Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4677 besök totalt |
Det betyder att man kan vikta upp bilen i nästan samma ursprungsvikt!?? Yippie! Det betyder att vi får vikta upp den med 200 kilo ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Hej
"Byte av bromssystem" skulle jag klassa som byte av alla "aktiva" komponenter, dvs huvudcylinder, ok och skivor runt om. Har du kvar gamla bromsrör spelar det knappast nån roll - å andra sidan drar man kanske ändå nytt... Bedömningen ligger dock egentligen på Bilprovningen - de avgör om fordonet kan klassas som ombyggt fordon. Man kan knappast vikta upp tjänstevikten till att bli lika som totalvikten, då får man ju inte ta med någon last eller passagerare alls - skulle gissa att man bör ligga minst 75-100 kg under totalvikten i alla fall. När man breddar hjulupphängningarna gör ju SFRo en bedömning av om det håller, men egentligen finns det inga andra gränser är max bredd (2.55 m) på bilen. Skall man bredda går det ju inte att bara lägga på spacers utan det är nya bärarmar/spindlar/axlar som gäller. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Gott.
![]() Det är i så fall så att jag byter hela hjulupphängningarna bärarmar,spindlar och de-Dion. Sen skulle jag säkert kunna producera FEM-analyser av alla komponenter. Skulle det hjälpa tror du? ![]() Får man byta till bromsvåg? alltså kasta orginal huvudbromscylinder och bromsservo och sätta dit en riktig ställbar bromsvåg? Man kanske skall gömma undan själva justeringen medans man besiktar iof. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
när börjar reglerna gälla?
har regbesiktning imorgon... Om jag blir klar tills dess! Hmmm, 3000 kr för SFRo besiktigningen? ![]() ![]() ![]() ![]() som sagt, vilket datum? |
||||||
Hej
MaZ, FEM-analyser är kul, sånt gillar SFRo bara det är vettiga ingångsvärden. De är dock inga krav utan bara ett plus i kanten. Bromsvåg går bra, men justeringen får inte vara åtkomlig från förarplats/kupé, och pedaltrycket måste vara sansat. Anders, reglerna börjar gälla den 1/5, så har du regbes den 30/4 "klarar" du dig precis. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
jepp.. får väl fortsätta då! har jobbat ca 90 timmar med den på fem dagar nu (lite sliten..) Problemet är att urtrampningslagret gick sönder inatt och jag har inget nytt liggandes - om jag kan pugga ihop det på nåt sätt så kan jag besiktiga.. annars blir det bil i juli istället
![]() chansar nog annars och kör på vanlig besiktining ![]() nu ska jag ut och skruva! /Anders |
||||||
om jag får ombesiktning då? ligger bilen kvar i det gamla systemet då?
jag lär får ombesiktning nämligen (om det inte är en förstående bes. gubbe ![]() |
||||||
Eftersom jag är lat så orkar jag inte läsa hela texten på byråkratiska, så jag slänger ut frågan här istället!
![]() Jag ska göra följande "ändringar" på min Rekord: Skivbromsar runtom, ventilerat fram med 4 kolvsok. Solida skivor bak med 1 kolvs glidok med inbyggd p-broms. originalmotorn turbokonverteras och 5 växlad låda ersätter original 4 växlad. Originaleffekt med förgasar 1900 är 90 hk, bilen väger enligt regbevis 1120 kg. Jag tror att det går att banta ner den till knappt 1000 kg, men då lär en turbomotor på ca 200 hk knappast passera som godkänd. Nu kommer det trixiga; skivorna fram kommer från Civic CRX och mäter 262 mm dia, ok från 240 med ventilerat. Volvo 240 är godkänd för 200 hk/270 Nm, kollat med Bilprovningen. Skivorna bak tar jag från BMW E30, med ok från Scorpio. Sen ändrar jag hjuldimension från 165/13 till 225/35 17, men rulldiametern blir faktiskt aningen mindre så det borde funka. Dessutom gör sig OZ Superturismo ganska bra på bilen... ![]() Fälgarna är också anledning till att jag inte byter till Commodore axlar fram och bak utan behåller original 4 bult. Om drivaxlarna går av så är väl det mitt problem... ![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Anders Jeppsson:
Har du påbörjat regbesiktning enligt gamla reglerna är det min fasta övertygelse att du skall fortsätta enligt dem - reglerna skall inte tillämpas retroaktivt. Anders Karlsson: Som jag ser det har du för lite ändringar för att kunna regga som ombyggt fordon. Läs definitionen för det går knappast att förklara så mycket enklare... ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
nevermind..
kom nyss hem och har meckat nästan ett dygn i streck - bilen blev inte klar till kl 8.00 imorse ![]() var gör man sfro besiktning någonstans då? hur lång tid tar den? och den kostar alltså 3000:-? ![]() vad är väl en bal på slottet ![]() |
||||||
Hej
Synd att du inte fick bilen körbar (?) Anders, jag stressmekade 3 dygn före min egen regbesiktning, vet hur det kan vara. Du hittar närmsta SFRo-man på www.sfro.com, 3000:- är kostnaden. En byggbesiktning tar normalt sett 1,5-2,5 timmar, slutbesiktning ungefär lika lång tid men det varierar förstås. Eftersom din bil är rätt "klar" kanske det räcker med ett besiktningstillfälle - men ta kontakt med närmsta besiktningsman så får du veta vad han anser direkt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
ok.. tackar för tipsen
vad händer förresten om man får ombes hos sfro? (kostnad?) kunde inte få urtrampningslagret till att hålla tätt ![]() lite svårt å växla då... |
||||||
Hej
"ombesiktning" hos SFRo kan lösas på olika sätt, är det vid byggbesiktningen så kollar man de punkterna vid slutbesiktningen. Är det på slutbesiktningen kan felen antingen vara sådana att Bilprovningen kan kolla dem (typ klamring bromsrör, svag handbroms...) eller så krävs återbesök av SFRo - och då blir det timdebitering. Det är ovanligt att det krävs återbesök av SFRo om man gjort en byggbesiktning innan, vid den hittar man nästan alltid felen. Det som kan kräva återbesök är om bromskraftfördelningen är helt fel eller om bromsverkan är för dålig. Men som sagt, det är ovanligt att det blir så. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
okej, ny länk:
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokum Alla Vägverkets föreskrifter finns på deras hemsida men det kräver lite sökteknik, svårt att hitta om man inte kan dokumentbeteckningarna. Föreskrifter om kontrollbesiktning: http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokum (Kontrollplanen finns där) Naturvårdsverkets avgasbestämmelser finns (just nu i alla fall) här: http://www.naturvardsverket.se/dokum (Dessa kommer att ersättas av nya regler så fort Vägverket får tummen ur...) Det var några "bra att ha". /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Re: Nya regler för amatörbyggda och ombyggda fordon
Varför vill SFRo att 4-punktsbälten ska godkännas? Dom är ju skräp ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Det är lite klumpigt formulerat och citatet är väl rätt gammalt?
Det finns många byggare som önskar använda 4/5/6-punktsbälten och därför har vi försökt jobba för det. Men efter debatten som förts bland annat här är det troligare att man kanske bara jobbar för 5/6-punkts. Det är dock litegrann en "politisk" fråga. Själv tycker jag ju att i normal trafik så är trepunkts rullbälte ofta överlägset... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
![]() ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
[quote="super7"]
Då kommer ju stora frågan vad som gäller med E märkta 4punktbälten? För det finns sådana med 'vanligt' lås och röd öppna knapp _________________ Roland Johansson |
||||||
[quote="Rolle Scirocco"]
Jo, men de är bara godkända som midjebälten om E-märkningen säger att de just är gjorda för att vara midjebälten. Praktiskt sett vet jag att de släpps igenom som midjebälten på många håll eftersom Besiktningspersonalen sällan orkar kolla att E-märkningen stämmer. Men om rätt ska vara rätt... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4677 besök totalt |