Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reklamation av RS19?
1, 2   >>
2387 besök totalt
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Reklamation av RS19?

Jag köpte våren 2004 Pagid RS19 till min BMW M3 E36. Har sedan dess kört med dessa belägg på Ringen vid tre tillfällen under 2004, samt Sviestad och Gelleråsen vardera ett tillfälle.
Innan hemfärd från Ringen i höstas bytte jag tillbaka till originabelägg för att slippa gnissel från Pagiderna. Noterade då att det var spickor i beläggen. Kontaktade vid hemkomst den svenska importören av Pagid. De lät meddela att man kan råka ut för sprickor om man spolat vatten på ok och belägg vid rengöring av bilen. Beläggen "lagrar" fukt mer än vad gatbelägg gör. Detta gör då att beläggen lättare spricker... Vidare menade man på att kolven i BMW's enkolvs flytande ok pressar mera på mitten av bläggen än vad ett fyr-, eller sexkolvs dito gör. Således får man stå ut med dessa sprickbildningar...
Jag är lite förbryllad; jag vill ha det bästa som går att få, utan att bygga om mina ok. Därför stod valet mellan PF97 eller RS19. Valde RS19. Det finns ingen på kartong eller inköningsbeskrivning att man får räkna med att beläggen spricker om man kör dem, som avsett, i original ok... För dom pengarna som jag lagt ner på Pagibeläggen (drygt 6000kr) borde man väl kunna förvänta sig mer?

Leverantören har skickat de bilder jag försett dem med till Pagid i Tyskland. De har efter fyra månader fortfarande inte hört någonting... Ni med lite erfarenhet kring racebelägg, lönar det sig att stå på sig, eller får man räkna med att beläggen spricker?

Sprickorna går hela vägen ner till metallen

BMW M3 E92 -10
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Man kan ju åtminstone begära att få ett svar från Tyskland, men jag tror nog att man får räkna med att detta händer ibland även om man kör med riktiga ok.
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Dessvärre tror jag inte att detta resulterar i någon reklamation etc (oftast gäller inga garantier på racingprodukter såsom däck och bromsar). Dessutom så har vissa beläggfabrikat tendenser att spricka i friktionsmaterialet pga begränsad värmekapacitet, så det är en vanlig syn i min värld (oavsett vilken typ av ok som används).

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Dum fråga kanske, men spelar skrickorna någon roll igentligen???

Kristianstad
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Dum fråga kanske, men spelar skrickorna någon roll igentligen???

Det undrar jag också, hur påverkas funktionen?

Jag kan tänka mig att om det fortsätter att spricka upp ännu mer så är ju risken stor att hela fritionsmaterialet ramlar sönder och då är det stål mot stål, och kanske risk att kolven ploppar ur oket också?

Men om det inte spricker mer än på bilderna så borde det väl funka iallafall? Eller?

Vressel
Här sen Apr 2003

Bara av ren nyfikenhet: körde du när det var blött?

En kompis har gjort slut på ett set pagid blå på ringen på en halv dag. Den efterföljande teoretiska depåspekulationen siade om att det var kall vattendimma på varma belägg som gjorde att dom sprack och hyvlades bort mycket snabbt.
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Bara av ren nyfikenhet: körde du när det var blött?
En kompis har gjort slut på ett set pagid blå på ringen på en halv dag. Den efterföljande teoretiska depåspekulationen siade om att det var kall vattendimma på varma belägg som gjorde att dom sprack och hyvlades bort mycket snabbt.

Jo, visst har jag kört med bläggen då det varit blött... Det regnar ju då och då i Eiffelbergen

BMW M3 E92 -10
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Verkar vara kassa belägg. I annat fall skulle man väl behöva regnbelägg men det är inget jag har hört talas om. Kanske superklasserna jobbar med sådant. Men, har man inte ens separata regndäck till sin gobil ska man väl inte behöva regnbelägg. De är kanske bra torrbelägg men det där är en lite väl tuff trade off va?

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Jag har också fått sprickor i min pagidbelägg.

Det har jag iof fått i alla belägg jag använt på den bilen så det är väl nåt fel jag gör?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Du sa att du ville ha det bästa...

Du nämner det ovan kan jag hinta om.

Har testat de på marknaden ledande beläggen på en och samma racebil som var oOOTROLIGT stygg på beläggen och det är ett som utmärkt sig, på den bilen iaf. Vi använder föresten just M3 E36-belägg, i ett enkolvs glidok, som vi får fila lite på för att få dit. Pagids RS19 var näst bäst. Nga sådana sprickor kan jag dock inte minnas att vi har haft.

triple
Detroit (Göteborg)
Här sen Okt 2004

Andreas Lidström skrev:
Du sa att du ville ha det bästa...

Har testat de på marknaden ledande beläggen på en och samma racebil som var oOOTROLIGT stygg på beläggen och det är ett som utmärkt sig, på den bilen iaf. Vi använder föresten just M3 E36-belägg, i ett enkolvs glidok, som vi får fila lite på för att få dit. Pagids RS19 var näst bäst. Nga sådana sprickor kan jag dock inte minnas att vi har haft.

och den själklara frågan är: vilka var bäst???

Mantorp
Här sen Nov 2002

triple skrev:
Andreas Lidström skrev:

*klipp*
*klipp*
Pagids RS19 var näst bäst.
*klipp*

och den själklara frågan är: vilka var bäst???

Scrolla upp.

Förtydligande.

Med bäst avser jag i detta fallet:

Bästa pedalkännslan.
Bästa bromsverkan.
Bästa livslängden.

Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Nicke_1 skrev:

Leverantören har skickat de bilder jag försett dem med till Pagid i Tyskland. De har efter fyra månader fortfarande inte hört någonting... Ni med lite erfarenhet kring racebelägg, lönar det sig att stå på sig, eller får man räkna med att beläggen spricker?

Jag hade Pagid Blå på en tidigare bil och fick samma problem efter ett par bandagar - sprickor och tom kratrar i belägget.
Via leverantören reklamerades beläggen och efter drygt ½ år fick jag besked om att Pagid inte accepterade reklamationen. De hävdade att de varit för varma vilket kanske är konstigt då databladen för skivor respektive belägg säger att skivorna "slutar fungera" först. Bilen var då såld så ambitionen att skrota mer i ärendet rätt sval.

Andreas Lidström skrev:

Exakt vilka belägg är ledande? EBC, Carbotech, Tjing-tjong?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Klas NSX skrev:

Samtliga kullörer jag känner till av Pagid (Blå, orange och gul), en enklare variant av Carbotech samt PFC 97.
På annan bil har jag även testat Ferrodos RS23 samt DS3000.

Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
Klas NSX skrev:

Samtliga kullörer jag känner till av Pagid (Blå, orange och gul), en enklare variant av Carbotech samt PFC 97.
På annan bil har jag även testat Ferrodos RS23 samt DS3000.

Vill också veta...

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om ni söker bland gamla trådar med sökfunktionen så finner ni svaren

Mina RS19 ser alltid ut sådär (oftast lite värre) när det är dags att plocka ur dom när beläggen börjar bli tunna. På min blysläde med rdäck (och med tanke på hur jag kör på bana ) så kan jag tveklöst säga att jag använder dem till gränsen för vad de klarar av. Inte 99,9% utan 100% och med passagerare och någon enstaka klantig mjuk inbromsning över 100%

Jag hade gärna haft tåligare grejer på bilen, antingen större ok/skivor osv eller tex PFC97 som tål betydligt mer stryk utan att krokna. Men det ena kostar väldigt mycket och det andra fungerar inte i vardagstrafik ÖHT på min bil. Så RS19 är för mig kompromissen som kommer så nära mina behov och möjligheter som det går. Men vann jag på lotto...

EDIT: PS, mina gula RS19 sitter på bilen året runt, dvs även under vintern.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

Så körde jag också och har för mig att Peter Gutniak också kör så året runt.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:

Skall man köra bana så är PFC mycket bättre, så har man möjlighet att byta till banträffarna så kan det ändå vara ett alternativ. På en M3 med originalbromsar är det kanske lite för krångligt för man skall palla det.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Vad hände nu?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:

Skall man köra bana så är PFC mycket bättre, så har man möjlighet att byta till banträffarna så kan det ändå vara ett alternativ. På en M3 med originalbromsar är det kanske lite för krångligt för man skall palla det.

Mmmm säger jag...

Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

På bilderna högst upp ser det ut som den stora sprickan i mitten på belägget kommer sej av att det är enkolvs ok vilket kan ge brytningar i belägget precis som du hört talas om.
Dom andra mindre sprickorna ser nästan exakt ut som mina sprickor i beläggen (pfc 97) efter 9 tävlingar
i tung bil.

Reklamation av RS19?
1, 2   >>
2387 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande