som vill pröva på ett race.

MVH Tobias

Vill ni ha bort R5:orna? (Splittad tråd)
3015 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande